Gå til innhold

Låst pris på Canon eos50D?

Anbefalte innlegg

Har fulgt med på prisene på 50D og noe som slår meg er at i Norge står de på nøyaktig stedet hvil hos de forhandlerne som fører dingsen, mens i utlandet synker prisene stadig nedover til et antatt stabiliseringsnivå.

Normalt er vel at det burde foregått en slik justering i Norge og? F.eks hos Japanfoto ligger prisen enda på 9659,- for huset. Noe den vel har gjort hele tiden. Lignende ser en hos de andre forhandlerne og. Eos 50D ble lansert i august 2008, og etter første "uka" med overpris (som jo er vanlig når noe nytt kommer på markedet), har lagt seg på et nivå som ingen går under her i landet.

Endel sitter inne med lager av eos40D, og en skulle tro at når dette ble tømt så falt arvtageren, men nei, de som er tomme nå for 40D holder nøyaktig samme pris enda på 50D. Dette får en til å undre seg om Canon Norge sitter enda med store lager av 40D og dermed holder en kunstig høy pris på 50D, eller en eller annet solidarisk "snuskeavtale" er gjort med forhandlerne for å holde det nivået inntil det meste av 40D er gone.

40/50D er jo et hus som er mynta på et marked med høyt antall kjøpere i motsetning til f.eks 5D II som nesten er umulig å få tak i pga mindre volum. Og ingen ser ut til å ha problemer med å holde gode lager av 50D.

Dette er antagelig ikke bare en mistanke som går på akkurat denne modellen, men kan sikkert overføres til andre og. Det virker kunstig og noe mistenkelig hele greia. Ihvertfall her i Norge ligger prisene solid i ro.

Noen som kan finne lavere priser her i landet, eller har erfaringer med hvem som pleier å være billigst? Har sjekka de fleste jeg finner via nettet over tid nå, men hos samtlige ligger deres pris på 50D urokkelig fast på det samme hele tiden. Selv om de fleste har betydelige lager, og/eller er tomme for 40D (endelig).

Solidarisk lureri? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fulgt med på prisene på 50D og noe som slår meg er at i Norge står de på nøyaktig stedet hvil hos de forhandlerne som fører dingsen, mens i utlandet synker prisene stadig nedover til et antatt stabiliseringsnivå.

Normalt er vel at det burde foregått en slik justering i Norge og? F.eks hos Japanfoto ligger prisen enda på 9659,- for huset. Noe den vel har gjort hele tiden. Lignende ser en hos de andre forhandlerne og. Eos 50D ble lansert i august 2008, og etter første "uka" med overpris (som jo er vanlig når noe nytt kommer på markedet), har lagt seg på et nivå som ingen går under her i landet.

Endel sitter inne med lager av eos40D, og en skulle tro at når dette ble tømt så falt arvtageren, men nei, de som er tomme nå for 40D holder nøyaktig samme pris enda på 50D. Dette får en til å undre seg om Canon Norge sitter enda med store lager av 40D og dermed holder en kunstig høy pris på 50D, eller en eller annet solidarisk "snuskeavtale" er gjort med forhandlerne for å holde det nivået inntil det meste av 40D er gone.

40/50D er jo et hus som er mynta på et marked med høyt antall kjøpere i motsetning til f.eks 5D II som nesten er umulig å få tak i pga mindre volum. Og ingen ser ut til å ha problemer med å holde gode lager av 50D.

Dette er antagelig ikke bare en mistanke som går på akkurat denne modellen, men kan sikkert overføres til andre og. Det virker kunstig og noe mistenkelig hele greia. Ihvertfall her i Norge ligger prisene solid i ro.

Noen som kan finne lavere priser her i landet, eller har erfaringer med hvem som pleier å være billigst? Har sjekka de fleste jeg finner via nettet over tid nå, men hos samtlige ligger deres pris på 50D urokkelig fast på det samme hele tiden. Selv om de fleste har betydelige lager, og/eller er tomme for 40D (endelig).

Solidarisk lureri? :hmm:

Tja - dette er nok en kobinasjon av hva markedet er villige til å betale for kameraet, og den fallende kronekursen.

Husk at det fleste importører kjøper inn varer i USD eller Euro, som oftest Euro, og den har jo gått opp 20-25% de siste månedene.

Lenke til kommentar

avo:

Tja, dersom det du sier burde prisene da gått opp? De har lagt på det nivået lenge. I tillegg burde jo prisene generelt gått oppover på de fleste kameraer i såfall, men det skjer ikke, tvert om synker mange fremdeles i pris (naturlig) etter som tiden går. Tviler på at man sitter på så gamle lager over hele fjøla at det er kjøpt inn for flere måneder siden, noen kanskje, men neppe flertallet.

Svrep:

Ok, jeg kjenner ikke tollsatser osv, men ser bare selv at prisene faller stadig i utlandet, og har hørt andre sier det samme. En får huset for ca 1000 dollar ser jeg ved et raskt søk, men om det er billigste pris vet jeg ikke, ei heller mattestykket som gir den norske prisen til slutt. Er vel noe MVA greier og inne i bildet?

Tor

Lenke til kommentar

At importørene må ta høyde for den stadig fallende kronen er nok årsaken. De kan jo ikke senke prisen så mye at de om en måned må selge med tap. Dessuten har norske importører mye mye større utgifter til "garantisaker" som følge av våre gode forbrukerlover, noe som gjør det merkelig at elektronikk faktisk ikke har vært noe dyrere i Norge enn sammenlignbare land i en årrekke nå.

Lenke til kommentar

PMnormal:

Avansens størrelse betyr og mye når valuttaen svinger. Og innkjøpsprisen behøver da ikke bety så veldig mye, volum betyr ofte mer i lengden uansett. Elektronikk i Norge er billig stort sett, og etter som jeg forstår er det den store konkuransen og stort volum som er nøkkelen. Vi er noen av verden største konsumenter på elektronikk sett i lys av folketallet.

Hertugen:

Selvsagt kan du ha rett, men alt annet har stort sett i snitt bare falt i pris helt frem til nå. Nedgang i etterspørsel vil og ofte dra priser fra fabrikk ned, dermed vil ikke valuttaen bety særlig. Men har sett at det sendes ut spekulasjoner fra elektronikkbransjen om mulig økte priser, særlig før jul, om det er kun for å få folk til å handle mer nå eller en reell sak, vet vi vel ikke før utpå våren.

Som sagt er det noe merkelig at 50D nærmest har frosset prisen i lang tid, mens andre tilsvarende nye har gradvis falt, bare se på f.eks 450D..

På den annen side gir slike spekulasjoner grunnlag for å vurdere om man bør bare klabbe til nå, eller gamble og vente :hmm:

Tor

Lenke til kommentar

Det finnes flere mekanismer enn en som avgjør prispolitikken. Entry level presses kolossalt, og det har sin klare årsak. Du kan sammenligne et rimelig kamerahus med en rimelig printer. De selges med minimal avanse, og de billigste tilfellene med et lite tap. Det er på grunn av at man ønsker å rekruttere brukere til å kjøpe ekstrautstyr. I printeres tilfelle blekk, i kameraverdenen optikk, fjernutløser osv osv. Derfor tillater de seg å føre forskjellig prispolitikk på entry level og entusiastnivå. Selv om det i Skandinavia er ganske vanlig at en nybegynner starter med 50D, så er det uhyre sjelden i utlandet. Internasjonalt er de som kjøper entusiastmodeller allerede inni systemet, og dermed utgjør også de produktene den gruppen som skal jevne ut det negative forholdet mellom fortjeneste og pris, som de billigste modellene har.

Det er ikke slik at jeg har noen statistikk over hvem som kjøper hvilke kameraer i andre land, men jeg har sett det i praksis den tiden jeg delvis bodde i Roma. Det finnes både italienske og "fremmede" turister i den byen, og det var enkelt å se hvem som var hva ut fra klassen kamera de bar. Det var få D300 og 40D å se blant de som pratet italiensk selv imellom, og italienere som åpenbart har god råd studerte ofte kameraet mitt nøye når de så meg. Det er riktignok et par år siden nå, men det var faktisk merkbart. De så på meg på samme måte som vi ser på en som bruker store proffmodeller eller mellomformat. I butikkene så man så og si aldri entusiastmodeller som 30D og D200 i fotobutikker. Jeg så heller aldri store samlinger med originaloptikk, hovedsaklig tredjepartsoptikk. Jeg vil derfor konkludere med at prosentandelen dyre kamerahus hos amatører er annerledes.

For selv om alle nordmenn over 20 hadde kjøpt entusiastmodeller istedenfor entry level, så vil Norge være en spytt i bakken mtp volum. Og uansett så er det volum som avgjør, ikke volum i forhold til folketallet i regionen. Det er tydelig å se når de to store enten har manglet norsk manual, eller norsk meny. Det har kanskje forandret seg nå, men slik var det for et eller to år siden. Vi er rett og slett ikke mange nok til å utgjøre et marked som merkes økonomisk av Canon International, eller Canon Europa for denslags skyld. Selv om det ikke finnes nesten 20 ganger flere dSLR i Italia enn i Norge, så er likevel antallet veldig mye høyere. I tillegg så kommer selvfølgelig at italienere flest ikke kan lese andre språk enn sitt eget, men likevel.

Når det gjelder det med valuta så skal man ikke avfeie det at importørene tar høyde for det på tiden. All internasjonal handel gjøres med euro eller dollar. Selv pundet er sårbart i likhet med kronen. For Nikon i Tyskland er det ikke noe problem, for europrisen påvirkes ikke av kursendringer, sett bort fra når det handles i dollar. Det er altså kun når noe importeres fra USA at EU påvirkes av det, for når de handler fra alle andre land i verden så gjøres det i deres egen valuta.

Lenke til kommentar

PMnormal:

Du har selvsagt noen poenger her. Men at det er "ganske vanlig" at nybegynnere i skandinavia starter på f.eks 50D er vel ganske relativt? Entrymodellene er jo melka som selges her og. Men nå har jo vi her på åsen en høy levestandard, og som sagt er vi rimelig kjøpevillige på all elektronikk i forhold til mange andre land. Men ja, vi er en peanut i folketall.

Canon har ihvertfall norsk over hele fjøla, og det har de hatt en stund såvidt jeg husker.

Poenget mitt er at 50D har stått nesten på stedet hvil i pris siden intro, mens de fleste andre er jekket nedover, noe som jo er normalt ettersom tiden går (og som skjer i andre land når det gjelder 50D og). Var det valuttarelatert så burde det i såfall gjelde de fleste andre og burde en regnet med? Så den kjøper jeg ikke helt, ikke enda, tror heller (inntil videre) at man (canon Norge) ønsker å først kvitte seg med 40D uten å tape noe. Vi får se når de fleste har nullet ut lageret av den modellen.

Tor

Lenke til kommentar

På nett 27. desember så hadde Elkjøp pris satt 50D til 10995,- for kun huset.

JapanPhoto forlangte 9659,-, kan egentlig ikke se en grunn til at JapanPhoto skulle senke prisen, ei heller Canon så lenge Nikon D300 ligger i samme prislejet.

Vent å se når det kommer en konkurent som leverer bedre til nogenlunde samme pris, eller 60D for eksempel, men, da bør en vel vente til 60D har ramlet i pris............

Apropos kjøp, det beste kjøpet gjorde en dame som jeg kjenner. Hun bor i Canada forresten.

Hun ga 1350 CAD for sitt 50D med EF-S 17-85 F4-5.6 IS USM, det er cirka 7800,-.

Det var heller ikke den store prisforkjellen fra 40 til 50D for henne.

Ettersom jeg kunne forstå hadde de noe 27. desember salg, på lik linje som vi har januar salg.

Kanskje jeg burde bestille 5D av henne 27. desember 2009 :dribble:

Lenke til kommentar
Vi er noen av verden største konsumenter på elektronikk sett i lys av folketallet.

så vil Norge være en spytt i bakken mtp volum.

Bare som en kuriositet.

De ti første månedene i fjor ble det solgt 9 millioner Canon digitale kameraer,og det bare i Japan.

Lenke til kommentar

hertugen:

Lefdal selger 50D-hus for 9695,- en pris de har holdt i en evighet (som de fleste andre), Lefdal og Elkjøp pleier som regel å holde nær 100% like priser på det meste, antar at Elkjøp rett og slett ikke enda er obs på forskjellen. Men som du ser skiller det kun 40,- fra Japanfoto. Poenget (beklager gjentagelsen) er at de har holdt samme prisene i en "evighet", mens på andre hus har de gått nedover jevnt og trutt i samme periode. Noe jeg finner merkelig.

Høres rimelig ut det den damen ga, dog tror jeg at prisene for huset burde nå snart lagt på det nivået normalt sett?

PMnormal:

D300 er vurdert, men for mitt bruk finner jeg at 50D antagelig er bedre, skjønt D300 er et bra hus det og. I tillegg er D300 ca halvannet år eldre og jeg synes (subjektivt) at canons menyer etc er lettere å bruke enn Nikons, dog er nok dette en vanesak. I tillegg måtte jeg i såfall til med nye objektiver, dog har jeg liggende noen gamle fra min Nikontid med filmbasert hus (har og hatt Pentax). Og du selv har vel uttalt at du in the end foretrekker Canons farger på bildene(?), akkurat der er vi enige, føler de har mer tyngde og volum..

Natica:

Vel, du har selvsagt det vanlige gode poenget, dog er det ikke til å underslå at vi her i landet har noen av de laveste prisene på elektronikk i Europa, når en tenker bakover i tid hva en da betalte f.eks for et tv så var det vanvittig dyrt og ville dersom en skulle hold samme nivå i dag i forhold til gjennomsnittsinntekt tilsagt at en ordinær tv skulle kostet 40.000,- men man får jo nesten 10 stk for den prisen i dag (heldigvis). Volumet osv jager priser nedover, og ikke minst konkuransen..

Tor

Lenke til kommentar

Den primære grunnen til at 40D sank så raskt i pris som den gjorde, var at den fikk grisebank av D300. D50 er mye nærmere i ytelse, så der kan Canon holde prisen. 30D holdt høy pris helt til den var på vei ut, så jeg tror ikke på noe særlig prisreduksjon på 50D med det første.

Tom

Lenke til kommentar

tomsi42:

Om 40D fikk "grisebank" av D300 skal ikke jeg uttale meg særlig mye om da jeg ikke har grunnlag for å hevde noe omkring akkurat det, men prisene på 40D falt vel helst som bly etter at 50D kom? Noe jeg finner naturlig når en ny modell overtar.

Når det gjelder D300 kontra 50D så vil jeg subjektiv (og etter å ha lest ørten tester) vel heller si at D300 er forbigått på mye der. Noe som egentlig vel og burde være naturlig da D300 er halvannet år eldre i sitt indre? Det skjer mye ny utvikling på halvannet år i den bransjen i dag.

Tor

Lenke til kommentar

Å påstå at 50D er bedre enn D300 er bare noe innbarka Canon fans kan finne på å påstå. Det er mere snakk om å ta igjen det tapte. 50D har flere piksler enn D300, men har ikke helt tatt igjen D300 når det gjelder lite støy på høy ISO. D300 har bedre værtetting og klarer raskere skuddtakt enn 50D når batterigrep (og riktige batterier) er montert. Autofokusmodulen til D300 er også vesentlig mer avansert.

50D er ikke et dårlig kamera, og for de som er opptatt av landskapsfotografering så kan det være et interessant verktøy i kombinasjon med topp optikk. Men som allround kamera synes jeg D300 gir mer for pengene. Det samme gjør 40D fordi den er priset særdeles hyggelig om dagen.

edit: Prisfallet på 40D var størst før 50D kom. Den lå på rundt 8.000 (ned fra ca. 12000) når 50D kom.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg hadde også valgt 50D, men vil likevel påstå at D300 er et bedre kamera hvis du teller skruer og muttere. Det eneste som gjør 50D like god eller bedre for meg er mine preferanser innen bildefilosofi. Jeg skulle gjerne sett at Canon kunne lage en entusiastmodell som har samme værtetting og trådløs blitsstyring. Ingen kan vel nekte for at D300 har flere viktige funksjoner og egenskaper som ikke har noe med bildekvaliteten å gjøre. Egenskapene på høy iso overkjører ikke de kvalitetene som jeg setter pris på, men det er da heller ikke sikkert at forskjellen er så stor hvis man setter ned pikseltallet til det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...