Gå til innhold

Lavere FSB med ny CPU... (xp2500)

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har fått meg en XP2500+ som kjører fint rundt 2.2ghz.

Problemet mitt er at jeg ikke får kjørt FSB høyere enn 179-180mhz stabilt.

Dette selv om jeg reduserer multiplier kraftig og øker alle slags spenninger og timings. Alle spenninger fra mitt 420W power er strøkne og det meste er vannkjølt (har prøvd ekstra kjølings-tiltak også).

Det som virkelig gjør det vrient er at ALT bortsett fra den nye CPU'n kunne kjøre opptil 192 FSB med en opplåst xp2000+ :o

Jeg har fått høre/lest flere ganger at det er lite trolig at det er på CPU'n FSB begrensningen ligger...

Hovedkortet er et Abit KX7 333R med siste bios og minne er 3x256mb Crucial PC2700.

Noen tips/ideer/erfaringer ?

Har selv en feeling om at det er hoved-kortet som krøller, hva slags NForce2-kort bør jeg i tilfelle skaffe ? Det må støtte IDE-raid og jeg kommer trolig til å gi det 2 Corsair pc3200 brikker hvis det løser FSB problem...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei !  

Jeg har fått meg en XP2500+ som kjører fint rundt 2.2ghz.

Problemet mitt er at jeg ikke får kjørt FSB høyere enn 179-180mhz stabilt.

Dette selv om jeg reduserer multiplier kraftig og øker alle slags spenninger og timings.  Alle spenninger fra mitt 420W power er strøkne og det meste er vannkjølt (har prøvd ekstra kjølings-tiltak også).

Det som virkelig gjør det vrient er at ALT bortsett fra den nye CPU'n kunne kjøre opptil 192 FSB med en opplåst xp2000+  :o  

Jeg har fått høre/lest flere ganger at det er lite trolig at det er på CPU'n FSB begrensningen ligger...

Hovedkortet er et Abit KX7 333R med siste bios og minne er 3x256mb Crucial PC2700.

Noen tips/ideer/erfaringer ?

Som du selv sier, det er nok hovedkortet men at CPU har påvirket hva hovedkort klarer. Forskjellen du ser kan komme pga endret effektforbruk og en rekke andre faktorer som spiller inn ved CPU bytte.

Lenke til kommentar

Ja, at hovedkortet ikke orker høres best ut for meg også,. Det er tross alt et hovedkort som offisiellt ikke støtter Barton eller 333mhz CPU'er.

Det som gjør at det allikevel ikke helt stemmer er at jeg prøvde med så lav multiplier at xp2500+ var nede på så og si samme Mhz-niva som den gamle XP2000+ CPU'n og det med lavere og samme Vcore. FSB'en ville allikevel ikke opp...

Det virker som om pc'en er noe mer stabil med en FSB-økning på 2-3mhz hvis jeg setter vcore på maks/1.85v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...