Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Man kan jo begynne med at alle som har et eller annet problem, legger ut informasjon i denne tråden om:

 

- OS, utgave og språk.

- Kortprodusent, modell samt SKU og antall kort.

- Driverversjon.

- Stock eller klokk, volt? (hvilke verdier).

- Hvilke problemer de opplever.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som muligens er mest iriterendet er at det blir oppfordret til OC med 5970, kan faktisk ikke huske at det på toppen har blitt oppfordret til kjøre gpuvolt høyere også.

 

Uansett haddet jeg samme problemet på stock når jeg fikk kortet, skal nevnes at det var et åpnet Demo kort som MPX solgte til meg for fullpris. Uansett er jeg ikke akkurat alene om problemet. Haddet ikke et eneste probleme med 4870x2 + 4870 1gb CF på samme riggen.

Lenke til kommentar

Noen som har en god forklaring på hvorfor kortet mitt gikk ned ca 1000 SM2 og 1200 SM3 i 3Dmark etter at jeg fikk på vannblokk? :C

 

Gikk fra ca 27000 til 25000.sært Har også gått ned en del på både avg. min. og max fps i battleforge benchmark òg.

- som om en minnebrikke har blitt ødelagt ellerno. For dette er tilogmed på høyere gpu-clock.

 

Helt klart på tide å sende inn kortet.

Endret av lolvik
Lenke til kommentar
Noen som har en god forklaring på hvorfor kortet mitt gikk ned ca 1000 SM2 og 1200 SM3 i 3Dmark etter at jeg fikk på vannblokk? :C

 

Gikk fra ca 27000 til 25000.sært Har også gått ned en del på både avg. min. og max fps i battleforge benchmark òg.

- som om en minnebrikke har blitt ødelagt ellerno. For dette er tilogmed på høyere gpu-clock.

 

Helt klart på tide å sende inn kortet.

 

Snakker du om overklokka skjermkort når ytelsen gikk ned? Eller snakker du om stock hastighet på skjermkortra. Sett flere som har hatt problemer med vannblokker som ikkje passer helt på 58xx korta. Noen måtte bruke dobbel thermal pad for at kontakten til rammen skulle bli bra.

 

58xx korta bruker ecc ram, og ytelsen kan gå ned hvis man klokker for mye. Dette kan særlig skje hvis VRM eller ram blir for varm.

 

Ville tatt av blokka for å se om det faktisk er god kontakt på alle komponentene som skal kjøles.

 

BTW; Hvem bryr seg om vantage resultater? Har du sjekket spillytelse, og er du sikker på at akkurat samme driveren som blir brukt?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Noen som har en god forklaring på hvorfor kortet mitt gikk ned ca 1000 SM2 og 1200 SM3 i 3Dmark etter at jeg fikk på vannblokk? :C

 

Gikk fra ca 27000 til 25000.sært Har også gått ned en del på både avg. min. og max fps i battleforge benchmark òg.

- som om en minnebrikke har blitt ødelagt ellerno. For dette er tilogmed på høyere gpu-clock.

 

Helt klart på tide å sende inn kortet.

 

Snakker du om overklokka skjermkort når ytelsen gikk ned? Eller snakker du om stock hastighet på skjermkortra. Sett flere som har hatt problemer med vannblokker som ikkje passer helt på 58xx korta. Noen måtte bruke dobbel thermal pad for at kontakten til rammen skulle bli bra.

 

58xx korta bruker ecc ram, og ytelsen kan gå ned hvis man klokker for mye. Dette kan særlig skje hvis VRM eller ram blir for varm.

 

Ville tatt av blokka for å se om det faktisk er god kontakt på alle komponentene som skal kjøles.

 

BTW; Hvem bryr seg om vantage resultater? Har du sjekket spillytelse, og er du sikker på at akkurat samme driveren som blir brukt?

 

Jeg snakker overclocket, ja.

Direkte fra stock kjøling til vannkjøling førte til at ytelsen gikk ned.

I følge GPU-Z er temperaturene fine de, men kan ta av å sjekke litt senere, plages med CPU-klokken først. 'gud. :c

 

Bryr meg ikke noe nevneverdig om syntetiske tester, men allikevel.

Og ja. Jeg har testa battleforge benchmark som sagt, og der gikk også ytelsen ned.

- samme drivere ja.

 

Første problemet nå er den latterlige CPU-tempen min. :c

 

BTW;

Er mulig det er det samme vi snakker om, men det står samsung på rambrikkene.

(ram er ikke helt det jeg har mest peiling på da.)

Endret av lolvik
Lenke til kommentar

Hmm, en ny artikkel på Tom's Hardware kan kanskje være lurt å lese for de med 2d problemer i Windows 7 & ATI 5xxx

post-180036-1264505437_thumb.jpg

 

Spesielt kanskje denne siden: Windows 7: Radeon HD 5000-Series Cards Lack 2D Acceleration

 

Til Simalarion:

"Problem 1: ATIKMDAG Stopped Responding, Then Recovered

Anybody who’s experienced this error message probably encountered it after shifting back into 2D mode after exiting a 3D application. "

 

 

Good news:

Update (1/26/2010): With preliminary research into our 2D performance analysis, AMD reports back with the following:

 

Tom’s Hardware has tripped over a workload area (2D lines, etc.) that we have not optimized yet.

Until this new benchmark, we have not seen any other applications that are bottlenecked by this path, and hence have not focused on it until now.

Our initial analysis has shown that we have no hardware limitations in this area.

We now have our driver team engaged to optimize this path and will release a new driver to address this workload as soon as possible.

We have already found an easy way of increasing our performance greatly, and are now going to try and schedule this in a future Catalyst (need to code in production, validate, ensure it doesn’t break anything else, etc.).

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Ekstremt merkverdig å slippe et produkt som ikke fungerer godt i 2D? Film med UVD er jo en av de store tingene og går under 2D.

 

Ser ut til å være en quick-fix også.

Because we ran into this error repeatedly on test systems with Radeon HD 5750s and Radeon HD 5870 installed (in two different test configurations), we forcibly deactivated Aero across the board. After this evasive maneuver, these errors no longer appeared. Interestingly, the exact same situation (and remedy) also presented itself to us on a notebook PC with GeForce graphics. Whether this is just a massive coincidence or an indication of a conflict among DWM, drivers, and 2D hardware graphics acceleration, only time will tell.
Inntil bedre drivere kommer.

 

Eller denne:

For the time being, we recommend that users deactivate Aero when working with 2D graphics programs if they’re using one of the latest Radeon HD 5000-series cards in their PC. The resulting performance improvement of up to 300% that follows should make up for the lack of eye candy in those windows. That’s why we implore our readers to deactivate Aero for affected programs, so as to avoid turning off Aero altogether on their machines.

 

How-to: Deactivate Aero for a Specific Program

 

Right-click the program icon, then select the Properties item from the resulting pop-up menu. Click the Compatibility tab in the properties window, then select the setting checkbox that reads "Disable visual themes" (or similar language).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Quoten ble lagt til etter eg hadde sagt det, men ja :)

 

I bunn og grunn er det nok snakk om latskap fra AMD/delvis-nVidia likevel.

 

Men det er jo fint for brukere som for eksempel simalarion som har slitt med dette lenge at de kanskje kan vente seg en forbedring i 9.13 nå.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...