Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)

SVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk veldig spent på hvordan Crysis2 blir på 360 og PS3.

Og ikke minst hvor bra den nye enginen og verktøyene de bruker klarer å levere en hakeslipp opplevelse på de kraftigste PCene der ute :)

Jupp det er en fabelaktig høst/vinter med mye flott som venter oss.

Jeg har blitt litt hekta på Civ V noen dager nå mens jeg har vært hjemme og influensabefengt. Og det som irriterer meg litt der er at selv dette spillet går uuuuhorvelig tregt i turnskifte på forholdsvis kraftige maskiner. Det skal tom. støtte 8 tråder :ph34r:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har en kamerat som nettopp har bygget seg ny maskin med et 5850-kort basert på mine anbefalinger. Fra dag en har han opplevd "Driver stopped responding"-meldingen og at maskinen henger/sort skjerm pga. dette. Har vært borti problemet før selv med et nvidia 8800-kort, og prøvd å veilede han så godt som mulig.

Så langt har han prøvd:

- Nye drivere (både gamle og nye)

- Endre volt og ram-timings i bios

- Installere med og uten kontrollpanelet

- Prøvd reinstall med Vista og Win 7

- Prøvd å underklokke kortet

- Slå av/på overdrive

- Oppdatere chipset/bios

- Installere kortet i et annet pci-e 16x spor

Så, noen her som har opplevd det samme problemet og/eller har noen tips? Kortet er et Sapphire 5850 og nåværende OS er Win 7 med Cat 10.9-drivere

Lenke til kommentar

Men har det problemet vært utbredt i det hele tatt på 5850 og 5870? Jeg mener det var et 5970 isolert problem.

Ikke engang 2x5870 fikk dette problemet.

Han bør sjekke hva idleklokken er i eks. GPU-Z eller CCC før han begynner å fikle med xml profilen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorfor gir du oss ikke hele hardware listen? Og er det 32 eller 64 bit OS? Samt evt. klokkeoppsett du har i HK bios.

Her kommer det mest essensielle fra hardware-lista som jeg kan huske:

GIGABYTE GA-X58A-UD3R X58

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX DOMINATOR 1600MHZ

INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366

2x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB

CORSAIR HX 650W

Har sjekket at kortet kjører på de riktige klokkefrekvensene når maskinen idler i windows. Kan noen utbrodere litt om hvordan han bør editere denne xml-fila og hva dette i såfall er basert på?

Lenke til kommentar

Har hatt akkurat det problemet på 4870 og Vista x64, har lest meg frem til at det kunne være KB938194 updaten til Vista som kunne forårsake dette problemet, visste ikke at dette var et Win 7 problem også... På Laptoper med nVidia skjermkort kan det visst funke og skruve ned strømsparing i nVidia kontrollpanel og sette på performance innstilling i stedet, så kan vel også ha noe med klokkehastigheten å gjøre, kan vel være flere årsaker til den feilen...

Lenke til kommentar

Som jeg skrev så gjelder problemet 2d setting på spesielt på 5970, men problemet ditt er lignendet om det kun skjer i 2d, da spesielt om du ser på video etc.

Etter rask google frant jeg lit om det her

http://devforums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=279&threadid=128443&highlight_key=y

For å gjøre det lettere for deg å teste om det er dette som er problemet kan du bare bruke afterburner. Det er vært et forsøk om problemet ditt er likt det jeg beskriver over.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med mitt 5870: "Driver stopped responding"

Det som jeg mener fikset problemet var å endre strømalternativ fra "balansert" til "høy ytelse".

Balansert strømalternativ struper strømmen til PCI-interface.

Tesselation.. oppskrytt. ja/nei?

Mitt 5870 sliter med tesselation påslått i Metro 2033.

Var det ikke gode/fine ord fra ATI om at tesselation skulle bidra til mer detaljerte objekter/omgivelser uten at det påvirket ytelsen?

Lenke til kommentar

Også feilmeldingen som er vanlig å få på 5970, er man heldig så fortsetter ting å gå som nomralt. Har man uflaks fryser skjermen helt eller skjermen blir svart. Løses ved å øke 2d setting, enten via tredje partisjons program eller xml fila i catalyst.

For problemet ligner, selv om han ikke har samme kortet.. uansett skulle det være verdt et forsøk. Skulle tro at kortet fikk nok strøm i 2d, men selvagt verdt et forsøk det også for kan muligens være samme reaksjon som lav 2d klokk.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Tesselation.. oppskrytt. ja/nei?

Nei.

Mitt 5870 sliter med tesselation påslått i Metro 2033.

Var det ikke gode/fine ord fra ATI om at tesselation skulle bidra til mer detaljerte objekter/omgivelser uten at det påvirket ytelsen?

Hvor tungt/lett det er å drive avhenger av mengden tessellation og om det er andre ting i spillet som begrenser skjermkortet. Jeg tror ikke AMD har sagt at det er gratis, men det er langt billigere enn å skape den samme geometrien uten tesselator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...