Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ulyd i maskinen ved spilling

Anbefalte innlegg

Halloen. Fikk nytt skjermkort i går, HD4870X2. Skulle da teste crysis og det gikk helt smooth det, men når crysis kjører på fullscreen kommer det en ulyd i maskinen, type skrurring eller skrangling.

Prøvde å stoppe vifta på skjermkortet, men lyden var der fortsatt, så det virker ikke som det er skjermkortet lyden kommer fra. Er ganske vanskelig å høre hvor den kommer fra.

Tror kansje det kan være støy som lager ulyden i en innebygd speaker på hovedkortet, men det er jeg ikke sikker på. Vet ikke en gang om det er en slik speaker der, har hvertfall ikke sett en. Hovedkortet er Asus Formula Rampage.

Har kun prøvd GTA IV i tillegg, og der kom også samme lyd.

I videoen under ser dere (og hører) når lyden kommer. Jeg surra litt på starten, så se litt ut i videoen:

Noen som vet hva det kan være, eventuelt om det er noe speaker på HK og hvor den er?

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp den er koplet til. Alt er koplet slik det skal.

Men jeg søkte litt på google, og fant faktisk flere som har en sånn "buzz" med det kortet. Det viser seg at det kan være strømforsyninga som lager lyden, ved at det er sånne "kveiler" (coil kalte dem det) inni strømforsyninga som vibrerer og dermed lager lyden. De vibrerer alltid, men vanligvis på så høy frekvens at de fleste mennesker ikke kan høre det. Har 600W PSU, så den klarer vel så vidt systemet mitt siden den lager den lyden...

Hvis det stemmer så gidder jeg ikke bytte strømforsyning med en gang, har akkuratt kjøpt den jeg har.

Lenke til kommentar

Trur faktisk ikke det har noe med det å gjøre.

Normalt sett så lager kraftige skjermkort (280GTX, 4870x2, etc) sånn creepy strøm lyd fra kortet når du starter en 3D-applikasjon, fordi da kobler Powerplay inn (Powerplay: Det tar å klokker ned kortet ditt når den nesten ikke blir brukt, og så klokker seg opp igjen når du starter et program som trenger ressurser)

Jeg har den samme lyden, ja, den er utrolig creepy, men det er ingenting farlig^^

Endret av Peachy
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å høre den lyden ved belastning.

Halvparten av skjermkortene jeg har hatt var helt like. Noen jamret veldig, mens andre holdt seg i ro.

Det er spesielt high-end kort som er mest utsatt, og det er som regel spolene som er synderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...