Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Hmmm, jeg får praktisk talt ingenting ut av å overklokke mitt 5870. Jeg kjørte først en helt default test i 3dmark 06 og fikk da ca 18800. Så klokket jeg opp kjernen på kortet fra 850 til 950 og jeg fikk da jeg 18900. Det var faktisk kun én av testene som gikk bedre enn på standardklokk.

 

Hva kan være galt? For høy/lav spenning, for høy klokk, elendig kort, etc? Jeg har forresten aldri klokket et ATI-kort før, så kanskje jeg roter det til ved å bruke MSI Afterburner? Jeg forstod det slik at dette programmet skal kunne fungere fint også på mitt XFX-kort, men stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmm, jeg får praktisk talt ingenting ut av å overklokke mitt 5870. Jeg kjørte først en helt default test i 3dmark 06 og fikk da ca 18800. Så klokket jeg opp kjernen på kortet fra 850 til 950 og jeg fikk da jeg 18900. Det var faktisk kun én av testene som gikk bedre enn på standardklokk.

 

Cpu? Oc på cpu?. - Du ser det nok bedre om du feks setter Crysis på maks på høy oppløsing og ser om du for høyere fps der etter OC på skjermkort. 3d tester skjører merklig nok standard på lave oppløsninger og lite eyecandy så cpu blir ofte en begrensning.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte cpu (I7 920) på stock. Jeg fikk naturligvis gode resultater ved å klokke denne, men for å unngå for mange feilkilder, så klokket jeg enten kun cpu eller kun gpu.

 

Planen var å finne en fin stabil oc på cpu, og så bevege meg videre til skjermkortet. Jeg har for bare 15 min siden vært og kjøpt en kjøler til cpu, så da kan jeg få klokket litt mer seriøst i dag. Likevel hadde jeg trodd at en oc på 11-12 % på gpu ville utgjøre mer enn 0,5 % på det totale resultatet.

Lenke til kommentar

Test heller som nevnt med Crysis på høy oppløsning med eyecandy på topp og sjekke forkjell ved gpu klokk evnt følg med på hva som skjer med scoren når du klokker cpu i 3dmark.

 

Endelig fått 5970 kortet i dag på jobb (MPX), men ser at det alleredet har vært åpnet og testet da det er fettmerker på kortet og CF brigde kabelen er åpnet samt strømmforsyning kablene er åpnet. En annen på forumet som haddet sammer problemet med et msi kort fra komplett, det virket ikke men håper ikke jeg havner der. Da blir det helt greit å bli ferdig med jobb i dag ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Som AMD fanatiker synes jeg at det var morsomt at jeg hadde trodd feil, jeg trodde utfra alle tester at for å drive det grafikkmonstret som 5970 er at her vil i7 på 4 ghz knuse alt hva AMD kan stille opp med. Så med skadefryd leste jeg at en phonom på 4 ghz slår en i7 på 4 ghz i 5 av 9 spill, uavgjort 1 taper 3

 

The Phenom II X4 results were quite different to those recorded when testing with the Core i7 processors, though this was not necessarily a bad thing. When operating at lower clock speeds, the Phenom II X4 did not fair all that well, as we saw a sharp decline in performance. However when clocked at 3.0GHz and beyond, the Phenom II X4 really picked up the pace, and in many cases was able to outclass the Core i7.

 

In games such as Wolfenstein, Call of Duty: Modern Warfare 2, Tom Clancy’s H.A.W.X, BattleForge and Far Cry 2 the Phenom II X4 processors were actually faster when clocked up near 4GHz! This is quite amazing as out of the 9 games tested, the Phenom II X4 series was faster than the Core i7’s in 5 of them. Although the margins were very limited, the Phenom II X4 was found to be faster, and had it just managed to match the Core i7 series with the Radeon HD 5970, we would have been impressed.

 

While the Phenom II X4 matched the Core i7 in Crysis Warhead, the only games where it failed was Company of Heroes Opposing Fronts, Left 4 Dead 2 and Batman Arkham Asylum. The Phenom II X4 was noticeably slower in these games, making the Core i7 the better choice here. Still, for the most part we found the Phenom II X4 to be every bit as good as the Core i7 processors when gaming with the new Radeon HD 5970.

 

Having said that, we recommend that AMD users looking at buying this powerful graphics card make sure that they have a Phenom II X4 processor that is clocked at 3.0GHz or greater. Most Phenom II X4 processors are capable of overclocking to 3.0GHz and beyond, while the more high-end options, such as the Phenom II X4 955 and 965 processors, come clocked at 3.2GHz and 3.4GHz respectively.

 

While we hardly expect there will be many users trying to pair a $600 US graphics card, such as the Radeon HD 5970, with a budget processor, it is nice to see that the sub-$200 US processors are up to the task. The Intel Core i7 920 proved to be more than powerful enough at $280 US, while the AMD Phenom II X4 955 will work just as well at $165 US, giving users plenty of great options.

 

Reviewed By Steven Walton

 

Kildelink

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hei,

 

Finnes det noen anbefalte drivere for sapphire hd5750 vapor-x til win7, eller laster jeg bare ned de siste driverne fra sapphire sin hjemmeside?

 

Noen ting jeg burde gjøre etter installasjon for optimal ytelse eller lignende?

 

PS. Første gang jeg kjøper dedikert skjermkort, alltid bare brukt integrert grafikk.

Lenke til kommentar
Hei!

 

På grunn av et halveis defekt skjermkort må jeg kjøpe meg et nytt et. Lurer på om 5770 er verdt de ekstra 200-300 ekstra kronene i forhold til 5750?

Har en strømforsyning på 460W, er den kraftig nok til å kjøre ett av disse?

 

Uten å vite hva resten av maskinen din består av så er det naturlignok vanskelig å gi 100% svar, men 460W (kvalitet!) bør holde bra til et HD5770 samt en kraftig prosessor og ellers det som trengs. Kanskje til og med 2 slike skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...