Gå til innhold

Hvordan få lappen tilbake tidligere?

ArmenMinAU

Anbefalte innlegg

Hei

For å si det rett ut så har jeg mistet lappen min i 6 måneder for fyllekjøring etter å ha blitt tatt med 0.4 i promille. Dette var etter ca. 3 halvlitere med øl. Pga. dårlig økonomi fikk jeg en "liten" bot på 8000 kr, som egentlig skulle vært 10 000 kr, og så mistet jeg som sagt lappen i 6 måneder. Jeg godtok boten, men krysset av på at jeg ikke godtok at de tok lappen min i så lang tid. Dermed går det vel rettens vei med den saken, og jeg må sannsynligvis inn til en ny forklaring der jeg må forklare hvorfor jeg trenger lappen tidligere.

Om jeg hadde vært yrkessjåfør e.l. hadde det gått fint, men jeg er ikke noe slikt og jeg trenger hjelp med å finne grunner til hvorfor jeg trenger lappen. Jeg føler at jeg TRENGER lappen. Uten den er hele mitt sosiale liv nedsatt til de grader. Jeg kommer meg ikke ut på samme måte som før. Kjeder meg grusomt til tider, og jeg mister kompiser pga. at jeg ikke er like "fri" som før. Har gode venner som jeg føler at jeg "må" være med, men som gjerne bor 3 timer herfra, og økonomien er ikke alltid like bra til å ta buss. Jeg har vært vant til å ha lappen så mye før og kunne bevege meg fritt, men nå er situasjonen helt annerledes. Dessuten har jeg tidligere slitt med sosial angst, og når jeg ikke har lappen kommer jeg meg ikke ut på samme måte som før, altså kan angsten bli verre. Kan psykiske plager tas med i en slik vurdering? Andre forslag?

Tidligere var grensen på 0.5 og jeg hadde dermed ikke fått noen straff, men nå har hele livet mitt blitt snudd opp ned pga. en minimal idiotisk lovendring. Politiet virket så snille og virket nesten som jeg ikke skulle få noenting som jeg kom ut med hele historien, men den gang ei. Lurt trill rundt.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 måneder??

Da har du vel vært heldig. Andre som kjører litt fort mister jo ofte lappen mer enn 6 mnd, og må kjøre opp på nytt. Noe du slipper.

Men til ditt spørsmål om å korte ned på beslagstiden, så er det bare en ting å gjøre: Send en søknad til juristen som hadde saken, og be på dine knær.

Men jeg tror ikke det hjelper.

Min personlige mening: Dust, skulle mistet førerretten din lenger. Fyllekjøring er lek med liv.

Lenke til kommentar

Opp til 0,4 promille, normalt ikke tap av fører rett, men det kan gis 3-6 mnd ved skjerpede omstendigheter.

0,4 - 0,5 promille tilsvarer MINIMUM (!) 6 mnd inndragning av sertifikat.

0,5 - 0,8 minimum 12 mnd.

Med mindre du kan dokumentere (attest fra arb. giver eller noe) at du vil miste jobben hvis du er uten sertifikat i 6 mnd, eller at du kan dokumentere at det er helsemessige grunner som gjør at 6 mnd vil være en for streng straff, bør du akseptere 6 mnd.

Du risikerer å måtte betale en større bot hvis du ikke har en grunn som helst er bedre enn nevnte.

Det eneste er hvis du hadde tatt en blodprøve som viste en promille lavere enn 0,4 promile, du kunne da fått minimum 3 mnd vil jeg tro.

Ta straffen som en lærepenge, og ha den i bakhodet neste gang du tror det kanskje finnes promille i blodet og du vurderer å kjøre hjem.

Hadde du kommet i en ulykke med personskade, kunne du vinket til lappen i 5 år (uansett hvem som hadde skyld).

Blir du tatt med promille i løpet de neste 5 årene etter du får lappen igjen kan du faktisk også miste den for alltid.

I Norge er det ingen menneskerett å få kjøre bil, ta derfor godt vare på lappen når du først har fått den.

Redigert:

Vær oppmerksom på at hvis du tar det til retten og ikke vinner frem, må du betale saksomkostninger + mva av disse i tillegg til at du risikerer en strengere straff.

Vurderte å ta en sak gjennom retten for noen år siden, og ble da forespeilet en kostnad på 20000,- pr dag i retten + mva.

Tenk deg godt om og snakk gjerne med noen som kan sakene (advokat eller noen andre), så du ikke tar en avgjørelse du vil angre på i ettertid.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Det skal sies at det gikk en liten stund fra jeg drakk til jeg faktisk ble tatt og målt. Følte meg helt frisk og fin, og skulle bare kjøre en avstand på kanskje 1 km for å parkere bilen og gå ned til sentrum med en kamerat. 0 trafikk. Hadde ringt taxi ca. 10 ganger, men fikk ikke noe svar og siden jeg hadde drukket klart minst av meg og kameraten min, bestemte vi at jeg kunne kjøre ned.

Men som sagt, det var bare 0.42 som var resultatet av blodprøvene og straffes nesten kun så hardt i Norge, pga. den lave grensen.

Jeg spør kun for å få hjelp, ikke bli kritisert. Mulig å få legeattest ved hjelp av psykolog muligens?

Lenke til kommentar

*** Når trådstarter stiller et spørsmål, er det dette vedkommede forventer svar på. I god stil blir vedkommende dømt og demoralisert. Disse innleggene, og deres kommentarer, samt innlegg som ikke inneholder snev av rot i temaet har blitt fjernet fra tråden. Spørsmålet er som sitatet under. Vennligst svar på det, og hold dere til det saken gjelder. Ikke hva dere synes er moralskt/ikke moralskt. ***

Hvordan kan trådstarter få tilbake lappen tidligere. Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Jeg spør kun for å få hjelp, ikke bli kritisert. Mulig å få legeattest ved hjelp av psykolog muligens?

Kan tenke meg det kan være en mulighet for at du kan få tilbake lappen tidligere dersom du kan få en uttalelse fra en fagperson om at din sosiale angst vil komme tilbake / forverres dersom du mister muligheten til å kjøre bil i perioden det er snakk om.

Imidlertid ville jeg tenkt meg om to ganger, som nevnt tidligere i tråden kan det bli kostbart om du ikke vinner fram.

Min personlige mening: Håper du ikke vinner fram med saken - du har kjørt med promille og må ta straffen. Er du så avhengig av å kjøre bil burde du tenkt deg om en ekstra gang (sier det ikke for å gni salt i såret altså!).

Lenke til kommentar

Hvis det er seriøse grunner som kan tilsi at straffen er betydelig strengere for deg kontra det den ville vært for en annen person i samme situasjon, bør du sjekke med lege/politiet/adokat.

Har jobbet som yrkessjåfør endel år, og kjenner til flere sjåfører som har mistet både lappen og jobben grunnet promillekjøring.

Dvs det er ikke en selvfølge at man får lappen tilbake eller reduksjon i tiden uten førerrett selv om det koster deg jobben.

Myndighetene er meget strenge på dette, så ikke ha høye forventninger, men hvis du føler du ønsker å prøve å få en reduksjon, har du rett og mulighet til det.

Vet ikke i hvilken aldersgruppe du er i, men har du muligheter til det burde du først diskutere saken med dine foreldre. Det er de som kjenner deg best og som kan gi deg de beste rådene.

Lenke til kommentar

psykiske plager er noe du skal være forsiktig med å rope for høyt om i retten, et mulig utfall er at retten finner det best om du ikke er på veien i det hele tatt før problemene er tatt hånd om, dvs. lang tid med psykiatri (Mulig over 6 mnd)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det er svært strenge krav om å få forkortet sperrefrist på førerkort. Dette sier loven om forkorting:

§ 40. Forkorting på grunn av etterfølgende forhold.

Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg, jf. § 33 nr. 1 og 2, jf. nr. 6. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt.

Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24 a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd.

Så noen av dine argumenter holder ikke da dette ikke er tungtveiende nok, du må bare finne deg i å ta beinene fatt disse 6 månedene.

Lenke til kommentar

Ta heller å si at du forstår at kortet ditt inndras. Du skjønner hva du har gjort, og du har tenkt å ta følgene av det. Du ville nok gjerne hatt lappen, og sett at dette var ugjort, men du vet at du har gjort noe dumt, og har tenkt å ta straffen for det.

Er du riktig heldig, så er det mer formildene at du har skjønt alvoret i det du har gjort, istedet for å trygle etter å få lappen igjen.

Det er viktigere å vise at du er klar over det du har gjort, enn å vise forakt med å bedyre lappen tilbake..

Lenke til kommentar
Opp til 0,4 promille, normalt ikke tap av fører rett, men det kan gis 3-6 mnd ved skjerpede omstendigheter.

0,4 - 0,5 promille tilsvarer MINIMUM (!) 6 mnd inndragning av sertifikat.

0,5 - 0,8 minimum 12 mnd.

Med mindre du kan dokumentere (attest fra arb. giver eller noe) at du vil miste jobben hvis du er uten sertifikat i 6 mnd, eller at du kan dokumentere at det er helsemessige grunner som gjør at 6 mnd vil være en for streng straff, bør du akseptere 6 mnd.

Du risikerer å måtte betale en større bot hvis du ikke har en grunn som helst er bedre enn nevnte.

Det eneste er hvis du hadde tatt en blodprøve som viste en promille lavere enn 0,4 promile, du kunne da fått minimum 3 mnd vil jeg tro.

Ta straffen som en lærepenge, og ha den i bakhodet neste gang du tror det kanskje finnes promille i blodet og du vurderer å kjøre hjem.

Hadde du kommet i en ulykke med personskade, kunne du vinket til lappen i 5 år (uansett hvem som hadde skyld).

Blir du tatt med promille i løpet de neste 5 årene etter du får lappen igjen kan du faktisk også miste den for alltid.

I Norge er det ingen menneskerett å få kjøre bil, ta derfor godt vare på lappen når du først har fått den.

Redigert:

Vær oppmerksom på at hvis du tar det til retten og ikke vinner frem, må du betale saksomkostninger + mva av disse i tillegg til at du risikerer en strengere straff.

Vurderte å ta en sak gjennom retten for noen år siden, og ble da forespeilet en kostnad på 20000,- pr dag i retten + mva.

Tenk deg godt om og snakk gjerne med noen som kan sakene (advokat eller noen andre), så du ikke tar en avgjørelse du vil angre på i ettertid.

Jeg tror det er slik at når staten anklager deg for noe, og det går via rettsystemet så er det staten som må betale utgifter til rettsak og advokat for den mistenkte. I saker der noen har promillekjørt vet jeg at man ikke har krav på gratis advokat, men tror fortsatt rettsaken skal bli dekket av staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...