Nicicus Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hei, Ny på forumet og relativt ny i linux-verdenen. Dvs drev litt med linux for ca 10 år siden (Redhat 5, Mandrake) og greier å komme meg greit igjennom vanlige oppgaver og små problemer med installasjon osv. Har nå kjørt en server med Archlinux i ca 6 mnd hvor jeg kjører Slimserver,filserver og spillserver. Nå har jeg ett ønske om å også kjøre linux også på primær pc og laptop. "Problemene" er relatert til kamera og bilderedigering i RAW. Har sett litt rundt forskjellige plasser og lest litt om gphoto o.l, men synes ikke det fungerer like bra som jeg ønsker. Jeg har lyst til å lære meg linux skikkelig, da jeg har fått windows langt oppe i halsen. Selv min tweakede XP (NLite) begynner å utfordre tålmodigheten, samtidig som jeg føler at det ikke finnes noe alternativ fra MS sin side, ei heller har jeg tro på Win 7 som skal komme en gang neste år. På samme tid som XP fungerer jo til vanlige formål, men drømmer om grønnere skoger en annen plass... Med andre ord, jeg trenger den siste overbevisningen om at jeg skal gi meg selv tid nok til å få linux til å utføre samme jobb som XP + mer... På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Har ikke peiling på bilderedigering eller noe slikt, men kan ikke Gimp gjøre det du vil? Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Gimp suger til alt annet en plain RGB (Gimp fikk jo ikke støtte for sRGB før i 2.4). Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Om du installerer Ubuntu, kan du installere Gimp 2.6. Deretter kan du installere gimp-dcraw, som er plugin for Gimp som tar RAW filer. Der er enkelte programmer som man er avhengig av å ha microsoft for å benytte. Dette er diverse CAD programmer, Spill og da Adobe photoshop. Vet ikke om noen har kjørt Photoshop i Wine, fra linux, men det kan kanskje være mulig. De aller fleste pcbrukere som ikke spiller rene Windows spill, hadde nok vert mye mer fornøyd med å bruke Ubuntu, en Microsoft (etter en uke med tilvenning). Lenke til kommentar
Smif Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Photoshop CS4 funker bra i wine... Hint: Virtualbox fungerer også meget bra! Lenke til kommentar
Nicicus Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Om du installerer Ubuntu, kan du installere Gimp 2.6. Deretter kan du installere gimp-dcraw, som er plugin for Gimp som tar RAW filer. Der er enkelte programmer som man er avhengig av å ha microsoft for å benytte. Dette er diverse CAD programmer, Spill og da Adobe photoshop. Vet ikke om noen har kjørt Photoshop i Wine, fra linux, men det kan kanskje være mulig. De aller fleste pcbrukere som ikke spiller rene Windows spill, hadde nok vert mye mer fornøyd med å bruke Ubuntu, en Microsoft (etter en uke med tilvenning). Ubuntu er for bloated for min smak men jeg er enig i argumentet ditt. Hvor mye minne må jeg eventuelt allokere for en virtuell maskin hvis jeg skal ha planer om å kjøre Photoshop i virtualbox med god nok flyt? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg har ingen anelse, selv bruker jeg 512mb til xp og da funker PS bra... Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Virtualbox støtter vel ikke mer en 16bit? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Virtualbox støtter vel ikke mer en 16bit? Hos meg kan jeg velge 32-bit, men tror du må ha "guest addons" installert. Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Virtualbox støtter vel ikke mer en 16bit?Vi begynner å bli gamle olear, men 16bit er skikkelig lenge siden i linux-verden Virtualbox kom i ny versjon som gir deg det meste (med unntak av OpenGL aksellerasjon for 64-bit windows): http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NjkzOA Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Før du kjører løs med Os i Os og PS så kan du kanskje se på alternativene dine med Ubuntu. For å se gjennom RAW bilder kan du forsøke F-Spot eller EOG. F-spot er like rask med visning som feks Nikon sine egne programmer for Windows. Det finnes også andre alternativer, som digikam. Konvertering av RAW bilder kan gjøres i UFraw. Du kan åpne bilder direkte i UFraw fra F-Spot ved å høyreklikke. UFraw finnes også som plugin i Gimp. Resultatene jeg får fra UFraw står ikke tilbake fra de jeg får i PS. Er vi heldig kommer snart Gimp i ny versjon med oppdateringer som gjør PS overflødig mht. bildebehandling. Da får du hive deg over til meetthegimp som har omhandler Gimp og bildebehandling. Det finnes kommersielle programmer for Ubuntu, som Bibble og Lightzone. NoiseNinja finnes også for Linux. Hvis du lager panoramabilder og HDR bilder bør du sjekke ut et program som heter Hugin, du finner ikke bedre program til dette. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Virtualbox støtter vel ikke mer en 16bit?Vi begynner å bli gamle olear, men 16bit er skikkelig lenge siden i linux-verden Standard Virtualbox gir ikker mer en 16bit her iallefall. @RattleBattle: Hadde helt glemt addons, har ikke prøvd de enda. Men jeg bruker bare Virtualbox i terminal uansett, så 16bit holder. Lenke til kommentar
Nicicus Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Supert, nå kommer vi noen vei her Liker Archlinux sin filosofi og bruker det på server i dag og det funker ypperlig... men 32 eller 64 bit? Hva mener dere? Er det noen grunn til _ikke_ å bruke 64bit? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Pr. idag er det vel ingen grunn til å ikke velge det, både Flash og Java er tilgjengelig for 64bit. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Tja. Nå kan jo dette skyldes at jeg har uflaks, men 64-bit flashen er sinnsykt ustabil på maskina her, sammenligned med 32-bit flashen. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Så lenge en ikke har stort behov for å bruke mer enn ca 3.5 GB ram (og faktisk har det =P), eller ikke bruker servern mye til tung kompilering eller store datamengder (store db og tyngre vitenskapelige program), ser jeg ikke helt noen stor grunn til å gå for 64bit ennå... Lenke til kommentar
Nicicus Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Har 8GB ram på desktopmaskina, men bruker ikke akkurat så veldig tunge applikasjoner. Muligens virtuelle maskiner (BSD og XP m/photoshop)? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ingen problemer med 64-bit flash her ihvertfall. Har ikke hatt nettleserkræsj på evigheter heller. Og har man 8 gig med ram er det jo tåpelig å bruke 32-bit. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ubuntu 8.10 i 64bit har fungert helt utmerket på min maskin siden den kom ut(flash og java likeså). Men merk at dersom du ønsker å bruke Bibble eller Lightzone så tror jeg de bare finnes for 32bit. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det er jo det typiske det, at lukka programvare holder igjen overgangen til 64-bit. Det har det jo gjordt i årevis. Det viser jo tydelig hvilken modell som er mest tilpassningsdyktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå