Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Relè-lyder i Peugeot 406

Anbefalte innlegg

Hallo!

Alle som kjører bil fra forrige århundre vet at blinklyset bruker mekaniske rele, med en karakteristisk klikk-klakk-lyd.

Bilen min virker såvidt jeg kan skjønne perfekt, men det kommer en rask, irregulær klikkelyd noen ganger. Dette påvirker ingen lys eller andre funksjoner, såvidt jeg kan se. Men det er samme slags klikkelyd som fra blinklyset, bare raskere og ikke med fast rytme.

Hva er det som holder på å ryke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Alle som kjører bil fra forrige århundre vet at blinklyset bruker mekaniske rele, med en karakteristisk klikk-klakk-lyd.

Bilen min virker såvidt jeg kan skjønne perfekt, men det kommer en rask, irregulær klikkelyd noen ganger. Dette påvirker ingen lys eller andre funksjoner, såvidt jeg kan se. Men det er samme slags klikkelyd som fra blinklyset, bare raskere og ikke med fast rytme.

Hva er det som holder på å ryke?

Jeg har samme problem på min Citroen Xsara. Det virker som blinkelysreleet kobler inn og ut, men at det ikke går strøm til blinkelys (kanskje det ikke er strøm i kresen?) Er i alle fall slik hos meg at når jeg kjører så plutselig kommer klikkelyden fra blnikelyset, den er ikke i en fast rytme som når jeg blinker, men uregelmessig og hurtig. Når jeg så aktiverer blinkelyset "stabiliseres" lyden slik at det høres ut som det skal når jeg blinker. Slår jeg av blinkelyset så er lyden uregelmessig igjen.

Dette skjer plutselig når jeg kjører, og varer i alt fra 2-3 sek til en times tid. Siden lysene ikke blinker, og det ikke er annet enn en iriterende lyd så har jeg ikke orket å feilsøke så veldig mye. Uansett vanskelig å feilsøke noe som kommer og går. Tenkte å kanskje bestille nytt blinkelysrele i tilfelle det er slitent.

Lenke til kommentar

Problemet opptrer sjeldent hos meg, og jeg har ikke hørt noe til det i høy fart, noe som selvsagt kan være tilfeldig.

Spaken man betjener for å slå av og på blinklyset, kan kanskje være defekt? Fatter'n måtte bytte sin, og han har også Peugeot 406. Men hans lamper blinket, og det i fast takt.

Han sier at han ville sjekket for dårlig kontakt i bryter og relè. Det at blinkingen ikke er jevn som tikkingen fra en klokke, minner om dårlig kontakt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Problemet opptrer sjeldent hos meg, og jeg har ikke hørt noe til det i høy fart, noe som selvsagt kan være tilfeldig.

Spaken man betjener for å slå av og på blinklyset, kan kanskje være defekt? Fatter'n måtte bytte sin, og han har også Peugeot 406. Men hans lamper blinket, og det i fast takt.

Han sier at han ville sjekket for dårlig kontakt i bryter og relè. Det at blinkingen ikke er jevn som tikkingen fra en klokke, minner om dårlig kontakt.

Ja, jeg tror også det kan være en dårlig kontakt ett sted, antagelig i bryter i dashbord eller inni selve releet. Husker at jeg hadde litt problemer med det sist vinter, og så har det vært OK hele sommeren, og nå kommer det igjen. Når det bare slutter å være -12 ute så skal jeg ta med multimeteret og sprit ut til bilen for å måle og rengjøre kontaktpunktene.

Det jeg også har en mistanke om at det kan være er kondens inni releet som lager en lokal kortslutning i blandt. Og at det er derfor det bare oppstår om vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...