Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)

SVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Hva ble konklusjonen angående hvilke driver som var best? Er det 10.4 eller 10.5?

Er litt forvirret av alle disse forskjellige driverne :hmm:

For øyeblikket har jeg 10.4 hotfix innstallert. Loadingtime på spillet er ikke så gale, men spillet krasjer fra tid til annen og og noen ganger får jeg FPS drop.

Jeg vet ikke om dette skyldes driveren eller HW min. (Jeg har forresten 5830, oc maks på CCC). Noen som har en anelse hva det kan være?

En annen ting som kan være verdt å nevne er at for å starte maskinen etter at den har vært slått helt av, må jeg trykke på slå-på knappen 2 ganger.

- Første gangen jeg trykker slå-på knappen starter pcen opp, men ingenting annet.

- Andre gangen går alt fint.

Dette begynte å skje etter jeg oppdaterte til 10.4 hotfix. Noen som har lignende problemer?

edit: typo

Prøv å klokke ned kortet litt og se hvilke resultater du får da. Vil tro at 5830 ikke blir så veldig varm, men uansett, hvilke temperaturer ligger den på? Maskinen kan slå seg av uforberedt om visse kretskort i PC-en når en viss grad (90*C hos meg).

Det med at du må trykke på knappen flere ganger har jeg også vært borti. Men må du virkelig trykke flere ganger, eller det slik at du kan trykke én gang, så tar det litt tid? Hva om du venter 5 minutter mellom du slår den av før du trykker, holder det med én gang da?

Har vanskeligheter med å tro at driverne dine kan påvirke noe slikt som POST, eller hvorvidt PC-en slår seg på eller ikke, så fullt mulig det ikke er dette, ja.

Jeg bruker forøvrig 10.x betaen, og den fungerer helt greit (bedre enn de andre for meg) med 5970x2. Let litt bakover i tråden så finner du link.

@KimmiK

Koolance sine kjølere er å stole på, så tror ikke du vil gå på noen smell der der nei. Om du ikke vil ha EK-blokk (som jeg personlig liker best), er Koolance definitivt et bra alternativ.

PS: Jeg tar meg friheten å spør igjen da jeg har veldig lyst på svar ang dette:p : Å kjøre 1.162v 24/7 på et 5970, vil dette være skadelig for kortet eller er det en grei verdi?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Temperaturene ligger idle på ca 32-33 grader og under load maks 66-67 grader.

Jeg har gitt den noen minutter på å starte opp, men ingenting skjer. Noen ganger når jeg starter pcen spinner viftene opp til 100% (tror det er gpu-viften).

Jeg skal prøve samme driver som du har så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar

PS: Jeg tar meg friheten å spør igjen da jeg har veldig lyst på svar ang dette:p : Å kjøre 1.162v 24/7 på et 5970, vil dette være skadelig for kortet eller er det en grei verdi?

Bruk everest o.l. til å logge tempraturene under litt ekstrem testing, Heaven 2.0 normal tesselation uten AA er fin test for varme, kikk da nøye på VRM tempraturene og spesiellt på første gpu's VRM, og la Heaven loope i en timestid...

XFX Black Ed. HD5970 er satt opp orginalt å holde temps under 95C (usikker om VRM alene trigger 100% viftebruk) og holder den disse VRM tempraturene stabilt på auto vifte, så skulle det være trygt nok... Ett spill som BC2, som er ganske graffikkintensivt, ligger langt lavere på VRM enn Heaven 2.0, merk at dersom du setter høyere tesselation så minsker gpu stresset og temp på VRM...

Ingen kan garantere deg at din kasse og tempraturforhold vil duge for denne volten, men det er throtteling på HD5970 dersom man går over terskelen, og da er det snakk om veldig høy varme. Mitt kort kjører på 1.15v core og holder helt greie temps på HD5870 standardklokk 850/1200 ...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har prøvd å slå av og på noen ganger nå og det har funket på første forsøk hver gang. Det virker som problemet ble løst etter jeg oppdaterte driveren.

Jeg skal prøve bc2 seinere i kveld og se om det er noen forbedringer der.

Takk for hjelpen Habitats.

Vedlagt er versjonen jeg oppdaterte til.

Edit: Det som er litt kjipt er at idle temp ligger på 48-49 grader nå, men man kan ikke få både i pose og sekk =)

post-159929-1272371622,4865_thumb.png

Endret av Coitus
Lenke til kommentar

Vel, kortet er vannkjølt og nådde ikke mer enn 60*C etter en time med furmark.

Tenkte mer på at kortet i seg selv slites, slik som en CPU ikke har godt av å kjøre på for høy volt over lengre tid, rett og slett fordi det sliter på elektronikken.

Skal teste med heaven nå. Takker for tilbakemelding!

@ Coitus

Flott at det løste seg :)

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Heihei :3

Kjøpte meg et 5870 i januar, og angrer ikke.

Det kjører alle spill (hittil) på max grafikk og 1920*1080 oppløsning, men kun om jeg klokker ned til standard clock. (850/1200) Har XFX 5870 XT versjonen, klokka til 865/1300. (OBS! Volten er endra til 1187 mV)

Etter litt load, så får jeg "vertical-stripes" som (etter det jeg har lest meg til) er noe ATi gjør som hindrer en BSOD, men den "kommer" alikavel. Alt slutter å funke, pcn er på, viftene går og alt, men klokka på tastaturet etc stopper.

Det skjer i alle slags fullskjerm spill, og noen ganger bare jeg surfer på nettet. (Spill: Crysis, Crysis Warhead, Mw2,bf:bc2, Just Cause 2)

Har som sagt fiksa det ved å klokke ned kortet. Vurderer RMA men er ikke sikker, siden kortet funker.

Nå i det siste har skjermkortet begynt å bli utrolig varm - etter tid. Spiller en liten stund, så ligger kortet på 60-70-80 grader (ifølge everest på G19) og plutselig er det oppe i 95-110 konstant.

Har satt på user-defined fan control i MSI Afterburner, så på 90 grader spinner vifta på 100%.

Tok ut vifta i går kveld og blåste på den, fjerna en del støv, men fikk ikke bort alt. etter reboot da var tempen grei, 30-35 grader før jeg starta et spill. Da skøyt den opp til 80-100 igjen.

Noen som har hatt samme/lignende problem, og vet om en eventuell fix?

Har 10.3 drivern.

Takk! :)

Lenke til kommentar

Skjekk om det ligger en ny bios for kortet på XFX support files, og ikke bruk afterburner, spesiellt unødvendig dersom du ikke klokker det oppover.. Mine HD5850 "BE" fra XFX funket dårlig med AB, og mitt HD5970 funket ikke i det hele tatt med AB før jeg flashet det med en nyere bios fra XFX. Det du beskriver er typisk XFX pluss AB, prøv ny bios eller avinstaller AB helt... Du kan også dumpe biosen på kortet med GPU-Z og skjekke vifte tabellen via techpowerup gpubios tool for å se om det ser ok ut, dvs. at vifta er satt opp slik at den øker i steg på gitt temp...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Klokket opp 5970 til 940/1200 ved 1174v, og den holdt 65*C ved furmark. Men noe jeg la merke til var at PSU-en min klikket helt. Den bråkte plutselig like mye som en GPU med stock kjøler. Det virket ikke som om den ble spesielt varm, så jeg vet ikke helt hvorfor den bråket sånn.

Har en Thermaltake Toughpower 850w.

Noen som har vært borti dette før? Bør jeg oppgradere PSU-en?

edit: Mente selvfølgelig Thermaltake, ikke right :blush:

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Du overlaster sikkert PCIe Railen.. Om Tt 850 har to dedikerte railer til PCIe, så sørg for å bruk en PCIe kontakt fra begge railene. Det er nok en maxbelastning på hver av PCIe railene som er godt under det ett HD5970@940/1200 trekker under furemark, som sikkert drar opp mot 400w eller over helt alene, og da blir det nok veldig nære et hvitt flagg fra PSU og en glohet rail, som selvsagt ikke merkes ved utluftingen til PSU...

Lenke til kommentar

Jasså ja. Det var jeg ikke klar over.

Er sannelig ikke sikker på hvordan dette fungerer med min PSU. ATM bruker jeg 1 kabel til hver connector. Én fra rød og én fra sort.

Baksiden på PSU kan sees her, så forstår du hva jeg mener.

Ser ikke helt hvordan jeg får gjort det annerledes.

Lenke til kommentar

Du har 2 PCIe 6pin som er hardwired til +12v3 railen, men også to modulære PCIe 6pin som kobles til +12v4.. Det jeg ville du skulle prøve var 1xPCIe fra +12v3, og 1xPCIe fra den modulære railen +12v4 ....

Men, hvordan fixer du 8pin PCIe, ser bare ut som om denne har 4x6pins...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har du mye annet stasj på +12v4 da? Mesteparten av strømmen dras fra denne 8pin PCIe kabelen... Slik det ser ut fra PCPer. så må du koble alt annet også til denne +12v4 (SATA, Molex etc..), og da kan man jo ane at det blir vel mye på denne railen... Ditt PSU mangler altså to rene railer for bruk kun til PCIe grafikk, og det er jo trist.. Klokk ned til der det ikke overloader railen du, til du skaffer deg en ny PSU, slit om du ender opp med å kverke hele PSU'et, og det er ingen garanti for at det ikke tar med seg noe annet i graven...

Men, jeg hadde selv et Tt Toughpower for lenge siden, og denne gikk også bananas med viften ved heftig last på PCIe railen, så det er ikke sikkert det er noe å uroe seg for, annet enn ulydene selvsagt :whistle:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Skjekk om det ligger en ny bios for kortet på XFX support files, og ikke bruk afterburner, spesiellt unødvendig dersom du ikke klokker det oppover.. Mine HD5850 "BE" fra XFX funket dårlig med AB, og mitt HD5970 funket ikke i det hele tatt med AB før jeg flashet det med en nyere bios fra XFX. Det du beskriver er typisk XFX pluss AB, prøv ny bios eller avinstaller AB helt... Du kan også dumpe biosen på kortet med GPU-Z og skjekke vifte tabellen via techpowerup gpubios tool for å se om det ser ok ut, dvs. at vifta er satt opp slik at den øker i steg på gitt temp...

Jeg kan prøve dette.

Min midlertige fiks var AB og endre volten, og det har funka fint, en stund.

I dag morges startet et annet problem. Vifta lager en lyd som høres ut som den kræsjer i noe. Ingen ledninger fra utsiden kommer inn, har tatt det ut og inn, snurra på den o.l, og pappa tror at det er kulelageret. Er dette noe jeg kan få igjen for? (Garanti, RMA e.l?)

Skal prøve det med flash fra xfx, takker! :)

EDIT:

Har aldri flashet gpu-bios før, er det denne jeg skal bruke? Eneste som stemte med klokken min (XT versjonen)

http://www.techpowerup.com/vgabios/64425/XFX.HD5870.1024.091126_2.html

Og kan du anbefale et program å flashe med?

Er Winflash bra? http://www.techpowerup.com/downloads/1750/ATI_Winflash_2.0.1.11.html

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar

Det ligger tool med biosen til XFX, legg denne på en minnepinne o.l. som er bootbar (ligger også USB tool for dette), skriv - Flash - i dos linja, og den ordner resten, 10 sek. senere er alt i boks... Til denne prosessen er det greit å følge XFX rutinene, til mods og hacka bioser bruker du annet verktøy :thumbup:

Bruk XFX siden til å finne bios, og bruk kun denne, om det er noen oppdatert bios for ditt kort....... Jeg mente altså ikke at du skulle bare finne en eller annen XFX bios dumpet på techpowerup for kortet ditt, men at du skulle regge deg hos XFX med kortet ditt, validere og se om det ligger en nyere bios for kortet ditt, bare for å sikre meg om at det ikke er noen missforståelser ute og går her... :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har du mye annet stasj på +12v4 da? Mesteparten av strømmen dras fra denne 8pin PCIe kabelen... Slik det ser ut fra PCPer. så må du koble alt annet også til denne +12v4 (SATA, Molex etc..), og da kan man jo ane at det blir vel mye på denne railen... Ditt PSU mangler altså to rene railer for bruk kun til PCIe grafikk, og det er jo trist.. Klokk ned til der det ikke overloader railen du, til du skaffer deg en ny PSU, slit om du ender opp med å kverke hele PSU'et, og det er ingen garanti for at det ikke tar med seg noe annet i graven...

Men, jeg hadde selv et Tt Toughpower for lenge siden, og denne gikk også bananas med viften ved heftig last på PCIe railen, så det er ikke sikkert det er noe å uroe seg for, annet enn ulydene selvsagt :whistle:

Når du sier rail, mener du internt i PSU-en da?

Jeg har kun skjermkortet koblet på kabelen. HDD, DVD, SSD osv er koblet på et annet uttak. Bruker til sammen 3 av de uttakene, og har totalt koblet til 2 HDD's, 1 SSD, 1 pumpe, 1 viftestyring med 6 vifter, 2 andre vifter og en kald katode.

Alt dette ligger langt under limiten på 850w, men det du mener er at internt er det kobler slik at si alle de sorte uttakene kommer fra samme kilde, og at dette er årsaken?

Lenke til kommentar

Når du sier rail, mener du internt i PSU-en da?

Jeg har kun skjermkortet koblet på kabelen. HDD, DVD, SSD osv er koblet på et annet uttak. Bruker til sammen 3 av de uttakene, og har totalt koblet til 2 HDD's, 1 SSD, 1 pumpe, 1 viftestyring med 6 vifter, 2 andre vifter og en kald katode.

Alt dette ligger langt under limiten på 850w, men det du mener er at internt er det kobler slik at si alle de sorte uttakene kommer fra samme kilde, og at dette er årsaken?

Se på bildet under ang. fordelingen.

Rail er kort og godt sammenlignbart med huset/leiligheten din sin strømfordeling, altså egne kurser (som jeg sammenligner med Rail) til flere deler av huset/leiligheten. Du har altså 4 railer/kurser i din PSU, men kun en av dem kan belastes via de modulære kontaktene, nemlig +12v4. Alle de andre får ikke du belastet via annet enn de kablene som er dedikert for sine oppgaver, altså hardwired til PSU og dermed sitter du med HD5970 8pin+SATA+alt annet på +12v4, og dette er ikke helt etter min smak, det blir altfor mye på denne ene railen....

Men, som sagt, har hatt samme PSU, og ved hard last var det ikke noe koselig lydnivå på denne...

post-72177-1272485390,6114_thumb.gif

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...