Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp meg å feilsøke nettverket på en PC

Anbefalte innlegg

Jeg er på besøk hos en som har WLAN uten kryptering og det fungerer fint med PCene i huset, med ett unntak. En PC som hadde Norton AV installert og utgått på dato trengte et nytt AV-program. Jeg lastet ned Avast, avinstallerte Norton og installerte Avast. Etter dette får jeg ikke PCen på nett.

Symptomer:

Firefox, IE, Live messenger og Norton (og sikkert flere programmer) får ikke kontakt med nettet. Samtidig får jeg pinget vg.no uten problemer. Å slå av windows brannmur får fortsatt ikke programmene på nett. Hvor kan problemet ligge når ping fungerer mens f.eks nettleserne ikke får kontakt med vg.no? Jeg tror ikke Windows brannmur er problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk om avast har egen brannmur eller blokkerer nettverket. det måtte eg gjøre på en PC men nod 32.

det ser ut som det er et program som blokkerer internett og da vil eg tippe det er avast siden du nylig har innstallert det. eller det er norton som har satt seg til motverge i avinnstalasjon selv om jeg tviler på det.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Skulle også til å foreslå symclean.

I tillegg til symclean evt resette LSP(winsocks providers) til default:

Quote:

Any error in the LSP can prevent your network connections from working properly.

Benytt

netsh winsock show catalog

(list installerte providers)

netsh winsock reset catalog

(resette)

Lenke til kommentar

Jeg har kommet et stykke videre nå. Jeg finner ikke noe Avast brannmur, men da jeg slo av alle avast-tjenester (Stopp ved tilgangsbeskyttelse) kom jeg på nett med maskina. Hvis jeg setter hver enkelt avast-eskyttelse på pause (web, epost, p2p osv) så kommer jeg ikke på nett, selv om alle er satt på pause.

Det må altså være et avast-problem, men jeg vet ikke helt hva i avst som skaper problemet og hvordan jeg ordner det uten å fjerne avast. (Kunne jo alltids prøvd AVG)

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt til nå og det viser seg at ved å slå av 1 av de 7 "ved tilgangs-beskyttelsene": Web-skjold, så kommer jeg på nett.

Det høres utrygt ut å fortsette uten dette skjoldet. Finnes det ikke noen mer elegante løsninger enn å slå det helt av?

Lenke til kommentar
Jeg har sjekket litt til nå og det viser seg at ved å slå av 1 av de 7 "ved tilgangs-beskyttelsene": Web-skjold, så kommer jeg på nett.

Det høres utrygt ut å fortsette uten dette skjoldet. Finnes det ikke noen mer elegante løsninger enn å slå det helt av?

har du flere valg en å slå det helt av? kan hende du kan kjøre den i en annen modus.

Lenke til kommentar

Ville sjekket om tilkoblingen mot nettet er satt opp rett.

Kontrollpanel, alternativer for internett, tilkoblinger, LAN: Sjekk at proxy ikke er slått på uten grunn. Videre kan du prøve å reparere Winsock i CMD: netsh winsock reset

Sjekk også at programmene er med i unntaksreglene til softwarebrannmuren.

Leste hele tråden og fant ut han var kommet på nett.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...