Gaarulf Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Altså, min bror har en PC hvor vi vet det er litt trøbbel med (arv fra eldre bror), men ikke hatt noe særlig problemer med. Men han sier at etter hvert LAN han er på, så funker ikke pc'en hans igjen. Da kommer største bror å gjør noen magiske fikser. To the point: Pc'en bruker ufattelig lang tid på å boote, og kommer random med blåskjerm. Tar 1 minutt fra vi klikker på ikoner, til programmet starter. Å trykke på windowsbaren er som å se på en dårlig skrekkfilm, den blir først grå i noen sekunder, før alt vises. I sirup fart. Anbefalte han å ta HJT og andre scannere, for å poste her, men han var opptatt med å få inn musikk på iPoden sin, så han ville helst sjekke om det var noen "åpenbare" feil, utenom at vi trengte å gå inn i detalier. Han bruker Kaspersky antivirus, og sier han er flink med å scanne, men uansett så henger PC'en seg etter LAN. Ustabile kontakter? RAM som har gått til H? På de 2 minuttene jeg fikk være nær computeren kjørte jeg msconfig, og fjernet alt unødvendig, en del startupting som jeg mener så litt shady ut, men rart om Kaspersky ikke hadde tatt rotta på disse før. Han er av den utolmodige typen, som har latt PC'en stå ubrukt siden han ble på gråten etter Blåskjerm mandag 8. Desember etter ett LAN, med unntak av å teste om det kom blåskjerm i ny og ne, fordi han ikke gidder å lete fram fix. Har generelt litt peil på data, men tror jeg vil la dere guide meg igjennom "standar" feil av denne typen, for å så la oppgaven gå videre til Datagurubroren min. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Først og fremst vil jeg på vegne av alle andre brukere her si: Welcome to Windows! Om maskinen er gammel er det ikke rart at den jobber sent. Et par måter å få "ryddet" litt opp på er å: 1)Kjøre en diskkontroll: XP: Skriverbordet>Min Datamaskine>Høyreklikk på C:>Egenskaper>Diskopprydning Vista Start>Datamaskin>Høyreklikk på C:>Egenskaper>Diskopprydning 2) Diskdefragmentering, innebærer at maskinen finner spredte filer som ligger på systemet og får dem samlet for å øke indeksjonen på harddisken: XP: Start>Alle programmer>Tilbehør>Systemverktøy>Diskdefragmentering. Vista Start>Søk etter "diskdefragmentering" (uten gåseøynene) 3) Scanning av harddisken! Windows scanner etter feil som kan ligge og slakke ned på systemet eller noe sånt: XP: Skrivebord>Min Datamaskin> Høyreklikk på C:>Egenskaper>Verktøy>Kontroller. Vista: Samme som XP. Merk: Ved scanning av diskene må du skru av systemet fordi maskinen ikke kan scanne diskene mens opperativsystemet kjører. Derfor vil scanningen skje i "DOS" tekst, også kjent som CMOS. Dette kan ta fra noen en til flere timer. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Allright, nå har bruttern sagt at han vi gi faen i alt, og reformatere uten å fixe (noe jeg synes er litt teit, når man lærer utrolig mye når man skal få ting på rett kjøl). Men kan alt dette gjøres ganske kjapt? Med unntak av Scanningen? Og kan Diskkontroll og Diskdefrag kjøre samtidig? Han er som sagt veldig utolmodig, og vil helst slippe å måtte gjøre noe. Tusen hjertelig takk for hjelp, defrag og scan hadde jeg ikke tenkt på en gang, Hadde ville fantasier om komponenter som gikk til helvete etc. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Diskopprydningen tar liten tid, kanskje bare 1-2 min, mens defrag og scannign kan ta flere timer avhengig av hvor masse man har fylt diskene med. Om du setter det på nå og er sent opp så skal det nok bli ferdig til 12, 12:30. Husk at det må gå i den rekkefølgen jeg listet det opp på, spessielt med opprydning før du tar defrag. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg har nå vist han tråden, og han er en lat faen og vil gjøre det i morgen. Så, får se hva det blir. Savner ett Karma system på dette forumet, da jeg ville ha prist deg opp i skyene for at du er veldig hjelpson! Hovedsaken er at han vet hvor han finner tråden, han vet hvor han finner stegene. Igjen, tusen hjertelig takk for hjelp. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) tror det lureste er å sette hele skiten til fabrikkstandard så du er sikker på alt av dritt og lort blir fjernet, har selv gjort dette på min pc når den bruker 6 minutter fra å trykke på på knappen til å åpne firefox. selv om han sier at antivirusprogrammet han her er bra fins det ingen som kan fjerne alt, så dette er ingenting å kunne stole på. nei.... sett hele maskinen til år 0 og installer selv ting din yngre bror vil ha Endret 31. desember 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Da må jeg bare være "frekk" nok til å spørre, finnes det ett driverprogram, som finner, installerer og gjør alle drivertankene unødvendige? Vet at det finnes betalingsprogrammer. Vet at han har att en del driverproblemer. Men det kan godt være at han er litt fjortiss, og har ikke helt lært seg å bruke google. Fabrikkstandar finnes nok ikke, da vår eldre bror hadde denne PC'en til 2006, og han konstant oppgraderte den siden 2000. Så noen fabrikkstandar finnes ikke. Men kan vel alltids finne drivere, for å så reformatere alle diskene, og innstalere windows på c. ------------ Hovedkort Grafikkort CPU(??) flere drivere som trengs å letes opp før jeg kan få slutt på elendigheta? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) lydkort? nettverk? Endret 31. desember 2008 av trrunde Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Aaah! Herregud så teit jeg er nå da. Er vant til å ha CD'er i orden til min PC, hvor Nettverk og lydkort er på hovedkortinstallen. (Har døgnet så vet ikke helt hva jeg skriver). 1. Skaffe ett programm hvor jeg ser all info om Pc'en 2. Laste ned hver driver å legg de på minnepenn 3. Reformater og Reinstaller Windows 4. Sett i minnepenn 5. Installer (i rekkefølge : Hovedkort, nettverkskort, skjermkort, (cpu? Har ikke peil om det skal være cpu driver, for å være helt ærlig) lydkort (om det ikke er integrert i hovedkortet) Tror jeg tar kvelden, å tar meg en velfortjent natts søvn, og får alt til å funke i morgen. Takk for alle som tar seg tid til å hjelpe, setter stor pris på det! Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Everest finner all info fra maskinen. Driverne finner du enkel på nettet så det er det jo bare å lagre linker om (om du ikke skulle huske hvor du finner dem) og laste dem ned senere. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 tror siw også finner mye info om maskinvaren. Ellers er det ikke værre enn å åpne sidedøren på kabinettet, så leser du hvilke kort som står i der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå