Gå til innhold

Må snart ha ny mobil. Sprutsikker. WLAN, GPS mm.

Anbefalte innlegg

Min SonyEricsson K700i fyller snart 4 år. Må vel være forberedt på at jeg snart må ha ny mobil. Ønsker å ha tenkt igjennom en del ting på forhånd, men blir helt matt av alle mulighetene.

Bruksområde:

Telefon, surfe, e-post, kalender, notater, diktafon, GPS, kamera, musikk. Video vil også være artig å ha. Ønsker å ha muligheter til de nye og fikse funksjonene for å kunne holde meg litt oppdatert med utviklingen. Men jeg er ikke interessert i spill eller lange videofilmer.

Pris:

*Øvre grense er 5000 kr (?) uten abonnement. :hmm:

Kan den lage mat og tørke over golvene så kan jeg legge på et par tusen. :new_woot:

På samme måte den andre veien: om jeg må fire på kravene mine, så må også prisen senkes deretter.

Abonnement: Vet ikke helt.

Jeg har i dag TelenorMobil Frifiks som er et abonnement som ikke tilbys som nytt abonnement lenger (men som jeg gjerne vil beholde – tror jeg). I tillegg har jeg en USB-dings til mobiltbredbånd til PCen. Trenger bredbåndet i hvert fall fram til sommeren. Men med en ny mobil vil jeg vel kunne bruke den som mobilt bredbåndsmodem? Jeg er opptatt av å få lavest mulige ”driftsutgifter” (med best dekningsområde), men vet ikke helt hvordan det best gjøres.

Merke:

Av en eller annen udefinerbar grunn frister ikke Nokia, men jeg har døra på gløtt også for den.

Har sett reklame for SonyEricsson Xperia X1, men den blir vel for dyr. Og jeg kan heller ikke se at den er støt- og sprutsikker. (Ser at den seiler opp som favoritt hos en annen mobilkjøper.)

Klasse:

*Grunnleggende: Ingen preferanser (Les: vet egentlig ikke hva som menes). Men kanskje dette med sprut- og støtsikker. Det er viktig.

*Kamera: Helst over 4 Gigapiksler (mega! snakker ikke RAM nå)

*Musikk: Har ingen preferanser, men det må jo være bra nok til at jeg skal orke å høre på + at jeg kan ordne filene.

*Business: Bruker Microsoft Office og ting må veldig gjerne fungere sammen. Blir veldig glad om jeg friksjonsfritt kan bruke min telefonliste i Outlook på en ny mobil.

*Sport: Dette vet jeg ikke noe om.

*Design/Fashion:– Må være god å holde i hånda. Og ikke ha svart farge. Den må absolutt ha mulighet for håndleddsrem.

Form:

*Format: Vet ikke, men modell med to skjermer virker smart. Uttrekkbart tastatur er sikkert også kjekt. Må være solid.

*Vekt: Lettest mulig. Om jeg kan slippe å drasse på ekstra lommekamera + GPS, så tåler jeg at den er litt større enn min K700i.

Skjerm:

*Størrelse: 3 tommer virker flott, men mobilen blir kanskje for stor?

*Oppløsning: Må være god nok til at jeg kan bedømme om bildene er ok eller ikke. + at tekst og informasjon er lett å lese.

*Trykkskjerm: Ja, veldig gjerne.

Andre funksjoner:

*EDGE + UTMS (3G) + HSDPA (Super-3G): Ja (må fungere i alle nett/alle steder)

*Wi-Fi (WLAN): Ja. Skal jeg kunne holde kostnadene nede må jeg kunne koble meg på trådløse lokalnett.

*Infrarød: Kan være greit.

*Bluetooth: Ja

*GPS: Ja

*Radio: Ja + diktafon. Viktig.

*Minnekortstøtte: Ja.

*Og den må være robust slik at jeg slipper å ha den i en plastpose når jeg er ute på tur.

*Ser at det er noen som kan kobles til TVen. Ønsker flest mulige kontakter og helst standardiserte. Men har ikke absolutte krav her.

*Veldig kjekt om den er brukervennlig slik at jeg faktisk greier å sette meg inn i mulighetene. God brukerstøtte er heller ikke å forakte.

Batteritid

*Må i hvert fall ikke være noe som er spesielt dårlig.

Har jeg fått med alt nå? :)

Noen som orker å forholde seg til alt/noe av dette? Takknemlig for alle svar.

Endret av væren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vet ikke om jeg orker å sette meg inn i alt her ettersom listen din er umulig å oppnå uansett, men hvis du ser etter en 3 tommer skjerm, touch, super3G, WLAN, radio, tv-utgang osv så ville jeg venta i to måneder og kjøpt en Nokia 5800 Xpressmusic, det er det jeg selv planlegger å gjøre.

Den får du til ~3000 kroner, sykt billig med tanke på den komplette multimediemobilen du da ender opp med med svær høyoppløselig skjerm. Det med robust mobil får du bare stryke fra lista over krav, 5500 Sport (var vel det den het?) var en god sportsmobil men ikke akkurat noen smarttelefon. I tilfelle får du bare vente til det blir annonsert en ny hybrid

Lenke til kommentar
Tja, vet ikke om jeg orker å sette meg inn i alt her ettersom listen din er umulig å oppnå uansett, men hvis du ser etter en 3 tommer skjerm, touch, super3G, WLAN, radio, tv-utgang osv så ville jeg venta i to måneder og kjøpt en Nokia 5800 Xpressmusic, det er det jeg selv planlegger å gjøre.

Den får du til ~3000 kroner, sykt billig med tanke på den komplette multimediemobilen du da ender opp med med svær høyoppløselig skjerm. Det med robust mobil får du bare stryke fra lista over krav, 5500 Sport (var vel det den het?) var en god sportsmobil men ikke akkurat noen smarttelefon. I tilfelle får du bare vente til det blir annonsert en ny hybrid

Nei, det er jo det som er så håpløst å sette seg inn i alt. Jeg brukte lista som er foreslått i denne delen av forumet. Uansett, tusen takk for at du orket å tipse meg om Nokia 5800. Virker interessant.

Det finnes rett og slett ingen mobil som tilfredsstiller dine krav! :)

Det var vel det jeg hadde en liten mistanke om. :innocent:

Lenke til kommentar
nei den røk med at han ville ha var det 4 gigapixlers kamera?:p

greit nok er pixler krig om dagen men 4giga pixler var nå mye€:p

Ja, det er er sant. Det var kanskje litt mye. :blush:

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du vil gjerne endre Frifiks jo, uansett om du skal ha binding eller ei.

Ringer du for mer enn 20 kr i mnd i tillegg til mnd. avgift er Frihet uten binding billigere. Ringer du for mindre, er kontantkort billigere ;)

Frifiks er faset ut fordi Frihet er blitt billigere enn det Frifiks var, for den målgruppen som ringer såpass at kontantkort er utelukket. Ringer du for 20 kr, får du like stor regning enten du har Frihet eller Frifiks, og ringer du for mer vil forskjellen øke i favør av Frihet.

Du beholder nummeret ditt, simkortet med alle kontaktene, Frifamilie og alle andre ekstratjenester selv om du bytter abonnementstype. Den eneste reelle endringen ligger i regningene du vil få i posten. Ring Telenor eller besøk en forhandler for å få det endret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...