Bandidos-Pelle Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 40mm, hos oss er HV-bål definert slik Baron Ereksjon forklarte det. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hos oss på HVUV, så var det den forklaringen vi fikk også. HV-bål er synonymt med manglende eller delvise øyenbryn ^^ Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Gammeldags HV-bål er nok et leirbål med røverhistorier og drikking. Men HV har forandret seg (til forundring for mange), og det folk tror/mener/hører er HV-bål i dag er overtent primus. Lenke til kommentar
6Bravo2 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Tango : den løken som krysser fra R til Norge ulovlig... inpass, utpass sterk og klar så i lende osv, osv Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Alfa Bravo Charlie delta ? Foxtrot ? ? Idaho? Zulu Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 AlfaBravo Charlie delta ? Foxtrot ? ? Idaho? Zulu Aká det fonetiske alfabetet Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jajaja. Det var eit bidrag i farten. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Endret 8. januar 2009 av Helalyn Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Alfa Bravo Charlie Delta Echo Foxtrot Golf Hotel India Juliet Kilo Lima Mike November Oscar Papa Quebec Romeo Sierra Tango Uniform Victor Whisky X-ray Yankee Zulu Ærlig Østen Åse Kunne alle jeg. Litt usikker på de norske dog. KTS - klar til strid teig - landskap, terreng, område el.l. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 sibir. kontroll av føtter ellers finnes andre, som texas. ammunisjonssjekk? las vegas betyr noe også. standardting er syl- still a year left, et år til man er ferdig med millitæret dimme- dimmitere, forlate millitæret for godt f34- multipurpose fuel, funker til primus, noen biler i forsvaret osv. delvis- begrep brukt om mennesker som ikke er i form. F eks trår du på ei mine er du delvis. Men funker også for sykdom. F eks jeg er delvis, jeg kan/vil ikke på øvelse. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Mange "halvveis" poster her. Anbefaler de som lurer, å ta en titt her Der står det en del forkortelser som brukes i det daglige i forsvaret. Rart ingen har nevnt SOLOAPEFE her. Ingen som har sunget SOLOAPEFE av Schwerpunk under marsj!? ;o Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 "SOOOOOOOOOOOOLOOOOOOOOOOOOOOO APEFE! SOLO APEFE!" Den sangen hørte jeg første gang på dimmedagen vår. KP-sjef spilte den for hele kompaniet. Schwerpunk var vist husband hvor han gikk krigsskole. Den sangen har jeg BARE gode minner til. Angående militære fraser, så er det et par jeg har tatt med meg ut i det "sivile helvettet". Så i lende. ASAP. Synd trist leit! Utgår. (Med høye kneløft å hornmusikk) Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 sibir. kontroll av føtterellers finnes andre, som texas. ammunisjonssjekk? las vegas betyr noe også. Sibir: Føtter Texas: Våpen Las Vegas: Nattbriller og andre dyre saker Detroit: Kjøretøy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Texas er vel våpen og GRU. Feltpuss av våpen pluss å sjekke at alt sitter der det skal osv. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Forkortelser og uttrykk: - UTS\IPB - TASS - CAS - Fixedwing - Rotarywing - FAC - OP - Gå på kvist - Case - Stabsjeger - Fotgubb - Vognbajas - SIBO - OIBO - NAI - AO - Kuk i ræv Programmer og utstyr: - Maria - LFR - MRR - SPV - BV - PV Noen greie huskeregler: - Trine Lise Suger Tiss Hos Vegard (våpenreglene) - Inn i trusa opp i musa (rekkefølgen på kart koordinater) - De Franske Truser Har Hull Nesten Helt Under (meldingstjeneste) - VODKA (en del av UTS) Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Spiser du for mye FR (Feltrasjon) blir du sittende på: BC'en (Bæsj and carry) Utedo, for bruk i felt. Består av plastikksete, med hull, og festeanordning for pose. Resten kan du jo tenke deg selv. Er det ikke ordnet med dumping av posen, skal denne ikke etterlates i naturen, men bæres i pakning til egnet sted er funnet. (Men det er litt sjarm å sitte under åpen himmel, i nesten 30minus og drite, å se på stjernene, midt på natta ) Ble sittende og tenke litt når jeg så "trine lise suger tiss hos vegard", og jadda, det sitter enda. 1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten å straks forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke. 2. Legg/sett aldri fra deg et ladd våpen 3. Sikt eller pek aldri på noen, eneste unntakelse er på instruktørens ordre eller når du er i strid. 4. Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke var ladd. 5. Husk at kulen har stor gjennomslagskraft, selv ut til 3500-4000m og kan drepe på dette hold. Vis våpenkultur! Haha, tatt ifra hodet. Ikke juksa! Jaja, forsvaret setter sine spor! Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Spiser du for mye FR (Feltrasjon) blir du sittende på: BC'en (Bæsj and carry) Utedo, for bruk i felt. Består av plastikksete, med hull, og festeanordning for pose. Resten kan du jo tenke deg selv. Er det ikke ordnet med dumping av posen, skal denne ikke etterlates i naturen, men bæres i pakning til egnet sted er funnet. (Men det er litt sjarm å sitte under åpen himmel, i nesten 30minus og drite, å se på stjernene, midt på natta ) Ble sittende og tenke litt når jeg så "trine lise suger tiss hos vegard", og jadda, det sitter enda. 1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten å straks forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke. 2. Legg/sett aldri fra deg et ladd våpen 3. Sikt eller pek aldri på noen, eneste unntakelse er på instruktørens ordre eller når du er i strid. 4. Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke var ladd. 5. Husk at kulen har stor gjennomslagskraft, selv ut til 3500-4000m og kan drepe på dette hold. Vis våpenkultur! Haha, tatt ifra hodet. Ikke juksa! Jaja, forsvaret setter sine spor! Var vel stort sett riktig det der, bortsett fra nr 5. det er "prosjektilet" ikke "kulen" =P Og på slutten er det: Vådeskudd er unødevendig! Det finnes ingen unnskyldning! Vis våpenkultur! Det er i hvertfall det vi har lært, men variasjoner kan jo forekomme 1 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Texas er vel våpen og GRU. Feltpuss av våpen pluss å sjekke at alt sitter der det skal osv. Strengt tatt er våpen en del av GRU. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jo, rett det. Irriterte meg alltid over at befal skrev "våpen og GRU" når de mente "våpen og stridsvest", men etter hvert så sank det inn, på samme måte som den norske uttalelsen av beret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå