Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå opprettet et ganske enkelt prosjekt. Der har jeg lagt til et par klasser og en History.mdf database fil. Jeg har så lagt til en ADO.NET Entity Data Model fil kalt HistoryModel.edmx. Kodemessig og kompileringsmessig kan jeg så fint bruke dette ved å opprette en slik ObjectContext med

HistoryEntities context = new HistoryEntities();

Men runtime får jeg en ArgumentException på linja ovenfor som sier at "The specified named connection is either not found in the configuration, not intended to be used with the EntityClient provider, or not valid."

Hvordan fikser jeg det??

Har sett på denne constructoren jeg bruker og den ser slik ut:

public HistoryEntities() : 
base("name=HistoryEntities", "HistoryEntities") { ... }

Har sett i denne app.config fila, og den ser slik ut:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<configuration>
 <connectionStrings>
<add name="HistoryEntities" connectionString="metadata=res://*/HistoryModel.csdl|res://*/HistoryModel.ssdl|res://*/HistoryModel.msl;provider=System.Data.SqlClient;provider connection string="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\History.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True;MultipleActiveResultSets=True"" providerName="System.Data.EntityClient" />
 </connectionStrings>
</configuration>

Så så vidt jeg kan se, så stemmer navnene overens og den ligger der. Er det en feil i connection stringen selv? Den funker jo i visual studio liksom. Hva menes med "not intended to be used with the EntityClient provider"? Hvis den ikke er ment å bruke, hva skal jeg da bruke?? :ermm:

Endret av Svish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...