Gå til innhold

Hvilket kamera i budsjettklassen er best?

Anbefalte innlegg

Ellers har jeg også sett at noen faktisk vil at jeg skal gå for Nikon D40, som nå er veldig billig og veldig mye for pengene, for så å kjøpe et godt objektiv. Men så er spørsmålet: "Hva er et godt objektiv?"

Et godt objektiv er et objektiv som ikke skygger for den innebygde blitzen. :p

Svarte f... Da gjorde jeg ett dårlig valg når jeg kjøpte 7-14mm til min olympus. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Live-view er en forholdsvis ny teknologi. Jeg ville ikke gjort noen kjøpsavgjørelser basert på det kriteriet på en god stund ennå.

Hvorfor bruker dem ikke samme teknologi i speilrefleks-kameraene, mtp live-view skjerm, som de bruker i vanlige Digitale kompaktkameraer? Noen som vet? Mulig det er et enkelt svar og stor sannsynlighet for at jeg spør dumt.

Endret av Skogis74
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker dem ikke samme teknologi i speilrefleks-kameraene, mtp live-view skjerm, som de bruker i vanlige Digitale kompaktkameraer? Noen som vet? Mulig det er et enkelt svar og stor sannsynlighet for at jeg spør dumt.
De gjør det.

Men kontrastbasert fokus i selv det raskeste kompaktkamera fokuserer mye tregere enn fasedetekterende autofokus i selv det enkleste speilreflekskamera. Dessverre krever fasedetekterende fokus at speilet er nede, så hvis man skal bruke den vanlige bildebrikken til liveview så må man enten bruke kontrastbasert fokus (som er relativt tregt) eller vippe speilet ned og opp igjen (og dermed miste liveviewbildet et kort øyeblikk) for å fokusere.

Sony har løst dette ved å ha en liten sensor i søkerhuset og et pentaspeil med variabel geometri. Ved å vippe ett av speilene i pentaspeilet kan man dirigere lyset til liveviewsensoren i stedet for ut gjennom søkeren. Men det krever altså at man har pentaspeil-søker i stedet for pentaprisme (og dermed mindre lyssterk søker).

Lenke til kommentar

Når du ser i søkeren på et speilrefleks så ser du igjennom objektivet,da er sensoren tildekket av et speil,når du tar bildet blir speilet vippet opp"klikket du hører" og sensoren blir blottlagt og har mulighet til og ta bilde.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker dem ikke samme teknologi i speilrefleks-kameraene, mtp live-view skjerm, som de bruker i vanlige Digitale kompaktkameraer?

Som allerede nevnt er speilet i veien. Panasonic G1 har fellestrekk med speilrefleks, men har ikke speil. Det er en viss mulighet for at flere vil gå i den retningen etterhvert som elektroniske søkere blir bedre.

Lenke til kommentar
Som allerede nevnt er speilet i veien.
Speilet er aldeles ikke i veien. Det er bare å vippe det opp.

Men kontrastbasert autofokus, som man må benytte når speilet er oppe (men som er akkurat det samme som gjøres i kompaktkameraer) er mye tregere enn fasedetekterende autofokus (som benyttes når speilet er nede).

Lenke til kommentar
Siden prisforskjellen på D60 og D80/D90 er enorm blir det nok D40 på meg,

Du er klar over at du på elkjøp nå får D60 med objektiv og ekstern blitz til 3.500?

Tror dette tilbudet bare gjaldt frem til 31.12.2008. Jweg sendte en mail til NIKON her i midten av Desember 2008 hvor jeg spurte de om disse "valuepack" og "ekstern blitz med på kjøpet" kampanjene ved kjøp av Nikon D60.

MEN, sjekk det ut. Mulig jeg blingser her nå ;)

Lenke til kommentar
G1 er imidlertid like interessant som før!
Jeg sier ikke at mFT ikke er interessant. Jeg synes G1 er litt for chunky i forhold til hva det gir, men noe ala Olympus sin mockup er spennende. Foreløpig tror jeg dog LX3en oppfyller mine krav til lettvektskamera.

mFT og tilsvarende kan nok erstatte en respektabel andel av nybegynner-speilrefleksene, men inntil man får kontrastbasert fokus som er like rask og presis som en god fasedetekterene AF-modul så tror jeg nok speilrefleksene vil fortsette å sitte på tronen i den delen av markedet som krever en del ytelse.

Lenke til kommentar
Hei !

Jeg er helt fersk i speilrefleksverdenen og søker noen gode råd/tips fra dere her i forumet hvorvidt hvilket kamera jeg bør kjøpe. Jeg er i budsjett-klassen, og har så og si aldri tatt i et speilrefleks-kamera inntil for noen dager siden. Jeg har lest en drøss med tester på akam.no og dinside.no i det siste, så litt kunnskap har jeg fått innabords.

De kameraene jeg har vurdert å kjøpe er:

1. Nikon D60

2. Nikon D80

3. Nikon D90

4. Canon EOS 450D

5. Canon EOS 1000D

6. Pentax 200

7. Sony A300/350

8. Andre kameraer jeg bør vurdere?

Kom med en kort begrunnelse til hvilket kamera jeg bør velge når dere kommenterer.

På forhånd takk :)

Takk for råd, og godt nytt år!

Hei alle sammen!

Da har jeg byttet inn SONY A300 mot Canon EOS 450D KIT. Jeg skulle gå for NIKON D80, men det var de da selvfølgelig utsolgt for. Hvis de skulle få D80 inn i butikk innen 30 dager, og jeg ikke er fornøyd med 450D, så skal dere ikke se bort i fra at jeg prøver D80 også før jeg fullfører rekken av kameraer til test.

Så får vi se om jeg har gjort det riktige med anskaffelse av Canon 450D. Jeg prutet en pakke ned til 4795,-. Pakken besto av selve kameraet, 2GB Lexar speed 133x og opplærings DVD. Merk at dette var KIT så objektiv (standard 18-55mm med bildestabililsator (IS)). Sjekket pris på Elkjøp's intnernettbutikk før jeg dro nedover og den var på 4999,- kun for KIT'et, og ikke inkl. minnekortet jeg fikk med. Men så hadde jeg tatt vare på en LEFDAL-avis hvor jeg merket meg at de hadde dette kameraet, inkl. Sandisk 4GB 'standard' minne + +opplærings DVD. Så jeg konfronterte selger på Elkjøp om at de hadde lavere pris på sin egen internettbutikk i tillegg til at Lefdal hadde dette pakketilbudet til 4795,-. Han ble faktisk litt paff :)

Heldigvis for meg så hadde de kun 1 kamera igjen. Det sto et par å ventet på at jeg skulle gjøre meg ferdig, og de hadde hørt meg prute med stor begeistring. Men da de spurte etter Canon EOS450D KIT'et så måtte selger si de var utsolgt. lucky for me - not so lucky for them. Men i det jeg gikk mot kassen så hørte jeg dem si at "jaja, da drar vi på Lefdal da". He he.

Jeg har ikke tatt veldig mange bilder med Canon 450D enda, men jeg føler allerede at dette kameraet "føles" bedre, men det er bare førsteinntrykk - og noe helt annet enn hva jeg evt. vil føle etter en liten ukes testing. Live-View skjermen på Canon 450D er jo selvfølgelig ikke etter mine krav (utrolig tregt), men det var jeg klar over, så jeg har forberedt meg på å bruke kikkehullet :)

Hvis denne tråden skal fortsette, ønsker jeg at dere kommenterer spesifikt om dette kameraet, Canon 450D, og evt. om jeg bør prøve NIKON D80 også, før jeg gjør meg opp en personlig og endelig mening.

Takker for alle tips/råd/kommentarer så langt. Håper jeg ikke plager dere altfor mye :)

Fortsatt godt nytt år.

Lenke til kommentar
Gratulerer med byttet,du blir nok fornøyd med dette kameraet.

Hvis du synes kameraet blir for lite og holde i kan et hand/batteri grep bøte på det.

Her er en tråd med noe tips om hvordan du kan med enkle justeringer kan ta mer kontroll over kameraet.

Er det noe du lurer på så bare spør.

Takk for tips til tråd. Jeg har lest tråden og vil i første omgang konsentrere meg om valget "P", som jeg syntes var interessant. Jeg ser allerede at bildene straks blir en del bedre ved å gjøre de riktige manuelle valgene. Akkurat det gleder meg en del. Ved anskaffelse av speilrefleks trodde jeg at "auto" glatt ville gi meg bedre bilder enn et kompaktkamera. Men det viser seg ikke å være en sannhet. Så jeg skal bestrebe å komme meg ut av "auto-modus" og lære meg å kjenne alle de valg dette kameraet har å tilby - i leten etter å få de beste bilder i de forskjellige scnarioer.

Neste steg blir definitivt å anskaffe meg en ekstern blitz, som ytterligere kan gi meg optimale bilder, spesielt innendørs ved lav belysning. Kanskje jeg vil ta meg en titt på Ebay etter et objektiv etterhvert.

Vet noen om den opplærings DVD'en som følger med KIT'et til Canon EOS 450D er verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Ved anskaffelse av speilrefleks trodde jeg at "auto" glatt ville gi meg bedre bilder enn et kompaktkamera. Men det viser seg ikke å være en sannhet.
Ikke for å være belærende, men hva legger du egentlig i "bedre bilder" i denne sammenheng?

Grunnen til at jeg spør er at kompaktkameraer ofte gir bilder med (unaturlig) sterke farger og mye "smell" i bildene, mens speilreflekskameraer (når du tar jpeg-bilder, og med Canon har du vel ikke noe annet valg i auto-modus) gjerne er satt opp til å gi mer nøytrale bilder som bedre viser dynamikken i motivet og gjerne egner seg bedre til etterbehandling. Så det finnes en del ferske speilreflekskjøpere som blir litt skuffet over resultatene fordi bildene virker mindre livlige og ferdige enn det man kanskje er vant til. Men som oftest kan man få resultater nærmere det man er vant til med å justere litt på innstillingene i kameraet.

Men uansett så er det ikke dumt å utforske de andre programmene. I tillegg til P kan blenderprioritet (jeg aner ikke hva forkortelsen til Canon er) også være greit å leke litt med i starten. Lukkerprioritet sammen med autoiso er greit hvis man skal ta actionbilder, men ofte kan man oppnå bra resultater med blenderprioritet og størst mulig blenderåpning også. Full manuell modus er etter min mening mest nyttig i tilfeller hvor du vet at lysmåleren lett kan lures, og lysforholdene ikke forandrer seg så mye så du ikke trenger å forandre eksponering så mye mellom bilder. Jeg brukte f.eks. manuell modus til å fotografere fyrverkeri på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Ikke for å være vrien, men P har du på Sony-kameraene og... ;).

Ja, jeg ser den. Og skal jeg være dønn ærlig nå, så skulle jeg ha beholdt Sony A300 noen dager (ja, kanskje et par uker) lenger før jeg gjorde meg opp en oppfatning av dette kameraet. Men jeg følte bare jeg måtte prøve dette Canon EOS450D kameraet som jeg ikke fikk ut av hodet. Foreløpig har jeg ingenting negativt å si om EOS450D, men så har jeg da bare hatt det i 2 dager :) Men så har jeg også lært meg litt mer om hva som bor i et speilreflekskamera nå, enn det jeg satt inne med av kunnskap da jeg fremdeles hadde Sony A300.

Når det er sagt så er det jammen meg ikke sikkert at jeg blir å beholde Canon EOS450D. Jeg har lyst å prøve NIKON D80 også før jeg gjør meg opp en endelig avgjørelse. Elkjøp har en grei policy der. Pengene tilbake, eller bytt til et annet produkt innen 30 dager hvis du ikke er fornøyd. Og fra hver gang du bytter produkt har du 30 dager fra den dagen du byttet. Da tåler jeg at selgerene i 4 av 5 ganger ikke har den kunnskapen du skulle ønske de hadde.

Lenke til kommentar
Ved anskaffelse av speilrefleks trodde jeg at "auto" glatt ville gi meg bedre bilder enn et kompaktkamera. Men det viser seg ikke å være en sannhet.
Ikke for å være belærende, men hva legger du egentlig i "bedre bilder" i denne sammenheng?

Grunnen til at jeg spør er at kompaktkameraer ofte gir bilder med (unaturlig) sterke farger og mye "smell" i bildene, mens speilreflekskameraer (når du tar jpeg-bilder, og med Canon har du vel ikke noe annet valg i auto-modus) gjerne er satt opp til å gi mer nøytrale bilder som bedre viser dynamikken i motivet og gjerne egner seg bedre til etterbehandling. Så det finnes en del ferske speilreflekskjøpere som blir litt skuffet over resultatene fordi bildene virker mindre livlige og ferdige enn det man kanskje er vant til. Men som oftest kan man få resultater nærmere det man er vant til med å justere litt på innstillingene i kameraet.

----> Igjen, jeg lærer så lenge jeg lever. Jeg må nå modifisere noe av det jeg har kommet med av utsagn tidligere. Men jeg skrev at jeg "trodde" jeg på auto ville få bedre bilder på speilrefleks enn auto på kompaktkamera. Det jeg skulle skrevet var at "men det viser seg ikke nødvendigvis alltid å være en sannhet.

Jeg har innsett det du skriver med at de bilder man tar med speilrekleks er mer virkelighetsnære og har mere virkelighetsnære farger. Dette tror/trodde jeg var ensbetydende med "dårligere" bilder enn bildene fra et kompaktkamera. Dette fordi jeg har levd i kompaktkamera-verden i mange år. Dermed har jeg også trodd at disse unaturligere fargene med "smell" i, som kompaktkameraene lurer deg til å tro er virkelighetsnære farger, så blir det slik mange skriver - at man blir skuffet når man ser bildene fra sitt nyinnkjøpte speilreflekskamera.

Men uansett så er det ikke dumt å utforske de andre programmene. I tillegg til "P" kan blenderprioritet (jeg aner ikke hva forkortelsen til Canon er) også være greit å leke litt med i starten. Lukkerprioritet sammen med autoiso er greit hvis man skal ta actionbilder, men ofte kan man oppnå bra resultater med blenderprioritet og størst mulig blenderåpning også. Full manuell modus er etter min mening mest nyttig i tilfeller hvor du vet at lysmåleren lett kan lures, og lysforholdene ikke forandrer seg så mye så du ikke trenger å forandre eksponering så mye mellom bilder. Jeg brukte f.eks. manuell modus til å fotografere fyrverkeri på nyttårsaften.

----> Jeg har ikke kommet lenger enn "P" enda. Men så har jeg da bare hatt kameraet i mer enn 2 1/2 dag. Jeg tar det step by step. Alle programmene vil bli gjennomgått. Jeg er så absolutt ikke inne i dette med hvordan man kontrollerer blenderprioritet, lukkerprioritet, ISO-bruk og lysmåler. Altså jeg vet litt om hver enkelt, men ikke i samarbeid med hverandre og, det viktigste av alt, når det er best å bruke de sammen/enkeltvis.

Dette får jeg bare ta sakte men sikkert, og gjerne med hjelp fra dere ;)

Er spesielt interessert i å vite hva som er best kombo ved bildetaking av barn som er i bevegelse/i fart.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...