Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)

SVD

Anbefalte innlegg

Det er mulig du synes det er morsomt, men det er ikke sikkert det blir like morsomt når 10.5 dukker opp :tease:

Men det er enda gøyere å benche DX11 Computemark når man snakker med GTX4xx eiere, tro meg :yes:

Men, men, **dp** og jeg tok litt FPS målinger med mitt HD5970@850/1200 vs. 2xGTX480 klokket og uklokket i BC2, og hans entusiasme for benchescores ble litt dempet akkurat der og da :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg valgte å disable crossfire i Catalyst siden et spill jeg kjøpte på Steam ikke ville starte. Det skulle jeg ikke gjort for nå er ting på bærtur hehe.

Noen som har opplevd å få denne etter å ha disablet crossfire i Catalyst og deretter miste muligheten til å enable det igjen?

post-38451-1273967240,9157_thumb.png

Denne var ny Theo, men har du forsøkt å bytte denne brua, kan jo være noe signalbrudd/forstyrrelse. Ta den av og bøy litt forsiktig på den, eventuellt bytt spor med den andre CFX leppa..

Lenke til kommentar

Jepp, bare så rart at det skjer når jeg velge "disable crossfire" i Catalyst. Skal forsøke litt driverreinst først siden driveren trigget det. Har eller aldri hørt at begge broer må stå på mellom to kort, det er jo for tre kort at man har flere connections. Skjerm #2 (lcd tv) er tilkoblet via hdmi så jeg drar ut denne ved reinstallasjon.

Da får jeg testet om profiler overlever driver reinstallasjon med verktøyet du nevnte.

EDIT:

Wow, selv afterburner ser ikke kort nr. 2 nå. Scary, selv etter restart. Men prøver driverreinst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg heier ikke på noe lag jeg, bare syntes din fremstilling av heaven som nVidias eneste "redning" bar en smule preg av fanboyisme (er det ett ord?).

Jeg har flere 5xxx kort enn jeg har 4xx kort, så jeg har rimlig god mulighet til å sammenlikne ytelse etc selv. Så selv om man alltid kan dra frem ett spill og/eller benchmark for å vise styrken til sitt eget kort - så tror jeg at det er ganske bred enighet om at på generell basis så yter 480 endel bedre enn 5870.

Sier ikke dermed at det er det beste kjøpet - det er noe helt annet.

Men, gir meg med nVidia praten i denne ATI tråden nå og går og bencher litt med 5850 kortet mitt ;)

Lenke til kommentar

Før du roter med driverbytte, ta å flytt den til den andre kontakten, eventuellt bare ta den av og på igjen på den samme først.. Årsaken til meldingen er jo at den ikke får den kontakten den ønsker via brua.

Det verserer mange meninger om en eller to CFX bruer, det som virker for deg er det som betyr noe, uavhengig av hva som sies av andre. Selv har jeg opplevd at jeg har måttet bytte til den andre kontakten, som var at det ene kortet ikke likte å være slave, men dette løste seg med å bruke den andre kontakten.....

Lenke til kommentar

Jeg var litt for kjapp der, beklager Ourasi :).

Etter å ha kjørt express uninstall av driverne og rebootet ser afterburner begge kortene igjen *puh*. Da forsøker jeg å legge inn driverne på nytt og ser om jeg får Crossfire igjen. Fungerer ikke det skal jeg switche broa over til den andre leppa.

EDIT:

Jeg legger inn 10.4 Preview, det er vel fortsatt den "beste", eller bør jeg laste ned 10.4 release?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg heier ikke på noe lag jeg, bare syntes din fremstilling av heaven som nVidias eneste "redning" bar en smule preg av fanboyisme (er det ett ord?).

Jeg har flere 5xxx kort enn jeg har 4xx kort, så jeg har rimlig god mulighet til å sammenlikne ytelse etc selv. Så selv om man alltid kan dra frem ett spill og/eller benchmark for å vise styrken til sitt eget kort - så tror jeg at det er ganske bred enighet om at på generell basis så yter 480 endel bedre enn 5870.

Sier ikke dermed at det er det beste kjøpet - det er noe helt annet.

Men, gir meg med nVidia praten i denne ATI tråden nå og går og bencher litt med 5850 kortet mitt ;)

Nå leser du vel en smule mye ut av mine innlegg tenker jeg.... At jeg hakker litt på Nvidia pga. samrøren med Heaven benchen, synes jeg er på sin plass (dette har jeg kritisert før i tråden, mtp urealistisk tesseleringsmengde for å fremme eget produkt etc..)... Og er enig i at 480 generellt yter bedre enn HD5870 som er nesten en selvfølge siden det er rundt tusingen dyrere, men nå sitter ikke jeg på et slikt, jeg sitter på HD5970 jeg ga et par hundrelapper mer for enn ett GTX480, og der blir GTX480 ytelsen for svak for ett bytte... Faktisk var mitt ene kort på høyde med 2 480 kort i SLI i BC2, som er det eneste vi spiller begge to...

Lenke til kommentar

Jeg var litt for kjapp der, beklager Ourasi :).

Etter å ha kjørt express uninstall av driverne og rebootet ser afterburner begge kortene igjen *puh*. Da forsøker jeg å legge inn driverne på nytt og ser om jeg får Crossfire igjen. Fungerer ikke det skal jeg switche broa over til den andre leppa.

EDIT:

Jeg legger inn 10.4 Preview, det er vel fortsatt den "beste", eller bør jeg laste ned 10.4 release?

10.4 preview og 10.4a har flere fixer enn 10.4 offisiell, jeg holder meg til 10.4 preview, siden 10.4a kun har BC2 loadfix for HD48xx i tillegg, og den trenger jeg ikke..

Lenke til kommentar

Reinstallasjon av driverne fikset det :).

post-38451-1273969148,8693_thumb.png

Greit å vite om andre skulle oppleve det samme. Litt fristet til å teste om det skjer igjen, da kan det jo være pga. det du nevnte om hvilket kort som er slave, Ourasi.

EDIT:

Profilene ble også ivaretatt og virker ennå. Det eneste jeg måtte gjøre etter reinstallasjon var å fortelle på hvilken side LCD TVen står.

EDIT2:

Nå virket Tropico 3 også, sikkert bare for lenge siden reboot og dillet med for mye siste uken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

BC2 er ett "ATI spill", og nesten like lite representativt for ytelsesammenlikning som heaven...

Har også ett 5970 (kostet 400 mindre enn 480 kortet :) ), og det er det eneste kortet jeg ikke vil klare å leve med støymessig. Men ellers er ytelsen bra, og vannkjølt kunne det nesten friste å beholde det.

Lenke til kommentar

BC2 er ett "ATI spill", og nesten like lite representativt for ytelsesammenlikning som heaven...

Titler som BC2 og MW2 spilles av millioner av spillere, og motoren i BC2 kommer til å bli brukt på kommende gigant-titler, så at slike titler veier mer enn Metro og FC2, er en selvfølge. At Nvidia/ATI er sterke på denne motoren er viktig for valg av GPU for mange, inkludert meg.. MW motoren er DX9, og tipper vi har sett slutten på visa her... Uansett skal det bli artig å se ATI kjøre tesselering på shadere i tillegg til Tesseleringsenheten, og hva dette gjør med enkelte DX11 titler som favoriserer NV's metode, for de to nærmer seg hverandre på papiret her mtp fremgangsmåte..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

ATI burde jo være sterke på tesselering, var vel de som kom med hele konseptet for endel år siden (kalt Trueform).

Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva slags resultater du og dp kom frem til i bc2 testingen deres. Hvis du ser på benchmarks av bc2 ved lansering av gtx 4xx så er de ganske mye dårligere enn benchmarks gjort med nyere nvidia drivere - her og her.

Har ikke testet bc2 selv enda, men ut ifra annet jeg har testet burde 480 sli "knuse" selv ett mildt klokket 5970 kort i ytelse.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

ATI burde jo være sterke på tesselering, var vel de som kom med hele konseptet for endel år siden (kalt Trueform).

Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva slags resultater du og dp kom frem til i bc2 testingen deres. Hvis du ser på benchmarks av bc2 ved lansering av gtx 4xx så er de ganske mye dårligere enn benchmarks gjort med nyere nvidia drivere - her og her.

Har ikke testet bc2 selv enda, men ut ifra annet jeg har testet burde 480 sli "knuse" selv ett mildt klokket 5970 kort i ytelse.

HD5970@850/1200 fikk 145fps, mens 2xGTX480 klokket fikk 155fps, like settings på begge....

Merk deg at det ble en 10fps økning i BC2 med HD5xxx og 10.4 preview sammenlignet med 10.3 og offisiell 10.4, på både min og average FPS, og det er denne som ble testet av meg mot GTX480 SLI, som også var på de nyeste driverne..... Og man må jo legge til at 125/200mhz klokk gjør endel med ytelsen i BC2 og scorer omtrent som 2xHD5870, dette pluss 10.4 preview/hotfix utgjør ganske mye til slutt.

Kan også legge til at siden det ikke finnes en standarbench på BC2, så vil det variere mye i resultatene, da kortene varierer i styrke og svakhet i forskjellige situasjoner tydeligvis, og her får man teste selv i relevante situasjoner, og ikke stole blindt på singelplayer frapsing (!)...

Vår sammenligning var nok langt fra vitenskapelig, men siden jeg har spillt endel BC2, var denne lille testen representativ for opplevd ytelse, og ga meg de svarene jeg var ute etter, for jeg tenkte seriøst på å handle inn 480 SLI, gudbedre å mye flott jeg kan bruke disse pengene på....

Denne reviewen bruker den samme Nvidiadriveren som de andre, og ligner veldig på våre resultater, mtp at vi kjørte uten HBAO og 4xAA/16xAF fikk vi høyere FPS : http://www.guru3d.co...y-sli-review/17 Merk at denne bruker 10.3 på ATI, så det mangler litt ytelse på ATI grafene...

Men, slik jeg forstår det driter du penger og har alle kortene og kan teste selv, så kjør ivei... :tease:

Edit!

Jeg venter på BC2 i posten siden det nå endelig kostet kun 17,99£ hos play.com. Er spent på å se ytelsen 10.4 preview gir her med 2x5870.

Her vil du aldri mangle ytelse, og grafikken enkelte steder er helt rå, gled deg....Og husk å dropp innom å spør om settings, så vil spillopplevelsen øke betraktlig...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

På en eller to fingre blir vel det da :D

Ellers er det vanligst å benche med en gpu - er det som gir klart mest poeng (boints).

Men, poenget mitt var at selv om heaven er klart mest morsomt å benche når man prater med ATI eiere, så vinner nvidia stort sett alle de populære benchmarks - enten man kjører stock eller ln2.

Lurer på om jeg har gått glipp av noe, men jeg mener det var slik at de nye GTX korta bare var litt bedre enn ATI sine, dog i gjengjeld så var de dyrer, eller har det forandret seg? Tenker da på 5870/5970 og 470/480. Kommet noen drivere som har kjørt ytelsen på de nye Nvidia kort opp i været?

Lenke til kommentar

Ja fikk kortet HD 5870 i posten i dag! Fikk plugget det inn og satt i 4stk 3 pin plugger inn i 2 stk 6 plugger som gjekk inn i skjermkortet. Altså i hver 6 plugg som følgte med var det omformer til 2stk 3 plugger.

Etter en stund så ble skjermen helt rar rosa og grønn akkurat som om det var 16 farger se bilde post-28264-1273943223,8938_thumb.jpg

Når eg endre skjermoppløsningen til fks 1680*1050 og så tilbake til 1920*1080 i gjen så blir alt som normalt i gjen. Så kan det gå noen timer før det skjer i gjen! Noen som kan hjelpe meg?? Samme skjer av og til i spill.

Og så lurte eg på en ting til. Eg ser at kortet skal kjøre på 850mhz men eg lasta ned et program der eg kan se spesifikasjonene se bilde

post-28264-1273943240,6555_thumb.jpg Så står det jo 300mhz.

Håper dere klarer å hjelpe. Strømforsyningen er på 460w.

Sliter med samme problemet (5970), dette skjer som du nevner kun i 1920x1080 har ennå ikke funnet noe løsning på det, virker ikke å være driver relatert da dette har skjedd siden 10.2 (kjører nå 10.5 elelr noe sånt 8.74 ligger en zip til den noen sider tilbake)

Ja eg tog ned oppløsninga 1 hakk har ikke hatt problemet siden! Men nå sliter eg med Far Cry 2 ! Kan kjøre med alt på high aa\af osv men med en gang eg skrur på DX10 og restarter spillet (får det må du får det skal tre i kraft) og går inn i spillet så låser det seg!

Va en som snakka om det hadde noe med at eg har 460w strømforsyning og kjører 2 plugg konvertere. MEn hvorfor fyller disse konvernterne med i pakken da?? hehe litt rart det da!

Strømforsyningen min har ikke nok sånn 6 plugs så eg må bruke den løsningen.

Lenke til kommentar

Ser også at det er en svart ramme rundt tven på en 3 cm. Altså bilde dekker ikke hele skjermen! håper det kommer en driver update snart!

dette skal du få til å strekke ut i CCC, men det går kun i 1920x1080 (jeg kjører i 1776x1000 og da forsvinner dette valget) brukfer forøvrig tv som pc skjerm

Lenke til kommentar

Ser også at det er en svart ramme rundt tven på en 3 cm. Altså bilde dekker ikke hele skjermen! håper det kommer en driver update snart!

dette skal du få til å strekke ut i CCC, men det går kun i 1920x1080 (jeg kjører i 1776x1000 og da forsvinner dette valget) brukfer forøvrig tv som pc skjerm

Samme gjør eg og til 50 tommer tv gjennom HDMI. Va er CCC? Samme problemet i 1920*1080

Lenke til kommentar

Samme gjør eg og til 50 tommer tv gjennom HDMI. Va er CCC? Samme problemet i 1920*1080

CatalystControlCenter CCC er ATIs program for behandling av skjermkortet.

der du mest sannsynlig allerede stiller på oppløsning viftehaytighet klokkefrewkvenser o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...