Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)

SVD

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få utbryte litt glede over ATI :D

Etter å ha montert TVen på HDMI porten på et av 2xHD5870 og lekt litt rundt med ATI Profiles Manager er jeg helt frelst. Så enkelt var det ikke mulig å gjøre det med Nvidia og det er mange ting jeg får til her som var umulig med Nvidia.

Nå kjører jeg tonnevis av profiler og lyden flytter seg automatisk over til HDMI når jeg disabler hovedskjermen og kjører alt kun på LCD TVen. Helt herlig opplegg dette. Kost meg i et par dager med spilling over HDMI på LCD TVen nå uten noe som helst kluss, som jeg hadde masse av på Nvidia (måtte bruke cloning for å få til noe lignende der).

ATI Profiles Manager & Catalyst 10.4 :love:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har peiling på om det er mulig å slå av video via HDMI og bare få lyd? Har kobla PCen med et ATI 5870 kort til en receiver via HDMI, og fra receiveren til TVen, kan bare ha TVen av såklart, men selv om det så er det fortsatt en skjerm som blir registeret, så om jeg f.eks drar musa til siden så forsvinner den over på den andre skjermen, selv om det egentlig ikke er noe der. Er ikke noe problem egentlig, men lurte på om det var mulig å midlertidig slå helt av video når en bare vil høre musikk.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare bruke optionen att du viser bare skrivebordet på hovedskjermen din da. Da går ikke muspekeren vekk, men da er det ikke alltid like lett å få lyd igjennom. Om du greier det, siden det er video signalet som akktiverer forsterkeren.

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Ja fikk kortet HD 5870 i posten i dag! Fikk plugget det inn og satt i 4stk 3 pin plugger inn i 2 stk 6 plugger som gjekk inn i skjermkortet. Altså i hver 6 plugg som følgte med var det omformer til 2stk 3 plugger.

Etter en stund så ble skjermen helt rar rosa og grønn akkurat som om det var 16 farger se bilde post-28264-1273943223,8938_thumb.jpg

Når eg endre skjermoppløsningen til fks 1680*1050 og så tilbake til 1920*1080 i gjen så blir alt som normalt i gjen. Så kan det gå noen timer før det skjer i gjen! Noen som kan hjelpe meg?? Samme skjer av og til i spill.

Og så lurte eg på en ting til. Eg ser at kortet skal kjøre på 850mhz men eg lasta ned et program der eg kan se spesifikasjonene se bilde

post-28264-1273943240,6555_thumb.jpg Så står det jo 300mhz.

Håper dere klarer å hjelpe. Strømforsyningen er på 460w.

post-28264-1273944834,9717_thumb.jpg

post-28264-1273944848,5381_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare bruke optionen att du viser bare skrivebordet på hovedskjermen din da. Da går ikke muspekeren vekk, men da er det ikke alltid like lett å få lyd igjennom. Om du greier det, siden det er video signalet som akktiverer forsterkeren.

Vet ikke helt om jeg forsto hva du mener, men viser bare hovedskjermen, TVen er enten av eller på, er den på så viser den et tomt skrivebord. Men greia er at, vis jeg spiller og vil høre på musikk, så er dette litt irriterende da, om jeg drar musepekeren ut til siden så går den jo over på den andre skjermen. Er egentlig dette jeg vil bli kvitt, men da må video delen slås av vil jeg tro. Musa er aldri borte, så tror du misforsto hva jeg prøvde å si, dog kan hende jeg forklarte litt dårlig.

Edit: Jeg har det slik jeg vil ha det, er bare at jeg skulle ønske man kunne skrudd av video feeden når jeg bare har lyst til å høre på musikk, men dette går ikke, nærmeste blir vel som sagt å bare ha TVen av.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

@Xp3ri3nZ :

Om du tok deg litt tid til å google litt, så ville du finne ut at kortet har 3 powerstates, idle=157/300 low3D/HW-dekoding på noe høyere klokk, og Full3D på full klokk 850/1200. Disse switcher automatisk etter bruken og gaming gir naturligvis full 3D klokk...

Når det gjelder din rosa skjerm, så har vel fler opplevd lignende, søk etter "Rosa" i tråden, så ser du om andre har løst det, eller om det er likheter mellom hardware eller manglende ressurser o.l...

Denne løsningen du kjører på PSU via overganger, er ikke bra, med mindre railene som belastes er helt dedikert skjermkortet, for det må de være med en så svak PSU, som vel også er under anbefalt av ATI.....

PS: Om man ønsker hjelp fra forumet, så bør det opplyses om all hardware i PC'en pluss software og driverversjoner, eller ha en oppdatert signatur med denne listet...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ok ja tusen takk får hjelpen, forstod det med strømsparing nå. Får google litt å se om eg finner løsningen på problemet, med at skjermen blir rød grønn. Tror det har noe med at eg kjører HDMI til tv 50 tommer og at det er en bug der.

Skal kjøpe ny strømforsyning så fort som mulig, har du noen anbefalinger? Bør eg gå får 1000w ? Kommer de fleste nye strømforsyninger med alle plugger du trenger til skjermkort og hovedkort?

Lenke til kommentar

Ja fikk kortet HD 5870 i posten i dag! Fikk plugget det inn og satt i 4stk 3 pin plugger inn i 2 stk 6 plugger som gjekk inn i skjermkortet. Altså i hver 6 plugg som følgte med var det omformer til 2stk 3 plugger.

Etter en stund så ble skjermen helt rar rosa og grønn akkurat som om det var 16 farger se bilde post-28264-1273943223,8938_thumb.jpg

Når eg endre skjermoppløsningen til fks 1680*1050 og så tilbake til 1920*1080 i gjen så blir alt som normalt i gjen. Så kan det gå noen timer før det skjer i gjen! Noen som kan hjelpe meg?? Samme skjer av og til i spill.

Og så lurte eg på en ting til. Eg ser at kortet skal kjøre på 850mhz men eg lasta ned et program der eg kan se spesifikasjonene se bilde

Ser at du har fått svar

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

@Nitrius

Siden muspekeren forvinner så har du sikkert valgt att hovedskjerm er utvidet til den nesste skjermen. Derfor går muspekeren vekk og over i den skjermen uansett om tv'n er på eller ikke. Velger du att skrivebordet bare skal vises på skjerm nr "den som er den primære" så vil ikke muspeker gå vekk.

Men da kan jeg ikke love att du vil få lyd ut fra hdmi port fra skjermkort. For jeg har hatt litt problemer med dette. Og jeg har hatt problemer med å få lyd ut av mitt lydkort nå via hdmi. Der fannt jeg ut at det er videosignalet som akktiverer forsterkeren og den registrerer lyd\bildesignaler.

Du kan sjekke om du får til å skru av utvidelse av skrivebordet, og om du da får lyd via hdmi. Kan ikke love du får det. Og folk må bare korrigere meg eller formulere det bedre. Om det ikke er helt rett :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal kjøpe ny strømforsyning så fort som mulig, har du noen anbefalinger? Bør eg gå får 1000w ? Kommer de fleste nye strømforsyninger med alle plugger du trenger til skjermkort og hovedkort?

Skal du handle PSU, så kjøp like godt en 1000w, så har du den en stund, og har godt med overskudd selv om du skaffer ett HD5870 kort til. Personlig holder jeg meg til Mist 1000w, men her er det mange gode produsenter, Corsair 1000w er populær, men ganske dyr... Hardware.no har testet veldig mange PSU, her får du mange gode tips og priser.. Alle nye PSU'er har minst 2xPCIe 6/8 pins, så ingen overganger nødvendig her..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ja får gjøre det, men det er jo svin dyrt 1500,- . Får kjøre noen uker til sånn som eg har det.

Skjermkortet oppfører seg merkelig skulle teste Far Cry 2 alt gjekk fint og skulle inn å sitlle på display settings, Sette oppløsninga til max og sette på Dx 10 da fikk eg beskjed om å starte spillet på ny. Og det gjorde eg, men da va hele spill ruten oppe i venstre hjørne mens resten rund var blankt. Nesten som window mode bare bilde var sentrert i venstre hjørne og svart bakrund. hmmm merkelige greier.

Lenke til kommentar

Det er ikke skjermkortet ditt det er noe rart med, men at du ikke har utstyret som kreves for å drive skjermkortet.

Fyller du feil drivstoff på en bil vil den også oppføre seg rart.

EDIT:

Det er på tide at nettbutikkene fjerner advarselen "Sjekk at du har et PCIe spor før du kjøper dette skjermkortet" og heller legger inn "Sjekk at du har en kraftig nok PSU før du kjøpe dette skjermkortet".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Nitrius

Siden muspekeren forvinner så har du sikkert valgt att hovedskjerm er utvidet til den nesste skjermen. Derfor går muspekeren vekk og over i den skjermen uansett om tv'n er på eller ikke. Velger du att skrivebordet bare skal vises på skjerm nr "den som er den primære" så vil ikke muspeker gå vekk.

Men da kan jeg ikke love att du vil få lyd ut fra hdmi port fra skjermkort. For jeg har hatt litt problemer med dette. Og jeg har hatt problemer med å få lyd ut av mitt lydkort nå via hdmi. Der fannt jeg ut at det er videosignalet som akktiverer forsterkeren og den registrerer lyd\bildesignaler.

Du kan sjekke om du får til å skru av utvidelse av skrivebordet, og om du da får lyd via hdmi. Kan ikke love du får det. Og folk må bare korrigere meg eller formulere det bedre. Om det ikke er helt rett :thumbup:

Har prøvd dette, å gjøre slik at bare en skjerm er aktivert, men som sagt, da forsvinner lyden også. Men uansett, takk for hjelpen, skulle du ha noen andre forslag post de gjerne.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Noen 10.5 njus/rumors: :new_woot:

"ATI uses 1 hardware tessellation unit. Nvidia uses 16 tessellation units that are emulated within the CUDA cores. Currently, ATI's tessellation is not aided by the Stream Processors, whereas Nvidia's SP's are what does it. This is one of the major reasons the tessellation performance difference in Unigine Heaven bench is so huge; NV's cores are constantly being used for emulating Tessellation, while ATI's are only partially used for everything else and only the 1 hardware tessellation unit is being used for tessellation. Once there are moving players/monsters and fighting going on and physics being processed, those shader cores need to process a lot more so there is less room for processing tessellation. This is why the performance gap is smaller in actual games.

Currently, ATI is working on changing this within the drivers so that the Stream Processors will aid the Tessellation Unit with processing tessellation. Supposedly this change will be released with the 10.5 drivers and will be the first large tessellation-based improvement.

They're also working to further improve tessellation by making the cache work better between the tessellation unit and the SP's, which is going to be in the 11.0 Catalyst drivers.

Also, it's likely they're increasing the amount of Hardware Tessellation units in the 5xxx refresh. Very likely even further improved in the 6xxx series.

At this point it's very hard to tell if Nvidia is only 'temporarily' better in tessellation, or if they'll hold on to this for a while. Based on the improvements ATI will be making, I'm not doubting at all that the difference in the near future between both will be much smaller than today, for tessellation performance. "

10.5 kan altså se ut til å bli en artig driver, og lage røre for de som sitter å bencher Heaven med 470/480, som vel er deres eneste "halmstrå" for tiden, artige greier dette :thumbup:

Lenke til kommentar

For de som bencher er ATI helt ute av kampen, er bare 480 som gjelder der. Heaven er ikke en bench som benyttes, så den er særdeles lite viktig.

ATI har overtaket når det gjelder pris/ytelse og watt/ytelse, men når det gjelder rå ytelse så er Nvidia på topp akkurat nå.

Til benching har 5870 problemer med å slå selv 470, så blir morsomt å se hva ATI kommer med snart.

Lenke til kommentar

Sliter med samme problemet (5970), dette skjer som du nevner kun i 1920x1080 har ennå ikke funnet noe løsning på det, virker ikke å være driver relatert da dette har skjedd siden 10.2 (kjører nå 10.5 elelr noe sånt 8.74 ligger en zip til den noen sider tilbake)

Lenke til kommentar

@Oldman:

Det gjelder vel kun extreme bencherne, som kan telles på en hånd eller to (i norge), de jeg tenker på er den anminnelige bencheren, som også ofte gamer mye, disse benytter Heaven mye, det samme kan sies om reviewere.. Det er vel bare å titte innom diverse fermi tråder, så finner man vel heaven screens på hver eneste side... Extreme benchere, med 3 og 4 kort, med ln2 og annen eksotisk kjøling, er IKKE de jeg mener med "bencher heaven" nevnt i posten du svarte på altså, bare så det er avklart...

Edit: Makan å sært forumet skal være enkelte netter da, denne server meldingen er nokså lei melding når man forsøker poste/redigere...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

På en eller to fingre blir vel det da :D

Ellers er det vanligst å benche med en gpu - er det som gir klart mest poeng (boints).

Men, poenget mitt var at selv om heaven er klart mest morsomt å benche når man prater med ATI eiere, så vinner nvidia stort sett alle de populære benchmarks - enten man kjører stock eller ln2.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å disable crossfire i Catalyst siden et spill jeg kjøpte på Steam ikke ville starte (Tropico 3). Det skulle jeg ikke gjort for nå er ting på bærtur hehe.

Noen som har opplevd å få denne etter å ha disablet crossfire i Catalyst og deretter miste muligheten til å enable det igjen?

post-38451-1273967240,9157_thumb.png

Det ser slik ut nå uansett hvilke profiler jeg forsøker å laste.

post-38451-1273967649,6377_thumb.png

Hele crossfire saken mangler.

Jeg forsøker å deinstallere driverne. Slå av maskine og reinstallere 10.4.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...