Gå til innhold

RAM hastighet i forhold til prosessor + én 4GB brikke i 32bit OS

Raydemort

Anbefalte innlegg

Lynnedslag tok en god del av PCn, og jeg har nå ca 5000,- å kjøpe PSU, hovedkort, RAM og prosessor for.

Så på "Anbefalinger" tråden, på "entusiasten, og kom fram til disse delene.

Asus P5E3 hovedkort

E8400 CPU

Chieftech 750W PSU (Ikke samme som "entusiasten")

Minnet som er anbefalt til "Entusiasten" er Mushkin XP2-8000 (4096 MB). Men dette er jo DDR2 minne? Hovedkortet skal da ha DDR3 minne?

Ser FSB på prosessoren er 1333MHz, burde da minnet være det samme, eller vil minnet uansett kjøre lavere? Dersom minnet uansett vil kjøre lavere kan jeg kanskje finne billigere minne...men vil så klart ha 1333MHz minne hvis det passer best. :)

Fant denne brikken på Amentio. Jeg er ikke helt på jordet nå, er jeg?

Blir å kjøre XP 32 bit i nærmeste framtid, har lyst til å unngå Vista foreløpig, kanskje gå rett over på Windows 7 senere. Da kan det bli aktuelt å oppgradere RAM med en til 4GB brikke. Men vil det bli et problem å ha en 4GB brikke i mellomtiden? Vet at jeg ikke vil få utnyttet alt i 32 bits OS, men vil det fungere?

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lynnedslag tok en god del av PCn, og jeg har nå ca 5000,- å kjøpe PSU, hovedkort, RAM og prosessor for.

Så på "Anbefalinger" tråden, på "entusiasten, og kom fram til disse delene.

Asus P5E3 hovedkort

E8400 CPU

Chieftech 750W PSU (Ikke samme som "entusiasten")

Minnet som er anbefalt til "Entusiasten" er Mushkin XP2-8000 (4096 MB). Men dette er jo DDR2 minne? Hovedkortet skal da ha DDR3 minne?

Ser FSB på prosessoren er 1333MHz, burde da minnet være det samme, eller vil minnet uansett kjøre lavere? Dersom minnet uansett vil kjøre lavere kan jeg kanskje finne billigere minne...men vil så klart ha 1333MHz minne hvis det passer best. :)

Fant denne brikken på Amentio. Jeg er ikke helt på jordet nå, er jeg?

Blir å kjøre XP 32 bit i nærmeste framtid, har lyst til å unngå Vista foreløpig, kanskje gå rett over på Windows 7 senere. Da kan det bli aktuelt å oppgradere RAM med en til 4GB brikke. Men vil det bli et problem å ha en 4GB brikke i mellomtiden? Vet at jeg ikke vil få utnyttet alt i 32 bits OS, men vil det fungere?

om du spørr om at 4gig vil funke med 32-XP ? såklart vil det funke, men du får ikke ytelsen av 4 gig :)

Månokk 64. til for at du skal få ytet det ja :)

Lenke til kommentar

om du spørr om at 4gig vil funke med 32-XP ? såklart vil det funke, men du får ikke ytelsen av 4 gig :)

Du er ikke den første som tror dette. Jeg skal en gang for alle forklare dette.

32-bit system, uansett OS, vil kunne dra fult ut alle de 4096MB som er plassert. Dette er MAX antall Mb et 32-bit vil dra nytte av. Det som er greien med Windows er at når du går inn for å sjekke systeminnfoen vil Windows alrdi kunne vise deg mer innstallert minnen enn 3,2GB.

"Windows current OS will only be able to display 3,2GB of your systems memory" mener jeg å ha lest.

Overall:

Du kan fult bruke 4GB, men vil aldri se mer enn 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...