Gå til innhold

Hvilket kamera i budsjettklassen er best?


Anbefalte innlegg

At de interne blitzene ikke gir maks er velkjent, men en bør i det minste forvente at de funker "greit" til ordinært bruk..

 

Tor

Alle blitser montert på kamerahuset vil gi skygger hvis du bare fester på et stort nok objektiv. Hvor skal grensen gå for hva som er "ordinær" bruk i så måte?

 

D80 med 18-135 gir klare skygger med intern blits på lengre brennvidder. Hvis man slenger på f.eks. 18-55 i stedet slipper man unna det. Betyr det at den interne blitsen er for dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min anbefaling av to alternativer:

Nikon D40 kit til 2799,-

Canon 1000D kit til 2979,-

 

Innebygget blitz er for krisesituasjoner når du ikke har annet lys og alternativene er ingen bilder eller dårlig opplyst bilde med lite flatterende lys. Bruk penger på ekstern blitz. Den lyser opp bedre, og kan vippes mot taket for penere lys. Da ser ikke barna dine ut som hjort i frontlys og du vil takke deg selv om 5 år når du er en mer erfaren fotograf og ser på gamle bilder. En Nikon SB-600 (om du går for D40) koster 1795,- og er verdt hver krone. Totalprisen blir 4594. Det er desidert mest for pengene, og at kameraet ble lansert i 2006 (og blitzen enda tidligere) glemmes fort når du ser hvor bra bildene blir. Heller kjøp sportsbil om du må kompensere for noe.

 

Andre kamera som er gode kjøp, enten i samme klasse eller utgående modeller men solide fotoverktøy, muligens litt svakere på full auto:

Pentax K-m kit til 2999,-

Panasonic L10 kit til 4295,-

 

Kamera som er greie kjøp:

Nikon D80 kit til 4999,-

Nikon D60 kit til 3795,-

Pentax K200D kit til 3999,-

 

Kamera som er 500 kroner for dyrt fordi de kan slenge på "TV2 anbefaler" og blir et godt kjøp når det koster 1000 kroner mindre:

Canon 450D kit til 4849,-

 

Nevnte jeg at du bør kjøpe ekstern blitz? En ekstra minnebrikke er også praktisk.

Lenke til kommentar
Innebygget blitz er for krisesituasjoner når du ikke har annet lys og alternativene er ingen bilder eller dårlig opplyst bilde med lite flatterende lys.
Nåja. Selv en ganske pinglete innebygget blits gjør faktisk en helt respektabel jobb som innfyllingsblits ved motlysfotografering (en teknikk jeg for øvrig bør minne meg selv på å bruke oftere).
Lenke til kommentar
Nåja. Selv en ganske pinglete innebygget blits gjør faktisk en helt respektabel jobb som innfyllingsblits ved motlysfotografering (en teknikk jeg for øvrig bør minne meg selv på å bruke oftere).

Du har selvsagt rett, men jeg følte at punchline ville blitt utvannet dersom jeg ramset opp alle unntak og eventualiteter.

Lenke til kommentar
Man kan si hva man vil om tester, men tror at man trygt bør kunne si at de som tester har et gjennomsnitlig bedre kunskapsnivå enn gjennomsntittet her eller der.
Det er nok en litt optimistisk antagelse.

 

Dedikerte fototestere som jobber for websider som DPReview og Akam og blader som Fotografi har nok godt over gjennomsnittet kunnskap om det de driver med.

 

Men en som lever av å teste alt mulig av forbrukerelektronikk for Lyd og Bilde eller Dinside har ikke nødvendigvis noen nevneverdig kompetanse som fotograf eller spesiell kunnskap om fotoutstyr. Og jeg ville definitivt heller høre på de mer teknisk informerte brukerne her enn på en fyr som tester speilreflekskameraer den ene dagen og kaffetraktere den neste.

 

Og det normale er vel at testere er rimelig mer merkenøytrale enn mange som selv har noe de digger best?
Det har du ingen garanti for. Jeg ser hele tiden tester på forskjellige forbrukernettsteder hvor testresultatet helt klart er dominert av subjektive oppfatninger. Det er mange useriøse testere der ute.

 

Hvis da f.eks 8 av 10 tester legger et kamera på topp fremfor andre tilsvarende, da vil det være litt uvanlig å ikke vektlegge dette moment en betydning.
Det spørs på hvilke tester du leser.

 

Helt ærlig, majoriteten av tester av fotoutstyr i vanlige forbrukermedia er bare tullball, og burde fullstendig ignoreres.

 

-->Dersom en nybegynner søker råd, hva og hvor bør h*n søke råd mener du? Hva bør h*n vektlegge av info og fra hvem? Skal en gjøre det såpass komplisert for en nybegynner så blir det nesten håpløst.

 

Jeg synes det er greit å starte med basic når en er på ukjent område, og da er tester endel av den basic'en for de fleste ville jeg tro, antar at du og leser tester? I såfall undrer det meg på hvorfor sålenge du nærmest avskriver de. Det finnes en haug testsider av varierende kvalitet rundt omkring der ute, og som jeg vel påpekte, dersom f.eks 8 av 10 gir et kamera topp så synes jeg ikke man kan ignorere dette uten videre, dvs ta det som basic info.

 

De seriøse som tester har et mye videre testgrunnlag og sammenligningsgrunnlag enn langt de fleste her vil jeg nesten påstå.

 

"Alle blitser montert på kamerahuset vil gi skygger hvis du bare fester på et stort nok objektiv. Hvor skal grensen gå for hva som er "ordinær" bruk i så måte?

 

D80 med 18-135 gir klare skygger med intern blits på lengre brennvidder. Hvis man slenger på f.eks. 18-55 i stedet slipper man unna det. Betyr det at den interne blitsen er for dårlig?"

 

-->Vel, min 400D med en 70-300 gir ingen synlige skygger, og igjen, leser man (seriøse) tester, så er slike svakheter som ble nevnt vedr blitsen ofte anmerket..

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg var nede på FotoVideo i Møllergata i dag og holdt kameraer i en halvtime :)

De hadde ikke D40, men jeg prøvde D60, og selv den slet jeg litt med å holde uten å legge lillefingeren under. Samme med 1000d.

D80 og D90 satt som støpt i håndflata mi, mens 450D bare ble... ukomfortabel... uten at jeg kan forklare det nærmere.

 

Siden prisforskjellen på D60 og D80/D90 er enorm blir det nok D40 på meg, så kan jeg evt kutte av meg lillefingeren hvis det blir for stort problem ;p

Kan betale egenandelen på akutten 100 ganger med pengen jeg sparer :)

 

MEN: 18-55 objektivet som satt på D60, og også følger med D40 hadde fantastisk liten zoom. Det var jeg jo egentlig klar over i teorien, men i praksis var det noe helt annet. Må nok kjøpe et 55-200 eller noe på sikt.

Lenke til kommentar
-->Dersom en nybegynner søker råd, hva og hvor bør h*n søke råd mener du? Hva bør h*n vektlegge av info og fra hvem? Skal en gjøre det såpass komplisert for en nybegynner så blir det nesten håpløst.
Seriøse fotosider og magasiner. Det er ikke vanskelig å finne ut av hvilke de er, og de gir mye bedre informasjon enn altmulig-forbrukermedia.

 

Jeg synes det er greit å starte med basic når en er på ukjent område, og da er tester endel av den basic'en for de fleste ville jeg tro, antar at du og leser tester? I såfall undrer det meg på hvorfor sålenge du nærmest avskriver de. Det finnes en haug testsider av varierende kvalitet rundt omkring der ute, og som jeg vel påpekte, dersom f.eks 8 av 10 gir et kamera topp så synes jeg ikke man kan ignorere dette uten videre, dvs ta det som basic info.
Skal man starte med "the basics", så kjøper man en nybegynnerbok om fotografering og leser den før man overhodet begynner å tenke på hvilket kamera man skal kjøpe.

 

Ja, jeg leser tester. De jeg tar seriøst er i hovedsak Akam, DPReview, Photozone og Cameralabs. Dinside, VG, Dagbladet, Lyd og Bilde etc. leser jeg kun for underholdningens skyld.

 

Og som jeg sa tidligere: hvis de 8 av 10 sidene overhodet rangerer kameraene med terningkast, "best i test", "mest for penga" eller lignende, så er de ubrukelige. Den typen tester gir alt for lite informasjon til å faktisk være nyttige, og du kan like gjerne kaste terningen selv og basere kjøpsbeslutningen din på det. Du har omtrent samme sannsynlighet for å gjøre et kjøp som er bra for deg.

 

De seriøse som tester har et mye videre testgrunnlag og sammenligningsgrunnlag enn langt de fleste her vil jeg nesten påstå.
Ja, og derfor så sier jeg også at man skal lese tester nettopp av de seriøse. Men hvis du faktisk ser deg litt omkring så vil du se at de seriøse ikke bruker uttrykk som "best i test". De går detaljert gjennom kameraets egenskaper og lar det være opp til leseren å bestemme hvilke elementer som er viktige for ham.

 

Drit i de 8 av 10 som sier at kamera x er "best i test". Ta hensyn til de som ikke erklærer noen vinner, for det er dem som antageligvis vet hva de snakker om.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Jeg var nede på FotoVideo i Møllergata i dag og holdt kameraer i en halvtime :)

De hadde ikke D40, men jeg prøvde D60, og selv den slet jeg litt med å holde uten å legge lillefingeren under. Samme med 1000d.

D80 og D90 satt som støpt i håndflata mi, mens 450D bare ble... ukomfortabel... uten at jeg kan forklare det nærmere.

Det er ikke noen stor forskjell ergonomisk på D40 og D60, så bruken av de to vil nok føles rimelig lik.

 

Må si det er litt rart hvis du synes 1000D er grei mens 450D ikke er det. De to er relativt like i min erfaring :ermm: (Ok, jeg liker ikke grepet på noen av dem, må sies).

 

Ellers, så får du jo D80 med 18-55 VR til ca. 5000. Ok, det er ca. 2000 mer enn D40 med 18-55 (ikke-VR), men for pengene får du et hus som du antageligvis vil være mer komfortabel med og et bedre objektiv. Spørs litt hvor mye du føler for å bruke, men jeg ville ikke umiddelbart forkastet ideen i hvert fall.

 

MEN: 18-55 objektivet som satt på D60, og også følger med D40 hadde fantastisk liten zoom. Det var jeg jo egentlig klar over i teorien, men i praksis var det noe helt annet. Må nok kjøpe et 55-200 eller noe på sikt.
Jeg ville ventet litt i hvert fall. Mange oppdager at de har mindre bruk for teleområdet enn de opprinnelig trodde, og lysstyrken til rimelige telezoomer er også ganske lav. Husk at du trenger mye kortere lukkertid for å få skarpe bilder med tele enn i normalområdet.
Lenke til kommentar
-->Vel, min 400D med en 70-300 gir ingen synlige skygger, og igjen, leser man (seriøse) tester, så er slike svakheter som ble nevnt vedr blitsen ofte anmerket..

 

Tor

 

Det er vel med bruk av stor vidvinkel det gir skygger. 70-300mm er vel ikke en vidvinkel zoom. Olympus sin 7-14mm gir også skygge ved bruk av den interne blitsen, uten at jeg vil kalle det for en svakhet ved olympus sine kamera.

Lenke til kommentar
Siden prisforskjellen på D60 og D80/D90 er enorm blir det nok D40 på meg,

Du er klar over at du på elkjøp nå får D60 med objektiv og ekstern blitz til 3.500?

 

Det er samme objektiv som du får med D40, og jeg kan ikke se at det følger med noen ekstern blitz. Utsolgt er de også :)

Når jeg sier det følger med ekstern blitz, så gjør det det.

Er det utsolgt på din lokale elkjøpbutikk, er det bare å sette seg på liste hos dem, så får du kameraet med bliz til 3.500 når det kommer inn igjen :)

Samme objektiv som d40? Jeg trodde en av forskjellene på disse to var fokusmotor i kamera istedet for i objektivet?

Endret av sylskarpt
Lenke til kommentar

Hei alle !

 

Jeg har lest deres innlegg med lupe, og takker for mange bidrag, tips og råd.

Jeg har lært en masse, og lærer også mer etterhvert som dere skriver.

 

Noen innlegg er for kompliserte og tekniske, mens mesteparten er kunnskap jeg har snappet til meg. Det som diskuteres litt for mye her er hvor stor vekt man skal legge i disse "best i test" testene. Det er urelevant for mitt innlegg som trådstarter. Dette lar jeg meg selv ta stilling til hvorvidt jeg skal legge vekt på de eller ei.

 

Ok, videre har jeg merket meg at 50% av dere skriver at man kan få slike skygger på bildene fremkalt av for lavtbyggende blitz og objektivet som da lager skyggen. Andre halvparten mener, som meg, at dette er en absolutt svakhet hos til dels SONY's kameraer.

Jeg er ikke villig til å "løse" kun dette problemet med å kjøpe en ekstern blitz. Kjøper jeg en ekstern blitz er det fordi jeg primært vil ha det for å få bedre bilder generelt, kontra bruk av intern blitz. Derfor går nok Sony A300 inn til bytting hos Elkjøp.

 

Ellers har jeg også sett at noen faktisk vil at jeg skal gå for Nikon D40, som nå er veldig billig og veldig mye for pengene, for så å kjøpe et godt objektiv. Men så er spørsmålet: "Hva er et godt objektiv?", "Hva bør jeg vektlegge (zoom, brenvidde, osv?". Jeg for min del vil da isåfall, om mulig, ha kun 1 objektiv med "alt" og trenger ikke gå lenger enn til litt over 100mm. Ser ikke for meg at jeg har 2 eller flere objektiv som jeg bytter på. For mye stress for meg som nybegynner akkurat det.

 

Men for å oppsummere:

 

Jeg er på vei i butikken i ettermiddag og alle jeg fysisk har snakket med, som har speilrefleks i budsjettklassen + +, sier at jeg enten bør gå for Nikon D80 eller Canon EOS 450D. begge er innenfor budsjett på 5500,-. Begge har stabilisator i obkjektivene sine (mens Sony, og sikkert fler har det i huset - hva er egentlig best?). Canon EOS 450D sin blitz har fått litt pepper og live-view-skjermen likedan. Noen som har andre positive eller negative innlegg her?

 

Jeg skulle veldig gjerne hatt live-view-skjerm, men hvis den ikke er bedre enn den jeg opplever på Sony A300, så klarer jeg meg godt uten. Jeg får bare venne meg til å presse kameraet inn til øyet :)

 

Noen siste tips/råd innvendinger mot at jeg går til anskaffelse av de to ovennevnte kameraene?

 

På forhånd takk !

Endret av Skogis74
Lenke til kommentar
Samme objektiv som d40? Jeg trodde en av forskjellene på disse to var fokusmotor i kamera istedet for i objektivet?
Du må opp på D80 for å få fokusmotor i kamera (og alle kitobjektivene til D80 har innebygget fokusmotor uansett, men det er en annen sak).

 

De originale kitobjektivene til D40 og D60 er hhv. AF-S 18-55 og AF-S VR 18-55. Sistnevnte er en oppgradert versjon av førstnevnte, med innebygget bildestabilisering og noe bedre optisk ytelse.

 

En del selgere begynt å selge D60 med den gamle utgaven for å presse ned prisene, så sjekk hva du får.

Lenke til kommentar
Siden prisforskjellen på D60 og D80/D90 er enorm blir det nok D40 på meg,

Du er klar over at du på elkjøp nå får D60 med objektiv og ekstern blitz til 3.500?

 

Det er samme objektiv som du får med D40, og jeg kan ikke se at det følger med noen ekstern blitz. Utsolgt er de også :)

 

Hvor sjekket du at Elkjøp var tomme for Nikon D60? På internett-sidene deres?

Der kandet ofte stå at de er utsolgt, men realiteten er en annen. Du må komme deg fysisk i butikken, eller prøve å ringe dem. Dette skjedde med meg på 3. juledag. Internett viste utsolgt, mens i butikken hadde de faktisk 4 stk. D60. Internettbutikken til Elkjøp kan også vise helt andre priser enn hva som er realitet i butikk.

Lenke til kommentar
Ellers har jeg også sett at noen faktisk vil at jeg skal gå for Nikon D40, som nå er veldig billig og veldig mye for pengene, for så å kjøpe et godt objektiv. Men så er spørsmålet: "Hva er et godt objektiv?"

Et godt objektiv er et objektiv som ikke skygger for den innebygde blitzen. :p

Lenke til kommentar
Ellers har jeg også sett at noen faktisk vil at jeg skal gå for Nikon D40, som nå er veldig billig og veldig mye for pengene, for så å kjøpe et godt objektiv. Men så er spørsmålet: "Hva er et godt objektiv?", "Hva bør jeg vektlegge (zoom, brenvidde, osv?". Jeg for min del vil da isåfall, om mulig, ha kun 1 objektiv med "alt" og trenger ikke gå lenger enn til litt over 100mm. Ser ikke for meg at jeg har 2 eller flere objektiv som jeg bytter på. For mye stress for meg som nybegynner akkurat det.
Tja. Hvis du vil ha kun ett objektiv, så ville jeg gått for enten 16-85 VR, 18-105 VR eller 18-200 VR. Det første er antageligvis det optisk beste, det siste er mest allsidig (og dyrest), og det i midten er billigst. Jeg tror nok du vil bli fornøyd med den optiske kvaliteten uansett. Selv har jeg det gamle 18-135 kitobjektivet til D80 som jeg av og til bruker når jeg ikke har lyst til å dra med meg hele samlingen, og det er faktisk helt greit så lenge du ikke på død og liv skal titte på bildene med forstørrelsesglass. 18-105 VR er regnet for å være i omtrent samme klasse.

 

Det ingen av disse alternativene er spesielt gode på er lysstyrke, så hvis du vil ta bilder i dårlig lys (i hvert fall av ting som beveger seg, bildestabilisering kan hjelpe en del når motivet står stille) bør du enten ha en ekstern blits, eller gå for objektiver med større blenderåpning over hele fjøla. Men da må du ofre en del brennvidde. To greie alternativer er Sigma 18-50 f/2,8 HSM og Tamron 17-50 f/2,8 (sørg for å få den nyeste versjonen med autofokusmotor). Hvis du ikke har bruk for så mye vidvinkel så har vel også Sigma en 24-70 f/2,8 HSM som ikke ødelegger bankkontoen. Men jeg ville gått for ett av de to første.

 

(mens Sony, og sikkert fler har det i huset - hva er egentlig best?). Canon EOS 450D sin blitz har fått litt pepper og live-view-skjermen likedan. Noen som har andre positive eller negative innlegg her?
Sony, Pentax og Olympus har stabilisering av sensoren. Canon, Nikon og Panasonic har det i optikken.

 

Hva som er best er en gammel diskusjon, uten noe klart svar. Stabilisering av sensoren gir deg stabilisering på alle objektiver, og er definitivt mer fleksibelt. Stabilisering i optikken gir stabilisering som kan være bedre tilpasset det enkelte objektivets særegenheter, samt at du også får stabilisert søkerbildet når du komponerer (noe som kan være veldig kjekt spesielt med teleobjektiver). Det er ikke noe fasitsvar på hva som er best, og personlig sier jeg gjerne "ja takk, begge deler" hvis Nikon finner ut at det er en god ide.

 

Jeg skulle veldig gjerne hatt live-view-skjerm, men hvis den ikke er bedre enn den jeg opplever på Sony A300, så klarer jeg meg godt uten. Jeg får bare venne meg til å presse kameraet inn til øyet :)
Tja. A300 er antageligvis det beste du finner mtp. liveviewløsninger. Jeg skal ikke uttale meg om hvor bra skjermen er, men når det kommer til hurtighet og fokus i liveviewmodus er A300 det beste på markedet. Andre hus som bare har en bildebrikke til både liveview og bildetagning fokuserer tregere enn A300 fordi de må benytte kontrastbasert fokus i stedet for fasedetekterende, eller de må vippe ned speilet for å fokusere og så vippe det opp igjen (noe som medfører at liveviewbildet blir svart et lite øyeblikk). Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...