Ebx Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Har litt problemer med autofokusen på dette kameraet. Når jeg bruker søkeren og vanlig AF blir bildene ofte ganske uklare, mens de blir skarpe når jeg fokuserer med "IMAGER AF" i LiveView. Har lagt ved et bilde som viser forskjellen (100% crops). Det er først 4 separate vanlige AF shots og til slutt et bilde tatt med LiveView/Imager AF. Lukkertid 1/30 og kamera på fast underlag. Er dette en feil ved kameraet eller linsen, eller er det evt noe jeg kanskje gjør galt? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hvis du ikke har gjort noe galt under testingen, så er det definitivt noe galt med ditt kamera. Det er ikke logisk at det skal ha bedre AF i liveview. Lenke til kommentar
Ebx Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Hvis du ikke har gjort noe galt under testingen, så er det definitivt noe galt med ditt kamera. Det er ikke logisk at det skal ha bedre AF i liveview. OK, forsåvidt bra å høre. Jeg har testet dette en haug med ganger nå, alltid med samme resultat (og ofte verre enn i eksempelbildet mitt). Jeg regner med autofokusen normalt ikke skal ha problemer med å fokusere på bra opplyst sort tekst på hvit bakgrunn? Får høre med butikken i morgen tenker jeg. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Det er ikke logisk at det skal ha bedre AF i liveview. Det er i det minste helt logisk at det kan skje, siden det ikke er samme AF-modul. "IMAGER AF" bruker åpenbart kontrastbasert autofokus, som i et kompaktkamera, og fokuserer i "lukket loop" ved prøve-og-feile-metoden. Det er da umulig å bomme på fokus om målet har tilstrekkelig kontrast, men det går saaaakte. Vanlig AF er fasedetekterende, og trolig i "åpen loop" - da er det mulig at enten AF-modul eller objektiv er feilkalibrert, og dermed kan AF bomme. Løsning: send inn kamera og objektiv for kalibrering. Edit: Som en liten PS, så kan det være ett tips, for å eliminere en mulig feilkilde, å bruke et større testmål enn en fyrstikkeske. Gjerne en bok eller avisside. Endret 1. januar 2009 av Anew Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Så kan også sette et eller annet f.eks 5cm på skrå foran og bak. Da kan du se om den fokuserer for langt fram eller bak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå