Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Du får ikke dobbelt så mye minne, selv om du kjører 2 kort. Minnemengden blir ikke lagt sammen.

 

Du får svak ytelse i de tilfellene hvor CF ikke er støttet, eller støttet dårlig.

 

Du har to kort som bråker istedenfor ett. Du har eventuelt to kort du må bytte kjøler på, kjøpe vannblokker til etc. Du kan heller ikke utvide like lett ved behov for mer kraft senere vs ett HD5870. Prismessig er det vel heller ikke så veldig mye å spare på dette.

 

Men for all del, det viktige her er at du er fornøyd, ikke jeg :) Gratulerer med nytt oppsett!

 

Minne blir nok ikke lagt sammen kansje, men de kjøres jo parralelt slik at hastigheten økes.

De bråker heller ikke mer enn et kort, tvert i mot.

Temp på selve GPUene er lavere med 2 kort i cf en 1 alene i hvertfall med samme instillinger på spill som ved 1 kort.

Vistene går derfor saktere. Men 2 tilsammen avgir mer enn 1 så man må ha god utluftig i kabinettet.

 

Her nevner du også svak utnyttelse vedr.1 stk. 5830. Sannhet med modifikasjoner. Etter min erfaring så yter 5830 veldig bra.

Jeg vil si at finner man slik som meg 5830 til rundt 1000,-

så er det et SVÆRT godt kjøp.

 

Vil tro at 5830 kortet faller mye i pris fremover og bør anses som et rimelig alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9 mnd leveringstid fra en nettbutikk, og ikke deres feil? hmmm ;)

 

Kan vel ikke skylde på dem, de er jo en webmerchs butikk så de speiler jo bare leverandørens lager og når det sier at varenr eksisterer så er jo ikke det Multicoms feil.

 

De var hele tiden åpne om at det kunne ta tid siden leverandørens dato var ubekreftet.

 

Syns det var ok av de å sende meg ett 5870 til den prisen selv om det var leverandøren som hadde satt feil pris.:thumbup:

 

Theo jeg ser nå at det ligger en 10 cm CF bro i skuffen her på jobben, lurer på hva den gjør her :p

Endret av minhund
Lenke til kommentar

De bråker heller ikke mer enn et kort, tvert i mot.

Temp på selve GPUene er lavere med 2 kort i cf en 1 alene i hvertfall med samme instillinger på spill som ved 1 kort.

Vistene går derfor saktere.

Ikke helt slik jeg opplever det. Dersom du har vsync på eller du på andre måter begrenser antall fps, da vil to kort kjøre under mindre belastning pr kort enn hva ett kort alene hadde gjort. Men uten noen begrensning på fps vil jo spillet forsøke å rendre flest mulig bilder per sekund og da går kortene for full pupp. Begge mine 5870 ligger i hvert fall på 85-90 °C dersom jeg spiller Dirt 2 uten vsync. Og det med rimelig høy hastighet på viftene.

Lenke til kommentar

Var å henta 5870-kortet som jeg bestilte som demovare (til 2600,-). Det manglet den "overpappen" (den med reklame på), så det kom i kun den sorte XFX-eska. Alt fulgte med i eska, og kortet så helt urørt ut. Var litt antydning til et fingermerke ved DP-utgangen, men det var det sikkert jeg som lagde da jeg tok kortet ut av eska (:p).

 

Så ja, vil si jeg er fornøyd med handelen :thumbup:

Lenke til kommentar

Catalyst 10.8 er ute nå.

 

Vista/Windows 7:

http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst-10.8-Win-7-|-Vista--%2832-bit%29-download-2608.html

http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst-10.8-Win-7-|-Vista--%2864-bit%29-download-2609.html

 

Application Profiles:

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/DRIVERS/hotfix/catalyst_application_profiles/10-8_ATICatalyst_AppProfiles.exe

 

Release Notes:

http://www2.ati.com/relnotes/Catalyst_108_release_notes.pdf

 

 

New Features

This section provides information on new features found in this release of the ATI

Radeon™ Display Driver. These include the following:

- OpenGL ES 2.0 support

- Video Quality default options

- Performance enhancement for Eyefinity Quad ATI CrossFireX™ configurations

- Anti-Aliasing support for StarCraft II

 

OpenGL ES 2.0 support

- ATI Catalyst™ 10.8 delivers full support for OpenGL ES 2.0 specification

- Enables 3D accelerated graphics within a web browser that supports OpenGL ES 2.0

- Supported on Windows XP, Windows Vista, and Windows 7

 

Video Quality default options

- The Default video options for ATI Catalyst™ have been greatly enhanced to deliver

the best quality video viewing experience. Users can also choose to apply these

settings to Internet Video via a new checkbox control within the ATI Catalyst™ Control Center

In the “Advanced Color” section, the following defaults are now enabled:

- Color vibrance (default = 40)

- Flesh tone correction (default = 50)

- Brighter Whites

In the “Advanced Quality” section, the following defaults are now enabled:

- Edge-enhancement (default = 25)

- De-noise (default = 64)

- Mosquito Noise Reduction (default = 50)

- De-blocking (default = 50)

 

Performance enhancement for Eyefinity Quad ATI CrossFireX™ configurations:

- Performance has been greatly improved for users running with ATI Eyefinity on a

Quad ATI CrossFireX™ configuration

Anti-Aliasing support for StarCraft II

- ATI Catalyst™ Control Center enabled Anti-Aliasing is now available for StarCraft II

 

Catalyst™ Application Profiles

The following application profiles are available with this release of Catalyst™ 10.8:

- Singularity – CrossFire™ profile update

- Mafia 2 – CrossFire™ profile update

- Final Fantasy XIV Benchmark – new CrossFire™ profile

- Lord of the Rings Online – new CrossFire™ profile

- Aliens Vs. Predator – CrossFire™ profile update

 

Performance Improvements

The following performance gains are noticed with this release of Catalyst™ 10.8:

Far Cry 2

- Performance increases 2-6% on ATI Radeon™ HD 5800 Series single and CrossFire™ configurations

- Performance increases 2-4% on ATI Radeon™ HD 5700 Series single and CrossFire™ configurations

- Performance increases 3-8% on ATI Radeon™ HD 4800 Series single and CrossFire™ configurations

Left 4 Dead 2

- Performance increases 3-5% on CrossFire™ ATI Radeon™ HD 5800 series and CrossFire™ ATI Radeon™ HD 5700 series configurations

Stormrise

- Performance increases 5-10% on ATI Radeon™ HD 5600 series and ATI Radeon™ HD 5500 series configurations

Lenke til kommentar

jeg innstallert appprofil og loadtid i bfbc2 har 3doblet seg.

vet ikke om det er pga profilen(avinstallerte den igjen) eller om det er fordi jeg sitter å prøver å klokke CPU og har gjort noe feil der

 

edit:innstallerte den gamle 10.5 med andre appgreier og da var det tilbake til kort loading tid

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Syns det var ok av de å sende meg ett 5870 til den prisen selv om det var leverandøren som hadde satt feil pris.:thumbup:

 

Theo jeg ser nå at det ligger en 10 cm CF bro i skuffen her på jobben, lurer på hva den gjør her :p

Ikke uenig med deg :).

 

Hehe, ja den broa, jeg fikk tilsendt en av annen bruker her inne og den har fungert bra :). Dette må være en av de mest suverene trådene i dette forumet. Denne tråden samt et par andre har noen deltakere som gjør at man fortsatt går inn på diskusjon.no omtrent hver eneste dag.

 

Ang. 10.8:

- Anti-Aliasing support for StarCraft II
Noen som har testet det? Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opplever nye 10.8 som litt bugget i bc2.

Har nå 12 sek load og den ene gpu kjerna mi kutta ut ved alt+tab.

Ellers så har jeg en generell nedgang i alle benchmarks selv om det er en liten nedgang.

 

Kommer uansett til å bruke den pga har bra fps i bc2 og slipper tidvis gjennomsiktige units i sc2.

På tide ATI tar seg sammen :mad:

Lenke til kommentar

Så pga fps, så oppleves 10.8 bedre enn 10.5? Ligger på rundt 140 fps i snitt (grovt regnet), så om den øker snittet med noen få fps, så tror jeg nesten at jeg holder meg til 10.5 litt til. Og om den kutter ut ene kjernen ved alt+tab, så virker jo ikke det sånn strålende.

 

Og helt enig med det i at nå er det nesten på tide at Ati tar seg litt sammen når det gjelder drivere...

Lenke til kommentar

Skal vær sagt at jeg har ikke sett noen andre raportere om alt+tab kødder til cfx. kan vær isolert tilfelle eller 5970 så om du kjøre 2x5870 så er ikke det nødvendigvis et problem hos deg.

 

Dog load tiden har jeg sett mange raportere.

Har høyere avg fps i bc2, men har også en lavere fps på laveste om du skjønner. Så 60 tallet noen ganger i går selv om avg var på godt over 100 fps.

 

Skal teste ut 10.5 med cfx app 10.8.

kan jo tenkes at det er bra :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...