Gå til innhold

Kaster du mat? Hvorfor?

Gjest Slettet+3124

Kasting av mat  

77 stemmer

1. 1. Kaster du mat?

• Ja
      65
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg leste denne, kaster du mat?

Jeg kaster mat fordi jeg usikker på hvor lenge etter holdbarhetsdatoen man kan spise maten. Jeg spiser gjerne kyllingfillet som er utgått med et par dager, men jeg gjør det ikke med kjøttdeig. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg tror at kyllingen er mere holdbar enn hva kjøttdeigen er?

Det er mulig at jeg tar feil altså.

Men spørsmålet blir kaster du mat? Ellet mat som har såvidt passert holdbarhetsdatoen?

Om en mod leser denne, kan vedkommende gjerne hive opp en poll.. :)

EDIT: Endret emnetittelen til noe bedre

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kaster sjelden mat. Aldri før jeg vet med sikkerhet at den er uspiselig. Det har du fire metoder for å finne ut:

1. Lukt. Lukter det unormalt, er det ikke spiselig.

2. Utseende. Ser du mugg, er det ikke spiselig. Unntak: Ost. Skjær av mugg, spis osten. Dette kalles godt lagret ost. ;)

3. Konsistens. Har fast mat blitt rennende eller omvendt, er det ikke spiselig. Klumper i melka ekskluderer den som regel fra alt annet enn baking. Surmelk er finfint i brøddeig (kulturmelk er også syrnet melk).

4. Smak. Smaker det unormalt/fælt, er det ikke spiselig.

Datostempling er uvesentlig. :)

Lenke til kommentar
2. Utseende. Ser du mugg, er det ikke spiselig. Unntak: Ost. Skjær av mugg, spis osten. Dette kalles godt lagret ost. ;)

Det er nok ikke så lurt. De fleste matvarer er helt ødelagt av mugg pga. tråder som vokser inn i råvaren. Selv om du kutter av muggen på utsiden betyr det ikke at det er helt tomt for mugg inne i osten.

Jeg kaster også en del mat siden jeg vet nok om hygiene og mat til å skjønne at mat er farlig å tulle med. Har du tinet noe fra fryseren, ikke frys det ned igjen. Bruk det, eller kast det. Ikke bruk rester for mye! Har det blitt varmet opp en gang er det nok, noe mer og du risikerer matforgiftning. Samme med å la mat stå ut i romtemperatur, bruk kjøleskapet! Ikke tro at bakterier dør av varmebehandling, finnes flere bakterier som overlever temperaturer langt over 100 grader.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så lurt. De fleste matvarer er helt ødelagt av mugg pga. tråder som vokser inn i råvaren. Selv om du kutter av muggen på utsiden betyr det ikke at det er helt tomt for mugg inne i osten.

Er mugg i det hele tatt farlig? Ihvertfall ikke i så små mengder, vel? Jeg synes lagret ost (ikke nødvendigvis muggen, men hvis man skjærer vekk muggen man ser blir det mye av det samme) smaker mer og bedre enn ikke-lagret ost, og har ingen dårlige erfaringer med dette ...

Før kastet vi nesten ikke noe mat fordi faren min spiste omtrent alt, men etter at han fikk hjerteinfarkt har han begynt å spise både mindre og sunnere. :p

De fleste i familien min er lite kresne da, så jeg tror vi kaster mindre mat enn de fleste. Karl-Peder hadde et fint innlegg over.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kaster mat. Og hvorfor ikke? Jeg kan vel ikke akkurat pakke den i tupperware og sende den til Afrika, kan jeg vel? Afrika som forøvrig er et av verdens rikeste kontinenter... Det er tross alt mye bedre at vi kaster mat enn at vi blir overvektige. Dette er bare et sjakktrekk ifra Fremtiden i Våre Hender og andre lignende organisasjoner for å få oss til å føle oss skyldige rundt jul og nyttår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er jo i utgangspunktet galt å kaste mat, og Afrika har vel lite med saken å gjøre føler jeg. Jeg kaster mat fordi jeg usikker på hva jeg kan spise etter utløpsdatoen. Dette er jo forskjellig i matsort til en annen.

Det hadde vært greit med en oversikt på hva man kan spise av mat som har passert over utløpsdatoen.. :)

Lenke til kommentar

Og dette har jeg utsatt meg for i 22 år, og min bestefar i over 80! Å NEI! Dette må vi endre på!

[/ironi]

Totalt ufarlig, dersom man bruker hjernen litt.

Lenke til kommentar

Sjansen er veldig liten, ja. Men hvorfor ta sjansen? Når den i tillegg ikke smaker noe godt ser jeg ikke noe poeng i å gjøre det. Sparer ikke mange kronene akkurat...

Og grunnen til at vellagret ost som blåmuggost osv. ikke er helsefarlig er fordi det blir brukt spesielle muggsopper og bakterier til dette. Akkurat som at yoghurt blir tilsatt ufarlige bakterier for å lage den syrlige smaken.

Ost som har muglet er selvsagt ikke like utsatt for disse trådene som f.eks brød der det kan vokse mugg på utsiden av den ene siden av brødet og trådene kan strekke seg helt til den andre siden. Dette er fordi osten er fast og veldig kompakt, mens brødet er luftig og gir ingen motstand mot muggen.

Men igjen, hvorfor ta sjansen?

EDIT: Etter å ha sett gjennom lærebøkene ser jeg at ost ikke er spesielt farlig å spise. Men jeg ser fortsatt ikke det store behovet for å skrape ut hver eneste liten bit med ost fra en klump på størrelse med en mobiltelefon. Hvis den er bortimot ny derimot, da skulle jeg nok spist den.

Endret av Odd Ball
Lenke til kommentar

Med rått kjøtt kaster jeg det når det har oksidert. Samme om det er før eller etter datoen. Grønnsaker bruker jeg vel så lenge de er sprø. Når de er myke kaster jeg dem, men passer på å bruke ferskvarer så fort som mulig.

Når det gjelder tørrvarer derimot, som ris eller mel, holder dette i det uendelige. Altså mye lengere enn holdbarhetsdatoen tilsier.

Lenke til kommentar

EDIT: Etter å ha sett gjennom lærebøkene ser jeg at ost ikke er spesielt farlig å spise. Men jeg ser fortsatt ikke det store behovet for å skrape ut hver eneste liten bit med ost fra en klump på størrelse med en mobiltelefon. Hvis den er bortimot ny derimot, da skulle jeg nok spist den.

Som igjen var årsaken til at jeg trakk frem ost. Hos mamma er det nesten bare jeg som spiser ost, dermed vil det gjerne kunne bli litt mugg på den. Jeg nekter å kaste en halv kilo ost bare fordi det har kommet noen få prikker på den, så da skjærer jeg heller av det ytterste laget. Dersom det er veldig lite igjen, gidder jeg såklart ikke det. Og heller ikke med andre matvarer enn nettopp ost. ;)

Lenke til kommentar

Tenk på ungene i Afrika, kast maten før datoen.

Når de først plukker mat fra søpla, så kan man jo unne de noe som ikke er gammelt også.

Eller det er kanskje ikke sånn det funket.

Jeg kastet MYE mat når jeg bodde på hybel alene i alle fall. Spiste aldri opp en ost, skinkepakke, brød, ect.

Og når utløpsdatoen er utgått, så kaster jeg det alltid.

Men nå ser jeg aldri på utløpsdatoen heller da, med mindre jeg SER eller lukter at maten ikke er helt god.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg kjenner folk som sier at indrefilet oksekjøtt er absolutt best en uke etter holdbarhetsdatoen, da er den absolutt mørest. Dette er jo selvfølgelig vakuumpakket mat. :)

Selv er jeg usikker på dette altså. Tror ikke jeg har kommet til å spist mat som har passert holdbarhetsdato med ca en uke, hvis den ikke har vært nedfrosset først. :)

Lenke til kommentar

Jeg kaster veldig sjeldent mat. Dette fordi jeg passer på å ikke kjøpe mer mat enn det jeg klarer å spise opp. Dette fungerer veldig bra. Nå bor jeg riktignok hjemme for tiden, så å kjøpe brød og melk er sjeldent et problem. Men f. eks middag kjøper jeg ikke mer av enn det jeg selv kan spise opp. Lager min egen middag. Ost spiser jeg opp før det blir dårlig. Det eneste jeg hiver er brødskalker. Av erfaring vet jeg at disse aldri blir spist opp, dermed er det ikke noe vits i å la dem ligge i brødskuffen og mugle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...