Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått meg et 5970 kort her.Jeg må si det var er et svært kort gitt hehe ,295gtx kort føler seg litt liten ja hehe.

 

Overrasket over at det er så still undre load.

 

Oc kort til 775/1200 med overdriver funksjon i driveren, funker gansk greit.

 

 

Har ikke test mer det.

 

 

Endret av smy
Lenke til kommentar

Hvordan ligger det an med AMD og driverne for tiden?

Har alltid, og vil alltid kjøpe det / de kortene som jeg føler gir meg best tilbake, helt uavhengig av om det så måtte være nVIDIA, AMD, Intel, SiS osv..

 

Derfor gikk jeg i utgangspunktet ifra 8800GTS (vurderte sterkt GTX, men det ble litt for dyrt iforhold til ytelsen følte jeg den gangen) over til HD5870 som jeg hadde i knappe en måned før jeg byttet til GTX285 på grunn av ustabile drivere.

 

 

 

Ytelsen i seg selv var forsåvidt grei og stabil den, men det er så fryktelig mye merkelig som skjedde i perioden med HD5870, alt fra diverse artifacts i spill, til spill / driver som regelrett krasjet, musepeker som plutselig vandret rundt på skjermen helt uavhengig av hva jeg måtte forsøke å foreta meg med musa osv.. Og med Bad Company 2 følte jeg virker at AMD trengte evigheter bare for å få profiler osv optimalisert for spillet, hvor nVIDIA ikke akkurat klarte seg spesielt godt de heller så var nå ting hvert fall halvveis på plass og brukanes innen en måned etter release, noe jeg ikke opplevde med mitt HD5870 hvert fall, ekstremt ustabile og lange laste tider og helt tilfeldig driver og spill krasj gjorde det hele til et sant lite mareritt for meg.

 

 

Gikk over til nVIDIA og GTX285 som er et kort som på mange, om ikke alle måter gav mindre ytelse for pengene med samtlige av de merkelige problemene jeg opplevde med HD5870 forsvant med en eneste gang? Sier ikke at nVIDIA på noen som helst måte gir meg en 100% problemfri hverdag de heller, men det er ikke til å ignorere at hvor jeg alt for ofte måtte klø meg i hode med diverse AMD drivere, om det så var to måneder gamle drivere, eller de ferskeste BETA driverne lekket ut på Guru3D.com sitt forum så var tilstanden en god del dårligere og verre sammenlignet med hva jeg har vært i nærheten av å oppleve med nVIDIA sine drivere med GTX285?

 

 

 

En kollega av meg har fremdeles HD5870 og bruker maskinen sin svært lite så han har verken oppdatert drivern på evigheter ei heller bruk maskinen på de siste månedene, men han opplevde mye av de samme problemene som meg i den korte perioden jeg hadde HD5870? Så helt tilfeldig var det vell neppe?

 

 

 

Det som skuffer meg ytterligere er at jeg var mye i samme situasjonen ved Age of Conan release som nå er en stund siden, da gikk jeg fra nVIDIA til AMD med HD4870 fordi det gav veldig god ytelse for pengene og burde la meg spille Age of Conan uten problemer på maks, men ustabil ytelse og ustabil driver var det samme jeg opplevde på den tiden også? Og til slutt ble konklusjonen at 8800GTS gav meg mindre problemer så jeg jeg heller bare fortsatte å kjøre på med det.

 

 

 

I dag har jeg GTX480 og GTX460 (to forskjellige maskiner) og problemene er så godt som ingen, og siste driver fra nVIDIA har blitt utrolig oversiktlig og brukervennlig når det kommer til både clean installasjon av drivern og jeg syntes vell for å være helt ærlig at både Intel og AMD sine kontrollpaneler er nokså kronglete i bruk, spesielt for de av oss som gjerne ønsker å "leke oss litt med drivern" pøse på med litt forced aa osv..

 

 

 

 

 

Men det føles jo nå som evigheter siden jeg hadde HD5870, så ting kan jo ha forandret seg siden den tid! Og med nye og spennende AMD skjermkort på trappene så er jeg veldig spent på om driverne har blitt vesentlig bedre, stabiliteten bedre og om AMD har blitt raskere til å optimalisere seg mot nye store spill? Eller er det samme gamle leksa som jeg har opplevd to ganger tidligere?

 

 

 

Jeg blir utrolig trist når jeg føler og opplever at software / driver skal ødelegge for god hardware, sitter fremdeles med en liten bismak når jeg hører mitt GTX480 etter en runde med Starcraft2, for etter jeg tar av headsettet så høres det jo ut som en liten støvsuger, GTX460 er riktignok en god del bedre på både varme og støy men jeg velger nå fremdeles å betale litt ekstra for noe som bruker mer strøm og bråker mer men som gir meg en stabil og god hverdag, kontra noe som gir meg mer ytelse for pengene, bråker mindre og mer strømeffektivt men som gir meg hodepine og frustrasjon på grunn av ymse drivere.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

For å svare kort så er det fortsatt lugging i drivere, noe du ser i tråden på de siste sidene også.

 

Har nettop fått mitt system nogelundet stabilt med 10.8 og cap, så oppdaterer ikke noe før jeg må nå (5970 som har vært hakket mer problematisk i forohold til 5870).

 

Nye drivere kommer med 6870, 6870 er bare en oppdatering av samme teknologi så sjangsen er stor for at det blir veldig stabilt ved release. Du kan prøve deg der.

 

nvidia må du trolig vente 5-6 mnd på fra nå, forhåpentligvis slipper de ikke ut nok et kombinert grafikk\varmovn kort.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Mitt GTX 480 ligger opptil 80-82C max (når det virkelig presses med lav viftehastighet). og jeg synes HD5870 kortene mine støyet en god del mer (kjørte både single og CF i samme kassa som 480 nå). Det er mye lavere frekvens på lyden i 480 utfra mine erfaringer til nå.

 

Kjører også tung 24/7 folding@home på 480 kortet så jeg får et godt inntrykk av støyen på det vs mine HD5870.

 

Når jeg spiller de tyngste spillene i 1920x1080 max-all 4/16 er det sjelden vifta trenger gå over 60% og mens jeg folder går den sjelden over 55%, så det er nok en del dårlige kabinetter ute å går også. Fra 60-80% støyer 480 rimelig bra men synes ikke HD5870 var noe bedre på støy, nesten motsatt.

 

Ellers er EVGA GTX 460 til kun 1395,- og SC utgaven til 1495,- som begge lett overklokkes hinsides langt, et røverkjøp av de sjeldne om dagen. (jeg vurderer 2 stk i SLI)

 

EDIT:

GTX 480 er et varmt kort, men det gjør ingenting når det fungerer så bra som det gjør og ikke gir meg noe mer støyende opplevelse enn HD5870. Denne "fermi varmeovnene" greia og hvordan det brukes i alle sammenhenger er litt utdatert.

 

 

NB!

Jeg har overklokket mitt GTX 480 fra stock 700/1400 til 800/1600 samtidig som jeg har senket stock volt. Det kan du bare drømme om på HD5870 som jeg ikke vurderte å klokke en gang.

 

Max. stabil klokk jeg fikk var 858/1716 men 800/1600 med undervolting ble mitt foretrukne 24/7 sweetspot. Fantastisk kort. På tross av kraftig overklokking oppfører 480 seg mindre støyende :hmm:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...