Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)

SVD

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd/anbefalinger på ny kjøler til HD5850? Tenker på å få maskinen litt mer lydløs og akkurat nå er det skjermkortet som er synderen..

EDIT: er det forskjell på HD5870 og HD5850? (Dvs vil en kjøler passe den andre?)

CoolIt Omni A.L.C skal passe til HD5850(ser ingen interposer plate tilgjengelig på Komplett, men mener at CoolIt skal ha en), men den koster dessverre mer enn selve kortet ;) Dog ville du fått veldig gode temperaturer og null lyd.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har prøvd/anbefalinger på ny kjøler til HD5850? Tenker på å få maskinen litt mer lydløs og akkurat nå er det skjermkortet som er synderen..

EDIT: er det forskjell på HD5870 og HD5850? (Dvs vil en kjøler passe den andre?)

CoolIt Omni A.L.C skal passe til HD5850(ser ingen interposer plate tilgjengelig på Komplett, men mener at CoolIt skal ha en), men den koster dessverre mer enn selve kortet ;) Dog ville du fått veldig gode temperaturer og null lyd.

En smule over budsjett.. :p Du har ikke peiling på om HD5870 og HD5850 kan bruker samme kjøler? Ser det er noen som har begge listet opp i kompatibilitet listen sin.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre aldri plukket firsthand noe særlig på HD5xxx-serien til ATi. Hvis du finner noen nakenbilder så er det jo fort gjort å sammenligne kortene. Da får man i alle fall en ganske god pekepinn på om ting passer eller ikke. Hva het nå den luftkjøleren som skulle være rimelig og veldig god (selv for 480 GTX, så da antar jeg at den er helt killer på et kjølig HD5850). Gelid Vision tror jeg det var. La meg søke litt.

Fant!

Supports:*

ATI™: HD4850, HD4870, HD4890, HD5830, HD5850 & HD5870

Nvidia™: 9800GT, 9800GTX, GTS250, GTX260, 275, 280, 285, GTX465, GTX470 & GTX480

*The compatibility list is based on ATI & Nvidia's reference board layout ONLY. GELID Solutions holds no responsibility for incompatibility on non-standard cards. Please refer to the height restriction drawing. All brands and trademarks are the property of their respective owners.

Lenke til kjøp nå auksjon på Ebay. 54$ US + flat rate shipping worldwide for 13$ US ekstra.

http://cgi.ebay.com/GELID-VGA-Graphic-Card-Fan-Cooler-ICY-VISION-ATI-nVIDIA-/160448217635?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item255b758223

Den der er stille om man kjører ned hastigheten på viftene, eventuelt bytter dem. Den tøyler et overklokket 480 GTX ganske bra, så kjølingen er det ingenting å si på.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Det høres ut som et spilldesign relatert problem. Så, man får klage til Blizzard.

Først og fremst ja. StarCraft 2 bruker en deferred DX9 rendrer som umuliggjør MSAA via API. Men selv om jeg syns Blizzard burde også ha lagd en DX10 rendrer til spillet, som ikke har denne begrensingen, syns jeg ATi burde ha vært klar med en løsning til lanseringen av spillet. Slik nvidia har klart.

Lenke til kommentar

Det hadde jeg ikke tenkt på MistaPi :hmm: Er ikke det det samme problemet som GTA4 har? de bruker jo en deferred DX9 rendrer. Crytek har visstnok løst dette i CE3 med sin egen EdgeAA som forøvrig også var i CE2. Enig i at Blizzard burde innkludere DX10(og da i samma slengen DX11), men siden nVidia har klart det så burde vel ATI også.....

Endret av lars_era
Lenke til kommentar

MistaPi:

Da er det mulig jeg missforstår kilden du viser til. Ja, nvidia har hatt noe klart, men det blir enorm treghet når den brukes. Dette er årsaken til at ATi valgte å ikke ha noe klart da de ikke ønsket å tilby noe som fungerer svært dårlig, som nvidia har gjort.

Ellers når det gjelder AA. Jeg vil spille i 2560x1440 eller 1920x1080 og da er behovet for AA vesentlig mindre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De skriver det selv i linken til Mistapi, om du leste den.

AMD constantly strives to deliver great gaming experiences for our customers and the upcoming launch of Starcraft II is no exception. Blizzard's focus on incredible game play for all, means that gamers using ATI Radeon products can enjoy smooth HD gameplay and industry leading image quality with our current generation of ATI Radeon products as well as many of our past generation cards.

In discussions during the development of StarCraft II, Blizzard indicated that they would not initially include options to set levels of in-game anti-aliasing (''AA''). This meant that support for AA within StarCraft II would only be made possible by including it in the driver, an approach that could significantly impact performance.

Some third party reviews of the Starcraft II beta echo our concerns that AA can cause gameplay impairment. In these reviews, the third parties found that 4x AA led to a reduction in fps rendering at lower screen resolutions, which only became more noticeable at larger resolutions.

After evaluating our options, our engineering team opted not to provide AA support for StarCraft II within the Catalyst Control Center, even though the competition has included AA support in their driver at launch.

We are committed to making AA perform at an acceptable level before we release it to our customers. We will continue to work with Blizzard on this matter and hope to offer our customers an acceptable AA solution at a later date.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

MistaPi:

Da er det mulig jeg missforstår kilden du viser til. Ja, nvidia har hatt noe klart, men det blir enorm treghet når den brukes. Dette er årsaken til at ATi valgte å ikke ha noe klart da de ikke ønsket å tilby noe som fungerer svært dårlig, som nvidia har gjort.

Det sies ikke om løsningen til ATi tok en enda større ytelsetap. Ifølge testen til Guru3D kan man på nVidia kort forsatt bruke 4xMSAA med høy oppløsning med de kraftigere kortene dems til tross for det store ytelsetapet. Det hadde uansett vært greit å hatt den valgmuligheten slik at man selv kan velge mellom AA, oppløsning, framerate og ellers grafikk kvalitet. Det er ikke som at ATi ikke har hatt en AA løsning i andre spill før der det har gitt et stort ytelsetap.

http://www.guru3d.com/article/starcraft-ii-wings-of-liberty-gpu-graphics-performance/8

Ellers når det gjelder AA. Jeg vil spille i 2560x1440 eller 1920x1080 og da er behovet for AA vesentlig mindre.

Større oppløsning betyr også gjerne større skjermer slik at behovet ikke blir særlig mindre. Men for StarCraft 2 så er dette (fra det jeg har sett og prøvd hittil) for det meste et ganske mørk spill med små kontrast forskjeller. Aliasing er ikke så merkbart her, men likevel en irritasjonsmoment for min del.

Det hadde jeg ikke tenkt på MistaPi :hmm: Er ikke det det samme problemet som GTA4 har? de bruker jo en deferred DX9 rendrer.

Ja det er nok det. Her kan jeg dog forstå det bedre mtp den dårlige ytelsen GTA4 har i utgangspunktet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
As some of you may know, in our StarCraft II GPU Comparison we noted that Blizzard will not be including an optional anti aliasing (AA) setting in the retail version of their new game. NVIDIA decided to leap forth into the AA pool right off the bat by including an override option within their Control Panel but the result was a significant performance impact in-game
Endret av Theo343
Lenke til kommentar
As some of you may know, in our StarCraft II GPU Comparison we noted that Blizzard will not be including an optional anti aliasing (AA) setting in the retail version of their new game. NVIDIA decided to leap forth into the AA pool right off the bat by including an override option within their Control Panel but the result was a significant performance impact in-game

Jeg bestrider ikke dette, men det er forsatt fullt mulig å spille med AA med nvidia kort, speseilt på high-end kortene.

Det var også et stort ytelsetap med å tvinge 4xMSAA i Mass Effect 2, men jeg er likevel veldig glad for at jeg hadde den muligheten for det gikk forsatt ganske greit på mitt 5870 kort.

Lenke til kommentar

Har ett 5870 som bare har gitt dårlige stunder siden jeg satte det i pcen.

Kortet kræsjer og det meste er prøvd, cs f.eks henger seg opp og skjermen blir grå med vertikale striper.

Ser at det er flere som opplever dette, men er litt overrasket over at ingen har nevnt det her.

Noen som sliter med dette?

Prøvd alt, øke vcore, underklokke,drivere oppgradere bios etc. Er drittlei av kortet, skal sende det inn. Kortet yter bra den korte stunden det fungerer dog.

Usikker på om jeg skal kjøpe samme igjen, eller droppe ati og gå for nvidia igjen..

Kjedelig å oppgradere pc, men betale penger for ett produkt som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet hvorfor med enkelte drivere man ikke får stilt vifta på gpu 2 i Afterburner?....som foreks. med 10.7 nå.

Og den står konstant i 3d-clock.

Gjør ikke så mye at den bare kjører på 20% men det blir fort varmt med 2 kort da_P

Edit: Den fungerer fint i 3d, men når pcen går tilbake i 2d så detter gpu 2-vifta ned på 20% og spretter opp til full 3d-klokk( den har idle-klokken i noen sekunder etter et spill er avsluttet )

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Fikk svar fra Arctic Cooling at Accelero XTREME 5870 ikke er kompatibel med HD5850, men de skulle komme med en som het XTREME plus som skulle takle både HD5870 og HD5850. Finner ikke noe info om denne, men de sa den skulle være tilgjengelig om en mnd..

Lenke til kommentar

()=!¤/(=¤/ hater nå hele innlegget mitt forsvinner! :@ Jeg har sett litt på denne kjøleren, men klarer ikke å finne noe som faktisk sier at den passer til HD5850.. Tok også og så på denne som i følge deres hjemmeside også skal være kompatibel med HD5850.

Har den kjøleren som passer til GTX 285 og den fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

()=!¤/(=¤/ hater nå hele innlegget mitt forsvinner! :@ Jeg har sett litt på denne kjøleren, men klarer ikke å finne noe som faktisk sier at den passer til HD5850.. Tok også og så på denne som i følge deres hjemmeside også skal være kompatibel med HD5850.

Har den kjøleren som passer til GTX 285 og den fungerer veldig bra.

Jeg linker vel til to kjølere her, men går ut i fra at det er THERMALRIGHT T-RAD2 du snakker om?

Lenke til kommentar

Har ganske grei ytelse nå 10.7 i BC2! :new_woot:

Mulig det var en system-restart av app profiles som gjorde susen. :hmm:

Men uten app.profile er det uansett helt tragisk med ekstreme slow downs med hakking til tider og generelt lav FPS.

Men sliter med at jeg helt plutselig blir kastet til skrivebordet og når runden er over så skjer som regel akkurat det.

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...