Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)

SVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny oppdatering vedrørende problemet med "driver stopped responding" på 5850:

Har lagt inn en profil på Msi Afterburner på 725/1000 (som skal være default klokkehastigheter), og prøvd å legge til denne som 2d og 3d profil (samt at Afterburner starter med windows). Allikevel viser core clock og memory clock i ATI Control Panel merkelig nok 157/300. Noen som kan forklare dette eller påpeke om dette kan være en del av problemet?

Lenke til kommentar

68xx er vel ikke særlig bedre enn 58xx i stock ytelse.

Ellers som MistaPi linker til:

“We’re speaking with every development studio in the work that’s likely to create a piece of software that makes it into the charts. All of them are telling us the same thing. nVidia is pushing a single message and that’s tessellation“, explained Huddy.

“Tessellation is about enriching detail, and that’s a good thing, but nVidia is pushing to get as much tessellation as possible into everything”. Huddy reminds us of the problem you get when adding too much salt to your pasta. “Tessellation breaks your image components down in order to add more detail at lower levels and, when it’s done right, it can be stunning”.

Dette er helt riktig, selv i Civ5 var Tesselation en grafikk opsjon som med mitt GTX480 stod til HIGH (maks), jeg satt den så lavt jeg kunne da jeg synes Civ5 faktisk er merkverdig tregt i turnskifte og slo av alt av ting jeg ikke ønsker. Det rare er at det også kan bruke 8 tråder men alikevel meget tregt turnskifte på en W3520@4GHz og 12GB RAM mot 4 Intel SSD i Raid0. Dette med alt av battle animations osv. avslått.

"Det lagger og det lagger og lagger mer og kanskje deee... nei deeer var Turn ferdig."

Det må være forferdelig dårlig laget eller så er 8 tråders ytelsen på W3520 helt elendig. (noe den ikke er på andre mangetrådede applikasjoner).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"Can I just say that the 6850 ISN'T the replacement for the 5850? In most of the roadmaps given so far it's a replacement for the 5750, meant to be put in direct contention with the 460 768mb version. And as for the 6870, that is the replacement for the 5770, and put in direct contention with the 460 1gb version. They are the Barts Pro and Barts XT parts, NOT the Cayman Pro and Cayman XT parts that, on their arrival as the 6950 and the 6970, will be the the direct replacements for the 5850 and 5870. And judging by the performance increase over the lower level cards here (these cards should be released in the same price segments) these cards are going to be WOWZOMG fast =]."

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt, det er CaymanXT/Pro med HD6970 og HD6950 som vil erstatte HD5870 og HD5850. Det har jo vært hintet om en del ganger i denne tråden med alt fra ytelse og at HD6870 vil konkurere med GTX 460. Antilles er dualgpuen og blir muligens hetende HD6990, hvilke chiper den blir basert på er usikkert. Det kan bli CaymanXT, CaymanPro eller kanskje mer sannsynlig BartsXT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har selv et ATI Radeon HD 5870 kort som jeg kjøpte tidligere i år.

Har vært plaget med det mye omtalte problemet med grey screen (http://www.tomshardware.com/news/ATI-Grey-Screen-Fix-5870,9549.html).

Artikkelen i linken er publisert i Januar 2010, der ATI sier at de regner med å slippe en hotfix til dette problemet ASAP.. Noe som vet om denne er kommet?

Har vært i flytting siden tidlig sommer, så desktopen har ikke vært i bruk.

Ser på ATI sine sider at det ble sluppet en ny driver i September, men finner ingenting i release notes om løsning på dette problemet.

Skal hjem å laste ned nye drivere etter jobb, så får vi se da!

Lenke til kommentar

AMD has confirmed that a previously reported issue of grey lines or screens with certain Radeon HD 5000 GPUs affects both the 5700 and 5800 series.

Hvorvidt det har vært mye omtalt vet jeg ikke, siden jeg har hørt veldig lite om saken. Men flua i suppa er jo det som er understreket over her, at kun enkelte kort opplever problemet. Dvs. det kan nesten virke som en deffekt i enkelte kort.

De fleste andre problemer kan fremprovoseres på alle kort men dette virker isolert til enkelte kort. Jeg ville forsøkt en RMA når man har ventet så lenge og det hintes om "kun enkelte kort". Jeg antar at du har forsøkt en RMA mens du alikevel har vært på flyttefot og ikke brukt maskinen.

EDIT:

Så det ikke misforstås. Ordbruken legger vekt på at det virker å gjelde spesifike kort og ikke bare "noen", "få" osv. Omtrent som dette har vært et problem med enkelte produksjons batcher men at AMD ikke vil oppgi noen tall eller hentydninger om dette men heller la det gå RMA veien på de som plages av problemet.

Det kan være de kan lage en workaround på problemet i driveren, men hadde jeg hatt dette problemet ville jeg henvist til at en del produsenter ber deg kjøre RMA på det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tenkte på det da jeg tidligere i år da jeg satt å var forbannet som fy over problemene, men når PC'en ble pakket vekk og flytting igangsatt gikk det i glemmeboka.

Tror ikke det burde ikke være et problem med RMA da jeg har kjøpt kortet via komplett.no, og tidligere har mottatt kjempeservice med annen hardware.

Mer informasjon om selve problemet her dersom du er interessert:

http://www.tomshardware.com/news/ATI-Radeon-Gray-Screen-Crash,9529.html

Finnes også hundrevis av forskjellige forumposts med samme problemet rundt omkring.

Fant forresten denne etter litt leting:

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Grey-screen-and-vertical-line-corruptions.aspx

Får gjøre et skikkelig forsøk med nye drivere og hotfix, og dersom problemet vedvarer blir det et forsøk på en RMA.

Lenke til kommentar

Ang. tesselation likte jeg spesielt det som sies her:

“Overall, the polygon [Triangle - Ed] size should be around 8-10 pixels in a good gaming environment”, said Huddy. “You also have to allow for the fact that everyone’s hardware works in quads. Both nVidia and AMD use a 2×2 grid of pixels, which are always processed as a group. To be intelligent, a triangle needs to be more than 4 pixels big for tessellation to make sense”.

Interesting enough, but why are we being told this? “With artificial tests like Stone Giant, which was paid for by nVidia, tessellation can be done down to the single pixel level. Even though that pixel can’t be broken away from the 3 other pixels in its quad. Doing additional processing for each pixel in a group of 4 and then throwing 75% of that work away is just sad”.

Det viser godt hvordan ting pushes for markedsverdi og ikke for beste tekniske løsning med fokus på generell ytelse/kvalitet.

Lenke til kommentar

Tenkte på det da jeg tidligere i år da jeg satt å var forbannet som fy over problemene, men når PC'en ble pakket vekk og flytting igangsatt gikk det i glemmeboka.

Tror ikke det burde ikke være et problem med RMA da jeg har kjøpt kortet via komplett.no, og tidligere har mottatt kjempeservice med annen hardware.

Mer informasjon om selve problemet her dersom du er interessert:

http://www.tomshardware.com/news/ATI-Radeon-Gray-Screen-Crash,9529.html

Finnes også hundrevis av forskjellige forumposts med samme problemet rundt omkring.

Fant forresten denne etter litt leting:

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Grey-screen-and-vertical-line-corruptions.aspx

Får gjøre et skikkelig forsøk med nye drivere og hotfix, og dersom problemet vedvarer blir det et forsøk på en RMA.

Jeg kjøpte et XFX 5870 for et par måneder siden og var plaget av grå skjerm, linjer og "driver has stopped responding" etc. Løsningen for meg var å flashe til en bios som ATI selv har laget for bruk på referansekortene sine. Her er en link: http://www.techpowerup.com/vgabios/61848/ATI.HD5870.1024.091112.html

Jeg har ikke hatt ett eneste problem etter dette :)

Lenke til kommentar

Godt tips, mener også ha sett dette i denne tråden langt tilbake men kom ikke opp i husken før du nevnte det.

Dvs. problemet har blitt nevnt i denne tråden way-back, men ikke på langt nær i så stor grad som andre problemer folk har hatt med 5870. Derfor oppfattet jeg det ikke som et "mye omtalt" problem.

5970 har hatt vesentlig fler problemer av denne art.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tesselation.. oppskrytt. ja/nei?

Mitt 5870 sliter med tesselation påslått i Metro 2033.

Var det ikke gode/fine ord fra ATI om at tesselation skulle bidra til mer detaljerte objekter/omgivelser uten at det påvirket ytelsen?

Nei, er ikke oppskrytt, men det krever en hel haug. Tom. med overklokket 5970 får jeg ikke tilfredsstillende FPT i Metro2033 med tess på. Eller, FPS-en er forsåvidt grei, men det skaper input lag fra helvete (altså, at mus og knapper ikke fungerer like sømløst og responsivt, selv er jeg veldig følsom for sånt).

Lenke til kommentar

Tesselation er "oppskrytt" fordi det stort sett implementeres og brukes feil, som jeg skrev noen poster ovenfor.

Å eks. pushe inn tesselation i et spill som Civ5 er direkte meningsløst og spesielt at det default settes til HIGH på min maskin for dette spillet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan vel ikke si tesseleringen i Metro svarer til hvordan tesselering burde være optimalisert. Jeg mener man kun trenger tesselering på essensielle ting, som hjul(runde ting), hoder, hår..osv. Så kan det heller være en slider der man kan velge hvor mye som skal være tesselert, kanskje også en innstilling for hvor langt det dynamiske omfanget skal være også. Noe alla nVidias "Water Waves" demo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...