Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Sideport har jo ingen sagt skulle være på HD5870, i lang tid før den dukket opp, og hadde uansett vært en HD5970 feature only som planen var på HD4870x2, så skjønner ikke helt skuffelsen her..

 

Crosstalk via denne sideporten ville nok gitt AFR en flimmerfri tilværelse, så synd at den mangler... Microstuttering kommer du ikke til å se på fermi/cypress i SLI/FX med mindre du spiller konstant i ~20fps området, noe jeg kaller uspillbart uansett hvordan man vrir og vender på det. Og etter å ha kikket litt på NV kort i SLI, så har de flimmer de også, mer i noen spill, mindre i andre..

 

Den tech som gjør CFX/SLI til drømmeoppsettet, er 24-26" 120hz skjermer, som vil gi perfect smooth gameplay i konstant 120fps med vsync og tripplebuffering, null flimmer og annet tull.

22" 120hz kan man kjøpe idag, 23" er på vei, og 24-26" er nok rett rundt hjørnet. Dette er det vi CFX brukere bør mase på, ikke noe annet vil forbedre spilloplevelsen enn dette.... Ikke lange ventetiden altså...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anngående 4870x2 og sideport hadde ifølge ATi (Dave Baumann) driver optimaliseringer gjordt sideport'en overflødig.

 

A reader question: I had a user question asking, what happened to Sideport (XSP)? Sideport was intended to add more interconnect bandwidth. It has been disabled ever since the release of the RV770 (X2) from day 1. We heard that "that much bandwidth is not needed". IMO... you can never have enough bandwidth really. What was going on there?

 

 

This is simply a case of our software capabilities catching up to our hardware capabilities.

When the initial design of the RV770 was taking place and concepts such as Sideport were being kicked around our ATI CrossFireX™ software wasn't in the place it is right now, so there was a much higher reliance on inter-chip communication.

 

While having lots of bandwidth is rarely a bad thing, the ATI CrossFireX communication bandwidth between two discrete cards is less than local bandwidth - even though Sideport doubles the inter-GPU communication bandwidth on an X2 type solution it's still not significant enough to really change the disparity in local frame buffer and inter-GPU bandwidths.

 

The software work that occurred in the space of time between the RV770 design and product saw significant improvements in inter-GPU communication. Internal to the driver we now have a number of "alternate frame rendering" (AFR) profiles, with many parameters that can be tweaked in order to control how the rendering behaves over multiple GPU's and reduce the inter-GPU communication as much as possible. By the time we put two RV770's on a board and started testing Sideport, the current ATI CrossFireX software capabilities delivered more than enough bandwidth, obviating the need for Sideport.

 

http://www.guru3d.com/article/interview-wi...i-dave-baumann/

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Fordelen som nevnes ang. Sideport i Anand artikkelen, er litt anderledes vinklet og diskuterer noe annet, dvs. at man kan synce GPU'ene uten nevneverdig tap av ytelse med hjelp av Sideport. Gjør man det uten denne, blir ytelsestapet for stort.... ATI hadde helt klart hørt kritikken fra kunder ang. waves/flimmer, og det var nok dette sideport skulle ordne, om man leser mellom linjene til svarene i anand artikkelen, kan man ane konturene av dette, problemfixer altså, ikke noen ytelseboost sammenlignet mot flimrete AFR uten sideport.... Bølgesideeffekten i Crossfire/SLI i mange spill ville man da blitt kvitt, uten å tape for mye ytelse. Denne waves/flimmer effekten med AFR suger dessverre, og personlig ser jeg virkelig frem til vsync+trippelbuffering på 120hz skjermer, og kunne si farvel til plagsomt flimmer i CFX....

 

Guru3d artikkelen er også nokså motstridene til anand artikkelen, for i denne kommer det frem at sideport slettes ikke er overflødig, men måtte kuttes pga. plassmangel, men at den mye mulig dukker opp igjen senere....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ikke så lett å bli klok på dette nei :hmm:

 

Crosstalk via denne sideporten ville nok gitt AFR en flimmerfri tilværelse, så synd at den mangler... Microstuttering kommer du ikke til å se på fermi/cypress i SLI/FX med mindre du spiller konstant i ~20fps området, noe jeg kaller uspillbart uansett hvordan man vrir og vender på det. Og etter å ha kikket litt på NV kort i SLI, så har de flimmer de også, mer i noen spill, mindre i andre..
Skjønner, men hva er AFR flimmer?

 

Den tech som gjør CFX/SLI til drømmeoppsettet, er 24-26" 120hz skjermer, som vil gi perfect smooth gameplay i konstant 120fps med vsync og tripplebuffering, null flimmer og annet tull.

22" 120hz kan man kjøpe idag, 23" er på vei, og 24-26" er nok rett rundt hjørnet. Dette er det vi CFX brukere bør mase på, ikke noe annet vil forbedre spilloplevelsen enn dette.... Ikke lange ventetiden altså...

Jeg er klar over disse 120Hz skjermene og de er jo hovedsaklig laget for 3D markedet hvor bildet splittes i to 60Hz feeds.

 

Men jeg er i grunn fornøyd om jeg kan få konstant 60FPS med mitt CFX oppsett med vsync og tripplebuffering. Du mener det skal gå greit på en U2711?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

AFR flimmer er svake bølger som ruller over skjermen, som en TV med litt svak HDMI kabel eller antennesignal. Man ser det best i litt mørke omgivelser. Ved å justere FPS vi maxfps commandoen i de enkelte spillene, kan man fremheve den, eller forminske den. Vsync eliminerer den, det gjør også 16xAA, eventuellt å kunne bytte fra AFR til scissor o.l. vil kunne hjelpe (Ergo venten på Cat 10.2)..

 

Vsync påslått med en 60hz LCD gir mousedelay, for mye for at jeg skal kunne leve med det, uansett om du har skjermkort som gir en million fps med den avslått. 60hz er enkelt og greit for lite for å kjøre med vsync, men plager det deg ikke, så kjør på...

120hz LCD er linket opp mot 3D, men er faktisk en "gudegave" for gamere, da den gir akkurat samme effekten som en 120hz CRT, og man kan spille med vsync på i 120hz og 120fps, da får man absolutt null delay på musen, og null blurring ved panorering og smooth som silke...

 

Vsync+tripplebuffering (merk: D3D TB, ikke OGL i CCC) med 2xHD5870 gir deg lett 60fps konstant i 99.999% av spillene med det meste av eyecandy på fullt, og godt med AA/AF selv i skyhøye oppløsninger, men dette har du da sett i rev iews tenker jeg.. Du taper ikke noe ytelse på vsync+ tripplebuffering...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Huff så jeg må ha ennå en skjerm for å utnytte kortene mine godt nok :p

En 16:10 Samsung SyncMaster 2233RZ 120Hz?

1680x1050 er jo greit nok som en ren gamingskjerm. Slik sett er vel 22" også greit nok for ren spilling.

 

Har akkurat kjøpt en U2711, så det var litt *klø seg i hodet* materiale. Samsung sin er vel bare i 22" ennå.

 

Blir dog litt klønete med en 24" (på høykant), en 27" og en 22" på skrivebordet hmm.

Vil jeg merke stor forskjell tror du?

 

Jeg er villig til å kjøpe den om det er verdt det og dette ikke blir altfor håpløst på skrivebordet :hmm:. Dell U2711 kommer til å være midtplassert og hovedskjerm til alt annet hvor denne "smooth 120Hz" gaming opplevelsen ikke er viktig.

 

EDIT:

Ville jeg fått noe problem med å styre spilling i fullscreen til skjerm #3@DP (22" 120Hz)?. Med Nvidia kort var jeg nødt til å kjøre "cloning" for å "jukse meg til" fullscreen gaming til en spesifik skjerm, som da i realiteten ble alle skjermer og at alle måtte stilles ned til oppløsningen jeg brukte for skjermen jeg ville spille på (veldig tungvindt).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Æsj, nå er jeg nesten på vei til å kjøpe Samsungen som en dedikert gaming skjerm... Dette er jo ikke bra, Ourasi... hva er det du lurer meg ut i *ler*.

 

Men den vil jo også gi meg litt 3D morro vil jeg tro og dattern som nå har en god 19" Samsung med 2-3ms kan evt. arve denne 22" Samsungen senere (har ikke så stor plass som meg på pulten), om jeg skulle finne på å erstatte U2711 med en 30" med all-the-whistles senere kanskje.

 

Det eneste som kan bli litt stress er å ikke kunne sitte ideelt rett mot skjermen ved spilling hmm *tenke*.

 

EDIT:

Årsaken til at jeg vurderer å kjøpe denne 22" i stedet for å vente på noen 24", 26-27" el. er fordi jeg tviler på at det vil komme en 120Hz skjerm i de størrelsene som vil banke U2711 på dens andre kvaliteter på en god stund og da er 22" et greit format som ikke tar for mye plass i tillegg.

 

Ourasi:

Hva er ditt siste råd i denne luksus-problem stillingen :p

 

EDIT2:

Jeg har bestilt 120Hz'en nå så får jeg se hvordan det fungerer. Tok med noen av disse til SSDene mine samtidig. Da kan jeg teste og sammenligne litt på egenhånd i ro og mak i disse vinterdager.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Du taper ikke noe ytelse på vsync+ tripplebuffering...

Med mindre skjermkortet ligger over vsync/refresh raten. Tripple buffering legger dog til en frame lag og bruker litt ekstra minne. Med MSAA er heller ikke nytteverdien med tripple buffering nødvendigvis så stor da MSAA uansett legger til et ekstra buffer skjermkortet kan forsette å jobbe med hvis den bommer på en vsync, men det har større verdi med en 120Hz skjerm enn med en 60Hz skjerm.

Lenke til kommentar
The hardware that powers our games is nothing without the software to drive it. AMD is committed to improving the gameplay experience and giving gamers and hardware enthusiasts the features they demand.

Korrekt, det er jo derfor vi sitter på venter på gode nok drivere 4 måneder etter lansering.

 

For a very long while, one of my own personal pet peeves has been the way in which AMD handles CrossFireX profiles. While transparent to gamers, the method in which profiles were handled in ATI Catalyst was less flexible than the system employed by NVIDIA’s SLI. Note the key word there, "was." AMD is making some changes that not only catches up with NVIDIA, but thoroughly surpasses them in the kind of profile support you will receive.
Merkelig at dette dras opp her når det kom med 10.x.

 

Another major feature that gamers have been crying for since the introduction of ATI Eyefinity back in September of 2009, is Bezel Management. We are finally happy to report that AMD has tackled this feature, and will be providing it in Catalyst 10.3 to be released in March. The preview driver we are using today is Catalyst 10.3 and we will show you how to setup Bezel Management and what it will do for you in games.
Ok, hva med bedre bios som gir nok volt på DP?

 

One great commitment that AMD has succeeded in, is monthly ATI Catalyst Software Suite updates. Every month you can bet on receiving a new WHQL Catalyst driver for your AMD GPU based hardware.
Joda, men de virker særdeles dårlig kvalitetssikret og man ender ofte opp med å måtte gå en eller to drivere tilbake.

 

The main reason why this is the case is because in the past, the CrossFireX profiles have been bound to the actual driver itself. Therefore, you can only receive CrossFireX profile updates with the monthly driver updates.
Ok, så det ble bare sagt at det kom i 10.x men kom ikke før med 10.2.

 

With NVIDIA, while each SLI profile is in an .XML file, you still only receive SLI profile updates with an entire driver releases. This means like AMD, you have to wait until a new driver is released in order to receive new profiles. Well what if you didn’t have to wait? It is that problem that AMD has confronted, and found an answer for. By having the CrossFireX profile in a separate XML file from the driver, all AMD has to do is release an executable between driver updates that simply updates this XML file thus updating your profiles! No longer will you have to wait until the next driver release to get new CrossFireX profiles!

Det gjenstår det å se om vi får noen oftere og bedre oppdateringer av CFX profiler.

However, it should be noted that the XML file is not actually placed on the hard drive anywhere like NVIDIA’s SLI profiles. Instead, it is a binary that goes in the system driver directory, and is called "atiapfxx.blb."
Dette virker som et meget merkverdig trekk og umuliggjør at 3.part enkelt kan lage XML profiler for bedre spillkompabilitet. Hvorfor ikke beholde det åpne XML formatet så man kanskje slapp å vente på AMD? Forstår ikke tankegangen.

 

AMD will now employ ATI PowerPlay technology to CrossFireX configurations. This will allow lower power utilization while at idle.
Det sjokkerer meg at dette ikke allerede var på plass!

 

In 3D, all GPUs will kick in to gear, but while in Desktop mode, all other GPUs besides the primary, will power down.
Jaha? Hvordan blir det med Vista og Windows 7 Aero? :hmm: Full pupp for enkel 3D desktop?

 

ATI CrossFireX is now fully supported with ATI Eyefinity. This means now that all CrossFireX configurations will accelerate ATI Eyefinity display groups in your games.
Jeg må gi meg litt over....

 

Finally, there are some core driver re-organization of the multi-GPU code that will provide future opportunities and features. AMD has removed the multi-GPU code from the 3D driver component and put it inside a new multi-GPU driver component, separate from the 3D driver. This just simply gives AMD more flexibility with multi-GPU and should allow them to do more things with it in the future, such as further performance improvements and new features.
Brødtekst?

 

The final improvement in Catalyst 10.2 is that you can now pass audio through the DisplayPort to DisplayPort displays to output audio through the speakers on those displays.
Jeg merker at jeg må slutte å lese nå, dette har jo vært standard for DP hele veien.

 

Catalyst 10.3

3D Stereoscopic Support

Ikke introduser noe mer buggy skit før dere får kjernefunksjonaliteten til å fungere. Hva med å fikse ekstremt buggy lyd over HDMI først?

 

Bezel Compensation is the big feature that gamers have been wanting since the introduction of ATI Eyefinity. Hey, Matrox did it, so why couldn’t AMD? Well, they can, and they have. Catalyst 10.3 will bring support for Bezel Compensation
Hva er poenget med Eyefinity uten dette?

 

There will also be an option to change color properties, brightness and contrast levels per-display. So, if one display is brighter or has more contrast than the other
Dette har vært mulig på mine Nvidia kort så lenge jeg kan huske. Wow, 2010 altså.

 

The only problem we had with Bezel Compensation in a desktop scenario was that we found our mouse cursor can get lost behind the Bezel. A quick shaking of the mouse will find it if you accidently lose it behind a Bezel.
Så hvis jeg skjuler rammene bak hverandre for å få mindre rammer vil dette bli bare tull. Hmm. Jeg regner med at det kan konfigureres via rammestørrelse.

 

Catalyst 10.3 also brings with it the ability to setup multiple ATI Eyefinity groups. You will be able to setup more than one ATI Eyefinity group, and simply switch between them as you wish. You will be able to easily switch between cloned and extended modes as well.
Vil dette gi mulighet for skjermer med forskjellig oppløsning? Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Anadtech ser også på 10.2 og 10.3

 

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3743

 

Catalyst 10.2

 

Crossfire profile – Per-game Crossfire profiles are being moved out of the drivers, so that AMD can distribute out-of-band profile updates.

CrossfireX rearchitecture - Certain parts of AMD’s multi-GPU code has been moved from the 3D driver to another driver component; this segmentation is largely to benefit Fuzion integrated CPU/GPUs later this year.

Ultra Low Power State – This feature for lower-idling on Crossfire slave cards has been in the entire 5000 series. However it’s only being enabled across the board starting with this release.

Crossfire Eyefinity – Eyefinity now works with all Crossfire configurations, not just on the 5970..

DisplayPort Audio – The 5000 series is now capable of outputting audio over the DisplayPort in accordance with the DisplayPort standard.

 

 

Catalyst 10.3

 

Catalyst Mobility – AMD will once again be releasing Catalyst drivers for most Mobility GPUs.

Eyefinity Bezel Correction – Eyefinity setups can finally be adjusted to compensate for the space occupied by monitor bezels.

Eyefinity Per Display Controls – Per display color correction, particularly useful for mismatched monitors.

Eyefinity Multiple Groups

Eyefinity Display Configuration Switching

3D Stereo driver hooks – AMD is implementing some low-level hooks to help 3rd-party 3D displays work with Radeon cards.

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...