Gå til innhold

Partisjonere Dell laptop for tripleboot Vista, XP og Windows 7?

Anbefalte innlegg

Eg har lyst å partisjonere PC-en og ha mogelegheit til å ha dualboot med XP og Vista og aller helst Windows 7 i tillegg.

Vista og Dell gjer ikkje jobben spesielt enkel med begrensingar på primærpartisjonar og Dell-partisjonar.

Så vidt eg har lese kan eg kun ha 4 primærpartisjoner, problemet er at eg har tre, men får ikkje laga den fjerde. Det blir heile tida laga ein logisk disk som nummer 4.

Eg har prøvd å kjøre XP-installasjon, men det får eg ikkje lov til, "Installer Windows"-knappen er inaktiv, booter eg så finn den ikkje noko disk. Kvifor dette skjer veit eg ikkje.

Er dette mogeleg å ordne utan å formatere absolutt alt og ta det frå scratch? I første omgang er det greit om eg kun får på plass XP så eg kan bruke PC-en til spel igjen.

Får ikkje krympa C heller, kun 380MB lar Disk Management meg krympe. På sikt kunne eg helst tenkt meg å hatt 4 like store partisjoner, ein med Vista, ein med XP, ein med Windows 7 og ein siste til backup, lagring elns. Er det gjennomførbart dersom eg formaterer og tar alt på nytt?

Har lese litt om Dell sin måte å dele opp disken på, MediaDirect har eg som dykk ser formatert, det treng eg ikkje. Før eg formaterte meiner eg at det var ein primærdisk (den på 2.7GB), men når eg oppretter ein ny no blir det kun lokal disk. EISA-saken er visst noko recoverygreier, om eg ein gang tar ein full formatering, kan eg fjerne den og lage ein primærpartisjon til fri bruk av den?

post-23219-1230829779_thumb.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis disken din krasjer i dag, finito, og du har en reserve, uoriginal disk, men som fungerer:

-har du nok media for å installere igjen, OG som er Dell uavhengig?

Eller hvordan får du det til?

Er du avhenging på noe måte til Dell’s preconfiguration?

Det er den eneste hindringen slik jeg ser det.

Fungerer din Cd-rom eller må du ordne ting og tang via USB?

Scenario blir da:

-eisa+D:+3,91GB = 1 eller 2 primær partition eller gjerne en extended på ca 10GB

-Vista C: -----ryddes og shrink en god del

-siste partition = mer enn ?(avhenging av shrinking.)

Lenke til kommentar
Hvis disken din krasjer i dag, finito, og du har en reserve, uoriginal disk, men som fungerer:

-har du nok media for å installere igjen, OG som er Dell uavhengig?

Eg har ein DVD med Windows Vista Home Premium frå Dell ja. Den må kunne gjere jobben.

Er du avhenging på noe måte til Dell’s preconfiguration?

Nei, eg skulle ikkje tru det, eg er litt skeptisk til å fjerne EISA-partisjonen, det er visstnok oppstartsfunksjoner og sånt som ligg der. Nokon som veit kva det er og om eg bør la den stå? Klarer meg jo med 3 tilgjengelege primærpartisjoner og.

Fungerer din Cd-rom eller må du ordne ting og tang via USB?

DVD-drev er operativt ja.

Scenario blir da:

-eisa+D:+3,91GB = 1 eller 2 primær partition eller gjerne en extended på ca 10GB

-Vista C: -----ryddes og shrink en god del

-siste partition = mer enn ?(avhenging av shrinking.)

Eg kan godt dele harddisken i 3 like store partisjoner og ein litt større til Vista som blir hovudoperativsystem. Det får eg vurdere når eg får oversikten.

Har litt lyst å ta ein full formatering, har vore litt kluss med Vista-systemet heile tida. Kva rekkefølge kan eg gjere det i? Om eg formaterer og deler opp med Vista, vil operasjonen fullføres før Vista starter opp igjen eller må eg ha eit program som kan bootes (som f.eks. Partition Magic)?

Lenke til kommentar

Jeg forstår at du vil beholde eisa, samtidig som det er mbr som man finner i den partitionen som vi trenger å forandre, slik at oppstarten av alt, vil derretter gå forbi den partition, samtidig som du vil beholde innholdet.

For å åpnå det, må du kopiere den første sector fra den partition og lagre den et sted, slik at du kan legge tilbake hvis det er behov for det.

Men siden du vil fjerne den D: og som allerede er forandret av det jeg ser + at den mediadirect er borte, ser jeg ikke noe behov for den, unless at den må være der, for at du kan bruke den DVD du har.

Er det mulig å starte opp med den DVD du har en annen PC?

Men ellers :

-det skal være mulig å slette den D: og repartitionere denne delen fra Vista.

-det skal være mulig å shrink den C:, men ikke fra Vista. Det må du fra recovery console.

Før du booter i recovery console, må du:

-deaktivere pagefile

-deaktivere hibernation

-redusere, betraktelig, space for shadowstorage (set shadows til 300MB)

-deaktivere Recycle

-temp filer må ryddes

-unødvendige progs kan fjernes

-defragmentere

-boote opp i recovery og shrink via commandpromt.

(jeg må finne litt mer info vedrørende den eisa fra Dell.) Det hadde vært fint om noen som har vært gjennom slik operasjoner med Dell maskin, kunne gi oss litt erfaringer.

-

Lenke til kommentar

Eg forsto ikkje den første delen med å kopiere frå ein sektor, men om eg lar EISA være foreløpig, kan eg droppe den delen?

Kunne tenkt meg ein formatering og reinstallasjon av Vista og, er det behov for å deaktivere og redusere alt det der då?

Eg har brukt Extend på C og D, så eg har no EISA, D: og C:.

Seg for meg følgande:

1: Formatere D: (kan boote med DVD for reinstallasjon av Vista)

2: Formatere C:

3: Fordele GB på tre partisjoner, C, D og E.

4: Installere Vista på C

5: Installere XP på D

6: Installere Windows 7 på E

Dersom dette er ein framgangsmåte som fungerer, korleis skal eg gjennomføre punkt 3? Når C: er formatert har eg ikkje operativsystem lengre. Kan eg slå saman og dele opp partisjonen til tre Primary Partitions (viktig) ved å boote med Vista-DVD-en? Må eg eventuelt brenne ut eit program som Partition Magic som kan boote og fordele GB for deretter å boote med Vista og installere. XP og Win7 kan eg installere frå Vista.

Lenke til kommentar

Hvis du skal installere på nytt og du ønsker å repartitionere, så er det unødvendig med å formatere den D:

Alle partitioner må slettes, untatt den eisa, som du ikke har tilgang allikevel, når du starter fra DVD plate og repartitonere underveis.

Men siden du ønsker å ha bare primære partitioner, så er du nødt å partitionere fra command prompt i recovery consol, ellers vil du oppleve å få en extended partition.

Så punkt 3 er noe som må behandles fra recovery consol.

Men jeg er usikker om du har mulighet til det, så må du prøve å boote i recovery consol, velg commandpromt og diskpart verktøy. Har du mulighet å kontrollere det?

Er usikker på det og med bakgrunn til om partitionering for disken din er forhåndsbestemt i Dells configurasjons file.

Når det gjelder mbr sector på din eisa.

Finne dskprobe.exe i din XP plate.

Kopiere på skrivebord og åpne den som admin. Du skal bruke den for å ta sikkerhetskopi av en del sectorer på disken din, som ellers er ikke så enkelt. Har du brukt dskprobe.exe før?

Lenke til kommentar

Vil ein extended partition kunne boote med operativsystem? Grunnen til at eg kun vil ha primære partisjoner er for å kunne boote med tre forskjellige operativsystem, eitt på kvar partisjon.

Skal prøve å kome meg inn i recovery console.

Eg fant dskprobe.exe, men aldri brukt det før.

Edit: Kom meg inn i diskpart, men har ikkje prøvd det før heller. :)

post-23219-1230844817_thumb.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du trenger kun en primær partition for å boote opp, dvs som system. De andre kan bli installert i logiske volumer i en extended partition. Du trenger ikke å tenke hvilken som skal installeres først.

post-90860-1230844120_thumb.jpg

Her kommer opp diskene slik du ser dem i diskbehandlingen

post-90860-1230844126_thumb.jpg

For å aktivere Set Active må jeg dobbelt klikk på disken jeg ønsker å arbeider med.

Her valgte disk nr 1, derfor mangler fra oversikten og. Set active er activert , klikk på den og klikk Ok.

Resten er selvforklarende.

post-90860-1230844135_thumb.jpg

post-90860-1230844143_thumb.jpg

Her valgte jeg å lese 4000 sectorer (som er max)

post-90860-1230844151.jpg

Lagre det på et sted som kan være tilgjengelig, gjerne externt.

post-90860-1230844158.jpg

Den første sector du vil lese når du velger Read, er MBR og partitionstabell på disken din.

Her vil du se at den første partition er med merket med dell's system id, her vil du se på coden at det er litt spesielt med den. og hvis du blar videre i de første sectorene vil du sikkert se Vistas mbr code, som hookes fra den første code. Ikke sikkert på det, men kan tenke med at det er tilfelle.

Så alt på den eisa partition, uansett, hav den inneholder, er avhenging av den code som er i mbr. sector 0.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Den var grei, skal eg gjere dette med begge stasjonene som eg fant i diskpart?

På PhysicalDisc1 står det "MBR Error ...ress any key to boot from floppy"

På PhysicalDisc0 står det "Invalid partition table. Error loading operating system. Missing operating system."

post-23219-1230845631_thumb.jpg

post-23219-1230845640_thumb.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Vil ein extended partition kunne boote med operativsystem? Grunnen til at eg kun vil ha primære partisjoner er for å kunne boote med tre forskjellige operativsystem, eitt på kvar partisjon.

Skal prøve å kome meg inn i recovery console.

Eg fant dskprobe.exe, men aldri brukt det før.

Edit: Kom meg inn i diskpart, men har ikkje prøvd det før heller. :)

Ok, hvis det er ikke noe preconfigurasjon i partitionering på disken din, så kan du bruke:

For at skal være mulig å gjøre det, så må du starte med:

select disk 0 (du har bare en disk, så det blir 0)

deretter

eks: create partition primary size=50G, den vil lage en partition etter eisa på 50GB.

Når man skal create en primary eller extended partition som er på enden av disken, behover ikke å angi size. Den vil ta resten av det som er tilgjengelig.

Men for at det skal bli litt enklere for deg å create partitioner, så må du først delete de du har.

Det kan du gjøre...enkelst for deg....å boote fra Vista...gå videre til installasjonen, og slette alle i GUI, for så å gå tilbake til recovery consol.

Da skal du lage kun den første primær partition i den størrelse du ønsker, og ikke noe annet. Resten gjøre du i Vista.

For deg vil det være slik:

diskpart

select disk 0

create partition primary size=?

select partition 2

active

assign

exit.

Gå videre å installere Vista på den.

Lenke til kommentar
Den var grei, skal eg gjere dette med begge stasjonene som eg fant i diskpart?

På PhysicalDisc1 står det "MBR Error ...ress any key to boot from floppy"

På PhysicalDisc0 står det "Invalid partition table. Error loading operating system. Missing operating system."

Disk 1? er det minne pinnen det der?

Det er disk 0 som er din hardisk. Ta kopi kun fra den.

Det du leser der er helt riktig, det er ...feilmeldninger code...det er de meldninger du ser på skermen din, hvis noe er galt.

Ikke ha diskbehandling åpen samtidig med dskprobe.

Lukke diskprobe , åpne igjen og velg disk 0, og resten som ellers.

post-90860-1230846894_thumb.jpg

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Okey, då er det å opprette første partisjon og installere Vista som står for dør.

1: Boote opp Vista DVD

2: Slette partisjoner C og D

3: Gå inn i Recovery Console

4: Opprette første partisjon og installere Vista på den

Edit: Disk 1 var ekstern harddisk ja, har kopla den vekk no, då har eg kun Disc0.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Okey, då er det å opprette første partisjon og installere Vista som står for dør.

1: Boote opp Vista DVD

2: Slette partisjoner C og D

3: Gå inn i Recovery Console

4: Opprette første partisjon og installere Vista på den

Edit: Disk 1 var ekstern harddisk ja, har kopla den vekk no, då har eg kun Disc0.

Ja, viktig at du merker den som active, og det er partion 2.

Husk nå, at hvis det er noe som helst, som skaper problemer, så kan du starte dskprobe fra commandt prompt i recovery. med å gå til riktig path selfølgelig.

Hvis du åpner disken, velger å lese igjen fra start sector 0, antall 1 ikke 4000, for deretter fra File velge å åpne filen du har lagret, og velge å Write fra Sectors meny, vil du skrive tilbake alle 4000 sectorene på plass igjen.

Bare nevner det.

Lenke til kommentar

Vel, første problem: Eg får ikkje laga den nye partisjonen, får melding om:

"There is insufficient free space to create a partition at the specified size and offset"

Eg vil ha den på 70GB, men prøvde og på 40GB, fungerte ikkje når eg skreiv "create partition primary size=70"

I Vista-installasjonen sletta eg begge partisjonene så eg har ein på 148GB unallocated.

Edit: Fant ut at det var MB ein skriv, i så fall blir det jo size=70000. 70MB er kanskje for lite.

Edit2: Jepp, det fungerte, no har eg Disk 0 Partition 2 Primary på 68GB og Disk 0 Unallocated Space på 80GB.

Då er Vista-installasjon i gang. :w00t:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Nope, er visst eit vanleg problem dette her. Har prøvd å endre SATA frå AHCI til ATA so i følge andre har fungert.

Edit2: Men det var ikkje lurt i følge andre. Skal prøve å få nokre AHCI-drivarar inn i løpet av installasjonen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er litt ergelig det, om det virkelig er drivere som er problem.

Om det var drivere, du skulle vel ikke være i stand å installere \hvor er disken egentlig liksomt, men ikke umulig det.

Har du installert Vista fra den plate før?

Er den med sp1, har du prøvdt å integrere sp1 kanskje?

Hmm, det hadde vært greit å finne ut.

Men klarer du å installere og alt virker som det skal, så vil jeg anbefalle at du tar image fra Installasjonen og deretter bruke imagex for å legge tilbake, og la den dell cdplate i garasjen.

Lenke til kommentar

Var nok drivarkluss, kan aldri tenke meg at DVD-plata var problemet, det er første gang den har vore i bruk.

Uansett, med drivarane fekk eg installert det, no er eg på Windows og nett igjen. I disk management har eg EISA på 204MB, C: på 68GB og 80GB unallocated i den rekkefølgen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...