wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Så det var drivere ja. Etter hvert som du får tid, så må du se litt på Vista AIK. Det er veldig mye å laste ned (over 1GB), men til gjengjeld vil du ikke trenge noe mer lenger, for å behandle Windows., både XP og Vista. Det er blitt veldig greit og enkelt at MS endelig har levert Windows PE for alle, men dog litt vanskelig at de leverer alt det i en 1GB sak. Men ok, siden man trenger ikke lenger verken Symantec, bartpe og alle de rare løsninger som tilbys til folk på nett. For noe dager siden prøvde jeg, på grunn av en forumbruker som ønsket å installere både XP og ubuntu på maskinen, mens han hadde Vista allerede, å bruke USB til det, dvs cd rom ble frakoplet for å installere Vista. XP og Ubuntu. Poeng her var å se hvordan og hvis det var mulig for noen, uten veldig mye forståelse for ting og tang, å gjøre det, uten å havne i problemer. Usb ble partitioner i XP med HP format. Bootsector ble modifisert med bootsect.exe, slik at den finner bootmgr. -Vista dvd plate ble kopiert i Usb -I386 ble kopiert i Usb -Ubuntu 8.10.iso ble kopiert i usb -wubi.exe ble kopiert i USB. Deretter ble alt installert på maskin. Riktig nok blir ubuntu installert i en 30GB Ntfs partition, men that's ok for me. Uten å bruke gparted og de problemene som følger med for noen som kan ikke så mye om det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Laster ned AIK, kan være kjekt å ha. Eg tok meg friheten til å partisjonere litt, kan være feil, men det er lett å gjere om. Kan eg installere XP no? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Ja det er ingen hindring. Uanset ta å kopiere igjen mbr, , med diskprobe, slik at du får med deg de endinger som har funnet sted. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Ok, men eg finn ingenting med Disk Probe, lista er heilt tom, No Active Handle. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hehe, du MÅ åpne as admin, høyreklikk og velg det. Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Var ein restart av PC-en som skulle til så kom den. Då er det XP neste. Døgnrytmen er heilt ødelagt etter jula, men det nærmar seg kveld kjenner eg. Edit: Det gjekk fort i stå. Om eg booter med CD-en finn den ikkje diskane. Den spør etter drivarar frå disk A:, noko som er vanskeleg utan diskettstasjon. Om eg kjører rett frå Vista er "Install Windows XP"-knappen utilgjengeleg. Kanksje eg må installere SATA-drivarane i Vista først. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Det vil være enklere for deg å integrere drivere i cd plate\ i386. Om du ikke har cd plater for å brenne, så legge i386 folder i partition nr 4 (den du har tenkt for windows 7. Bruk nLite for driver integrering. Du har ikke tid for originale løsninger nå du, skal du ordne på alt. Du kan risikere å komme i Påsken periode. Deretter skal du boote opp i Vista recovery consol og installere XP via den. Det blir litt justering etterpå, men minimalt , 2min arbeid. Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Det kan kanskje gå, men kvifor vil det ikkje installeres via Vista? Kan eg forresten kome inn i recovery console utan å gå via DVD/CD? Når eg skulle partisjonere første gang måtte eg gå via Vista-DVD-en, velge repair og så Dos. Så eg kan installere via partisjon 3 via recovery console, skal prøve det. Har ikkje prøvd nLite før, kva resultat får du ut av det som recovery console kan køyre? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Du komme til å få feilmeldning tror jeg. Det blir fra Dvd recovery og via command prompt. Det er original installasjons metode. Det som er da litt Ok derfra, er at du installere på den partition nr 3, uten å forandre noe som helst med bootsector på den Vista partition. Først av alt skal du med : -diskpart -list volume. List volume er for å kontrollere bokstavene på partitioner. Da legge merke på bokstaven der du har I386 mappen og bokstaven for partitionen du skal installere Windows. Da blir det: bokstavene er etter diskbehandlingen din men du må kontrollere: først du skal til E:>_ E:\cd i386 E:\i386>_winnt32 /syspart:d /tempdrive:d /makelocalsource /noreboot Deretter restarter du maskinen. Installasjon vil starte. nLite er bare for å integrere sata drivere. Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) XP-CD-en er allerede ein kopi, men winnt32 finnes ikkje, kun winntupg. Kan det være fordi det er ein oppgraderingsversjon og ikkje fullversjon? Merkeleg i så fall, meiner eg har installert med den mange ganger før frå scratch. Må sjå om eg finn ein fullversjon i ei CD-mappe då. Edit: Hah, det er litt seint, hoppa over eit mellomrom der, winnt32 er jo ei fil. Edit2: Kan eg ikkje hente drivarane frå E: dersom heile installasjonen først ligg der? Må den integreres med nLite? Eg har kjørt gjennom nLite, så det er sikkert greit, men skal drivaren ligge i mappene ein stad? Hadde vore greit å sjekka at dei er der. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Er du sikker på det? finner du ikke winnt32.exe file i i386 folder? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Tja, det gjekk neste, men nei. Etter å ha kjørt i386-kommandolinja kom eg innpå GUI-installasjonen, etter å ha valgt språk og sånt starta PC-en på nytt med installasjonsveiledaren som kjem når ein booter frå CD-en. Det gjekk fint ei stund, det sto "Starting Windows XP" for å kjøre i gang installasjonen, så fekk eg blåskjerm. Prøvde to ganger til, same resultat. For å kome meg inn på Vista igjen måtte eg gjennom Boot Repair (elns) via Vista-installasjons-DVD. Til slutt fekk eg valg ved oppstart mellom Vista (recovery) og XP installasjon. Så eg kom meg innpå igjen. Kom aldri så langt at eg fant ut om drivarane eg la inn med nLite fungerer. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Husk at når du kjører syspart:d, så er det den D: som blir active. Det var menning, slik at det eneste du trenger er å: recoveryconsol ....commandprompt -diskpart -select disk 0 -select partition 3 -inactive select partition 2 active Det var det. Nå booter du i Vista. Siden du har kommet opp i det nå, vil det være riktig å komme videre, til du finner ut det med drivere. Så forandre Sata Ahci til Ide når du installerer XP. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Har det noko betydning for ytelsen om eg endrar til IDE? Kan eg eventuelt endre til AHCI igjen etterpå? Kva er det som fører til blåskjermen? Skal eg endre til IDE for å unngå den? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hvorfor du får blå skjerm er ikke lett å si akkurat nå. Poeng med Ide var å se at det går ann å installere XP. I Vista kan du vri om igjen til ahci. Ikke yttelse tap egentlig. Men jeg lurer på det og om feil oppstår på grunn formateringen. Jeg skal se å komme med alternative commando, slik at du velger å formatere partitionen du skal installere windows under installasjonen, noe som ble ikke utført sist (vi kan ikke formatere der som filene er under installasjon) - Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Då har eg fått XP på plass, då må vel oppstartssekvensen endrast. I XP så har operativsystemet tatt C:, i Vista har C: kome på rett plass igjen. Ressurs-CD-en til Dell er ikkje heilt medgjørlig så eg fekk ikkje installert drivarar i XP, men det skal eg fikse, om eg får på plass oppstartssekvensen er mykje gjort. Korleis blir det no når eg skal ha Windows 7 på siste partisjonen? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Så Xp er installert i IDE mode og starter kun for seg selv? I diskbehandling er XP som system? riktig? For å få system partition tilbake til partition 2 (Vista) trenger du å sette active den partition. Åpne din dskprobe , velg disk , set active., velg Sectors, velg read, ikke forandre på noe saom helst, You read sector 0 og antall sectors 1. Se på bilde: klikk der du har 80 of skrive 00. Klikk rett over der du har 00 og skrive 80. Velg Sectors, velg Write, du får asvarsel, men godtkjenne alt. Etter reboot skal du boote i Vista. Ikke forandre noe i Biosen, la det stå i Ide. Åpne cmd i Vista as admin. bcdedit /displayorder {ntldr} /addlast Kopiere ntldr, ntdetect.com og boot.ini fra XP partition inn til Vista partition. Får du noe som helst kopierings problem, kopiere først på skrivebord og deretter i C: Etter reboot skal du få meny med XP. Booter opp normalt? noe feilmeldning. Hvis alt er i orden, så går du videre med Windows 7, du velger bare å installere i riktig partition.Du installerer fra DVD da, eller? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Det gjekk skeis på første punkt, etter første omstart kom eg aldri inn i Vista, kom berre inn i Dell diagnoseringsverktøy rett etter POST. No er eg på XP, måtte laste Vista DVD og sette partition 3 som active via prompt. I disk probe ser det sånn ut: 01A0: 00 01B0: 00 01C0: 00 01D0: 80 Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Det gjekk skeis på første punkt, etter første omstart kom eg aldri inn i Vista, kom berre inn i Dell diagnoseringsverktøy rett etter POST. No er eg på XP, måtte laste Vista DVD og sette partition 3 som active via prompt. I disk probe ser det sånn ut: 01A0: 00..........det skal aldri editeres 01B0: 00..........80 der vil activere din eisa partition....du vil ikke det du! 01C0: 00..........80 der vil activere din partition nr 2 dvs Vista 01D0: 80..........80 der vil activere ER activert for partition nr 3 01E0 :00 ..........80 der vil activere din partition nr 4 Så active flag vil være på 01BE eller 01CE eller 01DE eller 01EE 01F0 viser entries i din siste partition. Men partitionenen starter ved offset 01EE og avslutter på 01FD. Siste 55 AA må være der for å markere slutten for den sector. Du vil forstå systemet etter hvert. Endret 2. januar 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Sånn ser det ut. Om eg booter med partisjon 2 kjem eg inn i Dell diagnoseringsverktøy, ingen Vista. XP fungerer fint når eg set partisjon 3 som active. Endret 2. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå