Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for gode innspill.

 

Syntes dog fremdeles det er ganske bak mål at nVidia holder på slik. Nå vet jeg ikke om PhysX har kommet for å bli, men om det har det burde jo ATI enten finne sin egen måte å takle det bedre på, eller så bør standarden åpnes helt (noe som aldri kommer skje...).

 

Er bare så utrolig klønete at man blir tvunget til å kjøre 2 GPU's for å få i pose og sekk med ATI.

 

Det blir ikke standard uten at Nvidia kommer med lommeboka, utviklerne som bruker PhysX og ikke vil ta imot cash fra NV går med PhysX via software og da spiller det ingen rolle lengere, for her kan ikke Nvidia akselere en dritt med sine GPUer.

 

ATi vil dog friste med sin fysikk og OpenCL, teknisk sett så blir dette en skummel konkurrent til NV, da spesielt siden dette vil funke på non NV hardware også i tilegg.

Lenke til kommentar

Bak mål at Nvidia har utviklet en teknologi som spillutviklere digger og ender opp som en salgsargument når man skal velge seg en grafikkort?

Så lenge de gjør det nVidia eksklusivt er det helt bak mål, ja. Kan ikke drive å splitte forbrukerne på denne måten.

 

ATi vil dog friste med sin fysikk og OpenCL, teknisk sett så blir dette en skummel konkurrent til NV, da spesielt siden dette vil funke på non NV hardware også i tilegg.

 

Oi dette høres spennende ut!

Lenke til kommentar

Det finnes en hau gode alternativer, og de blir brukt 100x mer enn PhysX... Nvidia pimper PhysX som en pengelens hallik fordi de, som alle andre aktører i markedet, skjønner at dette er en melkeku deluxe, og dersom det ble den dominerende standaren ville gi dem en monopolsituasjon. Nyttigheten av PhysX er helt minimal, og som ATI eier akkurat nå, har jeg null behov for en slik støtte, spillene som helt og holdent er kjøpt og betalt av Nvidia for dette formålet, er som regel glemt om kort tid... De sponser/kjøper utviklere for å lage spill som utvikles i det henseende å låse grafikkinnstillinger ute fra konkurrentene, selv om det ikke er noe som konkurentene ikke kan kjøre via åpen standard som Opengl/OpenCL eller via DirectX, vi snakker ikke bare om fysikk her... PhysX er en bagatell pr. idag, og det bør det forbli... Uansett vil det, om dette eller en annen ble en standard, bli ødeleggende for kundene enten det eies av Nvidia eller ATI, ingen av disse kan eksklusivt eie en slik standard imho...

 

Det er ingen tvil om at multikjerne kjøret på CPU fra Intel og AMD vil enkelt kune kjøre ekstremt komplex fysikk snart, om en åpen standard som OpenCL ikke skulle ta av, så Nvidias PRmaskin kommer selfølgelig til å selge PysX for alt det er verd, frem til slaget er tapt. Jeg mener slaget om PhysX allerede ble tapt da det ble kjøpt av Nvidia....

 

At all reklamen for Cuda/PhysX virker, ser vi blant annet her på forumet.... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det finnes en hau gode alternativer, og de blir brukt 100x mer enn PhysX... Nvidia pimper PhysX som en pengelens hallik fordi de, som alle andre aktører i markedet, skjønner at dette er en melkeku deluxe, og dersom det ble den dominerende standaren ville gi dem en monopolsituasjon. Nyttigheten av PhysX er helt minimal, og som ATI eier akkurat nå, har jeg null behov for en slik støtte, spillene som helt og holdent er kjøpt og betalt av Nvidia for dette formålet, er som regel glemt om kort tid... De sponser/kjøper utviklere for å lage spill som utvikles i det henseende å låse grafikkinnstillinger ute fra konkurrentene, selv om det ikke er noe som konkurentene ikke kan kjøre via åpen standard som Opengl/OpenCL eller via DirectX, vi snakker ikke bare om fysikk her... PhysX er en bagatell pr. idag, og det bør det forbli... Uansett vil det, om dette eller en annen ble en standard, bli ødeleggende for kundene enten det eies av Nvidia eller ATI, ingen av disse kan eksklusivt eie en slik standard imho...

 

Det er ingen tvil om at multikjerne kjøret på CPU fra Intel og AMD vil enkelt kune kjøre ekstremt komplex fysikk snart, om en åpen standard som OpenCL ikke skulle ta av, så Nvidias PRmaskin kommer selfølgelig til å selge PysX for alt det er verd, frem til slaget er tapt. Jeg mener slaget om PhysX allerede ble tapt da det ble kjøpt av Nvidia....

 

At all reklamen for Cuda/PhysX virker, ser vi blant annet her på forumet.... :innocent:

 

hehe helt ening med deg der!

Lenke til kommentar

Hvor høyt kan man som regel overklokke HD 5870 itillegg til at det skal være stabilt? Vet at det varier veldig fra kort til kort, men greit å vite sånn ca hva jeg kan forvente før jeg begynner å overklokke.

Jeg klarer core 1000 mem 1300 med mine 2 kort på luft greitt iallefall.

 

 

 

Lenke til kommentar

Spørmål til dere som tydeligvis har radeon 5xxx kort, går det ann å kjøre 4xxx og 5xxx serien sammen i crossfire? altså et kort av hver type sammen?

 

Skjønner at det ..muligens ikke lar seg gjøre.

 

I tilfelle det lar seg gjøre, så ser jeg etter et 4850/4870 eller 4890 kort som jeg kan teste sammen med et 5770 kort jeg har liggende. Si ifra, gjerne på PM om du har et slikt liggende :)

Lenke til kommentar

Det går ikke, det går å kjøre feks. 5850, 5870 og 5970 i CF, men ikke feks. 5870 og 5770 siden de har 2 forskjellige typer brikker, 4870 vil være enda mer forskjellig.

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Bak mål at Nvidia har utviklet en teknologi som spillutviklere digger og ender opp som en salgsargument når man skal velge seg en grafikkort?

Som spillutviklere digger? Vel, du finner nok noen sitater, men det er ikke akkurat inntrykket jeg sitter med etter det har gått såpass lang tid og forsatt er så få spill som støtter GPU physx. Mtp også at det hovedsaklig er lav budsjett spill eller små utviklere som har benyttet seg av dette, sannsynligvis pga disse har mer å vinne på pengestøtten og assistansen fra nVidia, virker det ikke akkurat som at dette er noe spillutviklerene digger. Ihvertfall ikke når dem blir låst til nVidia.

 

Sitatet kommer fra AMD, men det høres uansett ganske riktig ut:

I’m not aware of any GPU-accelerated PhysX code which is there because the games developer wanted it with the exception of the Unreal stuff. I don’t know of any games company that’s actually said ‘you know what, I really want GPU-accelerated PhysX, I’d like to tie myself to Nvidia and that sounds like a great plan.

- http://www.thinq.co.uk/news/2010/3/8/amd-game-devs-only-use-physx-for-the-cash/

Lenke til kommentar

Eneste som utviklerne liker med PhysX er at det er gratis, alt relatert til PhysX er gratis kontra Havoc.

Men straks du skal ha support med PhysX til implentasjon osv, så må du opp med lommeboka og betale, og her kommer NV inn med sin støtte og gratisverdier om det er en relevant tittel om de kan cashe inn og lage en TWIIMTBP tittel.

 

Derfor er de fleste som bruker PhysX, de lar NV seile sin egen sjø, implenterer PhysX i software og da sitter NV der kun med PhysX men ingenting annet å skryte av.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil AMD snakke ned verdien av å ha physx og CUDA men du kan vel selv ta en titt på spillene som støtter physx og selv finne ut om det er bare småspill som støtter physx.

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX.

Det jeg skrev var: "Mtp også at det hovedsaklig er lav budsjett spill eller små utviklere som har benyttet seg av dette." Ikke at det er utelukkende lav budsjett spill, små utviklere eller småspill.

Hvis man lister opp alle spillene som benytter seg av PhysX SDK'en, inkludert konsoll eksklusive spill, vil man få en nokså stor liste. Men jeg tenker utelukkende på spill som bruker PhysX mot GPU, og den generelle trenden her underbygger utsagnet til AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...