Gå til innhold

Canon 40D - sletting av bilder

Anbefalte innlegg

Ved en inkurie i dag slettet jeg et bilde på mitt Canon 40D som jeg ville beholde :no:

Er det noen som vet om det er mulig å gjenopprette det slettede bildet? Det går jo på pc`n, så jeg håper noen vet om en lur søppelbøtte på kameraet der bildet kan gjenopprettes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder ikke det hvis du har tatt så mange bilder at kortet er fullt? Hvis ikke så er det jo plass til det slettede bildet, hvis det ikke var for mange av dem. Uansett så bør du sette kortet i en kortleser, og forsøke med et gjenopprettelse-program. Hvis du bruker Sandisk så fulgte det vel med et slik program da du kjøpte kortet, men det har du sikkert slettet for lenge siden. Det finnes både gratis og betalprogrammer på nettet. De sistnevnte bør være best, men forsøk med et gratisprogram først. En god fotobutikk gjør vel også slikt for kunder, og de har de mest avanserte programmene som kan kjøpes av vanlige folk.

Lenke til kommentar
Gjelder ikke det hvis du har tatt så mange bilder at kortet er fullt? Hvis ikke så er det jo plass til det slettede bildet, hvis det ikke var for mange av dem.

Det kommer an på om nye bilder har overskrevet noen eller alle de minnelokasjonene som ble benyttet for det slettede bildet. Nå kjenner jeg ikke filnodestrukturen og formatet på disse kortene i detalj så jeg vet ikke om overskrivning skjer tilfeldig eller ikke. Så Toms "kan være tapt" høres korrekt ut.

Lenke til kommentar

Et program som heter Recuva fungerer bra til å hente tapte filer/bilder ut fra minnekort etc. Klarte ved et uhell å slette en mappe med mange RAW-bilder på en minnepen. Programmet reddet de aller fleste av dem uten problemer. Det er gratis, og du kan laste det ned her

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...