Gå til innhold

Løsning på mediacenter og xbox problem?

EnLigther

Anbefalte innlegg

Sorry guys, ble forsinket av en noe fuktig helg :innocent:

Anolop, jeg tror problemet ditt ligger i routeren.

Avhengig av hvilken router du har, må du inn og åpne portene som du så fint har listet opp litt lengre oppe i tråden. Hvis du ikke allerede har gjort dette selvfølgelig.

Hvis du ikke har gjort dette, og ikke vet hvordan, post gjerne hvilken type router du har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en oppskrift på hvordan du åpner porter på din router:

Link:

Du begynner med å skrive inn http://192.168.1.1 i nettleser-adresselinja di.

Hvis du ikke har endret passord på routeren din, logger du inn med blankt i rubrikken for brukernavn, og passord er admin.

Bare for å vise så har jeg åpnet følgende porter i min router:

http://bildr.no/view/317663

Jeg har åpnet både for UDP/TCP

Ved å åpne disse skal du ikke ha noen problemer med verken NAT-feil på LIVE, Dele media med XBOX eller kjøre XBOX som en Media-Center Extender.

Endret av Makk-verk
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden 2 ganger til skjønner jeg at folk har problemer med forskjellige ting her.

Anolop - du sliter med å få xboxen til å fungere som en Media-center extender (rett meg om jeg tar feil)

Enlighter - du Slet med begge deler, men har nå fått til å dele media til Xboxen, men sitter nå igjen med samme problemet som Anolop? Kjører du også Xbox igjenom laptop for å få den på nett? eller kjører du trådløst/kablet fra routeren?

Litt viktig å få fakta ordentlig på plass før man kan forsøke å hjelpe.

Når det gjelder mitt første forslag til løsning (det med tjenestene som må aktiveres igjen, er det for folk som ikke får aktivert mediedeling i Windows. Dvs at hver gang du åpner Windows media player, trykker på bibliotek, og deretter mediedeling, får du beskjed om at mediedeling ikke er slått på.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører trådløst gjennom en belkin n+ router. Jeg hadde problemer med det meste tildligere men etter hvert klarte jeg merkelig nok å komme et par steg nærmere. Så nå finner xboxen pcen når jeg kjører "test pc connection" på xbox, men når jeg skal kjøre "test media center connection" får jeg ikke kontakt.

Har også prøvd å kjøre gjennom kabel fra xbox til pc men da virke ingen ting.

Lenke til kommentar
Ja, jeg kjører trådløst gjennom en belkin n+ router. Jeg hadde problemer med det meste tildligere men etter hvert klarte jeg merkelig nok å komme et par steg nærmere. Så nå finner xboxen pcen når jeg kjører "test pc connection" på xbox, men når jeg skal kjøre "test media center connection" får jeg ikke kontakt.

Sikkert et dumt spørsmål, men du har Windows media Center instalert på PC'n ?

Hvis du har det, skal Windows automatisk oppdage Xbox som en Media-Center extender så sant begge er påslått. Om Windows ikke gjør dette, kan du gå inn på Media-center på Pc'n din, og derfra legge til ny Extender-enhet.

Men når det gjelder bruk av Xbox som en Windows media center extender, vær klar over at denne ikke kan spille av AVI/MKV som er noen av de formatene jeg regner med du bruker mest? Da er det bedre å droppe Mediacenter, og heller bare bruke Music/video-library og spille av derfra på Xboxen. Du vil da kunne se Avi filer.

Husk også at skal du bruke Xbox'en som en mediacenter extender, så burde du absolutt ha både pc og Xbox tilkoblet kablet nettverk, hvis ikke vil du oppleve at opplevelsen ikke vil være tilfredstillende, og alt vil gå utrolig treigt. Unntaket kan være om du kjører en router med Dual-band, som f.eks denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350214) men det er vel ikke en router de aller fleste er i besittelse av.

Lenke til kommentar

Sikkert et dumt spørsmål, men du har Windows media Center instalert på PC'n ?

Hvis du har det, skal Windows automatisk oppdage Xbox som en Media-Center extender så sant begge er påslått. Om Windows ikke gjør dette, kan du gå inn på Media-center på Pc'n din, og derfra legge til ny Extender-enhet.

Men når det gjelder bruk av Xbox som en Windows media center extender, vær klar over at denne ikke kan spille av AVI/MKV som er noen av de formatene jeg regner med du bruker mest? Da er det bedre å droppe Mediacenter, og heller bare bruke Music/video-library og spille av derfra på Xboxen. Du vil da kunne se Avi filer.

Husk også at skal du bruke Xbox'en som en mediacenter extender, så burde du absolutt ha både pc og Xbox tilkoblet kablet nettverk, hvis ikke vil du oppleve at opplevelsen ikke vil være tilfredstillende, og alt vil gå utrolig treigt. Unntaket kan være om du kjører en router med Dual-band, som f.eks denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350214) men det er vel ikke en router de aller fleste er i besittelse av.

Ingen spørsmål er dumme. :dontgetit:

Ja jeg har media center på pcen (vista).Pcen finner xbox360 extender og en som kun heter xbox360 i nettverket.

Routeren jeg har er en Belkin n+ (http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=459640)

Hvis jeg ikke husker feil så tror jeg det stopper ved routeren når jeg kjører "Test mediacenter connection" på xbox. Men det som er så rart er at jeg får ingen connection i det heletatt når jeg har i kabel direkte fra xbox til pc.

Lenke til kommentar

Enlighter - Har du erfaring med åpning av porter i router fra før?

Jeg vil anbefale deg å prøve å åpne samme porter som jeg har gjort i posten over.

Jeg fant ikke helt riktig guide til din router, men jeg tror denne skal være ganke lik på oppsettet som din.

http://www.portforward.com/english/routers...edia_Center.htm

Du kan jo prøve dette, og komme med en tilbakemelding.

Endret av Makk-verk
Lenke til kommentar
Her har du en oppskrift på hvordan du åpner porter på din router:

Link:

Du begynner med å skrive inn http://192.168.1.1 i nettleser-adresselinja di.

Hvis du ikke har endret passord på routeren din, logger du inn med blankt i rubrikken for brukernavn, og passord er admin.

Bare for å vise så har jeg åpnet følgende porter i min router:

http://bildr.no/view/317663

Jeg har åpnet både for UDP/TCP

Ved å åpne disse skal du ikke ha noen problemer med verken NAT-feil på LIVE, Dele media med XBOX eller kjøre XBOX som en Media-Center Extender.

Har kommet meg inn nå etter å ha krangla litt med brukernavn og passord :roll:

Trodde det skulle være enkelt å åpne portene (trodde de som som noe valg, men jeg må vel skrive de inn? Her er i allefall der jeg er nå:

317770.jpeg317777.jpeg

Lenke til kommentar

Du må legge dem inn manuellt ja.

hvis du ser denne ---> http://bildr.no/view/317796, så har jeg lagt inn den første porten slik den skal være.

Porter som skal legges inn er 1900,3390,3776,3932,5555,7777.

Vil også anbefale deg å åpne portene: 88, 3074 og 8602 for at spilling over Live ikke skal medføre problemer.

EDIT: Ser du har tatt screen-shots av feil meny. Du skal inn på Applications & Gaming --> Port triggering.

Endret av Makk-verk
Lenke til kommentar
Har åpnet dem nå, og skal teste dem as we speak!

317819.jpeg

Hva med de portene xboxen anbefalte meg å åpne da??

TCP: 2869 og 10243

UDP: 1900, 10284, 10283, 10282, 10281 og 10280

Det tør jeg ikke å svare på igrunn. Jeg har ihvertfall ikke åpnet disse, og alt fungerer finfint for min del. Men om det er Microsoft som har anbefalt disse, skader det ihvertfall ikke å prøve om du fortsatt har problemer.

Lenke til kommentar

Det er når jeg kommer hit på laptopen

317864.jpeg

og hit på xboxen (dårlig bildet tatt med mobil, men du skjønner tegninga...)

317865.jpeg

Gjorde nettopp som jeg sa da og sletta Norton Antivirus. Da fikk jeg i allefall til å koble pc'n opp til xbox'n via WMP 11. Det gikk ikke før :thumbup: Men Media Center er og blir problemet...

Lenke til kommentar

Akkurat...må nesten gå igjennom prosedyren igjen selv når jeg er hjemme fra jobb.

Det at du nå får kontakt med WMP er nok grunnet portene vil jeg anta.

Men du fikk med deg det jeg skrev litt lengre oppe når det gjelder WMC og filstøtte? Anntar du ser en del AVI filer, og disse støttes ikke på xbox, om du kjører den som WMC extender. Men om du gjør som meg, og kjører det fra mediedelingsdelen fra WMP funker AVI som bare det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...