Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen starter ikke etter å ha stått 45 dager i garasjen

Halib

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg var på ferie og kom tilbake igår. Skulle ut å handle og gikk ned til garasjen for å kjøre i bilen min for handletur. For min store overaskelse ville ikke bilen starte. Jeg satte i nøkkelen og vridde på tenningen, og det var helt død. Lurer på om hva skal jeg gjøre, har aldri opplevd dette problemet med min japanske bilen. Har det vært veldig kaldt i Norge de siste 45 dagene da jeg var borte? Jeg har ingen startkabler eller batterilader. Hvordan skal jeg få liv igjen i bilen?

ser frem til veldig gode tips. På forhånd takk og ha en riktig godt nytt år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du ikke vil oppleve dette (igjen), så lønner det seg å ta av den ene batteripolen når du skal være lenge borte, et batteri tapper seg uansett om bilen er japansk eller svensk. Selvutlading er heller ikke bra med mindre du har batteri som tåler det!

Lenke til kommentar

Jeg har ingen venner i Norge for tiden som har bil og startkabler. Hva skal jeg gjøre, føler meg helt hjelpløs. Er det ingen steder man kan få lånt sånn starter pakke som man kan bruke eller noen som kan hjelpe meg i Oslo.

Ser frem til svar :dontgetit:

Lenke til kommentar

Dra til nærmeste bilrekvisitaforretning og kjøp deg en lader. La battreriet stå på lading i ca. et døgn og prøv så å starte igjen. Hvis batteriet ikke vil ta ladning eller dør fort ut igjen har det nok blitt ødelagt av å stå i kuldegrader uten å være ladet.

Lenke til kommentar

Bilen har stått inne i underjordisk garasje, så det kan umulig ha ødelagt batteriet. Snakk om min klokskap, jeg ringte forsikringselskapet som va meg kontakte NAF beredning, som tok 500 kr i egenandel fra meg. Etter det startet bilen med sånn startbooster, og jeg fikk beskjed om å kjøre bilen konstant i 1 time. Jeg gjorde det og kom tilbake til garasjen og parkerte, slo av tenningen. Så prøvde jeg å slå på tenningen igjen, men da ville ikke bilen starte igjen. Jeg følte meg så dum, og driti ut etter å ha betalt 500 kr for noe som ikke gikk slik det skulle. Nå var det ingen fra NAF som kunne komme igjen. Jeg kjøpte en ny starthjelper booster for 1000 kr og den står nå på laderen, håper å få startet bilen imorra ellers må jeg kjøpe ny batteri. Snakk om min flaks :no:

Lenke til kommentar
Bilen har stått inne i underjordisk garasje, så det kan umulig ha ødelagt batteriet. Snakk om min klokskap, jeg ringte forsikringselskapet som va meg kontakte NAF beredning, som tok 500 kr i egenandel fra meg. Etter det startet bilen med sånn startbooster, og jeg fikk beskjed om å kjøre bilen konstant i 1 time. Jeg gjorde det og kom tilbake til garasjen og parkerte, slo av tenningen. Så prøvde jeg å slå på tenningen igjen, men da ville ikke bilen starte igjen. Jeg følte meg så dum, og driti ut etter å ha betalt 500 kr for noe som ikke gikk slik det skulle. Nå var det ingen fra NAF som kunne komme igjen. Jeg kjøpte en ny starthjelper booster for 1000 kr og den står nå på laderen, håper å få startet bilen imorra ellers må jeg kjøpe ny batteri. Snakk om min flaks :no:

Nytt batteri må du nok kjøpe uansett, ett batteri som står uten strøm blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Du får nok start på bilen med boostern i morra, men et batteri som er helt utladet tar ikke til seg strøm lengre. Det finnes spesielle ladere som lader veldig sakte med puls inntill en viss spenning på batteriet. Dette kan redde noen batterier, men langt fra alle.

Så du kan like godt kjøpe nytt batteri med en gang. Startboostern kan være greit å ha med seg i bilen om man skulle gå tom for strøm av en eller grunn en annen gang.

Før du skal sette bilen bort over en litt lengre tid neste gang, så kan det være greit å lade det helt opp med en lader, og muligens også koble det fra, så det ikke er noe som trekker strøm.

Lenke til kommentar

jeg tror det er skattevesenet som har vært og sjekket verdien på bilen din. Ofte når man er på reise så benytter de sjansen til å se hvilke verdier man har, hus, bil etc. Mulig de vrikket litt på batterikablene så det ble en overgnagsmotstand og utladning av batteriet. I tilfelle er de erstatningspliktige eller du kan kreve redusert skatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...