Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)

SVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel litt samme fenomenet man ser på enkelte bencher, der null AA gjør at kortet "hyler" i stress pga. massiv fps, mens med AA på så involveres flere aspekter og fler flaskehalser... Uansett, realiteten med denne furmark er i allefall slik, og det beste var vel om den hadde en standard instilling alle fulgte for enklere sammenligning av tempraturer. Det er forøvrig spill der ute som kan avsløre ustabil klokk veldig mye bedre enn furmark på enkelte kort, og stresser kortet vesentlig med AA påslått....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Noen som har en formening om når vi kan vente MSI 5870 Lightning her til lands? Før eller etter månedsskiftet Mar-Apr?

Vurderer det på grunn av kjøleløsningen, jeg blir nødt til å ha et kort som ikke sender all varmen ut bak (LianLOi PC-A05N).

Lenke til kommentar

Ny HD5870 bios fra ATI som fixer noe bøll med Eyefinity/DP: http://forums.guru3d...ad.php?t=310411

Er en ulåst der au, men den funker vist ikke...

Peiling på om det er en tilsvarende bios-fix til 5970?

Har opplevd litt bøll selv, men tror det har roet seg nogenlunde nå. så fremt jeg ikke bytter på eyefinity-setupet etc.

hvilken BIOS har du nå.

Jeg oppdaterte til 1.1 fra XFX sine hjemmesider da jeg manglet manuell viftekontroll o.l.

den fungerer helt sikkert på alle 5970 vil jeg tro.

Har du en eldre en så kan jeg maile deg den jeg har eller noe sånt.

MERK: må flashe den med USB stick

Lenke til kommentar

Sånn, da hev jeg meg på bølgen. MSI Lightning 5870 bestilt. Var ikke på lager, men har det ikke travelt så tar det når det kommer. Så får jeg bare håpe min DD MAZE4 blokk passer til dritten så får jeg lekt meg litt jeg og. :cool: Er vel uansett dårlig stelt atm med fullcover blokk kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Er vel uansett dårlig stelt atm med fullcover blokk kan jeg tenke meg.

Viss det er heildekkande blokkar til 5870 du tenkjer på så finst det litt å velje i, sjå til dømes her: http://www.aquatuning.de/index.php/cat/c843_5770-5850-5870-5970.html

Sjølv har eg ein slik som dette som eg er godt nøgd med: http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p7585_EK-Water-Blocks-EK-FC5870-Acetal.html

Lenke til kommentar

Er vel uansett dårlig stelt atm med fullcover blokk kan jeg tenke meg.

Viss det er heildekkande blokkar til 5870 du tenkjer på så finst det litt å velje i, sjå til dømes her: http://www.aquatunin...-5870-5970.html

Sjølv har eg ein slik som dette som eg er godt nøgd med: http://www.aquatunin...870-Acetal.html

MSI Lightning 5870 bruker ikke referansedesignet, så blir litt verre :) At det er bygd ut i bredden øker ikke sjansene for at en vanlig blokk passer akkurat.

http://www.hardware.no/artikler/frisker_opp_radeon_hd_5870/75176

Lenke til kommentar

Minnet, GPUen og festeordningen til kjøleløsningen er jo på samme plass så man skulle da tro at det gikk fint, så lenge ikke at den ekstra bredden blir i veien på noen måte.

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Stemmer det at 2x 4870 512mb i crossfire ikke vil ligge så veldig langt fra et 5870 i oppløsningene 1680 x 1050 og 1920 x 1200 uten AA/AF?

Jeg har et 4870 512mb kort og jeg vurderer om jeg skal kjøpe et til.

Er det vanligvis problemfritt å bruke crossfire?

Lenke til kommentar

Er det noen som kan gi en liten oppdatering på hvordan det ligger an med AMD / ATI skjermkort og Catalyst drivere per dags dato?

Sist gang jeg valgte å hoppe på AMD / ATI bølgen med HD4870 rundt Age of Conan tider så ble jeg ikke annet enn utrolig skuffet over begrensede og ikke minst utrolig ustabile drivere, ytelsen i Age of Conan som jeg spilte da var langt under pari og det var visstnok fordi Catalyst driverne er ganske så avhengig av spesifikke profiler for nye spill om det skal fungere knirkefritt og det tok sin tid før det kom til Age of Conan, og før det kom hadde mitt kort alt gått i retur!

Men det var jo ikke det som var hoved argumentet mitt, skjermkort driveren krasjet i tide og utide, musepeker forsvant fra skjermen, når jeg kom tilbake til maskinen etter skjerm og maskin hadde gått i hvilemodus så fikk jeg beskjed i Windows om at det hadde blitt oppdaget en feil med skjermkort driveren og at den hadde krasjet osv, eneste problemet jeg ikke opplevde var vell BSOD? Eller når jeg tenker meg om ble det vell en eller to ved Age of Conan launch, men det tror jeg ikke skyldtes skjermkortet.

Syntes forøvrig også at kontrollpanelet var ganske så snevert sammenlignet med hva jeg var vandt med fra nVIDIA, for ikke å nevne jeg aldri fant noe ala nHancer til Catalyst driveren, og ting som å tvinge AF / AA i driveren så stort sett aldri ut til å fungere?

Dette var ikke noe jeg bare opplevde med en spesifikk driver, men prøvde med siste offisielle, eldre og nyere uoffisielle BETA drivere uten noe større hell.

Dette var mitt første møte med AMD / ATI skjermkort og Catalyst driverpakken, og det var ikke akkurat noe godt førsteinntrykk! Jeg er på ingen måte pro-nVIDIA, jeg tar stort sett alltid å velger det jeg føler gir meg best ytelse til mine behov og det budsjettet jeg har og på den tiden var det soleklare førstevalget mitt HD4870, men driveren fikk meg jo raskt til å innse at det kanskje ikke var det smarteste valget likevel?

Lurer på om ting har bedret seg drastisk siden den gang?

Vurderer nå et eller to HD5870, eventuelt HD5970 om jeg da ikke avventer til HD5890 kommer!

Dette hovedsaklig at jeg har mistet mye av trua på nVIDIA med de utallige utsettelsene av GF100 / Fermi / GTX4xx nå, det er nok ikke uten grunn av ting blir utsatt hele tiden og dette kombinert med at jeg ikke har sett noen store driverforbedringer på mange måneder nå, alt etter 188.xx har jo egentlig bare vært svada så ligger ting på mange måter tilrette for et bytte føler jeg.

Samtidig er jeg veldig keen på et tre-skjerm oppsett til spilling og når nVIDIA ikke klarer å levere noen fornuftig løsning på dette (det kommer via driver oppdatering) enda, og du må ha to skjermkort i SLi for å kunne benytte deg av det når det først kommer så blir jeg ganske likegyldig til det føler jeg, alle mine erfaringer med SLi har egentlig vært så som så, syntes at det generelt er mer knot med skjermkort nr2 enn hva det er glede, har nå forsøkt GTX295 og 2x GTX285 og jeg har alltid til slutt endt opp med en single-GPU løsning da det generelt fungerer mye mer smertefritt.

Så jeg liker ikke helt tanken av å måtte kjøre 2x GTX470 eller 2x GTX480 for å i det hele tatt få koblet opp tre skjermkort, da virker det mye mer fornuftig med et eventuelt HD5890 og tre skjermer direkte til det ene kortet!

Men igjen, dette avhenger jo helt av at driverne har gjort gigantiske hopp siden jeg kjørte HD4870 sist, ser mange rose Catalyst 10.x driverne, men igjen ser jeg mange som har store problemer, ikke noe Crossfire skalering når du kjører Eyefinity, en kollega av meg på jobb har HD5870 og sliter med mye av de samme problemene som jeg hadde med at skjermkort driveren rett og slett krasjer, dette skjer med både 10.2 og 10.3 BETA for han sitt vedkommende og jeg har en annen kollega som nå tester ut HD5850 Black Edition fra XFX og har vært fornøyd med det meste (bruekr 10.3 BETA han også) men opplever at alt av 720P *.mkv filmer hakker, noe det ikke var noen som helst tendens til når han kjørte sitt 8800GTS og 191.87 drivere fra nVIDIA?

Syntes forøvrig også at nVIDIA sin software og driverpakke alltid har virket mer komplett enn hva AMD / ATI har klart å tilby med Catalyst, da tenker jeg på ting som PhysX og CUDA osv..

Så hvordan er ståa i dag?

Lenke til kommentar

Noen får problemer andre ikke.

Har hatt litt av problemene men disse har vært i mindretall, sliter med en del andre issues enn skjermkort for tiden, har en WD Disk som leker og sørger for problemer her til tider.

Har fått Black Screen problemet 1 gang, 2-3 ganger ellers, men da framprovoserte jeg det for å sjekke det ut.

Utenom det så kan jeg ikke bruke Catalyst 10.2, denne gir BSOD under install eller nekter å la seg installere, men 10.1 funker fint.

Så personlig må jeg si at jeg heller tar ATi Catalyst pakken over Nvidia sine drivere uansett hvilken dag i uka det er snakk om.

Hadde ett GT200 kort som nå ligger hos XFX eller en eller annen søppelfylling (Gikk retur når det var dødt) og makan til kranglefant har jeg ikke hatt av ett skjermkort.

Eller rettere sagt, drivermessig var det nesten bare rot, jeg har hatt en del NV kort før i tiden og jeg kan med hånda på hjertet si at kvaliteten har dalet nedover siden GeForce 7 serien. (Har ett 7800GS AGP, dette funket utmerket, men fortsatt ikke like god kvalitet som GeForce4 Ti 4600 som var siste med topp kvalitet fra Nvidia)

ATi har også vært raske med å fikse issues kontra Nvidia sitter jeg igjen med ett inntrykk av også.

Var ett grafisk bug i DX6 eller DX7 koden i ett spill, gammel tittel.

Rapporterte denne til Catalyst teamet, og 2-3 måneder senere var denne fikset i en driver.

Dette for ett spill som var for lengst utdatert, Nvidia derimot, de tok 5 måneder å få knotet seg til å fikse en showstopper bug i Left 4 Dead 1 når dette var populært!

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...