Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Fotografer du forguder

Anbefalte innlegg

Hvordan får de det til??

De har godt blikk for motiver, og de er enda bedre på det både det fototekniske og kunstneriske enn undertegnede. I hvertfall litt. Men i hovedsak er det nok mitt valg av D40 som holder bildene mine tilbake. Så når jeg er klar for å tre fram som den guruen jeg er, kommer jeg til å oppgradere.

Mange flotte fotografer som trekkes fram her. De fleste av mine favoritter er her, men tror ikke jeg har sett noe av Dag Alveng her enda. Men bildene hans egner seg ikke særlig godt i webformat, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han er vel knapt den eneste nevnt her i tråden hvis bilder ikke gjør seg like bra på nett. Jeg kan tenke meg at å se prints fra fullformat er noe helt annet enn en liten jpg med 72 dpi. Men de aller færreste virkelig gode bilder avhenger av topp kvalitet for å se bra ut; selv i komprimert utgave er det tydelig hvorfor de store mestrene er de store mestrene. (Unntatt i de tilfellene hvor keiseren virkelig er uten klær, og da hjelper det lite om trykket er nydelig.)

Lenke til kommentar
Eneste fotografen fortiden som jeg VIREKLIG liker, og har likt over lengre tid, er kanskje Joey L.

www.joeyl.com

*snip*

(nå er dette langt fra bildet hans jeg liker best; men det jo VELDIG aktuelt for tiden, og lett å finne på google image search;P)

Joey Lawrence er en meget dyktig fotograf, ingen tvil om det. Jeg tenkte også på ham da jeg så tittelen på tråden, men også Cartier-Bresson og "gjengen der". Jeg synes vel også at Annie Leibovitz har en del gode bilder. Orker ikke å finne eksempler nå, men det er fort gjort å google seg fram til det om man vil. :)

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Heldige meg som fant denne tråden. Her var det en del bilder som regelrett var til å få tårer i øya av. (Og imho noen som bare var teite, da. Men heldigvis er smaken forskjellig, leve mangfoldet!)

Finner det litt rart at ingen har nevnt Ansel Adams. Han har vært en av mine favoritter gjennom flere tiår. Sonesysyemets "far", en mester i mørkerommet, landskap og natur tegnet i s/h med sann mesterhånd. Hadde forøvrig gleden av å besøke en utstilling av bildene hans i Bergen sist høst. Helt fantastisk opplevelse. For de som ikke kjenner Adams og hans betydelige innsats for å få fotografiet anerkjent som kunstform har jeg følgende anbefaling: Google him!

-Lazy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Heldige meg som fant denne tråden. Her var det en del bilder som regelrett var til å få tårer i øya av. (Og imho noen som bare var teite, da. Men heldigvis er smaken forskjellig, leve mangfoldet!)

Finner det litt rart at ingen har nevnt Ansel Adams. Han har vært en av mine favoritter gjennom flere tiår. Sonesysyemets "far", en mester i mørkerommet, landskap og natur tegnet i s/h med sann mesterhånd. Hadde forøvrig gleden av å besøke en utstilling av bildene hans i Bergen sist høst. Helt fantastisk opplevelse. For de som ikke kjenner Adams og hans betydelige innsats for å få fotografiet anerkjent som kunstform har jeg følgende anbefaling: Google him!

-Lazy

Jeg tror nok de fleste kjenner til både Adams og Group 64, i og med at han er nevnt i mange hundre tråder etterhvert. Ut fra det er det nok litt rart at han ikke er nevnt, men det betyr kanskje at landskapsfoto ikke betyr så mye for deltakerne i denne tråden. Evt at de ikke har så stor peiling på sin egen genre. Men å google Adams (og Weston!) tror jeg ikke er nødvendig for de fleste.

Lenke til kommentar

Mye bra å se her! Selv er jeg ny i gamet og har ikke så mye kjennskap til kjente fotograf navn, og får det meste av min inspirasjon fra deviantart. Noe jeg finner greit da det er utrolig mange gode fotografer der... syntes jeg da. Deler smak med Hille, da alle uten om en av de han nevnte er på min devwatch liste :) Fantastiske natur bilder.

Noen andre på min deviantart liste:

"Alcove"

Liker disse godt! Meget spesielle vinkler og mørke stemninger.

post-184591-1234196004_thumb.jpg

post-184591-1234196090_thumb.jpg

post-184591-1234196318_thumb.jpg

post-184591-1234196402_thumb.jpg

"Intao"

Litt abstrakte og sære, men god inspirasjon.

post-184591-1234196576_thumb.png

post-184591-1234196662_thumb.png

post-184591-1234196817_thumb.png

post-184591-1234196943_thumb.png

Maciej Duczynski

Gode naturbilder :)

post-184591-1234197034_thumb.jpg

post-184591-1234197200_thumb.jpg

post-184591-1234197312_thumb.jpg

"Sortvind"

Supre macro bilder! Noen av de beste "dråpe bildene" jeg har sett, blant annen fantastisk macro.

post-184591-1234197460_thumb.jpg

post-184591-1234197516_thumb.jpg

post-184591-1234197634_thumb.jpg

post-184591-1234197686_thumb.jpg

post-184591-1234197749_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg tror nok de fleste kjenner til både Adams og Group 64, i og med at han er nevnt i mange hundre tråder etterhvert. Ut fra det er det nok litt rart at han ikke er nevnt, men det betyr kanskje at landskapsfoto ikke betyr så mye for deltakerne i denne tråden. Evt at de ikke har så stor peiling på sin egen genre. Men å google Adams (og Weston!) tror jeg ikke er nødvendig for de fleste.

Du har sikkert rett.

-Men det er jo en del ungsauer som slenger innom her. Så selv om Adams ,som du sier, nok er kjent for de fleste kan det vel hende det kan være nyttig for en og annen med nyutsprunget fotointeresse å få et tips.

-Lazy

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

'Forguder' er nok et altfor sterkt ord, men av fotografer som kanskje ikke er så veldig kjent, så har jeg veldig sansen for bildene til Jens Hartman.

Noen (sikkert mange) vil nok synes at han drar HDR-teknikken altfor langt, men jeg har veldig sans for bildene hans - også den nærmest tegneserie-aktige stilen på en del av bildene hans.

Noen eksempler:

5312986-lg.jpg

5277460-lg.jpg

6036559-lg.jpg

5347735-lg.jpg

Cartier-Bresson og Sally Mann er allerede nevnt, men tar med to av mine favorittbilder, som ikke er tatt med i tråden, av disse også. Vanskelig å finne gode versjoner av disse på nett, men...

Cartier-Bresson - "Siphnos, Greece, 1961" :

Ph44.jpg

Sally Mann - "Jessie in the wind" :

mann_jessie_wind_dec_06.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...