Gå til innhold

Hvilket kamera i budsjettklassen er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei !

Jeg er helt fersk i speilrefleksverdenen og søker noen gode råd/tips fra dere her i forumet hvorvidt hvilket kamera jeg bør kjøpe. Jeg er i budsjett-klassen, og har så og si aldri tatt i et speilrefleks-kamera inntil for noen dager siden. Jeg har lest en drøss med tester på akam.no og dinside.no i det siste, så litt kunnskap har jeg fått innabords.

De kameraene jeg har vurdert å kjøpe er:

1. Nikon D60

2. Nikon D80

3. Nikon D90

4. Canon EOS 450D

5. Canon EOS 1000D

6. Pentax 200

7. Sony A300/350

8. Andre kameraer jeg bør vurdere?

Kom med en kort begrunnelse til hvilket kamera jeg bør velge når dere kommenterer.

På forhånd takk :)

Takk for råd, og godt nytt år!

Hva med å vuredere dette . Koster egentlig ca 11000,- Scandinavianphoto selger det nå til kupp-pris. Leica objektiv med OIS. Akamera har testet det.

Lenke til kommentar

To av mange muligheter: 1) Kjøp det du finner billigst brukt som kit set - for å komme i gang, eller 2) Kjøp det Nikon eller Canon hus som du finner billigst brukt, samt et dyrere orginal objektiv (brukt) - med all respkt for andre merker så er disse store systemer som kan bygges ut så mye du vil.

Bruk penger på objektiv + et tungt stativ. Ta færre bilder med mer omtanke bak hvert bilde :ermm: .

Lenke til kommentar
Hei !

Jeg er helt fersk i speilrefleksverdenen og søker noen gode råd/tips fra dere her i forumet hvorvidt hvilket kamera jeg bør kjøpe. Jeg er i budsjett-klassen, og har så og si aldri tatt i et speilrefleks-kamera inntil for noen dager siden. Jeg har lest en drøss med tester på akam.no og dinside.no i det siste, så litt kunnskap har jeg fått innabords.

De kameraene jeg har vurdert å kjøpe er:

1. Nikon D60

2. Nikon D80

3. Nikon D90

4. Canon EOS 450D

5. Canon EOS 1000D

6. Pentax 200

7. Sony A300/350

8. Andre kameraer jeg bør vurdere?

Kom med en kort begrunnelse til hvilket kamera jeg bør velge når dere kommenterer.

På forhånd takk :)

Takk for råd, og godt nytt år!

Skal du spare penger uten å ofre kvalitet, er det lite som kan måle seg med Nikon D40...

Selv har bruker jeg Olympus E-330 og E-510 og kan så avgjort også anbefale disse...

Fordelen med Olympus er svært god kvalitets optikk til en billig penge samt støvfjernings - og bildestabilliseringsmekanisme i huset.

Nikon og Canon har valgt en annen teknologisk løsning som kanskje ikke gir like god valuta for pengene? Kvaliteten derimot er det ikke noe å si på for det endelige fotoet.

Lenke til kommentar

Kjører ikke Tom Toyota Yaris?

Trodde virkelig trådstarter at det ville komme noen svar som gir en konklusjon her? Det eneste som er oppnådd er at de modellene som ikke var nevnt i førsteposten er lagt til som alternativer. Med andre ord har tråden skapt enda større problemer å velge.

Men det Panasonic-kameraet er et veldig godt tilbud, som selv jeg kunne tenkt meg å kjøpe som 2-system. Det eneste punktet det har fått kritikk på er støy på høy iso, men er det omtrent som E-510 så er det brukenes opp til iso 800. Og med effektiv optisk antishake så fungerer det for meg, og kanskje for deg også. Det har nok markedets beste kitzoom, så det bør summa summarum gi de beste bildene i klassen. Hvis det er det du har som definisjon på hva som er markedets beste.

Det er uansett det mest "voksne" kameraet i klassen nå.

Lenke til kommentar
Kjører ikke Tom Toyota Yaris?

Selvsagt. Rigtignok T-Sport utgaven. Men det er fortsatt en Yaris.

Når det gjelder Panasonic kameraet som vi snakker om, så var vel det viktigste ankepunktet, når den kom, prisen. Og det er jo fikset nå.

For de som liker liveview, så er det en fordel at kameraet utvippbar og vridbar skjerm. En bedre løsning enn Sony sin skjerm på A-300/A350.

Tom

Lenke til kommentar

Uansett så er det utrolig bra til prisen, spesielt med tanke på optikken med optisk bildestabilisator. Scandinavian Photo ser ut til å være flinke til å levere eldre og litt kontroversielle modeller til ultralav-pris nrå de nærmer seg slutten av salgsperioden.

Lenke til kommentar
Det er et svært godt kjøp. Den Leica-zoomen er ypperlig, og har (sikle) blenderring!

Nei,det har desverre ikke blenderring. Dette objektivet er 14-50mm f/3,8-5,6. Du blander det sammen med objektivet som var med Panasonic L1 14-50mm f/2.8-3.5

Lenke til kommentar
Det er et svært godt kjøp. Den Leica-zoomen er ypperlig, og har (sikle) blenderring!

Nei,det har desverre ikke blenderring. Dette objektivet er 14-50mm f/3,8-5,6. Du blander det sammen med objektivet som var med Panasonic L1 14-50mm f/2.8-3.5

Men på tross av dårligere lysstyrke så skal det visstnok være av samme, høye optiske klasse. Et bevis på at lysstyrke ikke alltid er et tegn på høyere optisk kvalitet. Men den originale Leica Fourthirds-zoomen er jo en skikkelig lekkerbisken som jeg hadde forsøkt å jakte på hvis jeg hadde Olympus med original kitzoom, hvis de overhodet eksisterer på bruktmarkedet.

Fungere den optiske bildestabilisatoren på Olympus sine hus også? Jeg mener at den fungerer, men kun i den ene modusen. Isåfall er den en perfekt normalzoom for en E-420.

Lenke til kommentar

Altså, når trådstarter har f.eks eos450D på sin liste, det er billig sett i lys av hva man får og rimelig nytt med siste teknologi. Det får bra eller topp på alle tester, det er kåret til ørten ganger "best i test", i tillegg er Canon sine menyer osv kjent for å være blant de enkleste å forstå for en nybegynner, det har mye avansert i seg, mange muligheter, det selges som brød i antall, hvorfor kan man ikke innse når man skal gi en nybegynner noen råd at samme hva en selv har, så sier fornuften og noe her vel?

I tillegg finnes det jo et hav med objektiver man kan komplemtere med senere. Hvorfor denne ignoreringen av noe som burde være logisk når man skal gi et råd til en nybegynner? Jeg ser ingen vettuge argumenter for å ikke velge det fornuftige, men er forundret over omgåelsen av de rene fakta rett og slett. Alle kameraer har et eller annet noen vil kalle en minus, noen må jo bare lete med lupe. Men husk at her snakker vi om en komplett sak for under 5000 og som er av ny dato og som sagt prisbelønnet i søkk og kav, så, hva er problemet? Er valget for opplagt og dermed ubehagelig enkelt?

Tor

Lenke til kommentar

1 innlegg + 2 kommentarer er slettet. Når man poster for å hjelpe trådstarter så holder man seg mest mulig seriøs, og ikke kommer med tull eller direkte usannheter. Det ser kanskje morsomt ut, men det kan hende ikke alle tar spøken.

Spørsmål og kommentarer rettes til meg på pm.

Lenke til kommentar

Best i test er et tulleargument, fordi det som oftest refereres til tester som foretas med rutiner som er tvilsomme i forhold til seriøse tester som f.eks. her på Akam. Der brukes analyseverktøy som er avanserte, og for Akams vedkommende samme verktøy som brukes av DPreview. Enhver kritikk vil alltid være basert på personlig smak, og sett bort fra optisk skarphet så vil enhver "feil" oppveies av andre kvaliteter. For alle er best på et område, og for det er opp til enhver å vurdere hva som er viktigst.

Vær så snill å henvise til slike konklusjoner i disse debattene. De har som jeg skriver ingen relevans i praksis. Faktorer som personlig smak og forskjellig vektlegging av kvaliteter er det som i praksis fører til resultatet, og er egentlig en pedantisk og litt anal innstilling til foto. Foto er et personlig uttrykk, og kan ikke rasjonaliseres på den måten. Men man kan rasjonelt påstå at Pentax gir flest kvaliteter i sin klasse, i og med at de har alt som de andre + sprut og støvtetting. Men så kommer det andre faktorer igjen, og da blir alt mer komplisert. Selv ville jeg kjøpt 450D istedenfor Pentax K200D, men det skyldes langtfra noe objektivt resonnement. Det skyldes enkelt og greit at jeg ofrer funksjoner, komfort/ergonomi og byggkvalitet for å få de tonene og tegningen som jeg liker.

Hvem kan hevde at Kodachrome 64 er bedre enn Fujichrome Velvia 50? Ingen, for de er så forskjellige. Og slik er det med sensorer også. Påstander om hva som er best i test mtp bildekvalitet er basert på manglende erfaring. Det handler rett og slett om manglende kunnskaper hos testeren, samt et litt overdrevet forhold til sin egen fortreffelighet. Eller kort og godt at de avslører at de er litt tulling de også, bare på andre punkter enn for eksempel meg. Jeg er også en stor tulling, men har nok mye mer erfaring enn den gjennomsnittlige kameratestere i IT-avisen og andre ikke-fotografiske organer. Jeg tok bilder profesjonelt før flere av dem var født. Og da må jeg legge til at det jeg hevder er at mine meninger ikke er relevante for andre enn meg. Selv om jeg er en barnslig sjel så er jeg voksen på andre områder. Og jeg er vel kanskje mest voksen når det gjelder å innse at jeg ikke kan påstå noe slik, for jeg vet forskjellen på mine meninger og det som kan kalles en fasit. Bastante meninger om noe som ikke kan måles er en ikke-voksen måte å se verden på i mine øyne. Da har man ikke det forholdet til relativitet som preger et voksent og utviklet sinn. For å sitere en av vår tids største genier: Alt er relativt.

Lenke til kommentar

PMnormal:

Vel, å si at det er "tulleargument" er jeg ikke helt enig, vi alle leser tester, så hvis de betydde nada hvorfor gidde? Når det gjelder 450D burde det vel stort sett ikke være nødvendig å linke testene, de kan man lett søke seg frem til dersom det er behov, men ingen som følger med litt kan unngå å ha fått med seg samstemtheten om resultatet?

Jeg tror de fleste som tester har litt bedre grunnlag enn gjennomsnittet av oss her (eller der). Du nevner noe om at "alle er best på et område", men her er det ikke bare "et område" som har gitt det gode resultatet for akkurat 450D.

For en nybegynner synes jeg man kan forholde seg litt til f.eks hva nøytrale tester har vist, spesielt når de er såpass enige som i dette tilfellet. Tviler på om man bommer særlig mye når man anbefaler 450D i dette konkrete tilfellet. Det er tross alt ikke en sak til 20.000,- man skal anbefale noe om til en viderekommet.

Det er synes jeg, trygt å anbefale f.eks i dette tilfellet 450D til en nybegynner. Så hvorfor vegre seg på å gi en anbefaling man vet er safe?

Vel, som sagt andre steder, jeg kaller meg selv amatør, men ikke en skarp grønn, og prøver å være nøktern. Tester vil uansett si noe om et produkt, vi selv har jo som regel ingen mulighet til å teste alt som kommer ut. Men selvsagt leser en tester uten skylapper.

Tor

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det kameraet som er "Best i test" ikke nødvendigvis er best for deg. Det hele kommer an på hvilke parameter og kriterier du vektlegger.

(I tillegg er det enkelte som hevder at produsenten med det største annonsebudsjettet oftere er best i test en andre...............)

Lenke til kommentar
For å være seriøs tror jeg at en akkurat pr idag neppe finner noe bedre på det nivået og prisen, eos450D til under 5000,- med kitobjekt med stabilisator er et meget godt og safe kjøp.

Selv om utsagnet var litt flåsete er det likevel en god parallell. Toyota Yaris kommer godt ut i tester, er en av de mest solgte småbilene, og eierne er blant de mest fornøyde. Den er et trygt kjøp.

Jeg mener det er knallhard konkurranse på det nivået til den prisen. 450D er ikke noe opplagt førstevalg, men ett av alternativene.

Jeg har faktisk hatt et SONY A300 i hende nå en liten uke. Jeg må si "live-view" skjermen er skuffende. Skuffende i den grad at hvis man har alt annet enn dagslys/godt belysning i rommet/utendørs, så blir skjermen meget kornete og nesten helt ubrukelig.

En annen ting jeg til nå har opplevd er at på en hel del bilder så ser det ut som om det blir skygge fra objektivet (18-85mm). "Skyggen" former seg som en liten bue nederst, midt på, bildet. Kan det være mulig, sier jeg bare?

Bildekvalitet: Ikke helt fornøyd. Det vil si - jeg hadde større forhåpninger til dette speilreflekskameraet enn mitt gamle kompaktkamera (canon ixus 450). Det er spesielt fokus og skarpheten i sin helhet jeg tripper litt på. Det som er i fokus er skarpt, mens resten er "uskarpt". Jeg bruker stort sett bare "auto-modus". Har lekt med Høyere ISO-verdier (800,1600,3200). I auto-mode blir bildene i ISO 400 i 95% av tilfellene.

Jeg vurdere nå å bytte Sony A300 inn i enten Nikon D60 eller Canon EOS450D allerede i morgen. Men jeg er også keen på å prøve Olympus modellene som dere har nevnt over. Hva er Olympus' sine fordeler kontra de andre modellene jeg har nevnt?

takk for all tips så langt. Jeg setter stor pris på deres tilbakemeldinger. Keep them coming.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...