Gå til innhold

[Løst]Få internett til å virke.

Anbefalte innlegg

edit. Var kabelproblem.

Hei.

Tenkte å prøve Linux for første gang. Har lastet ned Mandrive One 2009 live cd.

Intallert på maskinen men får ikke tilgang til nettet.

Kjører pcen mellom en switch som jeg vet er i orden.

Hra prøvd å kjøre noen nettverksguider i Linux men får det ikke til. Sier at jeg må starte X på nytt for å få det til å virke. Er det det samme som å starte maskinen på nytt?

Vanligvis så står alt til å motta alt automatisk.

Lyser to grønne lamper på nettverkskortet så ser ut itl å være i orden der.

Er på en eldre pc med p4 1,6 ghz så går ikke allverdens fort. Gjorde det selvfølgelig ikke i Windows heller.

Tenkte å bruke den til å laste ned filmer og musikk. Kan jeg dele og hente fra Windows pc med Linux? Hvilken spiller anbefales til å vise musikk evt video?

mvh bjørn roger

Endret av bjørn roger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Restarte X er ikke det samme som å reboote. X er GUIen til linux (MEGET enkelt forklart). Så det holder at du logger ut og inn igjen, eller klikker Crtl+Atl+backspase (dreper X)

Kan du kjøre dette i terminalen og poste resultatet?

ifconfig

Til video anbefaler jeg å gjøre det enkelt: VLC (du er sikkert kjent med den fra windows)

Til musikk finnes det mange løsninger, og dermed mange anbefalinger og delte meninger.

To store er amarok og rhythmbox. Du kan selvfølgelig også bruke vlc her.

Lenke til kommentar

Nei, jeg må være på feil sted. Ingen av kodene virker. når jeg åpner terminalen (bash) kommer det frem påloggingsnavnet og local host etterfulgt av tre merkelige tegn. Kan skrive "help" og får da opp alternative kommandoer. Ifconfig er ikke ett av dem.

Når jeg går nede til høyre i statuslinjen og holder markøren over nettverk får jeg meldingen "ikke tilkoblet på ppp0" Kjører veiviser for nettilgang og setter til å motta alt automatisk. Gratulerer står det, men nettverket er fremdeles nede.

Begynner å bli lei nå.

mvh bjørn r.

Lenke til kommentar

Ok, rart. alle kommandoene har vært like, så hvis ikke en funker funker vel ingen. Og det siste jeg skrev var et skudd helt i mørke.

Det som vil fungere er å skrive:

lspci

da får du opp hardwaren din, kan du poste den her?

Men bash er riktig sted! Må være noe helt merkelig :hmm: Hva med å prøve ubuntu? hehe

Lenke til kommentar
Hei.

Tenkte å prøve Linux for første gang. Har lastet ned Mandrive One 2009 live cd.

Intallert på maskinen men får ikke tilgang til nettet.

Kjører pcen mellom en switch som jeg vet er i orden.

Hra prøvd å kjøre noen nettverksguider i Linux men får det ikke til. Sier at jeg må starte X på nytt for å få det til å virke. Er det det samme som å starte maskinen på nytt?

Vanligvis så står alt til å motta alt automatisk.

Lyser to grønne lamper på nettverkskortet så ser ut itl å være i orden der.

Er på en eldre pc med p4 1,6 ghz så går ikke allverdens fort. Gjorde det selvfølgelig ikke i Windows heller.

Tenkte å bruke den til å laste ned filmer og musikk. Kan jeg dele og hente fra Windows pc med Linux? Hvilken spiller anbefales til å vise musikk evt video?

mvh bjørn roger

Du kan dele og hente fra Windows PC uten problemer ved hjelp av Samba (da deles filer over MS Nettverket, enkelt og greit). For deling og henting fra en Windows partisjon på samme pc så har ikke Linux noe problem å lese NTFS partisjoner når ntfs-3g er installert. Windows kan også lese Linux partisjoner gjennom en Ext2 driver...

Å re-starte X gjøres ved ctrl + alt + backspace. X tegner det du ser på skjermen, uten X har du noe som ligner på god gammel DOS.

mest sannsynlig fungerte ikke kommandoene fordi du ikke var logget inn som root/administrator. Dette er vanlig på enkelte Linux-distribusjoner. For å logge inn som root gjennom terminal/console så skriver du inn su (ikke sudo som en annen bruker foreslå, sudo er typisk for Ubuntu).

Mange forslag for musikk og film-avspillere (samt mye annet) i Linux kan finnes i denne artikkelen: http://www.hardware.no/artikler/programmer_til_linux/51639

Lykke til videre med Linux :)

Lenke til kommentar

Takk for opplysningene skinney.

Hvor finner jeg slik som Samba da. Må det lastes ned eller ligger det ett eller annet sted i linux.

Har hørt om noe som heter "pakkestyrer eller URPM" . Ligger dette under verktøy eller lignende. Bruker jeg denne til å laste ned VLC f.eks. eller laster jeg ned denne på vanlig "windowsmåte"?

Tar litt tid før jeg blir kjent med begrepene her kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Takk for opplysningene skinney.

Hvor finner jeg slik som Samba da. Må det lastes ned eller ligger det ett eller annet sted i linux.

Har hørt om noe som heter "pakkestyrer eller URPM" . Ligger dette under verktøy eller lignende. Bruker jeg denne til å laste ned VLC f.eks. eller laster jeg ned denne på vanlig "windowsmåte"?

Tar litt tid før jeg blir kjent med begrepene her kjenner jeg.

De aller aller fleste Linux-distribusjon har en pakkehåndterer ja. I Mandriva heter denne uRPMi, men tror den heter "installasjon av programvare" eller "legg til/fjern programvare" i Mandrivas menyer... Bare å lete seg frem. Med uRPMi slipper du å installere programmer "The windows way" da ekstremt mange programmer er tilgjengelig fra pakkehåndterern. Skulle du mangle programmer er det bare å finne en tredje-parts pakkebrønn som utvidder utvalget... Jeg holdt seminar om grunnlegende bruk av Linux på TG en gang som kan være verdt å laste ned, har ikke link men finner den vel lett hvis du søker på hardware.no etter Linux seminar eller noe...

Hvis jeg husker riktig har Mandriva et kontrollpanel... Samba eller "Windows sharing" eller noe skal ligge i kontrollpanelet ett eller annet sted... Når jeg tenker på det så skal pakkehåndterern ligge her og...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...