olavgb Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg og samboeren min har nylig kjøpt oss en ps3, som vi er veldig fornøyd med! Så langt har vi kjørt lyden via HDMI til tv'n og videre fra den til forsterkeren med 3,5mm jack -> phono. Dette har altså fungert veldig bra det, men har liksom manglet litt trøkk blant annet Så fikk jeg faktisk en optisk kabel i jula, så nå har jeg koblet til en Yamaha Natural Sound Digital Processor DDP-2 med optisk kabel fra playstation'en og fra Yamaha Natural Sound Digital Processor DDP-2'n til forsterkeren med seks RCA kabler for 5.1 surround. Jeg stilte så inn for at det skulle være optisk lyd på ps3'n og startet opp "Mamma Mia!"(eneste blu-ray filmen vi har enda) menyen kommer opp og bakgrunnsmusikken spiller som aldri før så trykker jeg på play og venter i spening. Men det kommer ingen lyd lenger nå Bildet kommer som det skal, men ingen lyd, selv om jeg spoler og alt det der. Jeg går så til menyen igjen, og da er det plutselig lyd igjen. Prøver litt forskjellige bonusmateriale for å sjekke der også, men er kun i menyen det er lyd. Jeg avslutter filmen og blar i menyene på ps3'n og oppdager at det ikke er noen lyd der heller, eller når jeg skal spille av musikk på ps3'n, osv. Jeg prøver så å starte noen spill demoer jeg har, og de funker, med knallbra lyd! Testet også en vanlig DVD-film, som også funket knallbra! Så det er da altså kun i menyene og sånt på ps3'n og på blu-ray filmer det ikke kommer noe lyd virker det som. Kunne godt ha trengt hjelp med å få fikset dette! Og for de som ikke har sett det så er dette linkene til forsterkeren og dekoderen: http://manuals.harman.com/HK/Owner's%2.../AVR80%20om.pdf http://www.yamaha.com/yec/products/product...DETYP=ATTRIBUTE Vet det er ganske så gamle enheter det der, men burde vel kunne få noe lyd med de fordet? Noe mer dere lurer på så er det bare å spørre? Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Om jeg skjønner det rett så er den eneste kabelen mellom PS3en og prosessoren en optisk kabel, du har ingen andre kabler koblet til. Det som slår meg da er at lydformatet som blir sendt fra blueray når du spiller filmen ikke blir forstått/tolket riktig av prosessoren. Jeg har aldri spilt en blueray og aldri brukt den prosessoren, så dette blir bare gjetting, men hvilke lydformat er filmen i? DTS? - Har prosessoren støtte for DTS? Hvis du finner en DVD med DTS, vil den gi lyd? Såvidt jeg kan se her har ikke yamahaen DTS http://www.smr-archive.com/forum_4b/messages/742.shtml Såvidt jeg kan se her er lydsporet på bluerayfilmen DTS: http://www.platekompaniet.no/dvdproduct.asp?id=8258346 Kan du velge vanlig PCM-stereo som et lydsporvalg på filmen og se om det kommer lyd da? Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Har ikke vært så flink til å oppdatere dere her, men lagde en tråd på avforum også; http://avforum.no/forum/konsoller-pc-gamin...tation-3-a.html Har ikke funnet noen løsning enda, men har vel forsovet kommet fram til det Ekko sa over her. Det vi står fast på er at vi gjerne skulle fått byttet fra DTS-HD til DTS Surround 5.1 eller Dolby Digital på et eller annet vis på ps3'n? Mvh Olav B, G;) Endret 2. januar 2009 av olavgulb Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hvis ikke DVDen har et Dolby Digital lydspor så får du vel ikke gjort det. Men burde jo være mulig å få et stereospor, men kanskje du da ikke kan bruke optisk, at man må bruke phono da. Er på litt gjettende tynn is her. Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Ser bakpå filmen nå, og der står det "DTS-HD Master Audio", "DTS Digital Surround" og "Dolby Digital". Og litt lenger ned under "Lyd" står det ordrett: "Engelsk DTS-HD Master Audio; Tysk, Fransk, Spansk, Italiensk, Japansk DTS Surround 5.1" Og på bonusmateriale står det "Engelsk Dolby Digital 2.0". Hva betyr det? At det kun er Japansk som har DTS Surround 5.1? :S Kjørte med hdmi fra ps3'n til tv'n, så med phono til forsterkeren før, og det funker det, men da blir det for det første ikke surround, og jeg mister en del av trøkket Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Når du konfigurerer PS3 til å bruke optisk lyd, så må du sjekke av en liste over alle lydformater prosessoren støtter. Hvis du fjerner haken fra DTS, så vil vel ps3 sende 2ch L-PCM i stede, noe som burde gå finfint. Edit: Typo Endret 2. januar 2009 av lockdog Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Når du konfigurerer PS3 til å bruke optisk lyd, så må du sjekke av en liste over alle lydformater prosessoren støtter. Hvis du fjerner haken fra DTS, så vil vel ps3 sende 2ch L-PCM i stede, noe som burde gå finfint. Edit: Typo Har prøvd det også, men den sender fortsatt i DTS-HD Master Audio når jeg starter filmen står det. Hvis jeg trykker trekant og velger den info greia. Da står det Dolby Digital i menyen, men DTS-HD i det filmen starter. Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Nå vet jeg ikke helt hva jeg har gjort, men nå står det faktisk Dolby Digital multikanal 5.1 på den engelsken det har pleid å stå DTS-HD på, og Yamaha Natural Sound Digital Processor DDP-2'n viser nå at den får signaler. Dette er noe som ikke har skjedd før. Men jeg får fortsatt ikke noe lyd ut av høyttalerene/subwooferen. Det kommer fortsatt lyd i menyen og det der, så jeg får egentlig ikke noe mer lyd nå enn før, men det står da hvertfall Dolby Digital, og Yamaha Natural Sound Digital Processor DDP-2'n står den får signaler når jeg spiller av filmen Så jeg begynner å lure på om jeg heller skal prøve å sende lyden via HDMI også til tv'n, så har jeg en optisk lydutgang på tv'n som jeg heller kan prøve å sende til Yamaha Natural Sound Digital Processor DDP-2'n også til forsterkeren? Siden det funket jo med bilde og lyd via HDMI til tv'n, så lyd fra den til forsterkeren med en 3,5mm jack -> phono. Og på tv'n kan jeg velge selv at den skal sende kun Dolby Digital via optisk Så da tenker jeg at jeg prøver ut det i morgen om samboeren min vil hjelpe til med å løfte ned tv'n fra veggen så jeg kommer til bak der Mvh Olav B, G Endret 3. januar 2009 av olavgulb Lenke til kommentar
Musty Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Nå har jeg ikek sjekket ut utstyret du faktisk bruker, men såvidt jeg vet så støtter ikke optisk overføring de nye HD formatene (Dolby TrueHD og DTS HD). Jeg har lagt merke til at mange blu-ray filmer har bare originalspråket i HD-lyd, mens andre språk ofte er i Dolby Digital (som er "standarden" på DVD). Noen filmer kommer dog både med TrueHD og "vanlig" dolby digital 5.1. Såvidt jeg har lest meg frem til så er det bare HDMI som støtter TrueHD og DTS HD. Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Nå har jeg ikek sjekket ut utstyret du faktisk bruker, men såvidt jeg vet så støtter ikke optisk overføring de nye HD formatene (Dolby TrueHD og DTS HD).Jeg har lagt merke til at mange blu-ray filmer har bare originalspråket i HD-lyd, mens andre språk ofte er i Dolby Digital (som er "standarden" på DVD). Noen filmer kommer dog både med TrueHD og "vanlig" dolby digital 5.1. Såvidt jeg har lest meg frem til så er det bare HDMI som støtter TrueHD og DTS HD. Nei, og jeg er ikke ute etter å overføre HD-lyd heller jeg Det jeg vil ha overført er vanlig Dolby Digital eller vanlig DTS surround. Så jeg får spilt det av fra dekoderen til forsterkeren. For ingen av de delene støtter noe særlig mer enn det :-P Er ganske så gamle komponenter jeg bruker EDIT: Så jeg tenkte kanskje tv'n kan klare å få dekodet HD-lyden og få sendt det videre i vanlig 5.1 Dolby Digital eller noe? EDIT2: Og dette gjelder som nevnt tidligere ikke bare i film(Blu-Ray), men også i menyene til ps3'n. Og der er det vel ikke bare DTS-HD som er mulig å få ut via optisk? Mvh Olav B, G Endret 3. januar 2009 av olavgulb Lenke til kommentar
Musty Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 men det er ikke sikkert at Dolby Digtal eller DTS lydsporet i det hele tatt finnes på selve discen, og hvis ikke det gjør det så vil jo uansett hverken tven eller lydprosjektet ditt klare å skjønne hva det skal gjøre med DTS HD. I følge wikipedia støtter IKKE optisk hverken TrueHD eller DTS HD, men bare gode gamle DD og DTS. Sjekk filmen du har, om der er DD eller om det bare er DTS HD. Hvis platen ikke inneholder Dolby Digital tror jeg du er fortapt. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Men PS3 skal omforme signalet fra eventuellt HD til vanlig DTS/DD. Jeg overfører lyd med optisk til reciveren min(som riktignok støtter DTS) fra ps3, og har aldri hatt problem med å spille av en Blu-ray. Og flere av filmene er merket kun med HD-lyd, og på inforskjermen under avspilling har det stått DTS-HD. Derimot er det ikke mulig og overføre DTS HD / DD HD ut av ps3 via optisk. Derfor er det litt rart at det ikke fungerer når du fjerner haken ved DTS, under audio output settings. Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Filmen har nok bare DTS-HD på engelsken ja, men det skal da ikke være noe problem fordet det. Det er jo ikke sånn at alle som har en ps3/Blu-Ray-spiller må ha et lydanlegg som takler HD-lyd. Vet jo for eksempel om en som kjører sin ps3 med den overgangen til scart til en eldgammel billedrørstv og henter lyden fra tv'n. Det funker da allikevel det For som lockdog sier så skal jo ps3'n kunne klare å omforme signalet fra eventuelt HD til DTS/DD. Synes alt dette er litt rart jeg også ja Men tror noen av dere det hjelper om jeg gjør som jeg foreslo litt lenger oppe her da? At jeg kjører lyd og bilde via HDMI til tv'n, så optisk fra tv'n til DD dekoderen, for så til forsterkeren? Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Nå har jeg da prøvd å koble lyden og bildet via HDMI til tv'n. Da får jeg lyd fra de innebygde høyttalerne på tv'n, hele tiden. Og da står det at den sender DTS-HD Master Audio. Så når jeg kobler til den optiske kabelen fra tv'n til dekoderen, går inn i menyen på tv'n og skal velge at den skal sende Dolby Digital via den optiske lydutgangen ser jeg at det valget ikke er i menyen lenger! Men når jeg går til en annen kanal(scart) så kommer valgene opp som de skal. Men jeg får ikke noe lyd der heller fordet. Det er kun ut av de innebygde høyttalerne på tv'n det kommer noe lyd ut av, uansett hvilke innstillinger eller kanaler jeg velger. Det står heller ikke på dekoderen at den får noen signaler heller noen gang. Hjelp? Tips? Mvh Olav B, G Endret 3. januar 2009 av olavgulb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå