SMF Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Har i mange år hatt et Canon 300d med Tamron 70-300mm 1:4-5.6 LD og har vært knallfornøyd med objektivet. Har fått ekstremt mange blinskudd og fine skarpe bilder, selv på full zoom. Til jul var jeg så heldig å få ett 40d hus ,og har brukt romjulen til å teste ut kameraet. Må si att jeg ble skuffet da jeg lastet inn 700 bilder av dårlig kvalitet, mange ute av fokus. Kameraet kan jeg vel ikke klage på, kan det være linsa som ikke henger helt med? Har tittet på ett nytt objektiv Canon 70-300mm EF 4-5.6 IS USM, er dette ett bra objektiv? SMF Lenke til kommentar
El chico Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Har i mange år hatt et Canon 300d med Tamron 70-300mm 1:4-5.6 LD og har vært knallfornøyd med objektivet. Har fått ekstremt mange blinskudd og fine skarpe bilder, selv på full zoom. Til jul var jeg så heldig å få ett 40d hus ,og har brukt romjulen til å teste ut kameraet. Må si att jeg ble skuffet da jeg lastet inn 700 bilder av dårlig kvalitet, mange ute av fokus. Kameraet kan jeg vel ikke klage på, kan det være linsa som ikke henger helt med? Har tittet på ett nytt objektiv Canon 70-300mm EF 4-5.6 IS USM, er dette ett bra objektiv? SMF Objektivet er greit det. Brukbar skarpet, lett og greit å ta med seg. Men syns fokushastigheten er noe treg. IS er kjekt å ha. Vet ikke hvor mye penger du skal legge i dette eller om 300 mm er veldig viktig, men Canon har også 2 interessante L-objektiver på 70-200 f4 med eller uten IS. Byggekvalitetsmessig og bildemessig er disse markante skritt opp, men det er også prisen. Lenke til kommentar
SMF Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Har i mange år hatt et Canon 300d med Tamron 70-300mm 1:4-5.6 LD og har vært knallfornøyd med objektivet. Har fått ekstremt mange blinskudd og fine skarpe bilder, selv på full zoom. Til jul var jeg så heldig å få ett 40d hus ,og har brukt romjulen til å teste ut kameraet. Må si att jeg ble skuffet da jeg lastet inn 700 bilder av dårlig kvalitet, mange ute av fokus. Kameraet kan jeg vel ikke klage på, kan det være linsa som ikke henger helt med? Har tittet på ett nytt objektiv Canon 70-300mm EF 4-5.6 IS USM, er dette ett bra objektiv? SMF Objektivet er greit det. Brukbar skarpet, lett og greit å ta med seg. Men syns fokushastigheten er noe treg. IS er kjekt å ha. Vet ikke hvor mye penger du skal legge i dette eller om 300 mm er veldig viktig, men Canon har også 2 interessante L-objektiver på 70-200 f4 med eller uten IS. Byggekvalitetsmessig og bildemessig er disse markante skritt opp, men det er også prisen. Takker for svar. Har kikket på L-objektivene nå, og det ser jo veldig bra ut. Men ett spm til, er IS verdt 4000 kr? Priseks billigst på nett; Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM 8878 kr, uten IS 4489 kr SMF Lenke til kommentar
El chico Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Har i mange år hatt et Canon 300d med Tamron 70-300mm 1:4-5.6 LD og har vært knallfornøyd med objektivet. Har fått ekstremt mange blinskudd og fine skarpe bilder, selv på full zoom. Til jul var jeg så heldig å få ett 40d hus ,og har brukt romjulen til å teste ut kameraet. Må si att jeg ble skuffet da jeg lastet inn 700 bilder av dårlig kvalitet, mange ute av fokus. Kameraet kan jeg vel ikke klage på, kan det være linsa som ikke henger helt med? Har tittet på ett nytt objektiv Canon 70-300mm EF 4-5.6 IS USM, er dette ett bra objektiv? SMF Objektivet er greit det. Brukbar skarpet, lett og greit å ta med seg. Men syns fokushastigheten er noe treg. IS er kjekt å ha. Vet ikke hvor mye penger du skal legge i dette eller om 300 mm er veldig viktig, men Canon har også 2 interessante L-objektiver på 70-200 f4 med eller uten IS. Byggekvalitetsmessig og bildemessig er disse markante skritt opp, men det er også prisen. Takker for svar. Har kikket på L-objektivene nå, og det ser jo veldig bra ut. Men ett spm til, er IS verdt 4000 kr? Priseks billigst på nett; Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM 8878 kr, uten IS 4489 kr SMF Personlig ville jeg lagt de ekstra pengene i IS. Veldig nyttig spesielt på lengre brennvidder. Men du må vurdere selv hvor mye du vil investere. Men du får veldig mye god opptikk (og som sagt byggekvalitet) med versjonen uten IS. Begge objektivene er rimelig små og lette. Uansett tror jeg du blir fornøyd. Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Har i mange år hatt et Canon 300d med Tamron 70-300mm 1:4-5.6 LD og har vært knallfornøyd med objektivet. Har fått ekstremt mange blinskudd og fine skarpe bilder, selv på full zoom. Til jul var jeg så heldig å få ett 40d hus ,og har brukt romjulen til å teste ut kameraet. Må si att jeg ble skuffet da jeg lastet inn 700 bilder av dårlig kvalitet, mange ute av fokus. Kameraet kan jeg vel ikke klage på, kan det være linsa som ikke henger helt med? Har tittet på ett nytt objektiv Canon 70-300mm EF 4-5.6 IS USM, er dette ett bra objektiv? SMF Vil du ha nytt objektiv så kjøp gjerne det, men fokuserer objektivet OK på 300D så burde det fokusere på 40D også. Feilen tyder på at kobinasjonen hus + objektiv bommer på fokus. Ingen garanti at et nytt objektiv ikke vil gi samme feil. Har du testet for for/bakfokus? Finnes masse beskrivelser på nettet hvordan du gjør det. Canons 70-300 finnes i diverse varianter og får gjerne middels til bra kritikker, men ikke i 70-200-klasse. Personlig ville jeg ikke kjøpt en telezoom uten stabilsiering. Lenke til kommentar
SMF Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Har i mange år hatt et Canon 300d med Tamron 70-300mm 1:4-5.6 LD og har vært knallfornøyd med objektivet. Har fått ekstremt mange blinskudd og fine skarpe bilder, selv på full zoom. Til jul var jeg så heldig å få ett 40d hus ,og har brukt romjulen til å teste ut kameraet. Må si att jeg ble skuffet da jeg lastet inn 700 bilder av dårlig kvalitet, mange ute av fokus. Kameraet kan jeg vel ikke klage på, kan det være linsa som ikke henger helt med? Har tittet på ett nytt objektiv Canon 70-300mm EF 4-5.6 IS USM, er dette ett bra objektiv? SMF Vil du ha nytt objektiv så kjøp gjerne det, men fokuserer objektivet OK på 300D så burde det fokusere på 40D også. Feilen tyder på at kobinasjonen hus + objektiv bommer på fokus. Ingen garanti at et nytt objektiv ikke vil gi samme feil. Har du testet for for/bakfokus? Finnes masse beskrivelser på nettet hvordan du gjør det. Canons 70-300 finnes i diverse varianter og får gjerne middels til bra kritikker, men ikke i 70-200-klasse. Personlig ville jeg ikke kjøpt en telezoom uten stabilsiering. Takk for innspill. Jeg har fått errorkode ett par ganger på kameraet (err 99?), og har også lest att 40D er litt kresen på optikken,så derfor spørsmål ang ny linse. Meningen var jo å kjøpe ett nytt objektiv,men ikke før sommeren. Likte det jeg leste om L objektivene til Canon, så man må vel bare få skrapet sammen penger til ett objektiv. Men å betale 4000 kr for IS syntes jeg desverre ikke er alternativ. Skal se om jeg finner en for/bak fokus beskrivelse på nett, og se hva utfallet blir. SMF Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Veldig bra? Enkelt og greit best, tror jeg vi sier. Med den fatningen, selvsagt. Lenke til kommentar
crat Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg har 70-300 IS USM og er veldig fornøyd med denne til mitt bruk. Leser du tester på f.eks. photozone.de, ser du at den bør blendes ned et hakk på 300 mm blant annet. Ellers er den optiske kvaliteten svært god, og den har fått gode kritikker i de fleste testene jeg har lest. 70-200 f4 uten IS er etter det jeg har sett antagelig noe bedre optisk og når det gjelder byggekvalitet. Jeg ville imidlertid ikke ha kjøpt et teleobjektiv uten IS, så lenge jeg ikke var sikker på at det skulle brukes mye på stativ, eller bare i godt lys. Jeg har tatt noen testbilder med og uten med mitt 70-300, og ser at mange bilder ville vært umulige å ta på frihånd uten IS. Jeg bruker ikke mitt teleobjektiv mye, og synes det var overkill å betale 9000-10000 for et 70-200mm f4 med IS. Derfor valgte jeg 70-300 IS USM. Det skal sies at jeg fikk en god pris, men jeg er uansett fornøyd med objektivet. Et alternativ som du bør vurdere hvis du ikke må ha zoom er Canon 200mm 2.8. Det er så lyssterkt at IS blir mindre viktig. Hvis jeg skal oppgradere, så blir det dette objektivet. Det ligger på rundt 6000,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå