SaNxo Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Hei alle sammen, noen har kanskje sett at jeg driver å poster i kjøp/salg forumet for å skaffe en bra stasjonær pc, og dette er grunnen. Laptoppen min, som jeg kjøpte for 12k for 2 år siden svikter. Men jeg har et sinnsykt irriterende problem. Dataen vil ikke starte lenger, og dette er bare et av en rekke problemer som jeg har med dataen min. Det første, mest kritiske problemet, er at den rett og slett ikke klarer å starte som oftest. Den bare prøver å starte opp, men skjermen er totalt svart, så rebooter den om og om og om og om igjen, helt til jeg får error message. (lang, kort kort piping) Noen ganger før har jeg vært heldig, pc'n har starta og den har slått seg av/på problemløst i kanskje et par dager. Men med en gang jeg tar ned lokket, er den vrang igjen.Dråpen ble nådd for et par dager siden, da jeg var på lan, og den ikke ville starte. jeg satt i 12 timer med dette problemet, før jeg bare pakket sammen. Jeg har hatt problemer med skjermkortet mange ganger før, men infocare, som liksom skal fikse problemet, ser ut til å sluntre... Dette er fjerde gangen jeg har problemer med skjermen! I TILLEGG fungerer det trådløse netterverkskortet utrolig dårlig, selvom jeg har de siste driverne. Prikken over i'en er at cd-rommen ikke lenger fungerer. Jeg lurer på om det er en lett måte å fikse det første problemet på, som ikke involverer rep? En annen ting, som kanskje ikke hører hjemme her, er: Burde jeg gå til expert, der jeg kjøpte den, og klage på dataen i håp om å få ny/erstatning? (har 3 års forsikring). Hvis jeg sender den til infocare kommer de sikkert til å halveis fikse den, med tanke på at dataen alltid er ødelagt etter 2-3 måneder etter reperasjon.Dette vil ta rundt 3 uker, noe som er litt mye for en pc avhengig kar som meg, spesielt når man spiller wow og venter på DoW 2 Derfor er jeg nesten skråsikker på at jeg vil kjøpe en stasjonær pc uansett om jeg får erstatning eller ikke. Noen som synes dette er ekstremt dumt? føles litt teit ut å kjøpe ny pc til 11-12 000 kroner, mens jeg egentlig har krav på den samme summen for laptoppen... Tenker jeg driter meg skikkelig ut hvis infocare for en gangs skyld er enige med meg om at dataen er ferdig, og jeg faktisk får 12000 i erstatning, men må bruke de på pc hos dem... Og så har jeg allerede kjøpt en! Takk for all hjelp Blei litt mye urelatert til akkurat fiksing av pc, men jeg fant ikke noe bedre sted å poste dette Edit: Laptoppen jeg har er en HP Pavillion dv 9074ea, 17 tommers. Endret 1. januar 2009 av SaNxo Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hei SaNxo! Når det gjelder erstatningen av pc'n din, så ville jeg ha dratt ned på expert for høre hvordan dere kan løse dette. Du har IKKE krav på summen av maskinen, men et tilsvarende produkt. Finnes det ikke et tilsvarende produkt i dag, så vil du få en oppgradert modell. Litt usikker på hva expert sin forsikring dekker, men forbrukerkjøpsloven gir deg noen rettigheter uansett. Er det samme feilen/feilene som de har forsøkt å reparere? Produsent/Verksted har rett til å prøve å fikse feilen 2 ganger før du har krav på erstatningsprodukt. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Du kan teste en såkalt "power cycle" dette vil HP supporten spørre om uansett. Ta ut batteri og strøm og hold inne power knappen i 30 sek. Så setter du i strøm kablen men ikke batteri og prøver å starte den. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...=reg_R1002_NONO Om pcen er mere enn to år gammel ring HP support og si at du vil reklamere så får nesten garantert en gratis reperasjon. Edit: Jeg vet ikke hvordan forsikringen din virker, men ja da må du ta den med forhandleren. Kjøpsloven sier tredje gang samme feil eller fjerde gang med forskjellige feil kan du prøve å få tilbake penger eller en ny maskin tilsvarende hvor bra denne var for 2 år siden. Da undersøker selvsagt HP med IC at alt faktisk har vært reperasjoner når den har blitt sendt inn, om IC kun har oppdatert bios eller reinstallert windows regnes ikke dette som hardware feil. Endret 1. januar 2009 av Hans Erling Lenke til kommentar
SaNxo Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Da stikker jeg ned i morra og hører. Men det med tilsvarende produkt osv, betyr det at hvis den blir erstattet, får jeg en ny av samme pc, eller en pc som i dag koster rundt 12000? Eller får jeg den oppgraderte versjonen av den ødelagte laptoppen? Når det gjelder reperasjon, har de reparert den 3-4 ganger nå(husker ikke helt)og det har vært skjerm problemer hver gang. Uansett synes jeg det er kjedelig at jeg må være pc løs nok en gang pga dette. Jeg får prate med noen på expert =) Takk for hjelpen =) Lenke til kommentar
SaNxo Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Du kan teste en såkalt "power cycle" dette vil HP supporten spørre om uansett. Ta ut batteri og strøm og hold inne power knappen i 30 sek.Så setter du i strøm kablen men ikke batteri og prøver å starte den. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...=reg_R1002_NONO Om pcen er mere enn to år gammel ring HP support og si at du vil reklamere så får nesten garantert en gratis reperasjon. Edit: Jeg vet ikke hvordan forsikringen din virker, men ja da må du ta den med forhandleren. Kjøpsloven sier tredje gang samme feil eller fjerde gang med forskjellige feil kan du prøve å få tilbake penger eller en ny maskin tilsvarende hvor bra denne var for 2 år siden. Da undersøker selvsagt HP med IC at alt faktisk har vært reperasjoner når den har blitt sendt inn, om IC kun har oppdatert bios eller reinstallert windows regnes ikke dette som hardware feil. Takk for hjelpen Prøvde en sånn test, men får fortsatt ikke noe bedre resultater. Men hva mente du med at jeg skulle reklamere? Den er mer enn 2 år gammel forresten. Edit: Forresten, er det noen som synes det er dumt av meg og ikke vente i 3-4 uker på info care sin eventuelle evaluering? Datamaskinen min sliter med wow på medium, så jeg vil egentlig ha ny pc. Vil også ha en stasjonær i stedet for bærbar, men en gratis bærbar sier jo ingen nei til... bare kjipt at jeg må vente så lenge xD Endret 1. januar 2009 av SaNxo Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Dette med tilsvarende maskin gjelder kun om du går igjennom HP. Hva som skjer med forsikringen din er jeg ikke sikker på. Kan være Expert bare ordner service igjennom IC evt reklamerer for en ny maskin. Det er klart at om du får en utbytte maskin så heter det seg at den skal være "tilsvarende eller bedre". Nå lages jo ikke denne maskinen lenger og du ville nok ikke hatt denne maskinen på nytt uansett, men jeg vet ikke om det er noen garanti for at du får en ny maskin som koster 12.000kr da jeg mener det ikke står skrevet noen plass. Har du forsikring bør du benytte deg av denne siden du sikkert har betalt for den. I Norge har vi 5 års reklamsjons rett på pcer. (og mye annet) For å reklamere kan du enten ringe HP supporten og si at du vil reklamere eller kontakte forhandleren du kjøpte pcen av og si det samme der. Dette gjelder både om du skal ha reperasjon utenfor garanti eller som i ditt tilfelle har hatt den til service 3-4 ganger og vil ha ny maskin. Det som skjer er at HP sender deg/forhandleren et reklamasjonsskjema som må fylles ut og sendes tilbake sammen med en kopi av kvitteringen. Da opprettes det en reklamasjons sak og du vil bli oppringt for feilsøking om ikke dette blir gjort ved første samtale fra deg eller forhandler. Når dette er gjort er saken ute av dine hender og det neste som skjer er at du blir kontaktet med resultatet av reklamasjonen. Endret 1. januar 2009 av Hans Erling Lenke til kommentar
SaNxo Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 AH, jeg trodde du mente at jeg skulle reklamere ( som i reklame) for de eller noe, falt litt ut xD Men nå tror jeg at du mener reklamere,(reclaim) ? Hvis det er det, så skjønner jeg litt mer Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 AH, jeg trodde du mente at jeg skulle reklamere ( som i reklame) for de eller noe, falt litt ut xD Men nå tror jeg at du mener reklamere,(reclaim) ? Hvis det er det, så skjønner jeg litt mer Reklamere = Claim eller Reclaim på engelsk ja. Lenke til kommentar
SaNxo Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Tusen takk for alle svarene Pc'n er nå sendt inn med forslag om reklamasjon. Problem solved. (forhåpentligvis) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå