Gå til innhold

trenger Norge en ny innvandringspolitikk?

Anbefalte innlegg

ja som det står ovenfor trenger Norge en ny innvandringspolitikk ? jeg føler selv at Norge er ganske slapp på denne politikken siden de ikke tar fatt i det jeg mener er viktig. jeg personlig mener det er greit at man flykter fra et krigsherjet land eller av andre grunner. men det jeg stiller meg skeptisk til er kriminaliteten som følger med disse individene. bare iløpet av en 10 års periode har jeg merket selv på nyhetene (dårlig kilde) at det er mer voldskriminalitet som sikkert vil øke med årene. så dermed vil jeg ha innført en ny politikk som er ganske lik den vi har men litt strengere;

1) søkeren(e) vil ikke få lov til å komme inn i landet avhengig av tidligere kriminelle handlinger

2) etter at søkeren(e) har fått bevilget sin søknad skal de skoleres slik at de lærer norsk og for utdanning som gir dem jobb, nekter de utdanningen og arbeid skal disse utvises

3) om søkeren(e) gjør en kriminell handling skal han dømmes etter norsk lov og sone sin straff her i landet, derimot om den kriminelle handlingen er alvorlig som drap, smugling/salg av narkotika, gjentatt voldsbruk osv.. skal søkeren(e) dømmes etter norsk lov, sone straffen i sitt opprinnelige hjemland og forvises fra Norge for evig tid

4) søkeren(e) som har spesielle lidelser skal få en særegen oppholdelse med full støtte fra staten, men skal allikevel lære norsk gjennom et to års kurs eller mer

5) søkeren(e) skal ikke få særegen behandling med mindre den kommer innen paragraf 4

dette er bare et forslag som jeg har sydd i sammen, jeg regner med at det er fåtallet her som er enig i meg, men er uansett interessert i å høre din mening

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål først: Hvor mye voldskriminalitet, i prosent eller i forhold til etniske nordmenn, tror du innvandrerne står for?

1) søkeren(e) vil ikke få lov til å komme inn i landet avhengig av tidligere kriminelle handlinger

Det er en mulig løsning, med to opplagte problemer:

a. Det er effektivt bare dersom søkeren har en kriminell historie før han kommer til landet. Det er ikke alltid tilfelle.

b. Det forusetter at slik informasjon er tilgjengelig på innvandringstidspunktet. Vi kan av åpenbare grunner ikke alltid spørre landet en person flykter fra. Tenk deg en kinesisk systemkritiker, som flykter fordi de vil ham ham fengslet av politiske årsaker: Vil du ringe til Kina og spørre om han er kriminell og dermed bør sendes tilbake igjen? Hva tror du de svarer?

2) etter at søkeren(e) har fått bevilget sin søknad skal de skoleres slik at de lærer norsk og for utdanning som gir dem jobb, nekter de utdanningen og arbeid skal disse utvises

Man kan opplagt stille krav til norsk-opplæring. Men utdanning og jobb er ikke like enkelt. Vi må med finanskrisen i mente anta at vi får en betydelig arbeidsløshet i landet fremover, og asylsøkere står neppe først i køen om jobbene. Å stille krav til at de får seg jobb betyr at vi blander asylsøkere med arbeidsinnvandrere.

3) om søkeren(e) gjør en kriminell handling skal han dømmes etter norsk lov og sone sin straff her i landet, derimot om den kriminelle handlingen er alvorlig som drap, smugling/salg av narkotika, gjentatt voldsbruk osv.. skal søkeren(e) dømmes etter norsk lov, sone straffen i sitt opprinnelige hjemland og forvises fra Norge for evig tid

Hvordan har du tenkt å tvinge hjemlandet til å straffe ham etter norsk lov? Si at han er araber og dømt for æresdrap her i landet, en forbrytelse som kanskje ikke dømmes like strengt etter hjemlandets lover.

4) søkeren(e) som har spesielle lidelser skal få en særegen oppholdelse med full støtte fra staten, men skal allikevel lære norsk gjennom et to års kurs eller mer

Hva slags lidelser er du tenker på?

Geir :)

Lenke til kommentar
Et spørsmål først: Hvor mye voldskriminalitet, i prosent eller i forhold til etniske nordmenn, tror du innvandrerne står for?

dette vet jeg ikke, men jeg har tro på et med flere innvandrere vil flere havne i de såkalte gjengene og igjen vil øke kriminaliteten, men igjen her har jeg igjen ingen prosent å komme med.

b. Det forusetter at slik informasjon er tilgjengelig på innvandringstidspunktet. Vi kan av åpenbare grunner ikke alltid spørre landet en person flykter fra. Tenk deg en kinesisk systemkritiker, som flykter fordi de vil ham ham fengslet av politiske årsaker: Vil du ringe til Kina og spørre om han er kriminell og dermed bør sendes tilbake igjen? Hva tror du de svarer?

her tenker jeg mer på alvorlige forbrytelser som menneskehandel, krigsforbrytere, drapsmenn, voldektsmenn osv..osv..

i teorien kan dette gå, men i praksis er dette vanskelig med mindre flere land går inn i et nært samarbeid om å oppgi deres forbryterdatabaser, men jeg stiller meg sterkt i tvil om flere nasjoner vil gå med på dette.

Men utdanning og jobb er ikke like enkelt. Vi må med finanskrisen i mente anta at vi får en betydelig arbeidsløshet i landet fremover, og asylsøkere står neppe først i køen om jobbene. Å stille krav til at de får seg jobb betyr at vi blander asylsøkere med arbeidsinnvandrere.

tipper det er mange av asylsøkerne som faktisk ønsker en jobb men er sikkert redd for å spørre, og jeg er enig i at det er verre å skaffe jobb under finanskrisen men vi kan jo afsle litt av den såkalte oljefondet får å skape flere arbeidsplasser som eks; utvidelse av jernbane fra Fauske til Narvik.

Hvordan har du tenkt å tvinge hjemlandet til å straffe ham etter norsk lov? Si at han er araber og dømt for æresdrap her i landet, en forbrytelse som kanskje ikke dømmes like strengt etter hjemlandets lover.

igjen kunne man ha inngått en avtale med land, eller ha fengslet de i Norge for så ha utvist dem

Hva slags lidelser er du tenker på?

først tenker jeg på psykiske lidelser som er forsaket av deres krigsherjede land som gjør dem i ustand får å utføre jobber. så disse kan komme i i landet med betingelsen at de går til psykologer til personen selv anser seg selv som frisk nok til å ta en utdannelse som kan gi dem arbeid innen hva de har lyst på eller hva staten ønsker, selvsagt skal disse individene selv bestemme.

andre lidelser som jeg tenkte på er tap av et lem som gjør at de ikke er istand til å arbeide, selvsagt kan disse selv bestemme om de har lyst til å arbeide, men siden tap av et lem som en arm eller en fot gjør deres nytte mindre kan disse kanskje bli telefonselgere eller lignende.

kan også nevne om en familie ønsker seg inn siden deres sønn/datter/familiemedlem er syk og de eventuelt ikke har råd til sykehusbehandling i deres hjemland eller at deres lokale sykehus ikke har ressurser nok til å helbrede denne personen.

andre ting å nevne er om en familie med en funksjonshemmet familiemedlem mener jeg skal fortjene å komme inn i vårt samfunn.

håper dette satte litt lys på min ellers forskrudde mening :thumbup:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Nå er vel egentlig ikke det så relevant, Sebbe. :)

På samme måte som enkelttilfeller i media ikke har så mye relevanse.

-

Tjo, du [trådstarter] har et par gode poenger. Men vi må også spørre hvilke kriminelle handlinger i utgangslandet som skal regnes som utvisningsgrunnlag.

Videre er det noe direkte udemokratisk ved å gi noen en straff + en annen straff fordi de er utlendinger, mens en ikke gir dette til personer med norsk statsborgerskap. Det er tvilsomt, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Nå er vel egentlig ikke det så relevant, Sebbe. :)

På samme måte som enkelttilfeller i media ikke har så mye relevanse.

-

Tjo, du [trådstarter] har et par gode poenger. Men vi må også spørre hvilke kriminelle handlinger i utgangslandet som skal regnes som utvisningsgrunnlag.

Videre er det noe direkte udemokratisk ved å gi noen en straff + en annen straff fordi de er utlendinger, mens en ikke gir dette til personer med norsk statsborgerskap. Det er tvilsomt, i mine øyne.

hm... du har jo et poeng, man kan vel si at jeg har litt egoistisk tankegang, men jeg mener når du kommer hit skal man følge våre lover og regler, hvis de ikke klarer dette så har de jo feilet og er etter min mening i alle fall et problem for samfunnet generelt.

hvis en somalier dreper en annen somalier, nordmann, danske, turist eller en afrikaner fordi dette uheldige individet nektet å la seg rane av denne somalieren så er det noe galt med ham. derimot om somalieren dreper en annen i selvforsvar blir saken helt anderledes, dermed skal somalieren ikke få noe straff siden han forsvarte sitt liv.

men som sagt, jeg har en særegen tankegang som kan virke radikalt og ekstremt for andre :hmm:

edit; før du la din post hadde jeg allerede svart geir og har noen argumenter der som kanskje er de svarene du er ute etter

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

dette vet jeg ikke, men jeg har tro på et med flere innvandrere vil flere havne i de såkalte gjengene og igjen vil øke kriminaliteten, men igjen her jeg ingen prosent å komme med.

Jeg synes kanskje du burde ha en idé om hvor stort problemet er før du begynner å pønske ut løsninger på det. Det er greit om gevinsten står i forhold til kostnadene... :)

Men da skal jeg fortelle deg det: Av tusen innvandrere er rundt regnet 5-6 innblandet i alvorlig kriminalitet av alle typer. Det tilsvarende tallet for nordmenn er 2-3 av tusen. Det vil si at det er mer enn dobbelt så mange kriminelle blandt innvandrere som blandt nordmenn. Det er riktignok før vi korrigerer for alder, kjønn og sosiale forhold, så tallene er ikke helt sammenlignbare. Men problemet er reelt.

Men det betyr også at det er 995 av tusen innvandrere som ikke er kriminelle, mot 998 nordmenn. Og i en sammenlignbar gruppe (med mye unge arbeidsløse menn, slik vi finner det blandt innvandrerne) er kriminaliteten høyere blandt nordmenn også, så forskjellen er kanskje bare 1-2 av tusen.

Det betyr ikke at ikke innvandrerkriminaliteten skal tas på alvor. Men det betyr at løsningene til i viss grad er prosaiske: Får innvandrerne jobb, blir færre kriminelle. Får vi inn og integrerer(!) flere innvandrekvinner så blir færre kriminelle. Og så videre.

Så er det selvsagt en del som kommer til landet for å begå kriminalitet, og mot de trenger vi andre metoder. Personlig tror jeg ikke noe på utvisning, dels fordi vi ikke har noen garanti for at de faktisk straffes, dels fordi mange av dem er flyktninger og ikke kan sendes ut. (Om de burde kunne bli det kan selvsagt diskuteres.)

Mye av denne kriminaliteten er gjengangerkriminalitet. Jeg tror at løsningen er den samme som jeg ønsker for norske gjerningsmenn: Progressivt økende straffer for gjengangere. Alle fortjener en sjanse i livet, og gjerne to, men etterhvert må vi beskytte samfunnet og ofre mot folk som ikke vil eller kan forbedres. De blir ikke noe bedre av å sitte i fengsel, men når de er dømt for ran nummer 9 er det kanskje effekt god nok at de ikke får begått det tiende...

Geir :)

Lenke til kommentar
bare iløpet av en 10 års periode har jeg merket selv på nyhetene (dårlig kilde) at det er mer voldskriminalitet som sikkert vil øke med årene.

Men stemmer dette? Jeg siterer SSB: "Vi er ikke blitt mer utsatt for vold i løpet av de siste 25 årene". Grafen til høyre viser også at det for 10 år siden var omtrent like mye voldskriminalitet for 10 år siden som det er nå. Selv om det hevdes gang på gang, har jeg aldri funnet noe overbevisende statistikk som viser at det er en generell økning i voldskriminalitet i Norge.

Lenke til kommentar

bare iløpet av en 10 års periode har jeg merket selv på nyhetene (dårlig kilde) at det er mer voldskriminalitet som sikkert vil øke med årene.

Men stemmer dette? Jeg siterer SSB: "Vi er ikke blitt mer utsatt for vold i løpet av de siste 25 årene". Grafen til høyre viser også at det for 10 år siden var omtrent like mye voldskriminalitet for 10 år siden som det er nå. Selv om det hevdes gang på gang, har jeg aldri funnet noe overbevisende statistikk som viser at det er en generell økning i voldskriminalitet i Norge.

kan hende den statistikken er riktig som du viste fram der, grunnen til den økningen som jeg tror er vel at media har vist mer av dette på sine nyheter. men jeg stiller meg kritisk til egentlig alt, men er åpen for argumenter som kan avkrefte/bekrefte mine påstander :hmm:

Lenke til kommentar

Man kan da allerede dømmes til utvisning ved alvorlig kriminalitet. Jeg finner det pussig at så mange tar til orde for noe som allerede praktiseres i stor skala. Det er også sånn at om man begår kriminalitet så tas det med i vurderingen for eksempelvis ved asylsøknader. Videre kreves det god vandel for å bli norsk statsborger, og ja, folk får avslag på søknader om statsborgerskap om de har dårlig vandel. Dette er altså ikke tiltak som krever noen "ny" politikk; det er eksisterende politikk.

Lenke til kommentar

Man kan da allerede dømmes til utvisning ved alvorlig kriminalitet. Jeg finner det pussig at så mange tar til orde for noe som allerede praktiseres i stor skala. Det er også sånn at om man begår kriminalitet så tas det med i vurderingen for eksempelvis ved asylsøknader. Videre kreves det god vandel for å bli norsk statsborger, og ja, folk får avslag på søknader om statsborgerskap om de har dårlig vandel. Dette er altså ikke tiltak som krever noen "ny" politikk; det er eksisterende politikk.

nevnte jo i første post at jeg bygger på eksisterende regler, jeg mener bare at man skal være beintøff på dette siden de som skal komme hit skal få lov så lenge de ikke gjør noe alvorlig, norge er egentlig for snill siden vi ikke har generelt strengere straffer

Lenke til kommentar

Jeg mener at systemet bør forandres, men på en annen metode. Jeg mener at alle som søker asyl skal komme inn i et slags 5-års program. Det startet med at du blir introdusert for en rådgiver som forteller deg hvordan systemet fungerer. Hvert år blir man kalt inn til å snakke med rådgiveren om hvordan det fungerer. Har de prøvd å lære seg noe norsk, har de prøvd å få noen norsk venner og være med på opplegg. Møter de ikke opp får de kanskje en sjanse til, men det er utkastelsegrunn. Iløpet av de fem årene blir du intervjuet fire ganger, og det siste året brukes til å behandle søknaden. Da er rådgiveren ferdig med å skrive om kandidaten og vil sende inn papirene til et panel (som ikke får se bilde eller navn) som bestemmer om de får norsk statsborgerskap eller ikke.

Jeg tror at hvis du er forfulgt vil du gjøre alt du kan for å tilpasse deg sånn at du ikke blir sendt hjem igjen. Jeg tror at alle som er håpløse under dette systemet er ikke forfulgt, og hvis de virkelig er det, kan de dra til et av landene med fri innvandring.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Man trenger egentlig bare stille to spørsmål:

1) Er søkeren muslim?

2) Er søkeren neger?

Hvis nei på begge bevilges opphold......

Det er uretferdig at muslimer og svarte ikke får lov til å få opphold. Det er utrolig mange flinke muslimske og svarte innvandre som vi har lyst til å ha i Norge. Jeg synes også det er galt å bestemme etter hjemlandet. Man valgte ikke hjemlandet sitt, gjorde man?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...