Locomotiv Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Tittelen sier vel det meste. Synes det bare ville være interessant å høre hva dere andre her på forumet bruker for etterbehandling av RAW. Tenkte det kunne være nyttig og lærerikt for brukere som ikke er så veldig viderekommende på dette området. Selv har jeg ikke all verden av erfaring med etterbehandling, og er helt ferskt med nytt EOS 450D, så driver og "øver" meg. På nyttårsaften prøvde jeg meg med RAW, la disse inn og åpnet bildene i Lightroom. Deretter gikk jeg igjennom bilde for bilde, endret på litt ting her og der, fjernet støy med noise reduction funksjonen bl.a. (lønner det seg egentlig?, ble ihvertfall mindre kornete).. ELlers har jeg PS CS4 også, men som sagt er det Lightroom jeg etterbehandler bildene i, før jeg exporterer dem som JPEG. Hva gjør dere? Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg bruker Aperture for konvertering, justering og arkivering. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Bruker stort sett bare Nikon Capture NX2 til Raw, men bruker også Bibble Pro en del siden det gjør noen ting bedre/anderledes enn NX. Ellers liker jeg å forske litt med ulike Raw-konvertere og for tiden er det Silkypix som er på testbenken. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg bruker Canon digital photo professional som fulgte med kameraet mitt. Liker det meget godt,og det støtter bildestiler fra kameraet som gjør at fks. fargemetnings instillinger fra kameraet automatisk benyttes i Raw filene når man åpner dem i programmet. Eneste jeg savner er en mer effektiv clone stamp tool som er hurtigere å bruke,tenker da spesielt på en dedikert hurtigknapp som fks.holde inne ctrl i The Gimp er for å bytte klone punkt.Kanskje noen vet hvordan dette gjøres i DPP? Bruker stort sett kun DPP,men også The Gimp en sjelden gang. Lenke til kommentar
Arto Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hei! Jeg bruker Lightroom. Programmet har reddet hverdagen for meg, det at jeg har arkiv, behandling og fremvising i samme program, pluss at filene bare kan forbli i raw-format til man evt.skal eksportere de, gjør at jeg har falt for LR. Har også Capture NX2 på maskinen, bruker dette noen ganger til redigering for web eller utskrift. NX2 er også et veldig godt bildebehandlingsprogram, litt tungvin arbeidsflyt kansje og ikke noen arkivfunksjon som LR, men kan gi veldig god bildekvalitet. PS bruker jeg ytterst sjelden etter at jeg investerte i nevnte programmer. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Bruker lightroom. Er et genialt program i mine øyne. Må av og til inn i photoshop for litt fiks, men lightroom holder i 99,5% av tilfellene. Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Har ikke så stor erfaring med andre programmer, men Lightroom fungerer veldig fint for meg ihvertfall. Har god erfaring med Photoshop, men Lightroom er mye mer effektivt, sparer mye tid og alt er på en måte organisert for fotobehandling, Photoshop er mye mer "allround" synes jeg. For de som liker å bruke goood tid så fungerer sikkert Ps greit. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Bruker Lightroom 2 til det meste. Resten tar Gimp seg av. Har også tilgang på CS4, men har blitt så vandt til Gimp nå at det sjelden er i bruk. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg bruker Raw-studio til rawkonvertering, F-Spot til organisering og Gimp til redigering. Skulle gjerne hatt Ljosstoga, noen som har fått den til å fungere under wine? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå