Rudde Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg har planer om å utdanne meg som webutvikler innenfor PHP, Javascript, MySQL + Design Jeg skal snart søke meg inn på videregående og er ikke helt sikker på hvor jeg burde gå.. Dette er jo et fag som er størst på høyskole så jeg må i tillegg tenke på at jeg må få nok studiekompetanse.. Noen råd? xP Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Medier og Kommunikasjon er vel en vei å gå for å lære webdesign; varierer vel hvor mye annet enn selve designbiten man trenes i, men vet om folk som har blitt rimelig flinke til å lage greie nettsteder ved å gå medielinja. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 MK, der kan du lærer Litt webdesign de lærer ikke mye der. Jeg var på besøk på MK 4 mnd inn i første året og de drev med standard design i DW. Istedenfor å drive med det vil jeg heller ha mer matte/fysikk Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Systemdesign/programmering og webdesign har forskjellig tilnærming og gjøres vanligvis av forskjellige personer. Har man derimot interesse og bakgrunn for begge deler vil man være ekstra attraktiv på jobbmarkedet. En høyere IT utdannelse med realfag og noen (web)designklasser vil være god medisin for å få til dette. Det er kort vei å få jobbe med webdesign når du allerede er kommet dithen at du jobber med webprogrammering. Webprogrammeringsjobber (database, systemdesign, osv) krever ofte ingeniør/bachelor og gjerne relevant erfaring atpåtil. I min jobb kommer vi tilstadigvekk borti webdesignutfordringer selv om vi bare er utviklere/webutviklere og ikke designere. Endret 2. januar 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
gather Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Høres nesten ut som om du er på jakt etter noe lignende som Webkommunikasjon på NITH. Dit kan du komme ved å søke deg inn på en utdanningsretning på videregående som medfører at du får generell studiekompetanse (eller hva det nå enn heter i dagens opplegg) De jeg er sikre på at gir det er Idrettsfag, Studiespesialiserende og Musikk, dans og drama. Webkommunikasjon på NITH lærer deg litt grunnleggende programmering (java 1. året og ASP.net 2. året) samt en del designemner. Jeg tror imidlertid at du vil gjøre lurt i å gjøre et valg. Enten utvikling eller design. Velger du utviklerveien så er allmenn med minst 2mx og 2fy (hva enn de nå heter nå tildags). Velger du designveien kan du vurdere medier og kommunikasjon så lenge du sørger for å skaffe deg generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg tok allmen videregående... etterpå begynte jeg på Informatikk. Her lærte vi i hovedsak database, php, litt webdesign (css o.l), java og multimedia (photoshop/flash etc). Veldig bra år... Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Min erfaring sier at man ofte må vente til etter vgs før man kan begynne å studere noe innenfor IT skikkelig. Kanskje er allmenn en god vei og gå, er du heldig så har de no it-rellaterte fag der. Når det gjelder valg av høgere utdannelse av IT, så anbefaler jeg sterkt å gjøre dette ved et Universitet. Min erfaring av høgskole, er at det er litt labert nivå og kompetanse der i forhold til et Universitet. Ta tre år på allmenn nå, og bruk fritiden på å lære deg mer om faget. Etter 3 år har du gen.stud.komp. og står godt rustet til å søke deg vidre. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Rudde93: Søk deg inn på allmenn videregående skole, ta matematikk hele veien. Etter de tre årene så vil du se hvor mye kult matematikk og IT kan brukes til. Så søker du deg inn på et norsk offentlig universitet. Enten i Oslo, Trondheim, Bergen eller Tromsø. Velg enten en retning innenfor informatikk eller digitale medier. Min erfaring sier at man ofte må vente til etter vgs før man kan begynne å studere noe innenfor IT skikkelig. Kanskje er allmenn en god vei og gå, er du heldig så har de no it-rellaterte fag der. Når det gjelder valg av høgere utdannelse av IT, så anbefaler jeg sterkt å gjøre dette ved et Universitet. Min erfaring av høgskole, er at det er litt labert nivå og kompetanse der i forhold til et Universitet. Ta tre år på allmenn nå, og bruk fritiden på å lære deg mer om faget. Etter 3 år har du gen.stud.komp. og står godt rustet til å søke deg vidre. Amen. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Når det gjelder valg av høgere utdannelse av IT, så anbefaler jeg sterkt å gjøre dette ved et Universitet. Min erfaring av høgskole, er at det er litt labert nivå og kompetanse der i forhold til et Universitet. Det varier nok mellom linje og skole, hvis ikke skulle ikke en høgskole komme så høyt opp på en statestikk som dette (se tabell). Mitt inntrykk er at studiestedene smører litt tynt ut i studietilbud istede for å prioritere grunnutdannelsene de faktisk er gode på, så da er det lett å oppleve at studiet ikke holder helt mål. Men hva som er best er nok tema for en heeelt annen tråd. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Det varier nok mellom linje og skole, hvis ikke skulle ikke en høgskole komme så høyt opp på en statestikk som dette (se tabell). Mitt inntrykk er at studiestedene smører litt tynt ut i studietilbud istede for å prioritere grunnutdannelsene de faktisk er gode på, så da er det lett å oppleve at studiet ikke holder helt mål. Men hva som er best er nok tema for en heeelt annen tråd. Merk: "Prosentandel studenter som bruker 31 timer eller mer på studiene (inkludert undervisning) hver uke." De fleste høyskolene har en modell hvor man har mer eller mindre obligatorisk 8-16 dager, hver dag, mandag til fredag. Dessuten synes jeg det er et veldig dårlig mål på faglig kvalitet i utdanningsintitusjoner... Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Jada, men som du ser av tabellen finnes det også høgskoler på bunnen av tabellen også! Man kan derfor ikke si at høgskoler har ett labert nivå og har en lavere kompetanse enn universitetene uten videre, dette er noe som varierer fra studiested til studiested og linje til linje. Hva en får ut av studiene har mye med ens egen innstilling å gjøre også. Jeg gikk på hin og er fornøyd med utbytte jeg fikk i allefall. Endret 1. mars 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Ville nok tatt denne tabellen med en klype salt ja. Som sagt over her, så er det ofte mye mer oppmøte på høgskolen enn et universitet utifra egen erfaring. Jeg gikk informatikk på Høgskolen i Vestfold i fjord. Det var et knall år, veldig bra klassemiljø og bra lærere osv. Men problemet var at det var lavt nivå på det vi lærte. Jeg begynte på Informatikk ved UiO i høst, og det var en helt annen divisjon. Sikkert lært mer i ett fag her på et halvt år, en på begge semestrene ved HiVe. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Litt tynn sammenligning mener nå jeg. UiO er åtte ganger større enn Høgskolen i Vestfold. Dessuten må man vanligvis gjennom "ingeniørkværna" den første tiden på høgskolene før man fordyper seg i datateknikk. Ett første år på høgskole med ett par informatikkfag sier jo ikke noe om hvordan ting jevner seg ut senere i studiet. Høydepunktet mitt i ingeniørstudiet var definitivt sisteåret. Linjen jeg gikk på hadde også direkte fokus på internetteknologier, noe som har spilt en stor rolle for at jeg jobber som webutvikler i dag. Det får så være at du mener at høgskolene har ett lavere nivå enn universitetene. Jeg har forsøkt begge deler, og fant ut at undervisningsformen på høgskolene fungerer bedre for meg. Så uansett om du skulle ha rett, så blir vi vel ikke helt enig likevel. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Det er et godt poeng ja. Kan godt tenke meg at det er lettere å lære på måten høgskolene gjør det. Men min erfaring tilsier at den beste kompetansen innenfor fagfeltet sitter ved Universitetet. Dessuten ser det ofte også penere ut på CVen med universitet fremfor høgskole. Et ingeniørstudium er noe meget annet en informatikk. Mitt første år på HiVe var bare informatikkfag. Null matte, fysikk o.l. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Merkelig. Det ligner ikke på de fagplanene som ligger ute her. Eks. første år 2008/09:...20 poeng matte og fysikk, 10 poeng kjemi og miljø, 10 poeng nyskapning (hva nå det er?), 5 poeng elektrisitetslære, 15 poeng digitalteknikk, 5 poeng datateknikk og 5 poeng OOP. Ikke så forskjellig fra det jeg hadde. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Det du tittet på der var datainginør. Ikke informatikk. Dette fordi HiVe la ned sitt informatikk studie denne høsten. http://informatikk.hive.no/ Der har du det du leter etter tenker jeg. Og grunnen til at du ikke finner 1.års fag der, er at de er lagt ned Disse fagene hadde jeg i 1.klasse http://old.hive.no/sa/fag/inf/2007-2008/dat107a http://old.hive.no/sa/fag/inf/2007-2008/dat107b http://old.hive.no/sa/fag/inf/2007-2008/ope107/ http://old.hive.no/sa/fag/inf/2007-2008/net107/ http://old.hive.no/sa/fag/inf/2007-2008/web107a/ http://old.hive.no/sa/fag/inf/2007-2008/web107b/ Endret 2. mars 2009 av SimDaDim Lenke til kommentar
Warz Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Er det noen som har forslag til konkrete skoler bortsett fra NITH hvor webutvikling (som PHP,MySQL) er i fokus? Har sett på programmerings linjen til NITH som ser bra ut, men finnes det billigere alternativer som er like gode? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Det du tittet på der var datainginør. Ikke informatikk. Dette fordi HiVe la ned sitt informatikk studie denne høsten. IT-grader med bachelor på høgskole har ett enklere innhold og lavere opptakskrav enn ingeniør datateknikk. Det forklarer hvorfor du mener UiO har høyere nivå. Jeg har bare erfaring med ingeniørutdannelse og har dermed ikke opplevd at høgskolene holder lavere nivå enn universitetene. Endret 2. mars 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå