Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vokser ikke - hva er galt?

idriss

Anbefalte innlegg

Hei. Er snart 18 år nå og har ikke vokst siden jeg var 14. Var ganske tidlig utviklet helt til det plutselig stoppet i 14 års alderen. Har ikke vokst siden da og kroppen har heller ikke utviklet seg noe siden da, og er heller ikke helt ferdig utviklet. Er 1.77 høy men i følge "målinger" hvor du kan se hvor høy du burde være ut i fra foreldrenes høyde skulle jeg egentlig vært 1.86. det samme sa legene da jeg var yngre og var på en eller annen sjekk eller noe sånnt..

Jeg lurer bare på hva dette kan skyldes, og hva som må til for at jeg kan fortsette å vokse? om jeg har hormonmangel eller...? takker for svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kostholdet er rimelig bra. spiser mye proteiner, karbohydrater, rundt 2-3000 kalorier per dag.. Fult mulig jeg har sluttet å vokse ja, men er jo litt rart, og lurer på hvorfor :)

Endret av idriss
Lenke til kommentar
Er du sikkert på at dine foreldre er dine ekte foreldre?

Haha så sabla bra:D

Er du kommet langt nok i utviklingen på de andre områdene da?

Hår på knaggen og i krokene?

Men som de fleste sier her har du nok bare slutta å vokse, det er veldig normalt at slikt skjer i denne perioden.

Så take a chill pill and look forward:D

Lenke til kommentar

hahaha det er jo å en mulighet ;P

Men joda utviklingen ellers på kroppen starta vel i 12års aldern men er ikke helt utvikla enda da. samme sjeggvekst som da jeg ble konfirmert. (altså ikke fult utviklet sjeggvekst)

er det noen som har greie egentlig på hvordan det er med hormonmangel? om det kan være en grun?

Lenke til kommentar

@Gronko: Har du smugkikket på Dr.House?

@Trådstarter:

Hos jenter bremser høydeveksten dramatisk når de kommer i puberteten, dette skjer ikke med gutter på samme måte, det er heller tvertom, men det er ikke uvanslig at det skjer hos gutter. 1.77 er ikke unormalt lav høyde hvorfor hormonbehandling ikke blir aktuelt såfremt man ikke oppdager en unormal hormonubalanse. I tillegg er du nesten 18 år, du er på- og til dels over grensa når det gjelder gevinst av tilveksthormonbehandling.

Men det kan også gi seg av seg selv. De fleste menn vokser helt til en alder av 20-21 år. Så lenge du spiser normal sunn kost, vil ikke kosttilskudd hjelpe et skvatt på høydeveksten.

Lenke til kommentar

Kostholdet har ikke en døytt å si på høyden, med mindre du aktivt feilernærer deg(aka lever på KUN nudler og cola). 1.77 er da en fin høyde, akkurat passelig synes jeg. Man når opp til de fleste ting, og man slipper alle problemene lange folk har med beinplass osv :)

Lenke til kommentar

Enig med likferd. Høyde og et sunt kosthold har veldig lite sammenheng. Jeg er 1.93 og i den perioden hvor jeg vokste som mest var jeg veldig usunn. Dietten min bestod vel for det meste av hva alle eksperter sa man ikke skulle spise/gjøre. Spiste uregelmessig, mye fett, mye sukker, mye salt, sjeldent frokost osv. Spiste dog MYE, noe jeg tror har mer å si.

Lenke til kommentar

Har du tatt sånn test hvor du plusser høyden til foreldrene dine sammen og deler på 2 elns og plusser på et annet tall? Hvor høy er faren din? Jeg føler det er ganske normalt å bli ca like høy som din far eller bli et par cm høyere. J

Lenke til kommentar

Takker for svar alles ammen, og jeg vet at 177 ikke er så lite, men synes bare det var litt rart at kroppen ikke har utviklet seg noe som helst på 3 år om trendt. Alle andre menn i familien er ca 185 alle sammen, og moren min er vel om trendt 170, så utifra det regnestykket burde jeg vel ha litt ekstra å gå på :)

Lenke til kommentar
Hos jenter bremser høydeveksten dramatisk når de kommer i puberteten, dette skjer ikke med gutter på samme måte, det er heller tvertom, men det er ikke uvanslig at det skjer hos gutter.

Hmm.. Det visste jeg ikke. Men det kan vel forklare at jeg knapt har vokst siden jeg var tolv år. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...