Erik B. Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hei. Jeg har bestemt meg for å virkelig teste ut Ubuntu, men jeg har nå styrt på lenge for å prøve å få installert det. Lastet ned den siste versjonen av ubuntu fra ubuntu.no, (32-bits versjon). Når jeg booter CDen, får jeg opp en meny, hvor jeg kan velge å prøve det, installere, osv. Alt går som det skal før den har kommet et stykke i installasjonen, blir skjermen svart, og det skjer ingenting, og jeg må slå av maskinen. Jeg prøvde å installere ubuntu "i Windows", via live cden. Men når jeg skal starte opp Ubuntu, kommer det ikke opp noe, uten om en slags DOS, hvor jeg kan skrive inn kommandoer ol. Jeg har en HP Compaq 6715b, kan det tenkes at jeg har 64-bit eller noe? Forstår ikke hvorfor det ikke fungerer, jeg har prøvd med samme CD på andre maskiner, og da fungerer det fint, men ikke på den maskinen jeg bruker. Håper på svar, gott nyttår! Lenke til kommentar
Smif Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Spiller ingen rolle om du har 64bit cpu eller ikke. 32bit fungerer uansett. Har du prøvd å sjekke cd'en fra den menyen i starten? Kan være en feilbrenning eller feil med nedlastingen. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Som sagt så fungerer det fint å installere det på andre maskiner med samme CD, så tror ikke problemet ligger i CDen Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Når du kommer til valget der du kan velge å installere eller prøve ubuntu, kan du trykke F4 og velge sikker skjermmodus. Prøv dette. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Hjalp ikke, den kommer så langt at det kommer en liste over ting som kontrolleres, det siste som kommer er noe sånn som: "Checking system files ... " så står den der en stund, også høres det ut som maskinen slutter å jobbe, og skjermen blir svart, er utrolig irriterende! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Det er tydeligvis et problem med X.org (det grafiske systemet, og uten erfaring med å bruke en datamaskin uten det så kan problemet være vanskelig å fikse. Prøv en annen distro, eller feks Ubuntu 8.04LTS. Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Du bør nok prøve Ubuntu 8.04 ja. Det ser ikke ut til at sikker skjermmodus som jeg reffererte til lenger oppe her fungerer i 8.10. Men den fungerer i 8.04. Får du fortsatt sort skjerm på 8.04, får du velge F4 (sikker skjermmodus) i oppstarten på denne også. Trykk F6 før du trykker F4. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Nå får jeg iallefall en feilmeldinger! Vedlagt ligger et bilde av meldingene som kommer. Står at firmware versjonen må oppdateres, og at jeg må oppdatere driverne fra adressen som står oppgitt i feilmeldingen. Men jeg forstår ikke hva som menes på den siden. Håper dette kan hjelpe! Er forresten ingen forskjell når jeg kjører det i sikker skjerm modus. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Meldingen om firmware-oppdatering gjelder modulen b43-phy0 som er relatert til et trådløst nettverkskort med Broadcom 43xxx-chipset, som du sikkert har i maskinen din. Et nettverkskort skal ikke forhindre at du får opp innloggingsskjerm osv. Fortsetter den ikke etter dette, altså? Sannsynligvis kan du (laste ned og) installere proprietær firmware via System->Preferences->Hardware drivers i menyen, om du får logget deg inn (for nedlasting forutsetter det såklart at du har en annen internettforbindelse du kan falle tilbake på). Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg kommer meg ikke inn i linux i det hele tatt, bare halveis i installasjonen før den gir seg. Begynner å gi litt opp, skjønner ikke hvorfor det ikke går. Det kan vel ikke ligge en sperre et sted i systemet? Jeg har forresten en en ekstern harddisk, som jeg til en hver tid kan ha koblet i maskinen. Burde det ikke da være mulig å installere linux via en av de andre maskinene på den eksterne harddisken, for så å boote opp på den eksterne harddisken med maskinen jeg ønsker å bruke? Takk for hjelp så langt! Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Prøver du fortsatt å installere med 8.10 eller har du prøvd med 8.04? Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg bruker 8.04, men er samme greiene Men kan det ligge noen form for sperre i BIOSen? Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Du kan prøve å installere direkte i steden for å prøve Ubuntu først. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Har gjort det, men skjer akkurat det samme. Tror det ligger en sperre i maskinen et sted eller noe. Kan det tenkes? Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Sperre tror jeg ikke er tenkelig. kommer du til partisjoneringen? Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Nei, først "Loader" den bare, altså den stripen som viser at den jobber går fram og tilbake, deretter begynner den å laste, ved at man får en grafisk "prosent-visning" over hvor mye som gjenstår, denne kommer til ca. 25%, deretter går skjermen svart. Jeg kommer ikke så langt at jeg får gjort noen valg utenom å installere / prøve Ubuntu. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Bare 25% ja, da er det nok ikke X som trøbler slik jeg først trodde. Mulig en kernel panic... Men jeg tror ikke noen av feilmeldingene på overnevnte er relevante. Vennligst gjør følgende ting: 1 - Verifiser at cd'platene er gode. Dette er et eget menyvalg tidlig tidlig i oppstarten. 2 - Skjekk at hardwaren din er velfungerende, spesielt minne/hk/cpu. Dette finnes det en rekke verktøy for i Windows, eller du kan bruke en bootbar cd med memtest86 på (mulig denne er på Ubuntu live-cden...). Sistnevnte er nok det beste. 3 - Prøv en annen distro, feks Mandriva eller openSUSE. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Sjekk om noen av disse oppstartalternativene kan hjelpe deg videre. atlef. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) atletf : skal teste det når minnetesten er ferdig. når det gjelder minnetest har den stått i snart 2 timer, pleier en slik test å ta så lang tid? Edit: får valgt språk ja. Endret 2. januar 2009 av Erik B. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå