wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Disk 1? Hvilken disk er den egentlig? Får du velge mellom disk 0 og disk 1? i diskprobe? Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Sorry, feil disk, det er ekstern. Her er disk 0. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Ja jeg ser det nå. (ikke 100% sikkert men ca) Kan du gi meg den sector 0 som du tok etter at Vista ble installert, og sector 0 slik du har det nå? zipe det. Det er det at mbrcode er forandret og da havner vi litt feil. Det vil si den loader sector til recovery, som er jo slettet. Er det deg som forandret den eisa partition? system id er forandret. Den er vel synlig og med bokstav nå, eller? I tilleg kontrollere: -når du åpner disk 0 skal du read ...starting sector 417792. Det er den skal være bootsector for Vista partition. Hvordan ser ut den? Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Her er sector 0 med 4000 etter Vista installasjon og etter Vista og XP som det er no. Edit: Sjå der ja, EISA-en ligg i Min datamaskin, veit ikkje korleis det skjedde. Dksprobe.zip Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Åpne din diskprobe, velg disk 0, velg read, (sector 0, antall 1) Velg deretter fra File å åpne den Sector00 Vista ny installasjon. Velg deretter fra Sector meny...Write....slik at den som er nå åpnet skrives til sector 0, dvs det skal stå 0, i det vindue som åpnes. Restarte. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Det gjekk fint, EISA forsvant frå Min Datamaskin, men eg kjem ikkje innpå Disk Management lengre. Er det noko som bør fiksast før eg går vidare? Edit: Virtual Disk står som Manual i services.msc, men eg får ikkje starta den, får feilmelding der og. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Diskprobe er ikke åpent ikke sant`? Har du bootet i Ide eller Achi mode? Ellers la det være foreløpig slik det er. Prøve med å boote i XP. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Skal eg legge ntldr, boot og ntdetect i systemmappa på Vista og overskrive eller i ei eigen mappe? Eg har lagt inn kommandoen bcdedit. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ikke i systemmappa til Vista. Ntldr, boot.ini og ntdetect.com går rett i root C:\ , slik de er, ingen folder. Hva mener du med å overskrive? er de der fra før? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Eg trudde det, men dei er ikkje der nei, riktig. No fekk eg opp Vista og XP i boot. Det står riktignok "Earlier version of Windows", kan eg endre den til "Windows XP"? Kom meg fint inn på XP, ingen feilmeldinger. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja det kan du. Skal finne fram riktig commando først. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Flotte saker, då har eg lyst å få Windows 7 innpå. Kan eg kjøre det via Daemon tools og installere frå Vista/XP eller bør eg brenne ut og boote med DVD, eventuelt gå via recovery console som med XP? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja det kan du. Skal finne fram riktig commando først. Jeg lurer på om vi må slette og opprette igjen Først fra Vista cmd as admin. bcdedit /enum all Vise meg det som står om {ntldr} hos deg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Windows Legacy OS Loader ------------------------ identifier {ntldr} device partition=C: path \ntldr description Earlier Version of Windows No fekk eg forresten opp igjen Disk Management i Vista. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Flotte saker, då har eg lyst å få Windows 7 innpå. Kan eg kjøre det via Daemon tools og installere frå Vista/XP eller bør eg brenne ut og boote med DVD, eventuelt gå via recovery console som med XP? Hmm, det har ikke tenkt på før. Det boot.wim image som du har bootet fra recovery condol, inneholder et image til egentlig, som er den Setup instruksjons. Så den vil forvente å finne install.wim i sources folder. Det kan bli unødvendig feilmeldninger til vi prøver det der. Men du kan godt prøve deg, jeg skal prøve på det senere. Så Dvd plate er sikkrest nå. Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Windows Legacy OS Loader ------------------------ identifier {ntldr} device partition=C: path \ntldr description Earlier Version of Windows No fekk eg forresten opp igjen Disk Management i Vista. Ok prøve: bcdedit /delete {ntldr} /F bcdedit /create {ntldr} /d "Windows XP" bcdedit /set {ntldr} device partition=C: bcdedit /set {ntldr} path \ntldr bcedit /displayorder {ntldr} /addlast bcdedit /timeout 15 (sefault er 30, det blir for mye) Kjør deretter bcdedit /enum all slik at du bekrefter dine endringer. Vedlegge det her slik at du ser bedre på saken: {ntldr} er "kjent osloader" derfor litt problematisk. Men du ønsker å boote opp window XP men din name, dvs Zevs. Se på bilde: Jeg bruker her /store c:\oo\bcd før commandoer i bcdedit, men det er på grunn at jeg arbeider i XP nå, og dermed er min bcd file i en folder som kalles : oo. Normalt fra Vista er ikke nødvendig det der. Men det er slik man kan arbeider med bcd store. Se da på den Zevs entry. Hvis du gjør det samme du, vil du ha 2 alternativer for å loade XP. Windows XP og Zevs. edit: ser på din siste post. Har du /delete {ntldr} /f først? Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) C:\>bcdedit /create {ntldr] /D "Windows XP" The specified entry identifier is not valid. The parameter is incorrect. Prøvde utan " " og. Edit: Så gjekk det Windows Legacy OS Loader ------------------------ identifier {ntldr} device partition=C: path \ntldr description Windows XP Ser det riktig ut? Det er litt forvirrande når både XP og Vista brukar same stasjonsbokstav (C:). Prøver ein omstart eg. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 C:\>bcdedit /create {ntldr] /D "Windows XP" The specified entry identifier is not valid. The parameter is incorrect. Prøvde utan " " og. Det er{ntldr} ikke {ntldr] Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) No kom eg rett inn i XP, ingen oppstartsvalg. bcdedit er tydelegvis ikkje ein kommando i XP, så eg kjem ikkje inn der akkurat no. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Har du bilde fra bcdedit /enum all? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå