Gå til innhold

Kaster du mat? Hvorfor?

Gjest Slettet+3124

Kasting av mat  

77 stemmer

1. 1. Kaster du mat?

• Ja
      65
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Nå er jo ikke denne pollen av de største, eller vitenskaplig gjennom ført.. men at nær 90% kaster mat er jo litt skremmende. Jeg gjør det jo selv, og da virker det så lite. Men hvis man tenker at alle man kjenner gjør dette.. da blir det betydelige mengder ut av det til slutt.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo i utgangspunktet galt å kaste mat, og Afrika har vel lite med saken å gjøre føler jeg

Hvorfor er det galt? Det ser ikke ut til at noen kan svare på det spørsmålet uten å referere til sultende i andre land, men det er jo ikke bare å pakke gammal dritt i tupperware og sende det

men at nær 90% kaster mat er jo litt skremmende

Øh... hvorfor det? Det vitner jo bare om at folk har litt vett i huet og ikke spiser råtten mat, eller overspiser som gale.

Lenke til kommentar

Mat som helt klart er råtten tror jeg de fleste har vett nok til å kaste. Men at datoen har gått ut eller at den har fått litt mugg trenger absolutt ikke bety at den er råtten. Egg holder seg for eksempel ofte en måned eller mer etter at datoen har gått ut. Synes listen til Karl-Peder var fin.

Prøver som regel å kjøpe inn slik at jeg ikke trenger å kaste mat. Spiser nesten alltid opp det jeg lager til middag, så det er skjelden et problem. Men det hender at feks grønnsaker rekker å råtne. Merket også nylig at kyllingkjøttdeig ikke holder lenge over datoen. Åpnet en pakning som var et par dager over, og det luktet ikke særlig godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Hvorfor er det galt? Det ser ikke ut til at noen kan svare på det spørsmålet uten å referere til sultende i andre land, men det er jo ikke bare å pakke gammal dritt i tupperware og sende det

Dette svaret skjønte jeg fint lite av.. ;) Jeg har ikke nevnt Afrika i denne sammenhengen jeg..

Øh... hvorfor det? Det vitner jo bare om at folk har litt vett i huet og ikke spiser råtten mat, eller overspiser som gale.

Det er ikke snakk om råtten mat, men mat som ikke har gått ut på dato, eller såvidt har passert holdbarhetsdatoen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kaster du da mat som er utgått på dato? Eller som er innenfor holdbarhetsdatoen? Eller sagt på en annen måte.. kaster du mat bare for å kaste mat? :p

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kaster vi mat. Men det blir mest rester etter taco og lignende, samt grønsaker i ny og ne. Jeg tror mesteparten av det vi har i fryseren er mat som har gått ut på dato, men da kjøtt.

Jeg spiser ikke mat det er mugg på, det går i søpla så fort som fy, men jeg vil ikke påstå at vi kaster unødvendig mye mat.

Dere skulle bare visst hvor mye mat butikkene kaster.

Lenke til kommentar
Hvis man kaster mindre, fører det til at man kjøper mindre. Når man kjøper mindre må selgeren senke prisene, som gjør at mennesker som fra før ikke hadde råd til mat, nå kan kjøpe mat.

Det er kanskje sant i tilfellet ris, f.eks som kun er importvare, men det meste som kastes er ferskvarer og etterspørselen etter ferskvarer øker stadig.

Lenke til kommentar

Det er galt å kaste mat, synes jeg. Når vi kaster mat bruker vi mer mat enn vi egentlig trenger. Denne maten må nødvendigvis komme fra et eller annet sted (enten den kommer fra rismarkene i Asia eller maisåkrene i USA). Dette er råvarer som egentlig kunne blitt brukt mer fornuftig (det meste er mer fornuftig enn å hive mat i søpla). For eksempel kunne man sendt disse råvarene ned til land som trenger dem! Dermed blir hele argumentet, "Men jeg kan jo ikke akkurat sende maten med posten til Afrika" litt dumt. Selvsagt kan du ikke sende mat ned til Afrika, men du kan la være å kjøpe/lage mer mat enn du kan spise.

Men lar du være å kjøpe mer enn det du spiser opp unngår du hele problemstillingen i første omgang. Jo mindre mat du hiver, jo mindre råvarer brukes unødvendig. Dermed blir det mer mat til overs til andre mennesker. Dette er ikke akkurat teoretisk fysikk. De fleste burde greie å forstå dette. Det samme gjelder butikker også forsåvidt. Har jo selv jobbet i butikk, og det er ikke rent lite matvarer som hives. Jeg forstår jo at butikker er opptatt av å ha et så godt varetilbud som mulig (og dermed også mye av en vare). Det ville jo ikke vært positivt for butikken om de hele tiden er tom for varer. Men de har gode informasjonssystemer for varehandel (og de vet hvor mange varer de selger). Dermed burde det være en lett jobb ikke å bestille inn for mye av en vare!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

At maten ser og lukter riktig ut er viktigere enn datostemplingen. Hvis maten lever av seg selv, kaster jeg den uavhengig av dato.. Men hvis melken smaker melk selv om den er en dag eller to over datoen, drikker jeg den. Vakuumpakkede hele kjøttstykker er ofte mørere noen dager over holdbarhetsdatoen.

Edit: Dette var visst sagt før i tråden. Men en god ting kan ikke sies for ofte! Bruk huet, og ikke stol blindt på datoen!

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...