DKH Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Skal kjøpe fronthøyttalere til et hjemmekinooppsett. Har sett i klassen rundt 4000,- og har sett med ut nevte Dali Concept 6 og Jamo s606. Noen som har noen tips til hvilke jeg burde velge (eller om det eventuelt er andre jeg også burde se/høre på)? Skal bruke de både til film og musikk. Viktig at de presterer godt både på lavt og høyt volum. (reciever vil etterhvert bli en onkyo sr606) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Du bør nesten høre dem, fordi ingen vet hva god lyd er for deg. Lenke til kommentar
DKH Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Har vært og hørt på de i dag.. Og ikke lett for å si det sånn! Litt vanskelig da jeg ikke hadde med cd selv, slik at musikken ikke var den samme. Men var vanskelig altså. Hørte også på et par SA høyttalere til 5000 på soundgarden som imponerte, men litt tynnere lyd enn jamoene (disse spilte samme spor og da lettere å sammenligne). Veldig usikker gitt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hørte også på et par SA høyttalere til 5000 på soundgarden som imponerte, men litt tynnere lyd enn jamoene (disse spilte samme spor og da lettere å sammenligne). Veldig usikker gitt.. Vet du hvilken forsterker de ble drevet med, slik at du ikke risikerer at det var et kraftverk til 100 000,- som drev dem? Endret 2. januar 2009 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
DKH Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Det var gode forsterkere som dro de tror jeg ja.. Litt usikker på prisene på de og "hvor gode". Det som var dumt på soundgarden var at de ble drevet av forskjellige typer. Prøvde også et sett B&W høyttalere til 5000 på Hi-fi klubben (i tillegg til Daliene), og der kjørte de på samme forsterker, noe som gav mer sammenligningsgrunnlag. Men han på soundgarden sa at SA'ene var mer tungdrevet. Så sitter vel igjen med jamo og dali som de to alternativene mine (B&W stativhøyttalerne imponerte ikke godt nok til at jeg vil legge en 1000 lapp ekstra i de, selv om de hadde gjort seg som bakhøyttalere siden regner jeg med). Endret 2. januar 2009 av DKH Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Fant en test. Virker veldig like med conceptene, meget vanskelig valg. Litt grovkorna og kunne gått litt dypere begge to, har bare hørt concept som jeg har selv. Er klar over at du bare skal ha frontene ... Endret 2. januar 2009 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
DKH Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Valget er ikke lett gitt. Men bare for å ha det klart: en onkyo sr606 vil klare å dra disse høyttalerne bra eller? Hvis noen har peiling på det? Eller er det kjent at onkyo er bedre på noen merker enn andre? (grunnen til at jeg spør, er at jeg har lest så mye positivt om denne, så den virker som et sikkert valg av reciever, og vil da ha noe som går bra til den..) Endret 2. januar 2009 av DKH Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja, den ville klart å drive disse høyttalerne bra. Det samme ville en Yamaha RX-V663 eller en Harman/kardon AVR255. Lenke til kommentar
DKH Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Vil det med andre ord si at du anbefaler at jeg titter på disse forsterkerne i tillegg til onkyoen? Jeg skal ta med egen cd til de to butikkene har jeg funnet ut, så jeg kan høre samme låten på de forskjellige. I tillegg til at jeg prøver, så godt det lar seg gjøre, å få omtrent samme type/prisklasse på forsterkerne.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Vil det med andre ord si at du anbefaler at jeg titter på disse forsterkerne i tillegg til onkyoen? Ja, hvorfor ikke? De forskjellige merkene har sine ulemper og fordeler, også Onkyo. Dermed vil det bli feil å si at Onkyo er best i denne prisklassen. Lenke til kommentar
DKH Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Sant så sant. Skal titte litt på de tre etterhvert. Takk for det tipset. Finner ikke mange testene av s606, så får vel vente til neste helg, da jeg skal teste begge med samme spor - gleder meg! Edit: Hvid noen andre enn meg også har interesse av det, så fant jeg jo dette fra jamo sine hjemmesider: http://www.jamo.com/Default.aspx?ID=6299 Virker jo bra, uten at jeg vet hvor "gode" de bladene/testene er.... Endret 3. januar 2009 av DKH Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Da jeg skulle handle meg anlegg for en stund siden, så prøvde jeg å finne info om Jamo s606 da disse lå i min prisklasse, men fant da veldig lite. Godt mulig dere må rette litt på meg nå, men den testen gjort av lyd og bilde så var det vel subwooferne som ikke gikk dypt nok? Så det ble brukt Jamo 8" subwoofere i testen, ville valgt noe større! Elprice selger forresten Jamo s606 pakker. Link! Lenke til kommentar
DKH Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Soundgarden selger også en slik pakke (ble tilbudt det). Men jeg så på de andre høyttalerne og jeg synes de andre høyttalerne i serien så litt spinkle/små ut, i tillegg til at prisen på de er lav. Frykter derfor at de ikke er av samme kvalitet lydmessig som frontene (for de lød veldig bra med sporet han spilte av), og vil derfor gå for andre bakhøyttalere og sub hvertfall. Mulig det blir jamo senteren (hvis det er lurt å ha samme serie på den og frontene??). Blir det Concept serien, er det mulig jeg går for concept bak også, men sub blir noe annet (lest mye om at concept bassen ikke gir valutta for pengene). (Jeg så også i den testen at de tester med to 8" suber. Jeg skal riktignok bare ha 1, men da blir det hvertfall 10", så det negative der hoppet jeg glatt over). Endret 4. januar 2009 av DKH Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Bakhøytalerne i et surroundanlegg trenger ikke være like gode som frontene da disse kun skal spille lydefekter i ny og ne. Vil tro de i samme serie som s606 er gode nok. Senterhøytaleren derimot har en mer krevende oppgave da denne skal gengi alle dialoger. Den medfølgende senteren har lik lydsignatur som resten av pakka, så den passer bra sammen med front og bakhøytalere. Av subwoofere, så er det xtz sine 10" og 12" suber som blir anbefalt på dette prisnivået, knallgode subwoofere. Endret 5. januar 2009 av Nauz Lenke til kommentar
DKH Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Men tror uannsett jeg ikke vil gå for de bakhøyttalerne der gitt. Mulig jeg går for CERWIN-VEGA HD-63S . Disse har imponert meg, og er meget praktiske. Men skjønner at senteren må ha samme signatur som frontene, så får se litt på disse også samtidig når jeg velger fronter. Hvis det er noen der ute med Jamo s606, tar jeg gjerne imot erfaringer (da det mangler på nettet sett i forhold til Concept 6). Nauz: Du sa du hadde sett på disse, men hvilke havnet du med å velge? Endret 6. januar 2009 av DKH Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Men tror uannsett jeg ikke vil gå for de bakhøyttalerne der gitt. Mulig jeg går for CERWIN-VEGA HD-63S . Disse har imponert meg, og er meget praktiske. Men skjønner at senteren må ha samme signatur som frontene, så får se litt på disse også samtidig når jeg velger fronter. Hvis det er noen der ute med Jamo s606, tar jeg gjerne imot erfaringer (da det mangler på nettet sett i forhold til Concept 6). Nauz: Du sa du hadde sett på disse, men hvilke havnet du med å velge? De bakhøytalerne fra CW så i hvertfall veldig fine ut til å brukes bak i et hjemmekinosystem! Monteres de rett på veggen? Jeg valgte Jbl es 80. Kom over et godt tilbud på disse + forsterker på elektroworldmessen som var i november. Lydsignaturen passet meg veldig godt, men prisen var litt høyere en Jamo settet. Hvis du fortsatt vurderer Concept 6, så koster pakken fra JBL 1500kr mer en 5.1 pakkenn bestående av concept 6. Es pakken går for å passe utmerket til film og rock. Endret 6. januar 2009 av Nauz Lenke til kommentar
DKH Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) CWene kan enten festes rett på vegg, eller til stativ. Sånn sett er de veldig "lette" å plassere. Men ble imponert over lyden i de også. De syv elementene klarte å gi et rikt lydbilde synes jeg (de skilte de forskjellige lydene veldig godt fra hverandre, slik at det ikke ble "én sammenblandet grøt"). I tillegg til at prisen ikke er så gæli. Takk for tipset om jbl også.. Endret 6. januar 2009 av DKH Lenke til kommentar
DKH Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Ser jo at soundgarden har et veldig godt tilbud på SA 1750 , selv om dette egentlig er litt over mitt budsjett så klarer jeg ikke la vær å vurdere de, da tilbudet virker såpass godt. Men før jeg vurderer disse noe mer, vil onkyo sr606 klare å dra disse skikkelig? (For har ikke råd til å øke pris på begge deler...). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Onkyo-receiveren vil fint klare å drive de høyttalerne, ja. Lenke til kommentar
DubMartin Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Har selv et par Dali Concept 6, og er veldig fornøyd med de. God og klar lyd, særlig i de høyfrekvensene, vokal/tekst kommer veldig tydelig frem, har også en grei bass, men jeg liker en del bass, så da må jeg skru opp på forsterkeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå