Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Fekk fjerna den, no står det {default}. Skal prøve ein recovery. Edit: No har eg: Windows Boot Manager -------------------- identifier {bootmgr} device partition=D: description Windows Boot Manager locale en-US inherit {globalsettings} default {default} displayorder {default} {ntldr} toolsdisplayorder {memdiag} timeout 30 Windows Boot Loader ------------------- identifier {default} device partition=D: path \Windows\system32\winload.exe description Microsoft Windows Vista locale en-US inherit {bootloadersettings} osdevice partition=D: systemroot \Windows resumeobject {10085f6c-d8aa-11dd-906a-d7ad75fd50 nx OptIn Resume from Hibernate --------------------- identifier {10085f6c-d8aa-11dd-906a-d7ad75fd50 device partition=D: path \Windows\system32\winresume.exe description Windows Resume Application locale en-US inherit {resumeloadersettings} filepath \hiberfil.sys pae Yes debugoptionenabled No Windows Memory Tester --------------------- identifier {memdiag} device partition=D: path \boot\memtest.exe description Windows Memory Diagnostic locale en-US inherit {globalsettings} badmemoryaccess Yes Windows Legacy OS Loader ------------------------ identifier {ntldr} device partition=D: path \ntldr description Windows XP EMS Settings ------------ identifier {emssettings} bootems Yes Debugger Settings ----------------- identifier {dbgsettings} debugtype Serial debugport 1 baudrate 115200 RAM Defects ----------- identifier {badmemory} Global Settings --------------- identifier {globalsettings} inherit {dbgsettings} {emssettings} {badmemory} Boot Loader Settings -------------------- identifier {bootloadersettings} inherit {globalsettings} Resume Loader Settings ---------------------- identifier {resumeloadersettings} inherit {globalsettings} Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja og nei, eg prøvde meg litt fram, så forsvant alt og eg henta det tilbake med programmet EasyBCD, så det er vel noko standardgreier. Eg fekk lagt inn kommandoene for timeout, starta på nytt, men ingenting skjedde, eg kjem framleis rett innpå XP. Om eg trykker på F8 så finn den kun XP. XP må absolutt reinstalleres, men det er greit, første punkt er å få Vista tilbake. Får blåskjerm ved driverinstallering og XP-oppdatering. No ligg info om både Vista og XP i BCD, om eg får inn riktig lokasjon, vil det fungere då? Når bootloader les BCD, korleis veit eg kva partisjon som er XP og kva som er Vista når begge tar C: når operativsystemet er aktivt? Hvis du der på din siste /enum all: bootmanager er i D: Vistas loader er i D: ntldr er i D: Det er riktig siden D: er den systempartition. Hvis du ser i diskbehandlingen så må C: være Oppstarts partition men D: er system. Og Vista er i D: ....det er riktig Og ntldr er i D:....det er riktig mens Windows XP er i C: Så ikke tenkt å blande så mye den type info. Allikevel er jeg litt i tvil om det var riktig å installere XP slik vi prøvde. Derfor neste gang skal gå kun som winnt32. Alle filer blir da plassert i C: den Vista activ partition, men du får mulighet å velge partition du skal installere XP. og dermed formatere. Alt vil være da som det skal, MEN du må reparere mbr og bootsector på den Vista partition. Alt det igjen er på grunn at vi valgte å beholde svulsten (dell eisa partition). Men alt det er bare utførdringer, og ikke noe skade, ikke sant? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Kom inn i Vista med startup recovery. Enum all: Windows Boot Manager -------------------- identifier {bootmgr} device partition=C: description Windows Boot Manager locale en-US inherit {globalsettings} default {current} displayorder {current} {ntldr} toolsdisplayorder {memdiag} timeout 30 Windows Boot Loader ------------------- identifier {current} device partition=C: path \Windows\system32\winload.exe description Microsoft Windows Vista locale en-US inherit {bootloadersettings} osdevice partition=C: systemroot \Windows resumeobject {10085f6c-d8aa-11dd-906a-d7ad75fd502a} nx OptIn Resume from Hibernate --------------------- identifier {10085f6c-d8aa-11dd-906a-d7ad75fd502a} device partition=C: path \Windows\system32\winresume.exe description Windows Resume Application locale en-US inherit {resumeloadersettings} filepath \hiberfil.sys pae Yes debugoptionenabled No Windows Memory Tester --------------------- identifier {memdiag} device partition=C: path \boot\memtest.exe description Windows Memory Diagnostic locale en-US inherit {globalsettings} badmemoryaccess Yes Windows Legacy OS Loader ------------------------ identifier {ntldr} device partition=C: path \ntldr description Windows XP EMS Settings ------------ identifier {emssettings} bootems Yes Debugger Settings ----------------- identifier {dbgsettings} debugtype Serial debugport 1 baudrate 115200 RAM Defects ----------- identifier {badmemory} Global Settings --------------- identifier {globalsettings} inherit {dbgsettings} {emssettings} {badmemory} Boot Loader Settings -------------------- identifier {bootloadersettings} inherit {globalsettings} Resume Loader Settings ---------------------- identifier {resumeloadersettings} inherit {globalsettings} Er Vista bootsektor intakt då, så eg kan vurdere å installere XP igjen? Veit ikkje heilt om eg er med på kva du meinte med XP-installasjonen. Skal eg kjøre recovery og kommandolinje som sist via E:? Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja det blir fra E:\i386 med kun winnt32...................................ikke noe annet. Det vil skape litt utfordringer, men alt er det samme Untatt, bootsector i Vista partition. Den kommer til å overskrives nemlig. Derfor du må sikkerhets kopiere sen sector. Du har fått tidligere info om sector 417792...kan du kontrollere den der? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Så. 1: Ta sikkerhetskopi av ein sektor 2: Starte Vista DVD frå boot 3: Slette partisjon D: XP 4: Gå inn i recovery og prompt 5: Gå inn på E: og kjøre winnt32 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Så. 1: Ta sikkerhetskopi av ein sektor 2: Starte Vista DVD frå boot 3: Slette partisjon D: XP 4: Gå inn i recovery og prompt 5: Gå inn på E: og kjøre winnt32 Du burde ikke slette den partition egentlig. Den vi du få mulighet å formatere senere. Kanskje vi risikerer å få en extended partition nå. Men det er bare å prøve. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Ja, eg kan formatere den under installasjon av XP, men skulle eg ta kopi av den sektoren? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja, eg kan formatere den under installasjon av XP, men skulle eg ta kopi av den sektoren? Det er litt for seint nå, tror jeg, sammtidig som er ikke sikker om det er den som blir overskrevet Men vi får det til, så bare gå videre. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Då er XP tilbake, same procedure as last time no? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ikke akkurat nei, men ca. Først kontrollere sector 0 og sector 417792. Kontrollere om eisa er synlig igjen. Fra diskbehandlingen vil du se at C:\vista er system partition, og at D:\XP er oppstartspartition. Er det riktig? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Uff uff, dette går frå verre til verst. Etter ein omstart får eg kun opp "Disk error, press any key to restart" Om eg prøver meg på Recovery med Vista DVD får eg blåskjerm med BAD_POOL_CALLER. Eg las ein plass at det er best å installere XP først, kan det være ein ide? More importantly, applications which have installation paths hard-coded into their install scripts rather than using Windows system parameter variables could easily dump files into C: when they should be installing to E:. This isn’t such a great situation - really the optimal XP/Vista dualboot scenario is to install Vista on a pre-existing XP system. http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_a...uide.htm?page=3 Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hmm. Hva er grunn til at XP installeres, men ved reboot går bananas? Fikk du prøvd på noe? Kan du prøve via recovery og dskprobe å se på partitions tabellen. Ble den XP en primary eller en extended. Du har ikke installert så mange applicationer installert du, slik at merknader du nevner kan være relevante? Jeg holder på at problemene er relatert til: -om xp drivere ekstistere for maskinen din -og på den spesielle situasjon vi har med den eisa partition. Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Prøvde å installere ein drivar, men den feila, gjorde ikkje stort meir. Var innpå dksprobe ein tur og såg at 80 sto på C meiner eg. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Kan du gi meg link til drivere du bruker og ellers modellen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Driver: http://support.euro.dell.com/support/topic...amp;file=223709 PC: Dell Inspiron 1720 http://support.euro.dell.com/support/downl...o&TabIndex= Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Kan du kopiere tilbake den?min3.zip Prøve da å installere Vista igjen? Du skal reboote etter du har kopiert sectorene, og før du starter installasjonen. Jeg har forandret noe for å se, hvor mye egentlig er vi avhenging av den eisa, og om dvd plate fungerer. Det er 3 partitioner på den. 1 eisa (vistas) forandret 1 primær den samme du hadde for Vista og er merket som active 1 primær den samme du hadde for xp den tredje er borte. MBR code er borte totalt. Velg å formatere den første, der som Vista skal installeres. Resten tar vi etter hvert etter situasjoner som oppstår. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) No har eg formatert alt og delt opp på nytt på 50GB-partisjoner. Har fått tak i ein ny XP-versjon med alle oppdateringer, la og inn AHCI-drivarane der, så får eg installert det i ACHI-modus. Etterpå har eg tenkt å installere Vista, om alt går bra med dualbooting blir det Win7 til slutt. nLite var eit veldig greit program når eg først fant ut av det. Eg legg meg ikkje før dette er ferdig. TV-serien The Big Bang Theory står på i bakgrunnen til underhaldning. Endret 3. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 hehe, viste at jeg er ikke helt frisk, og du jammen er ikke noe bedre! Jeg ser på Godfather og leker med ubuntu. Jeg bruker da som sagt Wubi.exe, redigerer grub meny, slik at installasjon av ubuntu starter aldri. Det som blir er at når jeg velger Ubuntu, booter jeg i LiveCD ubuntu, fra hardisken. Så nå er jeg fornøyd. Kanskje jeg ser MammaMia etterpå, mens jeg finner på å installere Windows 3.1 igjen. Men til deg: Jeg tror at de utførdrninger du har fått, er relatert til eisa, med sin mbr. Så kaste vekk det. Modifiseringen jeg gjørde på partitions tabellen, var slik at den eisa blir ikke berørt, men jeg har justert partitionen å være riktig i forhold til relative sectors. Hvis du åpner filen, du behover ikke å kopiere den, vil du se hva jeg mener. Men alt er utførdringer, så uansett hva du prøver nå er bare OK. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Windows 3.1 faktisk, det er lenge sidan eg har vore borti. EISA-saken ja...hmm. Eg ser korleis det går no. Var kome til 95% av Vista-installasjonen så stoppa det opp, i følge diverse forum på grunn av, guess what, manglande drivarar. Så eg starta installasjonen på nytt og lasta inn drivar når eg valgte partisjon, så får me sjå korleis det går denne gangen. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg forstår ikke ...driver saken..hos deg. Drivere som er å finne hos Dell, virker helt OK, men er det mulig at de har laget noe spesielt configuration? Kan du ikke prøve Windows 7 først. Og den Ricoh kontroller sak, har kanskje noe å si? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå