Gå til innhold

Den siste overbevisningen på fullstendig "konvertering"...?

Anbefalte innlegg

Hei,

Ny på forumet og relativt ny i linux-verdenen. Dvs drev litt med linux for ca 10 år siden (Redhat 5, Mandrake) og greier å komme meg greit igjennom vanlige oppgaver og små problemer med installasjon osv.

Har nå kjørt en server med Archlinux i ca 6 mnd hvor jeg kjører Slimserver,filserver og spillserver.

Nå har jeg ett ønske om å også kjøre linux også på primær pc og laptop. "Problemene" er relatert til kamera og bilderedigering i RAW. Har sett litt rundt forskjellige plasser og lest litt om gphoto o.l, men synes ikke det fungerer like bra som jeg ønsker.

Jeg har lyst til å lære meg linux skikkelig, da jeg har fått windows langt oppe i halsen. Selv min tweakede XP (NLite) begynner å utfordre tålmodigheten, samtidig som jeg føler at det ikke finnes noe alternativ fra MS sin side, ei heller har jeg tro på Win 7 som skal komme en gang neste år. På samme tid som XP fungerer jo til vanlige formål, men drømmer om grønnere skoger en annen plass...

Med andre ord, jeg trenger den siste overbevisningen om at jeg skal gi meg selv tid nok til å få linux til å utføre samme jobb som XP + mer...

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du installerer Ubuntu, kan du installere Gimp 2.6. Deretter kan du installere gimp-dcraw, som er plugin for Gimp som tar RAW filer.

Der er enkelte programmer som man er avhengig av å ha microsoft for å benytte. Dette er diverse CAD programmer, Spill og da Adobe photoshop. Vet ikke om noen har kjørt Photoshop i Wine, fra linux, men det kan kanskje være mulig.

De aller fleste pcbrukere som ikke spiller rene Windows spill, hadde nok vert mye mer fornøyd med å bruke Ubuntu, en Microsoft (etter en uke med tilvenning).

Lenke til kommentar
Om du installerer Ubuntu, kan du installere Gimp 2.6. Deretter kan du installere gimp-dcraw, som er plugin for Gimp som tar RAW filer.

Der er enkelte programmer som man er avhengig av å ha microsoft for å benytte. Dette er diverse CAD programmer, Spill og da Adobe photoshop. Vet ikke om noen har kjørt Photoshop i Wine, fra linux, men det kan kanskje være mulig.

De aller fleste pcbrukere som ikke spiller rene Windows spill, hadde nok vert mye mer fornøyd med å bruke Ubuntu, en Microsoft (etter en uke med tilvenning).

Ubuntu er for bloated for min smak men jeg er enig i argumentet ditt. Hvor mye minne må jeg eventuelt allokere for en virtuell maskin hvis jeg skal ha planer om å kjøre Photoshop i virtualbox med god nok flyt?

Lenke til kommentar

Før du kjører løs med Os i Os og PS så kan du kanskje se på alternativene dine med Ubuntu.

For å se gjennom RAW bilder kan du forsøke F-Spot eller EOG. F-spot er like rask med visning som feks Nikon sine egne programmer for Windows. Det finnes også andre alternativer, som digikam.

Konvertering av RAW bilder kan gjøres i UFraw. Du kan åpne bilder direkte i UFraw fra F-Spot ved å høyreklikke. UFraw finnes også som plugin i Gimp. Resultatene jeg får fra UFraw står ikke tilbake fra de jeg får i PS.

Er vi heldig kommer snart Gimp i ny versjon med oppdateringer som gjør PS overflødig mht. bildebehandling. Da får du hive deg over til meetthegimp som har omhandler Gimp og bildebehandling.

Det finnes kommersielle programmer for Ubuntu, som Bibble og Lightzone. NoiseNinja finnes også for Linux.

Hvis du lager panoramabilder og HDR bilder bør du sjekke ut et program som heter Hugin, du finner ikke bedre program til dette.

Lenke til kommentar
Virtualbox støtter vel ikke mer en 16bit?
Vi begynner å bli gamle olear, men 16bit er skikkelig lenge siden i linux-verden :tease:

Standard Virtualbox gir ikker mer en 16bit her iallefall.

@RattleBattle: Hadde helt glemt addons, har ikke prøvd de enda. Men jeg bruker bare Virtualbox i terminal uansett, så 16bit holder.

Lenke til kommentar

Så lenge en ikke har stort behov for å bruke mer enn ca 3.5 GB ram (og faktisk har det =P), eller ikke bruker servern mye til tung kompilering eller store datamengder (store db og tyngre vitenskapelige program), ser jeg ikke helt noen stor grunn til å gå for 64bit ennå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...