Simon Aldra Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jøss. Har den modellen blitt budsjettkamera nå? Hehe, kanskje ikke men 12 000 kr er jo ikke supermye. Siden det ikke er så mye... Kan ikke du kjøpe et sånt kamera til meg da, eller Canon optikk? Selg heller røklet du har og handle inn Zuiko-optikk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 En annen ting jeg til nå har opplevd er at på en hel del bilder så ser det ut som om det blir skygge fra objektivet (18-85mm). "Skyggen" former seg som en liten bue nederst, midt på, bildet. Kan det være mulig, sier jeg bare? Dette gjelder vel ikke bare Sony Alpha men er ett generelt problem så lenge man kun bruker den innebygde blitsen. Tar du av den ytterste skjermen på objektivet så blir det bedre. Dette er vel når du bruker internblits. Du kan ta av evt. solblender som skygger, eller benytte et mindre objektiv. Den eneste måten å få skikkelig lys ved bruk av blits er ved å gå til innkjøp av en ekstern sådan. Synes det også må nevnes at den innebygde blitsen i Sonykameraer har fått negativ omtale grunnet lav byggehøyde,noe som også vil være med på og fremheve skygger,så og si at dette er noe man opplever på alle typer kameraer er og ta litt mye i. Men ellers er jeg enige med dere at man burde kunne bruke kameraet før man uttaler seg konkret om det.Og det som k.n.b. sier er fornuftig,en innebygget blits kan til nød brukes som innfyllingsblits,og skal man få bra resultater så er steget og gå til innkjøp av en ekstern blits eller et mer lyssterkt objektiv. Lenke til kommentar
Skogis74 Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Eneste jeg har prøvd av disse kameraene er D60 og 450D.Jeg har selv D60, men grunnet bl.a. at jeg har store hender, liker jeg best 450D, da den er litt større, og mer tilpasset større hender på høyre side enn D60. En annen grunn til at jeg ikke anbefaler D60 like mye, er at noen objektiver må ha innebygget fokusmotor for at du skal kunne bruke auto-fokus. Hadde jeg ventet med å kjøpe DSLR til nå, istede for å kjøpe i sommer, hadde jeg kjøpt D80. Elite Foto har den til samme pris som jeg kjøpte min D60 for i sommer, nemlig 4.999,- Lykke til med letingen! Takk for tilbakemelding. Jeg har blitt fortalt at Nikon lagde først D40 og D80 i 2006 for salg. Så lagde de D60 nå i 2008 som skulle være et slags prisgunstig kamera midt i mellom D40 og D80. Stemmer dette? Jeg har lest tester på akam som kan bekrfte dette utifra datoene på selve artiklene/testene. Du sier at du har D60-kameraet og at du misliker grepet på det. Jeg har ikke så store hender så akkurat det evt. bekymrer meg ikke. Men jeg er mer opptatt av hvor bra kameraet er til å ta bilder. Skarphet, autofokus, bildestabilisering, raskhet (bilder i sekundet), lukkertid. Jge vil komme til å bruke kameraet på "auto-modus" til og begynne med, for så å gå over til litt andre manuelle funksjoner. Samboer vil trolig kun bruke "auto-modus). Vi har to unger på 1 og 4 år, så det vil sikkert bli brukt 50% på barnebilder (i fart) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Takk for tilbakemelding. Jeg har blitt fortalt at Nikon lagde først D40 og D80 i 2006 for salg. Så lagde de D60 nå i 2008 som skulle være et slags prisgunstig kamera midt i mellom D40 og D80. Stemmer dette? Jeg har lest tester på akam som kan bekrfte dette utifra datoene på selve artiklene/testene. Det stemmer i store trekk. Dvs. D40 fikk en del (urettferdig) pes fordi den hadde kun 6MP; så Canon lanserte en D40x kort tid etter, for de som måtte ha 10MP. D60 er erstattningen til D40x. Hvis grepet passer deg, så er det ingenting å veien for å kjøpe D60. Tom Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Det stemmer i store trekk. Dvs. D40 fikk en del (urettferdig) pes fordi den hadde kun 6MP; så Canon lanserte en D40x kort tid etter, for de som måtte ha 10MP. D60 er erstattningen til D40x. Canon syntes det var en så dårlig idé, at de lot Nikon overta markedsføringen av D40x D40 har fortsatt normalpris rundt 2800-3200, men dukker opp til under 2000,- i kampanjer. Kan man få det for den prisen er det umulig å få mer kvalitet og fotoglede pr krone. Lenke til kommentar
Skogis74 Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) PMnormal: Skal man gi konkrete råd eller ei når noen spør er vel spørsmålet det koker ned til. Den som spør her har listet opp selv noen valg. Dermed velger ihvertfall jeg å være konkret, antar at det er det han ønsker og. Og sikkert ikke å bli enda mer usikker og forvirret. Dermed, for min del, og sett i lys av hva han selv hadde listet opp, hva tester osv sier om disse, så synes jeg det er relevant på den bakgrunnen å enkelt gi et råd som burde være safe. Vedkommende kan selv lese tester hvis han selv ønsker å sjekke opp mine argumenter. Ikke verre enn det.. Skogis: Det dere skriver har ikke forvirret meg ytterligere enn det jeg har blitt av å lese tester Men takk for at du nevnte det allikevel. Zatuu: "Kjøper man en Canon 450D får man bekreftet dette gang på gang i test etter test likevel om sannheten kanskje er en helt annen." --> Tviler på at sannheten skulle avvike så mye fra dette "gang på gang", man kan jo til slutt her nesten spørre om det da egentlig har noen hensikt å spørre om konkrete svar, som og kanskje er begrunnet med f.eks tester? Tester er et godt utgangspunkt, og tross alt må en anta at de fleste er seriøse og har mer erfaring enn den gjennomsnitlige her. Og i dette tilfellet er så og si alle testene av 450D like i dommen. Var testene mer sprikende ville da ikke f.eks den ene gode være noe argument av betydning. Skogis: Jeg kan bekrefte at de tester jeg har lest, så bunner alle i at Canon EOS450D vil være et "safe" valg for meg og mine kriterier. Det er nå vel slik for de fleste at man ikke kan gå og låne på prøve alle merker som finnes i en lang nok tid for egen prøving. Man må ta et valg og helst vil vel de fleste at det bør gjøres på sikrest mulig grunnlag? En annen sak, men viktig tross alt, er at mange nybegynnere vektlegger ofte alt for mye hva selgeren sier, for de færreste selgere i f.eks de store kjedene har noen særlige kunskaper. I tillegg vet vi jo alle at på mandagsmøte fikk de beskjed at i denne uka skulle de gå for det og det produktet, altså argumentere for et gitt produkt, et velkjent problem og mange kjøpere som går i den fella. Skogis: Jeg er en ivrig tilhenger av å lese meg opp kunnskap om det produktet jeg skal til å kjøpe. I den grad jeg klarer å tillegge meg alt av kunnskap som ligger der ute på det store internett. Jeg kjøper alltid på Elkjøp i 9 av 10 tilfeller. Der har jeg muligheten for å "låne" produktet i 30 dager. Med deres fornøyd/pris-garanti tillater jeg meg å fullende dette til det ytterste. Har mange ganger vært inne og levert inn, eller byttet, det første produktet. Elkjøp skal ha pluss for dette, og det har aldri kommet bemerkninger fra Elkjøp på at jeg benytter meg at denne policy'en. Jeg handler såpass mye hos Elkjøp, så hvis de begynner å mislike dette, så er det ikke vanskelig for meg å kjøpe det eventueller produktet et annet sted - f.eks internett. Det som kan være ulempen med Elkjøp er at ikke alle selgere er "riktig kloke". Derfor prøver så godt jeg kan - å lese meg opp kunnskap på forhånd, for å kunne konfrontere og argumentere selgere med min kunnskap. Ofte er det selgeren som er svar skyldig fordi de rett og slett ikke vet nok om produktet. Og dette med at de en uke har fått beskjed om å "fronte" et eller flere produkter, er jeg garantert sikker på at de også gjør. Men det får man bare ta som en forutsetning når man handler i slike store elektronikk-kjeder. F.eks så presterte en av selgerene, da jeg for litt siden vurderte å kjøpe et speilreflekskamera, å si at SONY var meget bedre enn både alle NIKON's og Canon's kameraer! Tor Endret 2. januar 2009 av Skogis74 Lenke til kommentar
Skogis74 Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Hei og velkommen til forumet. Det jeg lurer på er om du skal ha dette som en hobby og lære deg ordentlig det og fotografere,eller bare for og ta noen bilder på samme måte som mange gjør med et kompaktkamera. Det er litt viktig pga. av at hvis du skal bruke kameraet som et verktøy så må du finne et som du trives med og som føles godt og holde i handa. Alle kameraene er best med små nyanser,så med så mange brukere som er her på forumet så vil alle kameraene bli utpekt som best.Så har du litt mer og fortelle oss om hva du liker og fotografere "vinter/bil/innendørs sporter,dyr,familie,fester,ferie etc."og hva du har av erfaring angående fotografering fra før "mobilkamera,kompakt,filmkamera eller videokamera" Hei! Jeg vil vel, iallefall i begynnelsen, bruke speilreflekskameraet i de samme omgivelser og på samme måte, som mitt gamle digitale kompaktkamera. Det vil si at jeg kommer til å ta bilder av barna som er 1 og 4 år (i fart), ved familiesammenkomster både inne og ute og samt på en og annen idretts og/ eller kulturbegivenhet. Jeg drar skjelden ut i skog, fjell og mark, annet enn en og annen trilletur med ett-åringen Når det gjelder erfaring, er det kun med mitt gamle Canon Ixus 430. Med andre ord - knips og håp på det beste Jeg har lysst til å utvide mine horisonter iforhold til å ta gode bilder, så i mitt valg av kamera vil jeg ha muligheten for å kunne videreutvikle meg utover det å kun bruke "auto-modus". En del av dere ber meg fokusere på grep, form og designm ved valg av kamera. Jeg har holdt i en del av de kameraene nevn over, og det er svært vanskelig i løpet av de få minutter du får holde kameraet i butikken, å kunne bestemme seg hvilket er best. Jeg har vel det jeg kaller gjennomsnittlige størrelse på hender. Spørsmål: Dette med Live-view skjerm. Er det slik på alle kameraer som har denne funksjonen, at skjermen vil være kornete og uklar ved lav belysning? På SONY A300 så er det iallefall slik. Jo dårligere belysning jo verre blir live-view skjermen. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Skogis: "En del av dere ber meg fokusere på grep, form og designm ved valg av kamera. Jeg har holdt i en del av de kameraene nevn over, og det er svært vanskelig i løpet av de få minutter du får holde kameraet i butikken, å kunne bestemme seg hvilket er best. Jeg har vel det jeg kaller gjennomsnittlige størrelse på hender." --> du er inne på noe rett der ja. Nesten umulig å få en mening om grep osv etter noen minutter i butikken. Når det gjelder eos450 og dets forgjengere, har endel alltid påpekt at huset er for lite eller noe slikt for "oss" mannfolk. Og kanskje uten å ha prøvd det selv annet enn de få minuttene (hvis de har prøvd da :!: ) Selv har jeg et eos400D og ikke akkurat noen frøkenhender, men synes påstandene om grepet er overdrevent deluxe. Og ville det vært et alvorlig problem tror jeg neppe så mange ville kjøpt det huset. Tor Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) De aller fleste forbrukskjøpere av DSLR ofrer nok ikke grepet en tanke, men ser blindt på finesser og megapixler og tror dermed at de kommer til å ta bra bilder. Om kameraet i tillegg kan skilte med "Best i test" så er de såre fornøyd. Men når man vet at i testen presentert på TV2 så var det (om jeg husker riktig) 38 poeng som skilt beste og dårligste kamera. 38 poeng av i alt 1000, det blir 3.8%, altså neglisjerbart. Har man bitte litt andre preferanser enn de som utførte testen så vil et helt annet kamera ende opp som "Best i test". Så slike tester skal man ta med en stor porsjon salt. Alle DSLRer i dag tar teknisk sett gode bilder. Skal brukere i tillegg bli en god fotograf og ta motivmessig gode bilder så må h*n være komfortabel med kameraet både når det gjelder innstillinger og ergonomi. H*n må velge ut det riktige motivet og utsnittet, stille inn eksponeringen til å passe med det h*n ønsker å formidle. Og sist men ikke minst h*n må holde kameraet stødig for å få skarpe bilder, og her kommer grepet inn som en veldig viktig faktor. Så det er ikke uten grunn at vi fokuserer så mye på grep her som vi faktisk gjør. Og til sist må man ha god optikk, og akkurat her er det vel at noen av "markedslederene" ikke er helt på høyde med enkelte andre. For å presisere; her tenker jeg da på kitobjektivet som følger med. Endret 2. januar 2009 av ok67 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Hvis du ikke får kontakt med hele håndflaten på en komfortabel måte så holder du ikke kameraet helt stødig, og da er faren for bevegelsesuskarphet større. Det er et faktum som nybegynnere selvsagt ikke tenker på. Det er kanskje litt lurt for de som har hatt xxxD i et år å lytte til de som har hatt både xxxD, og har byttet til xxD. De bør jo vite bedre enn dere siden de har solid, personlig erfaring med begge grepene. Hvorfor stille spørsmål på et forum hvis ikke årsaken er å tilegne seg noe av kunnskapen til de som har mer erfaring? Det er i alle fall det som er grunnlaget for at jeg stiller spørsmål, for det er mange her på forumet som har langt mer teknisk peiling enn meg. Det finnes mange hull i erfaringene til alle, selv vi som har holdt på i en mannsalder. Edit: Og jeg ser ut til å måtte gjenta at Eos 1000/400/450/40/50D er et safe valg. I likhet med D40/60/80/90/300, A-200/300/350/700, E-420/510 og K200/20D (pluss Samsungs tilsvarende modeller). Endret 2. januar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
Skogis74 Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 De som skriver at du kan legge til et par merker til ønsker ikke å forvirre, tvert imot. Det er kun et retorisk grep for å poengtere at det ikke er mulig å svare på spørsmålet. -Hvis det kommer et spesifikt spørsmål om hvilket kamera som tåler regn og støvet omgivelser best så finnes det bare et svar: Pentax K200D. -Ønsker man det kameraet som leverer de mest høyoppløste jpg-filene så kan vi trekke frem at det er et område der Olympus eksellerer. -Ønsker man det kameraet som fungerer mest likt et kompaktkamera er Sony A-300 og A-350 svaret. -Ønsker man trådløs blitsstyring er Nikon D80 og Olympus svaret. Og så videre. Hvis man bare spør om det beste kameraet i klassen er det like mange riktige svar som det finnes kameramodeller. Hei! Dette var et meget godt svar, som jeg skal la meg ha i bakhodet. Jeg liker slike korte og konsise svar. Og ja, jeg er nå smertelig klar over at jeg la "egget" som trådstarter av dette innlegget. Jeg burde vært mer presis når jeg først skulle legge inn et innlegg. Jeg burde startet med å gi dere informasjon over hvilke behov jeg ville vektlegge ved kjøp av et speilrefleks. Jeg har i diverse svar fra dere prøvd å definere behov, formål, erfaring fra tidligere bildetaking osv. Jeg er "rookie" og kan tenkes å si at de bilder jeg nå har tatt med Sony A300 er skuffende dårlig på feil grunnlag. Altså av den grunn at jeg ikke har lært meg kameraet og dets funksjoner å kjenne godt nok. Jeg knipser på "auto-modus", jeg finner fokuspunkter, venter på kamera skal fokusere, og knipser i vei. Så i bunn og grunn ønsker jeg meg et kamera som tar gode bilder, raskt nok (da jeg har unger som støtt er i farta). Men med muligheten for å kunne avansere etterhvert som jeg håper fotobasillen våkner i meg Men jeg er fryktelig skuffet over at jeg får en skygge på bildene. Skyggen arter seg som en skygge nederst midt på bildet. Jeg har blitt fortalt at dette er pga. Sony's lave oppbygning av blitz'en slik at objektivet lager skygger på bildene. Det som er merkelig er at dette ikke er konstant. Jeg kan ihvertfall ikke leve med et kamera hvor den innebygde blitz'en er for lav slik at objektivet lager skygge på bildene. Det kameraet som trolig vil "vinne" meg som eier, er det kameraet som er best i "auto-modus", men som er avansert nok til å kunne gi meg utfordringer på "manual-modus" etterhvert. Så nå spør jeg faktisk deg, utifra at jeg synes du ser ut til å ha en god del erfaring med mange kameraer, hvilket kamera vil være det beste for meg og mine kriterier nevnt over. Kom gjerne med 2 forslag til kameraer om du ønsker. Setter stor pris på tilbakemelding. Takk ! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Vel, å si at det er "tulleargument" er jeg ikke helt enig, vi alle leser tester, så hvis de betydde nada hvorfor gidde?Jeg leser aldri tester som ender med et terningkast, "best i test", "mest for penga" eller en annen platthet. Det er ganske stor forskjell på å lese en analytisk test på f.eks. DPReview og tenke over hvor mye de forskjellige punktene har å si for ditt bruksområde, og å lese en test på vg.no, se "best i test" på slutten og tenke "Ooh, det må jeg kjøpe"... Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Hm.. spørsmålet er vel litt og hva man bør velge innenforbi en gitt sum slik jeg leser trådstarters vinkling. F.eks hva anbefales til rundt 5000,- og da med objektiv og det nødvendige for å skyte straks. For å koke det ned til noe konkret og ikke la det gli avgårde til uante høyder. Det er selvsagt ingen usannhet at de fleste kameraer i dag er gode. Det er vel og en sannhet at ingen er uten sine svakere punkter enn konkurentene på enkelte områder. Men før eller siden må man da ta et valg, så spørs det som nybegynner hva man vektlegger og hva som virker mest overbevisende, noe ofte dessverre man ihvertfall ikke bør la f.eks selgeren på elkjøp avgjøre. Man kan si hva man vil om tester, men tror at man trygt bør kunne si at de som tester har et gjennomsnitlig bedre kunskapsnivå enn gjennomsntittet her eller der. Og det normale er vel at testere er rimelig mer merkenøytrale enn mange som selv har noe de digger best? Hvis da f.eks 8 av 10 tester legger et kamera på topp fremfor andre tilsvarende, da vil det være litt uvanlig å ikke vektlegge dette moment en betydning. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Skogis74: Det at objektivet skygger for blitsen er noe du kan oppleve med alle kameraene. Ihvertfall hvisasolblenderen er montert. Hvor mye objektivet skygger for blitzen, avhenger av brennvidden. Den mest fornuftige løsningen er å skaffe seg en ekstern blits. Tom Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Spørsmål: Dette med Live-view skjerm. Er det slik på alle kameraer som har denne funksjonen, at skjermen vil være kornete og uklar ved lav belysning? På SONY A300 så er det iallefall slik. Jo dårligere belysning jo verre blir live-view skjermen. Hvis du kjører på full automatikk vil kameraet sette opp ISO-verdien i mørk belysning. Jo høyere ISO-verdi, jo mer kornete og støyete blir både skjermen og det endelige bildet. For å unngå dette må du selv ta kontroll ved å gå ut av automodus. Men det går ikke an å trylle seg ut av for dårlig belysning, du vil fort enten trenge stativ eller hjelpelys av et eller annet slag. Endret 2. januar 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Men jeg er fryktelig skuffet over at jeg får en skygge på bildene. Skyggen arter seg som en skygge nederst midt på bildet. Jeg har blitt fortalt at dette er pga. Sony's lave oppbygning av blitz'en slik at objektivet lager skygger på bildene. Det som er merkelig er at dette ikke er konstant. Jeg kan ihvertfall ikke leve med et kamera hvor den innebygde blitz'en er for lav slik at objektivet lager skygge på bildene. Du har en zoom som blir kortere og lengere når du zoomer, ikke sant? (jeg kjenner ikke sony og kit'ene deres.) Problemet med skyggenn oppstår når zoomen er lengst. Hvor langt ut den kan gå før det blir synlig skulle være fort gjort å finne ut. Sånn. Nå kjenner du utstyret ditt litt bedre. Neste ønske er trolig en ekstern blits. Med den får du: + større avstand til objektivet, som gir mindre fare for røde øyne, + mulighet for å rette blitsen opp i taket og helt unngå både røde øyne OG slagskygger bak motivet. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Skogis: Denne var riktignok ikke til meg: "Det kameraet som trolig vil "vinne" meg som eier, er det kameraet som er best i "auto-modus", men som er avansert nok til å kunne gi meg utfordringer på "manual-modus" etterhvert." --> vel, det er nettopp akkurat det som er et av de sterke kort til eos450D.. Personlig synes jeg du burde prøve eos450D, om ikke annet for å se om alle disse "best i test" osv gir deg grunn til å være enig. Det vil vel være for meg ihvertfall, gode nok grunner til å prøve en sak ihvertfall, om ikke annet. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Men jeg er fryktelig skuffet over at jeg får en skygge på bildene. Skyggen arter seg som en skygge nederst midt på bildet. Jeg har blitt fortalt at dette er pga. Sony's lave oppbygning av blitz'en slik at objektivet lager skygger på bildene. Det som er merkelig er at dette ikke er konstant. Jeg kan ihvertfall ikke leve med et kamera hvor den innebygde blitz'en er for lav slik at objektivet lager skygge på bildene. Du har en zoom som blir kortere og lengere når du zoomer, ikke sant? (jeg kjenner ikke sony og kit'ene deres.) Problemet med skyggenn oppstår når zoomen er lengst. Hvor langt ut den kan gå før det blir synlig skulle være fort gjort å finne ut. Sånn. Nå kjenner du utstyret ditt litt bedre. Neste ønske er trolig en ekstern blits. Med den får du: + større avstand til objektivet, som gir mindre fare for røde øyne, + mulighet for å rette blitsen opp i taket og helt unngå både røde øyne OG slagskygger bak motivet. -->Jeg synes bare at det blir feil å allerede før man begynner å bruke kameraet at man så ser seg nødt til å kjøpe som i dette tilfellet en ekstra sak kun for at det medfølgende ikke holder mål til helt ordinære situasjoner. At de interne blitzene ikke gir maks er velkjent, men en bør i det minste forvente at de funker "greit" til ordinært bruk.. Tor Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 At de interne blitzene ikke gir maks er velkjent, men en bør i det minste forvente at de funker "greit" til ordinært bruk. Jo, men den gjør jo det, om enn ikke på alle brennvidder. Jeg ville ikke kjøpt Sony, men det er det andre (ikke fotografiske) grunner til. Jeg ville ikke brukt dette som argument for å velge noe annet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Man kan si hva man vil om tester, men tror at man trygt bør kunne si at de som tester har et gjennomsnitlig bedre kunskapsnivå enn gjennomsntittet her eller der.Det er nok en litt optimistisk antagelse. Dedikerte fototestere som jobber for websider som DPReview og Akam og blader som Fotografi har nok godt over gjennomsnittet kunnskap om det de driver med. Men en som lever av å teste alt mulig av forbrukerelektronikk for Lyd og Bilde eller Dinside har ikke nødvendigvis noen nevneverdig kompetanse som fotograf eller spesiell kunnskap om fotoutstyr. Og jeg ville definitivt heller høre på de mer teknisk informerte brukerne her enn på en fyr som tester speilreflekskameraer den ene dagen og kaffetraktere den neste. Og det normale er vel at testere er rimelig mer merkenøytrale enn mange som selv har noe de digger best?Det har du ingen garanti for. Jeg ser hele tiden tester på forskjellige forbrukernettsteder hvor testresultatet helt klart er dominert av subjektive oppfatninger. Det er mange useriøse testere der ute. Hvis da f.eks 8 av 10 tester legger et kamera på topp fremfor andre tilsvarende, da vil det være litt uvanlig å ikke vektlegge dette moment en betydning.Det spørs på hvilke tester du leser. Helt ærlig, majoriteten av tester av fotoutstyr i vanlige forbrukermedia er bare tullball, og burde fullstendig ignoreres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå